Marantz SR4600: Gaat aan met ruis, dan 'n pop, en weg is de ruis.

Dus. Ik heb 'n Marantz SR4600. Als je 'm aanzet hoor je op L+R ruis. Volume heeft geen effect. Na 'n 20-30 seconden wordt de ruist steeds harder van volume, dan 'n plop en plots is de ruis weg. Als 't apparaat 10-15m is afgekoppeld, doet het probleem zich opnieuw voor.

Ik denk: of 'n condensator die mal doet, of soldeerpunten die niet meer jofel zijn. Dat laatste lijkt me wel vreemd, omdat ik me niet kan voorstellen dat met minimaal volume een soldeerpunt warm genoeg wordt om 't probleem op te lossen?

Ruis komt ook via head phones; ook zonder enige apparatuur aangesloten. Ruis is er _alleen_ op analoge inputs, als ik naar iets digitaals switch is er geen ruis.

Iemand ideeën?

[Bericht gewijzigd door ariejan op (14%)]

Speelt hij wel over de analoge kanalen?

Ja. Door de ruis heen hoor je de audio, en als de ruis ophoudt werkt de receiver zoals 't hoort - ook via de analoge ingangen.

Ik vermoed dat het 'n cap is, ergens in de voeding of in het input-deel. Een los soldeerpunt lijkt me onwaarschijnlijk.

Aangezien het euvel in beide kanalen tegelijk aanwezig is zal het storende component een gezamenlijke functie hebben. Te denken aan voeding, IC dat beide kanalen bediend... enz.
Ikzelf zou door middel van warmte en kou trachten het defecte ding op te sporen. Meestal zijn dat soort "defecten" er wel mee op te sporen.
TonHek

Gekke vraag, maar hoe doen jullie dat? Haal je écht alles uit die behuizing om 't op je bench uit te stallen of blijft het toch vaak onder lastige hoeken meten en friemelen?

En, hoe werkt dat nou met dingen koud maken? Ik heb wel zo'n mooie bus daarvoor, maar wat toont het aan als een probleem verdwijnt als je iets koud maakt?

als het voeding is, dan wel een voeding die niet de digitale trap voedt. die zal een stabiele 5v of 3,3v lijn hebben. ik denk eerder aan een ic wat met afkoelen krimpt en zo op 2 kanalen die ruis geeft.

als het wel voeding is, check die opstaande printjes eens, die worden vaak heet en de elco's zitten boven die hitte dus lijden veel.

kijk ook of de ruis op de pre outputs aanwezig is. die zitten in het analoge deel maar wel achter de bronkeuze en volumeregeling.

Precies Testman!

Of van achter naar voor, of omgekeerd onderzoeken.
Aangezien het repeterend is is het met een scoopje of signal tracer goed te vinden. Het heeft geen nut om de eindtorren van het linker/rechterkanaal te verdenken (Ik heb niet naar het schema gekeken, maar neem aan dat de eindtrap geen gezamelijk eind-ic is)
Dus eerst de fout zoeken zoals je in een blokdiagram doet, daarna het blok zelf onderzoeken. Het component wat merkbaar reageert op warm/kou is zeer verdacht.
Voor mijn beleving: Je geeft aan dat het draaien aan de volumeregelaar geen effect heeft. Is de volgende bewering dan juist als ik zeg: "Zelfs met de volumeregelaar op minimaal is het euvel te horen, doch alleen als er geen digitale ingang is gekozen"

TonHek
p.s. heb je een link naar het schema voor me? Gevonden of hifiengine.
De pre-out zit idd na de volumeregeling...

Link naar service manual e.d.: https://ariejan.stackstorage.com/index.php/s/2UvWKKOFAcaeTGa

"Zelfs met de volumeregelaar op minimaal is het euvel te horen, doch alleen als er geen digitale ingang is gekozen"

Dat is correct. Audiovolume verandert wel, maar de ruis blijft gelijk. Wel is het zo dat als je de volumekonop helemaal dicht draait hij op -Oneindig springt en effecief mute. Alles boven dat niveau heeft een identiek ruisvolume. Het zijn inderdaad aparte torren.

Bedoel je dat als hij op mute staat de ruis ook weg is?

TonHek

Yes. Maar mute killt de output naar de speakers (zie schema), en als je het volume helemaal dicht draait gaat automatisch de mute aan (dat is mijn vermoeden), display toont ipv -74 dan -∞.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (30%)]

check ook de rec output van de tape ingangen. deze worden uit het bronkeuze ic gehaald door een opamp en door het rec keuze ic weer naar de uitgang geschakeld. heb je daar al ruis, zit het in de bronkeuze of die opamp. omdat die ic's aan elkaar hangen kun je dan met een defect in 1 ic wat 4 ingangen schakelt toch ruis hebben op een ingang die niet door dat ic wordt geschakeld.

ik heb dat eens gehad met een versterker die op alle ingangen ruiste, wat kwam door een gaar opampje in de phono trap. de storing kwam via de voeding binnen op de voorversterker trap, die versterker had bronkeuze met schakelaars..

Ik ga er vanavond of morgen verder naar kijken, goeie tip, thanks!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (84%)]

Even (nou ja... even) in het schema gekeken.
Dat is best een complexe bak om daar storing in te zoeken. Maar laten we het pragmatisch stapje voor stapje aanpakken.
Uit de goede oude tijd dat je diagnose kon stellen, het foutje zit in de voor- of eindversterker, door middel van de volumepot dicht te draaien gaat bij deze Marantz niet op. Het is, o.a., een digitale 7.1 kanaals versterker met digitaal geregeld volume per kanaal. Dit is natuurlijk gedaan om de geluidssterkte, en delay, per box aan te passen aan de ruimte en luisterpositie, en deze op te slaan.
Laten we beginnen.
De klacht:
Digitale ingang geselecteerd: Geen storing waarneembaar.
Analoge ingang geselecteerd: Ruis voor een paar seconden over alle kanalen bij inschakelen, daarna een "plop" en het apparaat functioneert naar behoren. Na uitzetten voor bepaalde tijd herhaald de klacht zich.. (Het is onbekend of het ook echt alle 7.1 de kanalen zijn.. er is nog niet expliciet naar gevraagd. In ieder geval wel de frontspeakers en de headphone).

De klacht zal dus niet te zoeken zijn in een individuele voor- of eindtrap, maar in een schakeling welke alle kanalen bediend.
Even kort door de bocht: Het analoge audio signaal komt binnen, gaat naar een TC9273N (analog switch array) per kanaal, gevoed met +12V & -12V. De Marantz heeft ook directe 7.1 ingangen (analoog), ook deze signalen gaan via de multiplexers.
Daarna, afhankelijk of er puur stereo (Lfront & Rfront) of multispeaker (Surround sound etc etc) gaat het signaal door 2 verschillende op-amp's (ic32 & 33,) eentje voor links en eentje voor rechts, of een gezamenlijke opamp (ic40). Eerste 2 gevoed door +12V & -12V. De laatste door +7V & -7V welke op dit ingangsboard apart wordt gemaakt vanuit de +12V & -12V d.m.v de bekende 78xx & 79xx.
Omdat deze Marantz ook de mogelijkheid heeft om audio op de Rec-out door te geven van andere bronnen dan je op dat moment kijkt/luistert is er opnieuw een multiplexer naar de Rec-out, doch dat zijn alleen de Lfront en Rfront. Maar... deze multiplexer (ic21) is wel de input naar de volumecontrol voor zowel de analoge ingangen alsmede Lfront en Rfront vanuit de DAC!. Kanttekening is wel dat er GEEN auto-surround o.i.d. gekozen is, want dan gaat het analoge signaal wat normaliter Lfront en Rfront is via eerder genoemde gezamelijke op-amp ic40 (voor zover ik het schema goed interpreteer uiteraard).
De digitale volumeregeling is opgebouwd met o.a. de Toshiba TC9499N. Ik heb er niks over kunnen vinden op het www (ik zoek vast verkeerd). Maar als ik in het schema kijk lijkt deze te fungeren als het ingestelde volume-preset "doorgeefluik", een instelbare verzwakker/versterker per kanaal neem ik aan. Deze staan ook op de +7V & -7V
Daarna volgen er op-amps waarvan de uitgangen uiteindelijk naar de eindtrappen gaan.
Conclusie: Als eerste is één van de voedingsspanningen de verdachte, een daarna de volumecontrol ic's enz. enz.
Ook nog controleren of de klacht aanwezig is als de pure 7.1 ingang is geselecteerd, dan sla je dat ene mux ic over. En zoals hierboven ook al geopperd even kijken of de ruis op de rec-out aanwezig is.
Succes.

TonHek

Edit:
En toen kwam ik er achter dat er een schema update is |:(
Fijn zo, het bijna hele input/dsp circuit wat ik hierboven heb uitgeplozen zit in één chip... nou dat maakt het foutzoeken wel makkelijker :+

Nou, ik heb nagemeten. Ik heb iig twee kapotte FR's door m'n eigen onhandigheid.... *zucht* Iemand tips om (redelijk goedkoop) non-flammable weerstanden te vinden? (0.47Ω, 1W, 5%)

[Bericht gewijzigd door ariejan op (34%)]

Ik heb geen idee waar je dat soort weerstanden zou moeten halen, zal vast wel in het pakket van Farnell Reichels RS enz zitten. Maar met jouw info kan niemand wat.
Geef eens wat meer informatie, foto's etc.
Dan is er vast wel iemand die je een zetje in de juiste richting kan geven..

TonHek
P.s. Hoe en waarom zijn die dingen trouwens stuk gegaan, en waar zitten die in het schema?

Edit: Aha, fusible resistor in de voeding.

Zoiets?
http://nl.farnell.com/webapp/wcs/stores/servlet/Search?catalogId=15001…
Of (maar daar staat "flameproof"... geen idee of dat ook als Fusible aangemerkt kan worden)
http://nl.mouser.com/ProductDetail/Panasonic/ERX-1SJR47/?qs=sGAEpiMZZM…

Zoek zelf ook even bij de diverse leveranciers, misschien weten de regelmatige onderdelenzoekers hier op het forum je nog veel meer specifieke leveranciers.

Hier op het forum zijn fusible resistors al vaker langsgekomen. Zie:
http://www.circuitsonline.net/forum/search?query=fusible+resistor&…