Beste allemaal,
Ik ben een beginner op het gebied van elektronica en vind het leuk om zo nu en dan wat te experimenteren. Nu probeer ik een schakeling te ontwikkelen welke 3 relays afzonderlijk kan aansturen door middel van 2 schakelaars. Dat wil zeggen dat ik de volgende situatie wil creëren:
Schakelaar 1: Uit / Schakelaar 2: Uit ---->> Relais 1: Uit / Relais 2: Aan / Relais 3: Uit
Schakelaar 1: Aan / Schakelaar 2: Uit ---->> Relais 1: Aan / Relais 2: Uit / Relais 3: Uit
Schakelaar 1: Uit / Schakelaar 2: Aan ---->> Relais 1: Uit / Relais 2: Uit / Relais 3: Aan
De verschillende relays wil ik aansturen met een korte puls i.p.v. de contante spanning die door de schakelaars loopt. Dit dacht ik op te lossen door een condensator in serie te zetten per relais.
Nu heb ik het volgende schakeling bedacht en uitgevoerd in een simulator. (Zie bijlage) Deze lijkt correct te werken.
Maar nu vroeg ik mij af of deze schakeling met minder componenten en/of makkelijker kan worden uitgevoerd?
Aan alle 3 de relays heb ik een LEDje gekoppeld. Die wil ik op de volgende manier schakelen:
- Wanneer schakelaar 1 wordt geschakeld, dan het LED 1 kort oplichten door middel van een puls. De LED's 2 en 3 moeten dan uit blijven.
- Wordt schakelaar 2 geschakeld, dan Led 2 kort oplichten en de LED's 1 + 3 uit laten.
- Indien er geen schakelaar open staat, dan LED 3 kort oplichten en de LED's 1 + 2 uit laten.
De optie van beide schakelaars tegelijk op aan komt te vervallen. Ik ga deze later vervangen door een 3 polige aan/uit/aan schakelaar waardoor die combinatie niet meer mogelijk is.
Thevel
Golden Member
Je beschrijving hierboven is anders dan in je startpost!
Edit/
Het staat anders maar de werking blijft hetzelfde zie ik.
Willie W
Golden Member
Op 10 mei 2016 21:41:28 schreef sander_tje:
.
Maar nu vroeg ik mij af of deze schakeling met minder componenten en/of makkelijker kan worden uitgevoerd?
Dat kan inderdaad met minder componenten en dus eenvoudiger met een micro-controller.
Dan is het ook mogelijk om de werking aan te passen dmv de software en hoef je niet de schakeling te veranderen.
Zijn er toevallig ook micro-controllers op de markt die al op een soortgelijke wijze functioneren zonder deze te hoeven programmeren?
Elke microcontroller zal je moeten programeren, het ding doet uit zichzelf niets. Maar je kan het in Vraag & Aanbod zetten bij Personeel.
Jammer dat het beslist gepulst moet. Met gewone relais zou het een eitje zijn:
Schakelaar 1 naar relais 1;
Schakelaars 1 EN 2 via ieder een diode naar relais 2 (gebruik van relaiscontact 2 het breekcontact);
Schakelaar 2 naar relais 3.
Thevel
Golden Member
Het moet volgens mij ook kunnen met een aantal NAND Schmitt triggers.
Kan eventueel wel een schema voor je tekenen.
Ik hoor het wel.
Op 11 mei 2016 20:32:36 schreef Frederick E. Terman:
Jammer dat het beslist gepulst moet. Met gewone relais zou het een eitje zijn:Schakelaar 1 naar relais 1;
Schakelaars 1 EN 2 via ieder een diode naar relais 2 (gebruik van relaiscontact 2 het breekcontact);
Schakelaar 2 naar relais 3.
Helaas moeten de relais per keer met een puls worden aangestuurd. Dit omdat ik naast de LED nog een Key-stroke signaal naar de computer wil sturen.
Op 11 mei 2016 23:22:13 schreef Thevel:
Het moet volgens mij ook kunnen met een aantal NAND Schmitt triggers.
Kan eventueel wel een schema voor je tekenen.
Ik hoor het wel.
Ik ben zeer benieuwd naar jou oplossing. Mits dit niet teveel moeite kost?
Op 12 mei 2016 10:07:06 schreef Shiptronic:
Wanneer moet een relais weer afvallen dan?
Graag zo kort mogelijk. Zodat bij het versturen van een key-stroke signaal de computer niet meerdere toetsaanslagen registreert.
Is het puur een hobby dingetje? Anders wil ik je wel helpen als er wat budget is 
Gezien je het over key strokes hebt, zou ik zeker voor een microcontroller gaan. Die kan je gelijk als HID device op je pc aansluiten. Wel zo praktisch.
Ik heb zoiets al wel eens gemaakt, maar dan voor 1 knopje
Thevel
Golden Member
Op 10 mei 2016 21:55:52 schreef sander_tje:
Ik ga deze later vervangen door een 3 polige aan/uit/aan schakelaar waardoor die combinatie niet meer mogelijk is.
Nu ik nog even terug lees, kun je nu al een 3 standen schakelaar gebruiken?
Het maakt de schakeling een stuk eenvoudiger, je hebt dan slechts één NE555 timer nodig!
Je hebt dan wel een schakelaar nodig welke ook een contact heeft op de middenstand, DEZE bijvoorbeeld.
Is een draaischakelaar geen optie?
Op 12 mei 2016 22:50:43 schreef Stijnos:
Is het puur een hobby dingetje? Anders wil ik je wel helpen als er wat budget is
Gezien je het over key strokes hebt, zou ik zeker voor een microcontroller gaan. Die kan je gelijk als HID device op je pc aansluiten. Wel zo praktisch.
Ik heb zoiets al wel eens gemaakt, maar dan voor 1 knopje
Het is puur als hobby voor mijzelf. Een eigen HID device heb ik niet nodig. Ik gebruik reeds voor een aantal tuimelschakelaars al een controller die ik ooit uit een USB-toetsenbord heb gedemonteerd.
Op 12 mei 2016 23:37:33 schreef Thevel:
[...]Nu ik nog even terug lees, kun je nu al een 3 standen schakelaar gebruiken?
Het maakt de schakeling een stuk eenvoudiger, je hebt dan slechts één NE555 timer nodig!
Je hebt dan wel een schakelaar nodig welke ook een contact heeft op de middenstand, DEZE bijvoorbeeld.
Is een draaischakelaar geen optie?
Ik had al een schakelaar aangeschaft die ik graag voor dit project wil gebruiken. Het gaat om de Marquardt 1839. Ik weet niet of jou oplossing met een NE555 timer ook hier op toegepast kan worden?
Thevel
Golden Member
Ik had al een schakelaar aangeschaft die ik graag voor dit project wil gebruiken. Het gaat om de Marquardt 1839. Ik weet niet of jou oplossing met een NE555 timer ook hier op toegepast kan worden?
Deze schakelaar heeft in de middenstand geen schakelcontact, dat maakt het dus wat lastiger.
Zoek op google: Logic Simplification Using Karnaugh Maps
Hiermee kun je eenvoudig je wens omzetten in een logica schakeling met relays of logic blocks (and's, or's)
Thevel
Golden Member
Op 13 mei 2016 18:14:02 schreef sander_tje:
Het gaat om de Marquardt 1839. Ik weet niet of jou oplossing met een NE555 timer ook hier op toegepast kan worden?
Het kan wel, er zal dan een poort o.i.d extra gebruikt moeten worden.
Ik wil wel een schema voor je tekenen, weet niet of dat morgen lukt, anders zondag.
Thevel
Golden Member
Het schema.
C1 en R1 bepalen de tijd, met 10µF en 100KΩ blijft het relais ongeveer 1 sec aangetrokken.
BC517 is een darlington, als je en gewone transistor wil gebruiken moet je een diode in de emitter zetten.
Componentwaarden zijn niet kritisch, als je b.v geen 10nF hebt mag je ook een iets andere waarde gebruiken.
Plaats de 100nF condensator (liefst een multilayer) zo dicht mogelijk bij de NE555.
Neem aan dat je kleine relais gaat gebruiken, je kunt dan voor alle diodes een 1N4148 gebruiken.
Enorm bedankt voor het maken van het schema!
Helaas heb ik het schema nog niet kunnen testen omdat blijkbaar "Circuit Wizard" niet met deze schakeling overweg kan. Daarnaast zal ik nog een aantal componenten moeten aanschaffen, zoals onder andere de multilayer, om het schema in de praktijk te kunnen testen.
Verder vroeg ik mij nog af of alle condensatoren in jou schema ook allemaal elektrolytische condensatoren mogen zijn? En kan ik i.v.p. de 1N4148 ook de 1N4007 diodes gebruiken?
Thevel
Golden Member
1N4007 diodes zijn trager dan 1N4148 diodes en zijn dus minder geschikt om als blusdiode te gebruiken (deze staan parallel over de relaisspoelen) Als je toch gaat bestellen kun je ook een snelle UF4007 nemen.
Voor de andere diodes kun je wel een 1N4007 nemen.
In theorie kun je ook elektrolytische condensatoren gebruiken, echter 10nF ga je niet vinden!
Dus gewoon 10nF mee bestellen, welke halen niet zoveel uit.
De 1N4007 is vooral traag met uit geleiding gaan, maar die eigenschap is bij een blusdiode voor een relais niet belangrijk (of je moet het relais met pwm willen aansturen, wat wel raar is).
In geleiding gaan doet de 1N4007 best wel snel, wat hem prima geschikt maakt als blusdiode voor een relais.
Thevel
Golden Member
Discussie over wel of geen 1N4007 als blusdiode is hier op het forum wel vaker aan de orde geweest.
De een zegt wel gebruiken een ander weer niet.
Wel is duidelijk dat een IN4148 veeeeel sneller is dan een 1N4007.
Inmiddels heb ik alle componenten zoals gebruikt in het schema van "Thevel" binnen. Gelijk de schakeling in elkaar gezet en flink wezen testen. Het werkt bijna maar nog net niet helemaal.
Relais 1 en 2 werken goed op de schakelaar en worden mooi met een puls van ongeveer 1 seconden aangetrokken zoals bedoeld. Echter wanneer de schakelaar in de ruststand staat en relais 3 in werking moet treden, gebeurd er niets.
Het vreemde is dat wanneer relais 1 of 2 nog aangetrokken is en ik binnen die tijd snel terug schakel naar de ruststand, er wel een puls van 1 seconden naar relais 3 wordt gestuurd.
Kan iemand dit verklaren?