Beste allemaal,
Ik ben een beginner op het gebied van elektronica en vind het leuk om zo nu en dan wat te experimenteren. Nu probeer ik een schakeling te ontwikkelen welke 3 relays afzonderlijk kan aansturen door middel van 2 schakelaars. Dat wil zeggen dat ik de volgende situatie wil creëren:
Schakelaar 1: Uit / Schakelaar 2: Uit ---->> Relais 1: Uit / Relais 2: Aan / Relais 3: Uit
Schakelaar 1: Aan / Schakelaar 2: Uit ---->> Relais 1: Aan / Relais 2: Uit / Relais 3: Uit
Schakelaar 1: Uit / Schakelaar 2: Aan ---->> Relais 1: Uit / Relais 2: Uit / Relais 3: Aan
De verschillende relays wil ik aansturen met een korte puls i.p.v. de contante spanning die door de schakelaars loopt. Dit dacht ik op te lossen door een condensator in serie te zetten per relais.
Nu heb ik het volgende schakeling bedacht en uitgevoerd in een simulator. (Zie bijlage) Deze lijkt correct te werken.
Maar nu vroeg ik mij af of deze schakeling met minder componenten en/of makkelijker kan worden uitgevoerd?
Aan alle 3 de relays heb ik een LEDje gekoppeld. Die wil ik op de volgende manier schakelen:
- Wanneer schakelaar 1 wordt geschakeld, dan het LED 1 kort oplichten door middel van een puls. De LED's 2 en 3 moeten dan uit blijven.
- Wordt schakelaar 2 geschakeld, dan Led 2 kort oplichten en de LED's 1 + 3 uit laten.
- Indien er geen schakelaar open staat, dan LED 3 kort oplichten en de LED's 1 + 2 uit laten.
De optie van beide schakelaars tegelijk op aan komt te vervallen. Ik ga deze later vervangen door een 3 polige aan/uit/aan schakelaar waardoor die combinatie niet meer mogelijk is.
Thevel
Golden Member
Je beschrijving hierboven is anders dan in je startpost!
Edit/
Het staat anders maar de werking blijft hetzelfde zie ik.
Willie W
Golden Member
Op 10 mei 2016 21:41:28 schreef sander_tje:
.
Maar nu vroeg ik mij af of deze schakeling met minder componenten en/of makkelijker kan worden uitgevoerd?
Dat kan inderdaad met minder componenten en dus eenvoudiger met een micro-controller.