Even een vraag tussen door.
TS schrijft Ringetje zat los en corrosie (koper op alu, elektrolyse?)
Dan krijg je hitteontwikkeling.
Kan dit en zo nee, dan heeft mijn werkgever een groot probleem.
En ga ik dit gelijk even aankaarten. Krachtstroomkast. Met alu strip naar de leidingen voor de airco.

Fikt straks mijn werkplek af.
En dat wil ik niet, het is een pas gebouwde installatie.

Het zijn dikke kabels meer dan een cm in omvang, het gebouw is van hout.
Ik ben echt ongerust nu.

[Bericht gewijzigd door Bontevogel op (12%)]

Begrijp weinig van de vraag. Waar gaat het over? TS ben je zelf toch?

Nee ben geen Ts, snap nog niet helemaal hoe het werk op dit forum, ben geen nerd.
Het ging over het vast knopen van koper aan aluminium, en dat is in een krachtstroom kast voor de airco gemaakt. Ik lees dus dat die twee niet echt vriendelijk tegenover elkaar zijn, en corrosie kunnen maken, snel of over lange tijd, lijkt mij dus niet goed.
Of de kast staat morgen in de fik of over 6 maanden...
Begrijpt U.

Op 16 mei 2016 18:02:18 schreef Bontevogel:
Begrijpt U.

Nee.
Geef eens aan waar het precies over gaat post eens een link naar die discussie.

Jij bent de Topic Starter van dit topic. Dus wel een TS. Maar je bedoeld zeker van een ander topic. Je praat in telegramstijl. Bijna net zo lastig te lezen dan onze Rob :-)

Koper en alu kan corrosie geven ja. Zitter er geen speciale ringen tussen of zo? Waar maak je je druk om?

[Bericht gewijzigd door flipflop op (16%)]

Zou niet weten waarom dat een probleem zou zijn, denk eens aan de aluminium kabels die tegenwoordig gebruikt worden. Die worden ook gewoon op een koperen rail gezet. Dus vanwaar die angst?

Ik heb de Td gebeld en die schakelen die kast nu uit. Morgen kijk ik wel verder. Ook brandwacht besteld. Die zijn er om 19.00 uur.

Hoe moet ik dit zeggen.. ik heb er geen goed gevoel van. Dus neem ik deze maatregelen.

Zal er morgen enkele foto's van maken. en Hier op het forum zetten

Ik heb het topic verplaatst en de titel voorlopig even aangepast tot ik precies weet wat de vraag is.

Over welk topic heb je het eigenlijk?

Op 16 mei 2016 18:13:45 schreef Bontevogel:
Ik heb de Td gebeld en die schakelen die kast nu uit...

Wat ik tot nu toe begrijp lijkt me dat een beetje overdreven. Niet iets wat NU moet en niet tot morgen kan wachten.

Op 16 mei 2016 18:13:45 schreef Bontevogel:
Hoe moet ik dit zeggen.. ik heb er geen goed gevoel van. Dus neem ik deze maatregelen.

Zijn het prutsers dan die die kast gebouwd hebben? Deden ze voor het eerst zo iets? Scholieren? Klinkt me allemaal als enorm paranoia. Nee, enorrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrm paranoia.

Het heeft er van weg dat heer Bontevogel aardig ingelezen raakt.

Ik vermoed dat hij het fenomeen bedoelt dat er (relevante) vragen door een TS gesteld worden, en die verderop nergens meer beantwoord worden.

Tenminste, dat denk ik. Met de zoekfunctie zie je dat het meerdere topics betreft, en de openingstitel van zijn eigen topic was "Geen discussie".

Op 16 mei 2016 18:14:00 schreef GJ_:
Ik heb het topic verplaatst en de titel voorlopig even aangepast tot ik precies weet wat de vraag is.

Over welk topic heb je het eigenlijk?

[...]Wat ik tot nu toe begrijp lijkt me dat een beetje overdreven. Niet iets wat NU moet en niet tot morgen kan wachten.

Ja dat snap ik ook wel.
Een tijd geleden was er een man die ook dacht, ach dat kan morgen wel, en die zag zijn vrouw en kinderen verbranden voor zijn eigen ogen, dat heet laksheid. Ik zit daar niet alleen maar met 31 medewerkers. Dus ik neem geen enkel risico. Vandaar deze maatregel.

Het is een kast met een grond kabel die binnenkomt. Vertakkingen naar groepen, maar net naar de airco een aluminium strip. Is ook de grootste stroomtrekker.

3 dagen geleden gemaakt.

Klinkt allemaal ernstig.

Als e.e.a. uitgeschakeld is, waarom dan een brandwacht?

Maar goed, dan nog... Is het niet een idee om de storingsdienst van het bedrijf te bellen welke de installatie heeft aangelegd?

Koper en aluminium wordt zo vaak samen gebruikt. Corrosie is alleen een probleem in combinatie met vocht. Dus:

1. De overgang niet nat laten worden
  2. Voor het geval de overgang toch een keer nat wordt, mag hij niet nat blijven.

Maar zelfs in de offshore wordt de combinatie vaak toegepast.

Leesvoer (klik)
(gaat over veilige aluminium-koperovervangen in natte omgevingen)

Wachtdienst is geinformeert en gaat de zaak verder regelen.

Ergens voel ik dat leden van dit forum denken ach zo en ach dat. Maar het zijn wel mensen die gebruik maken van elektriciteit.
En door elektriciteit geld kunnen verdienen.

Graag iets minder van dat.

Ik denk dat ik het juiste heb gedaan.

Morgen de foto's.

En dan de expertise van de experts.

Het is een kast met een grond kabel die binnenkomt. Vertakkingen naar groepen, maar net naar de airco een aluminium strip. Is ook de grootste stroomtrekker.

Nou vandaag zal de airco niet veel gedraaid hebben denk, maar goed als jij je daar lekkerder door voelt is het goed zo. En misschien zeggen we morgen wel, dat is een prima beslissing geweest.

koper kabel die met koper kabelschoenen wordt aangesloten op alu kast rails, is vrij normaal. het bakt weg als er een bout in de kabelschoen los gaat zitten, heb dat gezien..

verder erg normale situatie, alu rails zijn goedkoper als koper rails, en wegen veel minder. sinds men koper "leent" in bliksem afleiders van gebouwen, wordt daar ook alu geleider gebruikt, vastgezet op koper aardrails..

alu grondkabels worden ook standaard gebruikt tegenwoordig, lichter en wordt niet "geleend" tijdens de aanleg..

het bakt weg als er een bout in de kabelschoen los gaat zitten, heb dat gezien..

Dat heb je met koper op koper ook als het niet goed vast zit.

Voor aluminium kabeladers moeten geschikte klemmen gebruikt worden. Dat speelt vooral met segmentvormige aders (ik hoop dat ik me begrijpelijk uitdruk, ik kan even niet op de juiste benaming komen)
Ik werd eens naar een klant gestuurd, klant heeft een garage waar oldtimer trucs worden gerestaureerd. Er waren met een infraroodcamera foto's gemaakt van de e-verdeler, moest van de verzekering. Op de foto's was te zien dat op de overgang van de alkudiakabel naar de klemmen waar voorheen de koperkabel in had gezeten, er warmte werd ontwikkeld. Veel meer dan op alle andere componenten in de kast. Die klemmen pasten uitstekend met de samengeslagen aders van de koperkabel, maar de aluminiumaders "raakten" de klemdelen niet genoeg. Bij het verzwaren van de aansluiting naar 3x250A had er een standaardaansluitkast 3x400 moeten worden geplaatst, die was uitgespaard omdat er al stroomtrafo's aanwezig waren in de bestaande kast.
In die standaardkasten zitten geschikte klemmen.

Op 16 mei 2016 18:35:45 schreef Bontevogel:
Wachtdienst is geinformeert en gaat de zaak verder regelen.

Ergens voel ik dat leden van dit forum denken ach zo en ach dat. Maar het zijn wel mensen die gebruik maken van elektriciteit.
En door elektriciteit geld kunnen verdienen.

Graag iets minder van dat.

Hey, als je het toch zelf allemaal beter weet, dan hoef je toch niet om advies te vragen?

Je hebt professionals ingehuurd die een gebruikelijke constructie hebben neergezet en jij hebt vaag ergens gehoord dat iets binnen die installatie niet goed samen zou gaan. En de mensen die zeggen dat het wel los loopt zouden er belang bij hebben dat jij en die 31 medewerkers dood gaan omdat het ongelofelijk mis loopt. Ehhh.....

Rew (en alle anderen), Bontevogel weet nog niet te citeren, daarom lijkt het of zijn eigen woorden zijn.

Dat zijn het dus niet, hij brengt hier 'veiligheidskritsche items' uit andere draden (waar kennelijk niet op gereageerd werd) samen.

Bontevogel, klopt dat? Zoals je ziet begrijpen de meesten dat op deze manier niet zo...

voor alu kabel heb je idd speciale kabelschoenen nodig. meen dat als men die kabel bestelt op t werk die er al bijzitten.

voor segmentkabel heb je sowiso aparte kabelschoenen nodig, onlangs gehad dat men 240mm2 kabel bestelde rond 4 aders, maar er werd 4 aders segmentkabel geleverd, dus bleven de 240mm2 schoenen over..

kabelschoenen mogen ook niet getaped worden, wel net achter de knijpverbinding op de kabel, maar niet op de kneep zelf. superflex kabel heeft ook speciale kabelschoenen nodig, met losse aderhuls extra in de schoen zelfs. bijv dynamic van klauke waar ook een aparte perstangbek bijhoort..

Op 16 mei 2016 19:03:12 schreef rew:
Je hebt professionals ingehuurd die een gebruikelijke constructie hebben neergezet.....

Ja, maar je weet nooit rew. Misschien is er wel iets bij geprutst 3 dagen geleden. We wachten de foto's maar af.

Er is genoeg info over hoe correct kabels te klemmen "crimpen"
Onder andere deze:
http://jeanmueller-belgium.be/pdf's/TI_K004_NL.pdf

het gebouw is van hout

Ik raak nu ook wel een beetje ongerust...

Zoals beschreven in het Jeanmüller pdfje moet je aansluitingen met aluminium geleiders na zo'n 200 bedrijfsuren nog even natrekken. Naderhand regelmatig natrekken is dan weer niet nodig. Hoe dat dan met ondergrondse aftakmoffen moet, zie ik nog niet helemaal. Maar die fikken ook wel eens uit.

Het ene houten gebouw is het andere niet. Gebouwen met grote houten overspanningen zijn bij brand een stuk veiliger dan stalen constructies.

Als ik het goed begrijp hebben we het puur over elektrolyse en het gevaar daarvan.

Koper op aluminium heeft een potentiaalverschil en kan daardoor (sneller) oxideren (met of zonder vocht voor zover ik weet) waardoor de verbinding onzuiver en te heet wordt.

Is dit niet te voorkomen door de verbinding van zuurvrije vaseline te voorzien?