Tesla coil en dergelijke Deel 3

Dit topic is gesloten

High met Henk

Special Member

hmm Fry keep us informed. dit IVM HEB 2
tesla is mooi, maar je wilt geen ongevallen natuurlijk en we orienteren alelen maar, maar zoals aan inmiddels deel3 te zien is; het leeft

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

okee en als ik die sstc nou eens zo maak dan

http://www.richieburnett.co.uk/hfclass1.gif
http://www.richieburnett.co.uk/hfclass2.gif

code:


quote:

When switch S is closed, the power supply voltage V appears across inductor L.

This causes current to flow from the supply V through L

Current through L to increase linearly, storing up energy
in its magnetic field.
 

When switch S is opened, the energy stored in the inductor
is released to the tank capacitor C and the load 
resistance R.

If S is left open then energy is repeatedly exchanged 
between L and C and a damped oscillation takes place until 
all the energy is eventually dissipated in the resistive 
losses of the load R.

dan zou ik het voltage toch veel hoger moeten kunnen krijgen omdat de mosfet dan geen last meer heeft van de inductie spanning of zeg ik nu iets heel doms ?

edit:
http://www.richieburnett.co.uk/hfclass3.gif

zo kan het ook.

fry ik heb het zonet eens op jouw manier geprobeerd maar dan meet ik helemaal niks.
maarjah ik ga denk ik eerst maar is een nieuwe condensator bouwen dan ofzo..

Over die 2 schemaatjes hierboven, ik denk dat de 2e niet zo geschikt is. Het moment dat daar de stroom onderbroken wordt zal er een enorm piekvoltage ontstaan dat tevens over de voeding komt. Lijkt me erg belastend voor de voeding. Het 1e schema is dan een stuk beter, hierbij worden zowel voeding als het schakelende element (MOSFET) van de hoge pieken afgeschermd.

hmm op de site stond dat het niet uitmaakte maar dit zou dus wel goed kunnen werken voor een sstc ?

Het zou best kunnen, alhoewel ik niet helemaal snap wat de bedoeling van het schema is. De spoel moet de primaire voorstellen?

Oh, ik ken verder de waarden van C en R niet, maar ik weet wel dat een spoel met een daardoorheen lopende stroom zal deze stroom proberen vast te houden, tegen de verandering van spanning in. Valt dus de voeding weg door het opengaan van de schakelaar, dan zal de spoel het voltage dermate hoog opvoeren zodat de stroom door de spoel constant blijft. Nu is dit allemaal afhankelijk van de impedantie van het achterliggende deel: C // R. Als dit laagohmig is, dan zal de spanning niet erg hoog worden, en daarom ook misschien niet belastend zijn voor de voeding uit het 2e schemaatje. Als de impedantie echter relatief hoogohmig is, dan zal de spoel een spanningspiek geven, die schadelijk kan zijn voor de voeding. Maar zoals gezegd, dit hang af van C en R. Heb je misschien wat concretere waarden hiervoor, en tevens de maximale stroom van de voeding?

- edit -

nu ik er ook verder over nadenk, de condensator zal de stroom van de spoel wel behoorlijk goed kunnen opvangen, waardoor een spanningspiek waarschijnlijk uitgesloten is.

ik heb het van deze site
http://www.richieburnett.co.uk/hfsstc.html

de voeding is denk ik geen probleem heb hier 4 voedingen van 30 v 12 A wie in serie en parralel gezet kunnen worden
(nemen samen wel 12 A op primair... gaan mijn ouders vast niet leuk vinden maar lang staat hij toch niet aan denk ik)

Pfew, dat is niet niks! ;) Ondanks dat er maar een paar simpele elementen inzitten, is het geheel toch aardig complex. Ik zag trouwens dat de Classe-E versterker draait op een voltage van 150V. Ik weet niet of dat misschien een probleem gaat worden?

De nauwkeurigheid van het systeem heb ik ook nog zo mn twijfels bij. Er wordt vanuit gegaan dat de demping en oscillatiefrequentie redelijk stabiel is, waardoor de MOSFET altijd kan schakelen op een nulpunt. Ze geven wel aan dat er enige variatie in kan zitten, waardoor de MOSFET naast de nulpunten zou kunnen schakelen, uiteraard ten koste van vermogen. Nu ben ik eigenlijk benieuwd in welke mate dit probleem zich voordoet bij een draaiende TC. Naar mijn mening zou het beter zijn om een soort actieve nuldetectie toe te voegen. Dan ben je er in ieder geval zeker van dat je onder alle omstandigheden een hoog rendement uit het systeem haalt.

Anoniem

Zomaar een vraagje: ik zie dat teslacoils altijd met gelakte transfodraad gewikkeld worden. In gewone transfos weet ik dat het zo moet voor de warmteafgifte omdat er in meerdere lagen gewikkeld wordt. De spanning tussen de windingen is doorgaans ook niet erg groot.
Zou het mogelijk zijn een tesla secundaire te wikkelen met bvb geisoleerde belledraad van 0,5 mm2 (telefoondraad)?
De spoel zal wat groter uitvallen,dat wel.
Maar ik dacht zo: de isolatie tussen de windingen is beter,dus minder overslag, en wat je verliest aan Q door de hogere verliezen in de isolatie wordt misschien gecompenseerd door de grotere draaddoorsnede.
Weet iemand of dat kan?

0,5mm is nog best wel mogelijk, ik werk persoonlijk nu met 0,35mm en dat resultaat mag er best wezen :)
Ik heb trouwens de indruk dat de isolatie tussen de windingen niet zo heel erg van belang is. Naar schatting komt er bij mij ongeveer 250V per winding bovenop. Een relatief dunne isolatie voldoet hierbij al. Maar telefoondraad zal zeker werken hoor.

---

oh, ik zie nu pas 0,5mm2. Uhm, wat wordt de diameter dan in totaal (incl. isolatie)?

[Bericht gewijzigd door KillerB the Supreme op maandag 25 oktober 2004 23:28:23

Grotedikken, mijn grote tesla is gewikkeld met zo'n soort draad. 0,7 mm met isolatie, 0,3-4 mm zonder isolatie, pvc geisloleerd dus zoiets als beldraad. DIY had toevallig een rol van 1500 meter liggen, ooit gekocht bij baco en er was 800 meter nodig voor de spoel.
Het werkt prima. Ik vond het idee van betere isolatie tussen de wikkelingen ook wel aantrekkelijk klinken.
Ene John freau heeft een beroemde formule uitgevonden.
vonklengte in inch = 1,7 * wortel VA wat er in gaat. Als je spoel daar aan voldoet ben je goed bezig. Mijn spoel trok ongeveer 8-10 ampere met vonken van 1,85 m max.
8*230=1840 VA
2,54*1,7*sqr1840=185
bij 10 ampere =210
Niet slecht dus.
Je moet wel een flinke spoel wikkelen met dat soort draad. Je zit vast aan SQR(Lsec/Lprim) voor de step up en aan een koppeling tussen prim en sec tussen de 0.1 en 0.25. Minder als 0,1 is te inefficient (vonkbrug verliezen) daar boven betekent dat je primaire te dicht op de secondaire zit en je overslag zult krijgen.
Daardoor zit je vast aan 1000-2000 wikkelingen en een diameter en hoogte ratio van ongeveer 1:4-5 van de secondaire. bijv 1000 wikkelingen met 0,7 mm draad = 70 cm met een dia van +-14 cm.

In mijn twee tesla's is de draad veel te dun als je rekent volgens 3A/mm2 wat bij trafo's geldt. Een seondaire is maar een enkele laag draad die makkelijk koelt. De secondaire heeft nog nooit warm aangevoelt bij mij, terwijl de rms stroom 3-5 groter is als de norm. De piek 100 keer :P

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Met SSTC's gaat het helemaal om de aansturing.
Als je precies op Fres aanstuurt is er geen probleem. Zodra er ergens een vonk uitslaat veranderd de Fres en als iemand of iets in de buurt komt ook.
Als je een mosfet of igbt uitschakeld terwijl er nog een grote stroom loopt vindt die dat niet leuk. Dat uitschakelen gaat niet zo snel dus er zijn grote ohmse verliezen, ding wordt warm.
Op Fres zijn spanning en stroom in fase , daar net buiten niet, dus verliezen en verhitting.
Hoe krijg je een FET of IGBT volledig open of dicht precies op het goede moment terwijl Fres steeds veranderd. Best lastig...

HMH, je hoort nog van me ! Er moet in ieder geval een goede aarding te regelen zijn, dan kan het veilig.

Edit: op marktplaats. 20 euro, trafo 8kV 25mA klinkt als een NST (currentlimmited en centertapped)
http://www.marktplaats.nl/markt/elektronica/onderdelen/24013.htm?ret=%…

[Bericht gewijzigd door ArjanEmm op dinsdag 26 oktober 2004 00:55:05

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

And we've got First Light!!!

Ik heb nog niks getuned ofzo, alleen alles aangesloten en uitgeprobeerd. De volgende foto heb ik kunnen maken:

http://www.xs4all.nl/~angenen/Roel/beter.JPG

Klikken voor groter formaatje :)

Het is allemaal wat zwakjes, ik heb de brightness ook behoorlijk moeten opschroeven. Het licht dat je ziet is van de sparkgap... :)
Op de foto komt het niet zo duidelijk naar voren, maar de vonken komen van de gehele toroid af, over het gehele oppervlak. Ik denk ook dat ik toch een beter aardepunt moet nemen. Ik heb nu maar gewoon een verwarmingsbuis in de garage genomen, maar ik weet niet eens zeker of die wel goed geaard is.

heej KillerB netjes gedaan
je coil doet nu ongeveer hetzelfde als die van mij. ik moet hem ook nog steeds goed aftemmen.
waar in de buurt woon je eigenlijk anders kan je misschien mijn scoop wel ff lenen voor het afstellen.
(ik woon in de achterhoek)

ik ben trouwens vandaag ook langs de c1000 geweest maar ze hadden daar volgens mij niet de goede diepvies zakjes.
zou je misschien een wat precisere beschrijving van de zakjes kunnen geven?

nog veel succes trouwens met het stemmen van je coil

Heel mooi KillerB.

Wil jullie trouwens even op (de door mij geposte) nieuwe koperdraadtabel wijzen zie artiekelen. ;)

Thanx :)

Jep het afstemmen moet nog gebeuren idd. Ik ben nog even wat wijzigingen aan het aanbrengen aan de condensator, deze slaat zo eens in de zoveel seconden toch nog door (en met een flinke knal ook :)).
Hee de achterhoek, daar kom ik oorspronkelijk vandaan. Ben opgegroeid in Ulft, mn familie woont nu nog in de omgeving van Varsseveld - Doetinchem. Ben er vorige week nog geweest, fftjes lekker wezen stappen in doetinchem :). Nu woon ik echter in Veendam (Groningen), dus dat is niet echt in de buurt. Ik denk dat ik via school een scoop ga lenen ofzo. Maar toch bedankt voor het aanbod.

Ik zal nog es ff kijken waar de zakjes precies vandaan komen... Ik dacht van de C1000. Ik zal het opschrift wel even opzoeken zodalijk.

Ik heb zojuist nog eens ff beter gekeken, het lijkt erop dat ik lichte "streamers" heb van maximaal 12-15cm ofzo. Maar het is alleen in het donker goed te zien.

die wil ik hebben

http://www.qsl.net/ke5fx/tesla/creator.jpg
http://www.qsl.net/ke5fx/tesla/xfrmcart.jpg

http://www.qsl.net/ke5fx/tesla/primary.jpg
http://www.qsl.net/ke5fx/tesla/loneblt2.jpg

http://www.qsl.net/ke5fx/tesla.html

[Bericht gewijzigd door Electrogek op dinsdag 26 oktober 2004 20:44:39

hehe ik woon in aalten (10 km van varrseveld)
maarjah.

ik ga woesndag denk ik nog maar weer is proberen om mijn primaire afgesteld te krijgen. ik krijg hem maar niet resonant ronde de 500 Khz.

ga op vakantie naar pripyat

Geweldig, dat zijn 4 werkende tesla's in deze thread !!
We kunnen onderhand een CO teslathon organiseren :)
Helemaal niet slecht, 14 cm streamers met first light :)

Bij mijn eerste spoel dacht ik eerst dat hij niks deed omdat het nog dag was. Toen het donker was kon je pas echt zien hoelang de streamers waren.

Ik denk trouwens dat het wel ok zit met de aarde. Anders gaat de secondaire naar de primaire vonken, weet ik sinds vrijdag :P Helemaal met zo'n cilinder vormige primaire denk ik.

Ik zag trouwens laatst dit filmpje. Die wil je vast zien. Dat is een 33kw tesla met vonken van 7,5 meter. 1,5 MB avi.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

hoelang doe je erover om er zoen te bouwe????????>:)

ga op vakantie naar pripyat

Het bouwen zelf denk ik dat wel redelijk zal meevallen, maar je moet aan alle onderdelen zien te komen, opzoeken,.....

Ives

www.GoodSoft.be ==> Download gratis software of laat custom software aan gunstige prijzen ontwikkelen.
ga op vakantie naar pripyat

Wow fry, die TC uit het filmpje, pfff wat een ding! Zulke vonkjes trek ik nog niet ;)

Ik heb net nog mn condensator iets bijgewerkt, omdat ik dacht dat ie doorsloeg aan de voor en achterkant. Ik heb het alufolie met een paar millimeter ingekort. Hierdoor zakte de capaciteit van 11nF naar 10,2nF. Na opnieuw testen bleek dat de vonken van de zijkanten kwamen.... heb ik dus de verkeerde kanten bijgewerkt. Maarja, het resultaat wordt al beter. Met een schroevedraaier boven op de toroid heb ik nu al streamers van ongeveer 15-16cm. Ik moest echter wel de sparkgap kleiner zetten (6 van de 9 buisjes) anders had de condensator te veel verlies door doorslag.

Maar hoe kan ik er nu voor zorgen dat de streamers echt lekker strak worden, dat ze zeg maar in 1 baan gaan? Nu loopt de streamer meer uit, al breder wordend naar het einde toe.
Is het misschien een idee om een direct aardepunt vlak bij de TC te zetten? Op een afstandje van 20cm ofzo?

- edit -

hee das gek, ik meet nu weer de condensator, en nu blijkt de capaciteit te zijn gestegen van 10,2nF naar 10,7nF. Geen idee hoe dat nu weer kan...

Ja dat werkt, de streamers willen naar aarde.
Met een klein naaldje of spijkertje die kant op moet het zeker lukken.
Je kan ook nog proberen om meer oneffenheden uit de toroid tekrijgen, op een na zeg maar, maar dat is lastig natuurlijk.

edit, Het maakt nogal wat uit of er lucht tussen het alufolie en het plastic folie zit, andere dielektrische constante en de afstand tussen de alufolies scheelt.
Er is best wat aantrekkings kracht tussen de lagen. Bij mijn partycup condensatoren hoor je de folie knisperen als ik ze langzaam oplaad tot 20 kV.
Misschien kom je daarom op andere waarden...

[Bericht gewijzigd door ArjanEmm op dinsdag 26 oktober 2004 21:54:13

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Dit topic is gesloten