Graag zou ik meer te weten komen i.v.m. microprocessors. Daarom zou ik ook een testschakeling willen maken met een 8080, 8086 of 8088 processor.
Zijn er ergens schema's te vinden om hiermee een eenvoudige schakeing te maken? En welke C-compilers en programmer kan ik best gebruiken?

Hoi,

Wil je PC opnieuw uitvinden? Dit zijn de µP's die de grondslag gelegd hebben voor de huidige PC.

Probeer het boek 'Microprocessors' van AJ Dirksen te pakken te krijgen (bibliotheek).
Dit boek behandeld deze µP's.

Als je alleen wat meer wilt uitvogelen over microprocessors in het algemeen zou ik trouwens voor een andere serie kiezen. PICs en aanverwanten lijken me veel meer geschikt omdat je dan vrijwel geen extra componenten nodig hebt. Bij een 8088 of 8086 heb je redelijk veel externe componenten nodig om er iets functioneels van te maken.

Op vr 09-08-2002 12:20:30 schreef Benm:
Als je alleen wat meer wilt uitvogelen over microprocessors in het algemeen zou ik trouwens voor een andere serie kiezen. PICs en aanverwanten lijken me veel meer geschikt omdat je dan vrijwel geen extra componenten nodig hebt. Bij een 8088 of 8086 heb je redelijk veel externe componenten nodig om er iets functioneels van te maken.

Dat komt ook omdat PIC's controllers zijn, oftewel processors met interne geheugen en I/O.

Bij processoren moet je altijd veel externe componenten aansluiten. En meestal heb je ook nog veel kennis nodig van timing wil je het met een goed resultaat werkend krijgen.

Ik weet niet precies welk aspect je wilt leren maar ik zou je aanraden microcontrollers eerst te bestuderen, en daarna de losse processoren.

OK, bedankt. Zal ik eerst met de PIC beginnen. Lijkt me iets "eenvoudiger"