Ik zoek een tijdschakelaar voor in mijn auto. Deze moet dus werken op +/- 12v. Maar ik kan deze nergens vinden in een winkel/internet. Kan wel allerlei tijdschakelaars vinden voor 220V maar ja die werken dus niet als ik er 12V op zet.
De tijdschakelaars die ik gevonden heb zijn:
Tijdschakelaar voor 220V
Deze werkt dus op 220V en niet op 12V
Tijdschakelaar voor 12V
Deze werkt dus wel op 220V maar zo is het wel een dure grap. En die digitale shit die hoef ik helemaal niet persee. Dus die "Tijdschakelaar voor 220V" is goed genoeg lekker simpel analoog "tuimel"-schakelsyteempje). En 15 minuten is goed genoeg voor de in/uit schakel tijd. Hij moet dus alleen wel op 12V werken.
Kan ik daar zelf iets aan doen of weten jullie waar je ergens z'n tijdschakelaar kunt halen.
Het systeem is trouwens voor een keramische kachel om mijn autoruiten te ontdooien en de auto lichtelijk op te warmen. Daarvoor heb ik dus een tijdschakelaar nodig die standaard 15 minuten voor ik weg moet aanspringt.
Het idee wat ik nu hebt werkt, tenminste kwa verwarmen van de auto betreft dat heb ik namelijk getest voor 15 minuten een paar dagen achter elkaar (zonder draaiende motor), alleen die tijdschakelaar moet dus nog lukken.
Je hebt een aantal mogelijkheden om dit te realiseren.
- De mechanische tijdschakelaars die jij wil zijn helemaal niet duur. Je prutst zo een ding open en ziet of het om te bouwen is naar een lagere spanning
- Of je laat het ding in zijn geheel op 220V en plaatst er een inverter voor. Dit is een apparaatje dat een 12v gelijkspanning omzet naar een 220V wisselspanning.
- Of je kijkt eens verder bij fabrikanten als Legrand, Klockner Muller of Telemeqanique. Daar vind je kant en klare klokjes op zowel 220V als op 12 en 24V.
Hopelijk heb je hier wat aan
Haal voor 5 euro een digitale tijdklok bij de bouwmarkt.
Alleen ff ombouwen naar 12V..., de klok heeft z'n eigen batterijtje.
k.p.meinesz
Een schizofreen is nooit alleen!
Voor standkacheltjes heb je hele mooie timers bij de autospeciaalzaak. Informeer eens naar timers voor Ebenspacher of Webasto standkachels.
Je moet er wel een relais bijzetten want ze zijn bedoelt om een "Echte" standkachel in te schakelen.
Ik zal eens even zoeken, bij mijn standkachel van ebenspacher zaten er 2. Die standkachel heb ik nog steeds niet ingebouwd omdat ik geen idee heb waar ik de benzine moet aftappen. De enige optie is een extra aftappunt op de tank maken.....
[Bericht gewijzigd door Remke Smedes op ]
k.p.meinesz
Een schizofreen is nooit alleen!
Op 13 november 2004 22:29:56 schreef Marco69:
Die mis ik ff.. Naloop?
ja naloop
dit is in oudere klokken een veer welke word opgewonden als de klok op netspanning loopt en als de netspanning afvalt ervoor zorgt dat de klok nog een aantal uur kan doorlopen
ook electrische klokjes hebben de naloop functie dmv een battery echter ivm zuinigheid zitten er in een heleboel goedkope uitvoeringen geen accu overname van de klok
en dan behoud de klok alleen het programma en niet de actuele tijd en wat vaak nog erger is indien ze niet voorzien zijn van naloop gebruiken de meesten dan de 50hz voor hun seconden en die heb je niet als je op een accu draait
heb je hem nu?
Jah, is aangekomen 
De timer waar ik het over heb (maar geen idee of ze dus allemaal zo zijn) laat de klok gewoon op 3 knoopcellen draaien. Dat is dus geen backup, maar de stroomvoorziening.
Gevolg is dus ook dat (daar die dingen low-budget zijn en een eigen oscillator hebben) het ding toch zomaar een minuut per maand verloopt. Zal voor deze toepassing niet zo erg zijn.
Moet je inderdaad dus wel ff op letten als je wat gaat modificeren.