hallo daar, ik heb een vraag, als er mij iemand kan helpen

ik heb nu al veel gezien en gelezen om een cnc frees te maken,nu ben ik opzoek gegaan voor de nodige materialen , voor de opbouw van de machine,maar ik vindt geen,altans voor mij, duidelijk schema om de aanstuuring voor de stepper motors te verbinden naar de PC.
Ik moet wel toegeven dat ik echt niets van dergelijke eletro versta dan bedoel ik dat ik niet de juiste kennis heb wat betreft electronica.

het zou leuk zijn als er mij iemand daarbij zou kunnen helpen (heb hier voor toch wel al wat uren op internet gezeten maar met zoeken en kijken kom ik er niet hé)
met vriendelijke dank

Kijk eens op www.hobbyshop24.com om te zien wat je zoal nodig hebt en kijk ook eens op www.elektronicaforum.nl onder de categorie gezocht.
Daar staat net een atikel wat je waarschijnlijk zoekt.

Op 19 november 2004 00:06:06 schreef west McLaren:
Ik moet wel toegeven dat ik echt niets van dergelijke eletro versta dan bedoel ik dat ik niet de juiste kennis heb wat betreft electronica.

kopen dus http://www.nc-step.de/english/shop.htm

hallo,
Deze heb ik al gezien!
Mijn duits is nu niet voor te zeggen top
ik ben meer op zoek naar mensen die zelf al zo een printplaat in elkaar hebben gezet,zover ik bij velen heb gezien zijn er wel echt die daar iets meer van weten dan ik.
De schema's die daar heb gezien daar geraak ik echt niet wijs uit.
Maar toch bedankt voor de moeite, ik hoop op verder.

ik heb de stappenmotor drivers gebruik die in de elektuur hebben gestaan...
en ook op deze pagina http://www.pilotltd.net/cnc.htm

verder staat er ook een heel stuk op mijn homepage, maar die werkt tijdelijk ff niet zo lekker omdat ik aan het verhuizen ben....

maar de pagina's over cnc doen het nog wel...

www.arjan-swets.com

oja... hier heb ik heel veel info gekregen
http://www.luberth.com/cstep/

In Hengelo (OV) zit een man die heel erg veel stappen motoren, spindels end heeft om cnc achtige dingen te kunnen maken.

Mail me maar als je zijn naam wil !

grtz

ST

hallo blu_line,
als het mocht helpen mag je mij de naam geven.

En voor Arjan Swets,ik heb jouw website al eens gezien
je lijkt mij een handige harry, mocht het zijn dat je mij de juiste info kunt geven omtrend uw opbouw van de printplaat, de componenten de aansluiting dit zou mij al een grote stuk verder helpen.

Voor iedereen die hier helpt aan de info hartelijk dank
(ik voel mij nu al een klein beetje verslaaft aan dit onderwerp) hahahaha
groetjes

Ik zit nu even midden in een verhuizing...

maar ik kan zo 3 printen (neem aan dat je er 3 wil (x,y,z))
voor je maken....

wat wil je maken voor machine...?

wil je alleen graveren? ... heb je al stappen motoren?

hallo arjan,

uw voorstel wil ik graag aanvaarden zeker bedankt
maar ik zou voorstellen dat je eerst uw verhuis doet want voor zover ik weet zijn er maar wienig die twee dingen tergelijk kunnen doen(grapje)hahaha

wat betreft het de aantal assen dat is inderdaad y,x,z
en de machine is niet enkel voor te graveren maar ook om nog eens te kunnen freezen met een max van 13mm diep
ook nog eens 3D, indien mogelijk, maar dat zie ik dan wel
wat die stepper motors betreft ik heb er een paar op het oog maar ik denk dat dit niet veel rol speeld???
groeten

Is het niet verstandiger om servo's te gebruiken voor zo'n CNC-systeem?
Ik kan me namelijk een volgende situatie voorstellen:
Je hebt een staalplaat en daar wil je een stuk uit frezen. Door met stappenmotoren te werken kun je precies dat stuk uitfrezen wat je wilt; nauwkeurige coordinaten-aansturing is mogelijk.
Maar wat gebeurt er als de frees een beetje bot is en iets langer doet over een stukje frezen dan de bedoeling was? De aanstuurelektronica weet toch niet in welke positie de motor zich bevindt?

Mijn idee is dus dat servo's beter zullen werken gezien de terugkoppelweerstand, waaruit je de positie kunt bepalen.

Is dit te ver of te krom gedacht?

hallo diy,

Ik denk wat je daar schrijft wel juist zou zijn
maar het is nu wel niet de bedoeling om staal platen te gaan freezen,mijn zwaaste materiaal zou aluminium zijn
maar dit is goed om weten zeker bedankt

persoonlijk zou ikzelf ook overstappen naar een servomotor, niet om het positioneerprobleem wat hiervoor behandeld is, maar om de eenvoudige feiten dat een stappenmotor niet gemaakt is om een groot koppel te leveren, in tegestelling tot een servomotor, die over het algemeen wel een groter draaimoment hebben.

Ik weet niet of je al wat berekeningen gedaan hebt, wat zeker aan te raden is....

zelf ben ik erachter gekomen dat ik voor mijn toepassing ongeveer een koppel nodig heb van zo`n 3 Nm. en dat frezen van staal(5mm breed en 2mm diep), en aangezien AL een pakweg drie keer kleinere E-modulus heeft als staal, zou je inprincipe(weet niet zeker zou ik moeten berekenen) een diepte van 6mm en 5mm breed in 1 keer moeten kunnen doen met een moment van 3Nm.

zelf beschik ik over een Industriele stappen motor(5 fase) met een draaimoment van 0,6Nm, en deze beschikt al over een planeten vertraging van 1:10, wat in mijn geval zou betekenen dat ik nog is een vertraging van 1:5 zou moeten toepassen om eenmoment van 3Nm te halen.

Voor standaard stappenmotoren is dit echter vrijwel niet et halen. of je moet toevallig het typenummer, of moment weten).

conclusie: wil je veel problemen voorklomen voornamelijk in de capaciteit, stap dan over op servomotoren.

Gr.Maarten

Ik dacht dat de aansturing van de stappenmotor ook kon merken wanneer de stappenmotor weerstand krijgt. In een ander topic had ik het over dat er eens een expiriement is gedaan met een stappenmotor met 2 tangen op de as. Op de computer was het toerental af te lezen. De motor wilde niet boven een bepaald toerental uitkomen terwijl er toch steets meer stroom werd toegedient. De computer merkte dat dus.

Het genoemde probleem met het koppel wilde ik inderdaad ook nog toevoegen. Ik vraag me af of je een stepper kunt vinden van 3Nm (zonder vertraging).

En ook al wil je 'slechts' aluminium frezen..dit kost kracht.

Los van het kunnen vinden is het ook wel zinnig om te bedenken wat het grapje gaat kosten:

Ik heb een tijdje geleden een projectje gedaan met 3 servo's die een 16mm projector (35kilo) in beweging moest zetten. Dit waren redelijk brute motoren (het koppel weet ik niet meer..), maar kostten 150euro per stuk.
3 van die dingen is dus al 450 euro..dan al je overbrengingen nog. Het constructie verhaal gaat ook veel geld kosten.
Het is niet om je van het plan af te helpen, integendeel ga vooral door, maar realiseer je wel dat je de kant van over de 1000euro uit zult komen.

is er nu echt zo een verschil tussen steppers en servo motors??

en wat is daarvan de prijs voor zo servo motors??

want ik heb op het net zitten zoeken naar steppers om dat daar blijkbaar veel wordt mee gewerkt allee dat denk ik toch voor cnc aanstuuring

mijn vraag was blijkbaar iets te laat

Op 19 november 2004 20:20:47 schreef west McLaren:
is er nu echt zo een verschil tussen steppers en servo motors??

en wat is daarvan de prijs voor zo servo motors??

want ik heb op het net zitten zoeken naar steppers om dat daar blijkbaar veel wordt mee gewerkt allee dat denk ik toch voor cnc aanstuuring

Een stappenmotor zet je direct op de spindel, dat geeft het grote voordeel uiteraard vwb nauwkeurigheid bij kleine en goedkope machines in vergelijking met servo's die met tandwieltjes of andere overbrengingen lopen te frutten.

Een stappenmotor heeft zonder overbrenging overigens een heel redelijk koppel bij minimale snelheden. Ik denk niet dat veel andere motoren dat nadoen.

[Bericht gewijzigd door ikkedus op ]

Net even op die duitse site gekeken ( http://www.nc-step.de/english/shop.htm ) en inderdaad ze bestaan dus wel en kwa prijs overeenkomend met die servo's waar ik het over had..150 euro per stuk voor 3.1Nm.
Hmm, dat bij 200 stappen, best precies eigenlijk..
Had ik niet gedacht! :)

1 ding blijft toch onhandig denk ik en dat is de terugkoppeling qua positie.

EDIT//
En ze hebben nog terugkoppeling ook! Kijk maar even:
http://www.orientalmotor.com/products/pdfs/C_VEXTA/St2Intro.pdf

EDIT 2//
Maar hoe ze dat dan doen weet ik ook niet...
Ik citeer uit datasheet:
Two feedback resolutions: 200 and 400 pulses/rev.
Provides closed loop system capability
Dit lijkt toch terugkoppeling...Maar ik zie vervolgens niet hoe dat toegepast moet worden. Tenzij ze hiermee bedoelen dat motor aan te sturen is met 200/400pulsen/rev.
Hmm..nog eens even verder zoeken..

[Bericht gewijzigd door DIY op ]

diy

de eerste site ken ik maar zoals ik al had vermeld is mijn duits nu niet dat om naar huis te schrijven en ik wou dit toch met een minimmum aan kosten houden wat die andere site betreft versta ik er (sorry) echt niets van
maar zeker bedankt want deze laatste had ik nog niet gezien en sta nu bij mijn favorieten, je weet maar nooit voor wat het goed is hé.

Nu als ik het een en ander heb verstaan ben ik beter af met steppers dan met servos ??
nu wat betreft was eigenlijk mijn vraag hoe kan ik mijn stepper en of servos aan sluiten naar mijn PC ??

Ik heb niks op die duitse site gelezen, alleen de typenrs gekopieerd in google.
En dit is niet echt duits dacht ik:
stepper motor Vexta PK296-E4.5B
3,1Nm, 200 steps, 4,5A, 85*85*66mm, shaft 14mm, 2nd shaft ending, 8 wires, drivable uni- und bipolar.
150 euro.
3 or more: 144,00 Euro.

Anyway, de terugkoppeling lijkt toch een beetje een dooie mus...;(

ja met het duits bedoel ik dat als ik er zou bestellen
dat ik niet erg met de taal over weg kan en zeker niet voor zo iets zou nogal raar klinken denk ik hahahaha

maar ze lijken mij toch een beetje te duur.

ik zal een zoeken tussen mijn favorieten of ik een model heb dan zo u mij kunnen zeggen of deze daarvoor goed zijn

@DIY waar je rekinging mee moet houden is dat het hier om een thoeretische bereking gaat. er wordt bijv. geen rekinging gehouden met wrijving van de geleiding wrijving van spindel, afwijkingen van het aantale graden, hoe erg versleten de frees is, enz....

anders als in de elktrotechniek wordt bij werktuigbouwkunde, heel veel gerekend met veiligheidfactoren, en die kunnen best oplopen tot 2 a 3, dus, wat neerkomt op een koppel van 6 a 9 Nm, knappe stappenmotor die dat leverd.....

@w. McLaren kijk eens op www.cnczone.com hier hebben ze laatst nog een komplete bouwteking van een cnc gepost, echter komt hier niet zo veel elektro aan bod....

en terugkoppeling is in de prof. machines altijd aanwezig, en wordt zelden nooit toegapst op de as zelf, omdat het monteren van een terugkoppeling op de slede als voordeel heeft dat speling in de constructie (bijv. spindel moer) wordt meegenomen in de positionering

EDIT: link van de bouwplannen http://cnczone.com/modules.php?name=Downloads&file=viewfile&id…

Op 19 november 2004 20:32:11 schreef DIY:
1 ding blijft toch onhandig denk ik en dat is de terugkoppeling qua positie.

Je bepaalt natuurlijk het referentiepunt met schakelaars, je frees en het werkstuk en daarna worden stappen geteld door de computer. Het is niet de bedoeling dat een stappenmotor stappen over gaat slaan en dus is terugkoppeling niet nodig. Net zoals een wekker pulsjes telt om de tijd bij te houden. Ik zet er ook geen wekker naast om terug te koppelen of mijn wekker wel goed geteld heeft.

heb hier wat
12vdc 32Ma(angle 5.625°/64steps)
300ohm
4 faze
max 700pps puls rate starting
max 1400pps puls rate slewing
B1:pink
A1 orang
A2 yellow
B2 blue
GND(???)red
GND2(????)(for MOTS2)brown