benleentje

Golden Member

Op 11 oktober 2022 21:41:44 schreef joopv:
De Belgische situatie is toch gelijk aan de Nederlandse situatie als over een jaar of wat de saldering afgebouwd is?

AL enige idee wat dat voor NL precies gaat betekenen.

Het lijkt mij dat aan het einde van het boekkundige jaar je terug gelverde energie wel van je verbruikt energie wordt afgetrokken. Als je dan meer verbruikt hebt moet je dat afrekenen en als je meer terug geleverd is het te betalen bedrag 0 en krijg je verder nies voor de extra terug geleverde energie?

Nee, zo werkt het straks niet meer.

Als de salderings regeling wordt afgeschaft, dan moet je de volle mep betalen voor alles wat je afneemt, en je krijgt een "redelijke vergoeding" voor de stroom die je teruglevert. Dan wordt er dus niks meer verrekend.

Energie leveranciers mogen dan zelf bepalen (binnen grenzen) wat ze een "redelijke vergoeding" vinden.

Op 11 oktober 2022 21:41:44 schreef joopv:
Eigenlijk heb je energieopslag nodig waarmee je een hele winter kan overbruggen.

Recent iets gelezen over een steen-accu die tot 500ºC wordt opgejakkerd waarmee je makkelijk de winter doorkomt (heet water en CV). Kan het uiteraard niet terugvinden... maar veel solar in augustus is gewoon de verwarmingsspiralen aan om de stenen van 439 graden naar 441 graden te stoken.

Ik weet van grotere projecten waar dit voor een flatgebouw wordt gedaan, maar dit was echt op huis-niveau. (iirc...)

Eerder als eens een stukje uit het AD gelinkt die met een paar kW aan solar en een H2 tankje ook beweerden de winter door te komen. Na 2 minuten rekenen kwam ik op misschien eens een week en dan is de tank leeg... Maar dat soort sprookjes worden gretig door de pers gepapegaaid zonder gehinderd te worden door enige kennis van zaken.

testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer

viel me pas op hoe lang een betonvloer nog heet bleef. elektrische vloerverwarming die door bleef stoken, sensor was stuk. men kon niet zonder schoenen erop lopen. toen ik erbij kwam lag de stroom er al 3/4 dag af en nog was de vloer 40-45 graden.

joopv

Golden Member

Op 11 oktober 2022 23:05:48 schreef ohm pi:
[...]Bij de huidige stroomtarieven en geen saldering kan je gewoon de daarvoor benodigde accu's aanschaffen. Reken op ongeveer 1,5MWh aan accucapaciteit. Je moet daarvoor wel de ruimte hebben en je moet lief naar de brandweer en je verzekeringsmaatschappij kijken.

Je moet ook lief naar de bank kijken - voor een investering van 200k € of meer.

Dat was geen serieuze opmerking - dit soort seizoens energie buffering hoort m.i. in de infrastructuur geregeld te worden. Ik hoop dat de politiek dat ook op tijd gaat inzien.

dit soort seizoens energie buffering hoort m.i. in de infrastructuur geregeld te worden

Dat is voorlopig nog niet nodig. Op landelijk niveau is er (nog) geen overschot in de zomer.

En in de winter lijken de windmolens beter te presteren.

Op 12 oktober 2022 21:58:38 schreef r-p:
[...]

Recent iets gelezen over een steen-accu die tot 500ºC wordt opgejakkerd waarmee je makkelijk de winter doorkomt (heet water en CV). Kan het uiteraard niet terugvinden... maar veel solar in augustus is gewoon de verwarmingsspiralen aan om de stenen van 439 graden naar 441 graden te stoken.

Ik denk dat je hier op doelt https://www.voordewereldvanmorgen.nl/artikelen/uitvinder-maakt-batteri…

https://www.vpro.nl/programmas/tegenlicht/kijk/afleveringen/2020-2021/…

Op 11 oktober 2022 23:16:28 schreef F_S:
[...]

En de nodige pecunia.

Gr.F_S

Je hoef ze niet allemaal tegelijk aan te schaffen. Je schaft net zoveel aan tot je pecunia op is. Misschien kan je er wel een hypotheek op afsluiten, maar ik weet niet of dat lonend is.

Op 12 oktober 2022 22:12:15 schreef joopv:
Dat was geen serieuze opmerking - dit soort seizoens energie buffering hoort m.i. in de infrastructuur geregeld te worden. Ik hoop dat de politiek dat ook op tijd gaat inzien.

Mee eens. Dan kan de overheid of de energiemaatschappijen ook de opbrengst van de windmolens meenemen. Dan kan je met kleinere accu's of andere vormen van energieopslag toe.

Op 12 oktober 2022 23:18:54 schreef deKees:
Op landelijk niveau is er (nog) geen overschot in de zomer..

Ik lees wel eens iets over negatieve electriciteitsprijzen. Dan is er zeker sprake van overcapaciteit.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op donderdag 13 oktober 2022 22:06:49 (14%)]

Ik lees wel eens iets over negatieve electriciteitsprijzen. Dan is er zeker sprake van overcapaciteit.

Ja, er zijn wel momenten van over-capaciteit. Maar dat wordt dan later op dezelfde dag weer helemaal weggewerkt. Het is nog niet zover dat we in de zomer energie over hebben die we tot de winter moeten bewaren.

joopv

Golden Member

De electrificering van de energie distributie/ consumptie is nog maar net begonnen. Het aandeel aan electrische rijders/ kokers / stokers is nog maar een paar %.
Wat denk je dat er gaat gebeuren binnen nu en 5 of 10 jaar?

Op 13 oktober 2022 05:51:05 schreef Peter112:
Ik denk dat je hier op doelt https://www.voordewereldvanmorgen.nl/artikelen/uitvinder-maakt-batteri…

Uit het artikel:

Daarnaast is er in Sint-Oedenrode in een proefopstelling een basaltbatterij geplaatst voor de verwarming van 22 woningen. De opslagcapaciteit van dat systeem zal ruim 100.000 kWh bedragen. Om een idee te geven hoeveel dat is: daarmee kun je 36 huishoudens van elektriciteit voorzien.

Journaille zonder kennis van zaken. Met kWh wordt warmte bedoeld, geen stroom.
Maar het lijkt me wel een prima uitvinding!

PE9SMS

Golden Member

This signature is intentionally left blank.

Warmte opslaan in steen. Je bent al snel uitvinder tegenwoordig he?

Warmte opslag in steen op bijna 500 graden. Ik kende het iig nog niet.
Ben wel benieuwd naar de resultaten na een hele winter. Mijn gevoel verzet zich er tegen. Maarja, dat zegt ook niet zo veel.

Op 14 oktober 2022 12:58:28 schreef PE9SMS:
Je bent al snel uitvinder tegenwoordig he?

Mwa, hier een filmpje over een berg basalt voor zesendertig woningen: https://www.youtube.com/watch?v=h2y4-quZdiU&t=156s
Er komt wel wat bij kijken denk ik. En ik ben benieuwd hoe het er mee gaat. Zo als bij alle uitvindingen zullen de kinderziektes er uit moeten worden gehaald.

Hier nog wat sommetjes. https://tamtalm.nl/basalt/
Water heeft bij mijn weten van alle stoffen de grootste warmtecapaciteit per m3: 4200kJ/m3°K terwijl die basaltbrokken nog niet de helft halen (dus in het zelfde volume).
Maar om water op hoge temperatuur te bewaren heb je een stoomketel(-tje) nodig.
https://www.martechopleidingen.nl/downloads/stoomtabel_300_bar_voorbee…
Op 120 graden heb je 2 atmosfeer nodig, en op 144 graden 4 atmosfeer.
Als je daaromheen vacuumisolatie weet te maken kom je ook een heel eind.

Ik heb zelf geen ervaring met een Quooker, maar vzv ik begreep kan die zo water op 108°C in voorraad houden. https://www.quooker.nl/ontdek-de-voordelen

evelo

Golden Member

https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/be/…

Als je kijkt naar de uurprijzen dan vraag ik mij af of prijstechnisch niet het meest interessant is om te focussen op de piekmomenten.
Als je die kan aftoppen met een relatief kleine batterij, 2 á 3 kWh? , dan kom je volgens mij al een heel eind.

Dit in combinatie met een energiecontract met uurprijzen. Dit type contract wordt volgens mij binnen relatief korte termijn de standaard optie.

In eerste instantie probeer je dan je gedrag aan te passen in functie van de prijzen (je kent die de dag op voorhand).

Als dat niet lukt of je hebt er geen zin in dan plaats je een kleine batterij.

Ik zie mijzelf in ieder geval eerder een batterij plaatsen dan zonnepanelen want met met een contract met dynamische prijzen zal uiteindelijk de prijs van stroom van eigen panelen of dat van het net quasi evenveel kosten.

Ik denk niet dat een dynamisch contract de nieuwe standaard wordt.

Het is wel interessant in sommige gevallen maar geeft ook onzekerheid voor de toekomst, en veel mensen zijn daar erg huiverig voor.

En het pakt ook tamelijk ongunstig uit als je zonnepanelen hebt. Want de teruglevering wordt verrekend tegen het tarief op het moment van teruglevering (s'middags dus laag tarief) terwijl je s'avonds weer moet inkopen tegen een veel hoger tarief.

Het kan wel interessant zijn als je een batterij hebt.

Er zijn al wel bedrijven die zo een contract aanbieden, ook hier in NL.

evelo

Golden Member

Ik snap heel goed dat mensen daar huiverige tegenover staan. Het is ook een grote verandering.

Maar kiezen voor een vaste stroomprijs is 100% zeker kiezen voor een dure stroomprijs.
Onzekerheid afschuiven op een andere partij kost nu eenmaal geld.

Op 14 oktober 2022 13:58:13 schreef A vd Linden:
Warmte opslag in steen op bijna 500 graden. Ik kende het iig nog niet.
Ben wel benieuwd naar de resultaten na een hele winter. Mijn gevoel verzet zich er tegen. Maarja, dat zegt ook niet zo veel.

Je moet de hitte ook niet direkt gebruiken om je woning te verwarmen. De hitte gebruik je natuurlijk om een stoommachine aan te drijven en met die stoommachine drijf je een warmtepomp aan. Of een soortgelijke oplossing. Je hebt immers ook warmtepompen direct op aardgas.

benleentje

Golden Member

Ik had op TV een soort van docu gezien van een zonne-energie installatie ergens in Amerika waar men zout gebruikte. Met software werden er gekromde spiegels op een ca 150mm dikke leiding gericht waarin vloeibaar zout stroomde.

zout schijnt een stuk meer energie op te kunnen slaan als water en een deel van het opgewarmde zout werd opgeslagen in tanks om daar ook in de nacht nog energie uit te halen om elektriciteit op te wekken. Ik heb er verder nog maar erg weinig over gehoord maar het lijk mij een goed methode om te gebruiken.

evelo

Golden Member

Ik zag dit passeren:
https://www.tudelft.nl/delft-integraal/articles/dec-2021-nieuwe-energi…

Het idee vind ik leuk. Maar het doet me denken aan een persluchtcompressor en perslucht is toch duur?

Het doet me ook denken aan een fietspomp die warmt ook op als je pompt.
En een fietspomp doet me denken aan een fiets.

Zou een fietsaangedreven warmtepomp met lucht als koudemiddel geen leuk idee zijn?
Zo’n fitnessding in de woonkamer met persluchtcompressor aangedreven door het achterwiel?

mvdk

Golden Member

Ik mis bij die Delftse uitvinding, die Tarnoc warmtepompketel, cijfertjes.
Een beetje warmtepomp, zoals ik hier op het forum weleens lees, stop je 1kW in, en je krijgt 10kW aan warmte uit.
Ik heb de site van die mensen bezocht, het demofilmpje bekeken, maar de cijfers blijven zorgvuldig uit beeld.
However, het systeem heeft het voordeel dat er inwendig geen koelgas gebruikt word.

Zo’n fitnessding in de woonkamer met persluchtcompressor aangedreven door het achterwiel?

Das heel zwaar fietsen.. Maar daar krijg je het ook warm van.

fzwart

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Mensen met een plat dak kunnen een heel groot zwembad erop plaatsen waarin ze zomers met behulp van zonne-energie water omhoog in pompen en het water er 's winters via een turbine die stroom levert er weer uit laten stromen. Mits het niet vriest natuurlijk maar dan kan je het zwembad als ijsbaan verhuren.

Op 14 oktober 2022 19:45:43 schreef mvdk:
Ik mis bij die Delftse uitvinding, die Tarnoc warmtepompketel, cijfertjes.

In de faq vind je wat cijfertjes.
Het is nu nog een product in ontwikkeling. Rendement zal ongeveer hetzelfde zijn als een aardgaswarmtepomp.

mvdk

Golden Member

Het is een electrische warmtepomp.
Ik begrijp na wat googelen, dat een SCOP waarde van 3,5 gewoon is.

Uit de Tarnoc website:
Hoe efficiënt is de Turbineketel?
De Turbineketel heeft een beoogde SCOP van 2