Ik wil een ventilatorsturing maken op basis van een Atmel AT Mega 169.
Ik heb op de Atmel site een heel mooi schema gevonden, .pdf document en .zip met alle stukken C code, maar nu heb ik een probleem.

Ik ben gewend om met assembly te proggen, en dan is zo'n lap C toch wat anders.

Ik heb enkel de temperatuurregeling nodig, het hele geval komt weggewerkt in de computer te zitten, als ik een andere temperatuur wil trek ik gewoon de uC er uit en flash hem met een nieuwe temperatuur of evt. andere ntc.
Dus ik dacht 'originele code -LCD -knoppen -klok gedeelte'

Ik heb wat simpel knip- en plakwerk geprobeerd, maar volgens lcc win32 (freeware C compiler) is het geen C.
En met de Atmel AVR studio kom ik ook niet verder, wat ik mij van school nog herinner is dat er ergens bij 'new project' de keuze 'generic C compiler' staat, maar die zie ik niet, dus daar kom ik ook niet verder.

Het is denk ik een hele simpele puzzel, maar ik kom er niet meer uit.
Ik heb wel C gehad op school, maar dat is te lang geleden om nog nuttig te zijn, weet wel een paar dingen, maar waar ik de headers moet laten weet ik bv. niet. Basiskennis is dus zeer beperkt aanwezig.

Op 29 november 2004 11:26:05 schreef Resistor:
Ik wil een ventilatorsturing maken op basis van een Atmel AT Mega 169.
Ik heb op de Atmel site een heel mooi schema gevonden, .pdf document en .zip met alle stukken C code, maar nu heb ik een probleem.

Ik ben gewend om met assembly te proggen, en dan is zo'n lap C toch wat anders.

Ik heb enkel de temperatuurregeling nodig, het hele geval komt weggewerkt in de computer te zitten, als ik een andere temperatuur wil trek ik gewoon de uC er uit en flash hem met een nieuwe temperatuur of evt. andere ntc.
Dus ik dacht 'originele code -LCD -knoppen -klok gedeelte'

Ik heb wat simpel knip- en plakwerk geprobeerd, maar volgens lcc win32 (freeware C compiler) is het geen C.
En met de Atmel AVR studio kom ik ook niet verder, wat ik mij van school nog herinner is dat er ergens bij 'new project' de keuze 'generic C compiler' staat, maar die zie ik niet, dus daar kom ik ook niet verder.

Het is denk ik een hele simpele puzzel, maar ik kom er niet meer uit.
Ik heb wel C gehad op school, maar dat is te lang geleden om nog nuttig te zijn, weet wel een paar dingen, maar waar ik de headers moet laten weet ik bv. niet. Basiskennis is dus zeer beperkt aanwezig.

Headers gaan meestal boven aan :)

Zo ver was ik al, ik heb even wat oude voorbeelden er bij gepakt, en daar stond bv. '#include <oi.h>' boven, waardoor ik begon te twijfelen of die headers niet ergens anders moesten.

*schop*

Ik heb even wat oud schoolwerk er bij gepakt, om te kijken wat ik moet doen.

Ik gebruik nu AVRStudio 3.56 (na wat proberen kwam ik er achter dat AVRStudio 4 niets met C meer kan), met als C-compiler WinAVR (GCC), volgens mij iets anders dan ik op school gebruikte, + dat daar voorgeïnstalleerde computers stonden.

Hier is nog een aantekening wat ik heb gevonden commentaar zet ik er in [ sub ] bij:

programmeren met C-compiler

Maak nieuw project aan: 'GCCtest1' kan volgens mij iedere naam hebben
c:\avrgcc\gcctest1 avrgcc heb ik niet, heet nu winavr, en volgens mij maakt de map waar het heengaat ook niet uit

Selecteer 'generic 3rd party compiler -> OK

bij 'source' Rechtermuisknop -> add file -> gcctest1.c adden lukt niet, wel nieuw maken, zal wel fout geweest zijn
'other files' RMK -> add 'makefile' ook weer niet gelukt, gewoon een leeg bestand aangemaakt

'Target Debug' RMK -> settings -> bovenste regel weet niet meer wat er stond, volgens mij iets van 'waar moet ik heenwijzen' wissen en daar 'c:\windows\gcc_cmp.bat' van maken [su b]die file kan ik niet vinden, welke moet ik nu gebruiken?[/sub]

Als ik dan een lap C wil compileren (waarvan ik zeker weet dat het werkt) krijg ik errors dat bestanden niet gevonden kunnen worden. Welke bestanden? geen idee, 'error creating process'
'het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden'
(2x)
'Errors detected during link stage'
'Stopped'

Wat doe ik fout, en hoe moet het wel?

Ik zou eens kijken of je die compiler ook gewoon vanaf de commandline een schop kunt geven. Zie je tenminste wat er aan errors terug komt...

AVRstudio is leuk, maar meer dan een schilletje om de compiler heen is heb (mi.) in deze situatie niet.

Probeer eens te compilen met behulp van een makefile, als je WinAVR goed geinstalleerd hebt moet dat werken. Er zijn voorbeelden genoeg op het net te vinden van de GCC makefile.