Jeroen13
//Project Quadrocopter 2.0 in progress //dsESC4x //PIC32Flight
Hallo,
Daar ben ik weer met nieuwe plexibot III µC
. Ik had een tijdje terug op school het project Bitsim dat was met een 8051 µC, ik heb daar de basis geleerd. Toen heb ik een Vellman K8048 kit gekocht om zelf aan de slag te gaan met een µC de PIC16F84A begonnen met een knightrider en nog wat dingen.
Toen ik het onder de knie had ben ik begonnen met het maken van een schema voor de nieuwe Plexibot dit had ik vrij snel klaar.
De schema's
Mainboard
Motorboard
Remote
Mainboard:
Dit is het printje met de µC erop en alle TSOP sensoren en d.m.v. een 555 heb ik een 38 KHZ generator gemaakt. Met de bovenste TSOP kan ik de robot aan en uit zetten, alleen werkt de opto-coupler niet die er voor moet zorgen dat het motorboard aan en uit gaat (waarschijnlijk kapot of iets dergelijks dus moet ik nog even een nieuwe halen), ook doet de rechter IR led het niet goed op de robot want aan die kant reageert hij slecht.
Ook zit er een op-amp die een signaal af moet geven als de robot vast zit alleen dit werkt niet goed want als de motoren de andere kant op draait dan trekken ze ook meer stroom en denkt de µC dat hij vast zit dus daar moet ik nog wat op verzinnen.
Motorboard:
Dit is het printje met een PWM schakeling erop en 2 relais om de motoren van richting te laten veranderen.
Remote:
Met de remote kan ik de robot aan en uit zetten meer niet 
Tot nu toe draait hij alleen maar om maar ik maar er nog wel een lijn volger op, maar die komt later want ik heb een boek besteld Intermediate Robot Building en daar staan van alles in over een lijnvolger
Dus tot zo ver als jullie nog tips of opmerkingen hebben meldt ze dan
Schema's, PCB's, ASM
Eerst stond hier een ander verhaal van een verbeterde versie van Plexibot II maar die is er niet gekomen
Groeten,
Jeroen a.k.a Plexibot Inventer
[Bericht gewijzigd door Jeroen13 op ]
High-Voltage
Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...
Zet een drukknopje op de snuit van je robot. Als hij ergens tegenaanrijdt keren de motoren van draairichting....
Ik zou http://users.pandora.be/CyrusTheVirus/Plexibot%20III/Plexibot%20III%20… nog wel even veranderen. Want de kans dat het zo zonder sluiting gaat werken is erg klein
.
Maak de sporen het liefst minimaal 0,8mm. En maak en eilandjes wat groter. Als je nu gaat boren heb je veel kans dat je eilandjes helemaal weg boort.
Laat ook geen sporen door 2 pinnen van een IC lopen, hierdoor ontstaat heel snel kortsluiting.
Edit: maak ook geen hoeken van 90 graden, de hoeken ets je dan snel weg als je hem iets te lang in het ets middel laat ligen.
45 graden hoeken zijn een stuk beter/betrouwbaarder.
[Bericht gewijzigd door Brokencore op ]
Jeroen13
Bedankt voor de reacties, ik heb alles met autorouter gedaan (zelf ben ik niet zo goed). Ik Ets hem gewoon een keer en dan zie ik wel op hij kostsluiting maakt.
En die licht zoeker heb ik ook aan gedacht lijkt alleen beetje moeilijk
Jeroen13
Op 17 april 2005 23:28:04 schreef G_SHOCK:
weer mooi gemaakt ik vind deze robotjes echt leuk, ook al doen ze niet veel
Nee dat is maar zoals ik als zei dan heb ik wat te doen en je leerd er weer van
Jeroen13
Hier staan nieuwe foto's binnenkort ook filmpjes als hij helemaal klaar is
erwinj
Smash head on Keyboard to continue...(spelfouten inbegrepen)
, ook al doen ze niet veel