Goededag,
Ik heb een schema gemaakt om de polariteiten van mijn servo moter om te draaien, zie hieronder:
Wanneer ik hier bijvoorbeeld 3V opzet en D1 aanstuur gaat de motor een bepaalde kant opdraaien en als ik D0 aanstuur de andere kant op. Maar ik krijg niet meer dan 2V op mijn motor. Zet ik ipv 3V, 6 of 7,5V erop dan blijft de spanning over de moter 2V. Weet iemand hoe dit kan of heeft iemand andere suggesties om de polariteit om te draaien? Zonder relais te gebruiken.
Ps. Weerstanden zijn 220 ohm
Transistor = BC547C
Groeten Martin.
Hoeveel stroom trekt de motor? BC547 levert maximaal 100mA.
EDIT//
Ik zit nog eens te kijken naar dat schema..Je zult de transistoren wel in verzadiging moeten sturen. De weerstanden van 220ohm zijn wel aan de erg lage kant als je met stuursignalen van 5V werkt. Tenminste, ik neem aan dat je 5V stuursignalen gebruikt.
Bij verzadiging krijg je een gedefinieerd UcdSAT over je torren te staan waardoor je nooit de voedingsspanning over je motor krijgt. Plus..er ontstaat warmte ontwikkeling.
Een H-brug (voor zover dit op een 'echte' H-brug lijkt) kun je wat dat betreft beter met (mos-)fets maken.
[Bericht gewijzigd door DIY op ]
Hallo DIY,
Wanneer ik het motortje op 4,5 V aansluit meet ik een stroom van 0,96 mA.
Het stuursignaal is 3,7V uit de parallelpoort.
Klikt misschien stom, maar wat houd zo'n (mos-)fets in?
Groeten Martin.
Hallo henk,
Mijn servo motor is een 'Robbe FS 100' in de omhulsel zit een gewoon motortje. Dus vandaar het DC motortje.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Ik denk dat die twee NPN's bovenaan zijn een beetje een probleem.
Als de bovenste transistor 'aan gaat' staat er 6 volt tussen zijn emitter en de grond ( de motor zit ertussen ) Dus je zal de basis boven de voeding 6 volt moeten trekken ( Vemitter + Vbe = 6 + 0.7 als we verlies over CE effe uiten beschouwing laten ) om hem 'hard' aan te krijgen maar dan ontstaat er een ander probleem.. De transistorwerking wordt teniet gedaan ( VC is lager dan VB ) en de stroom voor de motor zal alleen door de BE junktie lopen ( lees de diode die daar zit ). Uw stuursignaal zal dus de stroom voor de motor leveren ... en da's waarchijnlijk niet wat je wou.
probeer deze even :
Ja, het is inderdaad niet de bedoeling dat het stuursignaal wordt gebruikt om de motor te laten draaien.
Misschien heeft iemand een ander schema waardoor dit wel kan gaan werken?
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Evil Aedolon
ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."
Als je sinds 1989 op internet zit moet je al genoeg ervaring hebben.
FAQ zal wel een bekend woord zijn en upload ook...
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Op 5 januari 2005 14:41:41 schreef MartinS:
Hallo DIY,Wanneer ik het motortje op 4,5 V aansluit meet ik een stroom van 0,96 mA.
Het stuursignaal is 3,7V uit de parallelpoort.
Klikt misschien stom, maar wat houd zo'n (mos-)fets in?
Groeten Martin.
0,96mA lijkt me onmogelijk! Is het niet 0,96A?! Dat klink heel wat logischer voor een servomotor. Dan heb je dus aan de BC547 niets! Die levert maar 0,1A.
Zoek eens op Google op MOSFET H-BRIDGE, dan vind je vast hele mooie schema's! 
free_electron
Silicon Member
$%^& . ( krachtterm verwijderd ) moet hem blijkbaar ergens op een site pleuren. Kan ik niet vanwaar ik nu zit. Misschien iets als een knop 'attach file voorzien op dit BBS werkt makkelijker dan eerst plaatje apart op site te moeten zwikken , dan met UBB codes te gaan linken ernaar. Maar we wijken af.
Ik zet hem er vanavond wel op.
EDIT Staat hieronder ( alst goed is )
en anders hier is de link :
http://www.expandctss.com/upload/index.php?
page=download&file=motorbip.jpg
De twee bovenste zijn PNP zoals BD140 of BC640 ( goed voor 1 ampere ) de onderste 4 ziijn NPN. voor de twee die de motor sturen gebruik je BD139 of BC639. voor de twee 'kleintjes' die de bovenste PNP aansturen kan je gewone BC547 gebruiken.
Alle weerstanden 1 Kiloohm moet het doen.
[Bericht gewijzigd door free_electron op ]
0,96mA lijkt me onmogelijk! Is het niet 0,96A?! Dat klink heel wat logischer voor een servomotor. Dan heb je dus aan de BC547 niets! Die levert maar 0,1A.
Zoek eens op Google op MOSFET H-BRIDGE, dan vind je vast hele mooie schema's!
Ja, je hebt gelijk.
free_electron
Silicon Member
-snip- Dan heb je dus aan de BC547 niets! Die levert maar 0,1A. -snip-
Mbwoah. een BC547 kan je zelfs 10 ampere laten leveren ( gedurende een paar microseconden welteverstaan ). Is leuk onder een microscoop als je naar het silicium zelf kijkt. Het silicium licht dan zelfs op (de bondwires gloeien na)
Evil Aedolon
ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."
free_electron
Silicon Member
hehe. wat is de wereld toch klein he zeg. ik had onlangs op een of andere newsgroup het zelfde aan de hand.
Iemand is dat nu verder aan het tweaken maar met een chip van International Rectifier of zo. Stelde daar een vraag over motorsturing voor rolstoel. Heb kerel geholpen , leek verdacht veel op zelfde systeem was ook met AVR. Daar vermeldde ik dat ik aan iets gelijkaardigs vorig jaar iets had gedaan aan een project voor Bart. bingo t'was hetzelfde.
Het lijkt er steeds meer op dat er maar 3 mensen in Belgie zich bezig houden met electronica. Iedereen kent precies iedereen . Hahaha , allee serieus die indruk krijg ik toch meer en meer.
O enne Schrodingers Cat is dead .. Because you looked ! Tis dus uw schuld ! g'hebt gekeken.
Evil Aedolon
Op 5 januari 2005 18:37:46 schreef free_electron:
Het lijkt er steeds meer op dat er maar 3 mensen in Belgie zich bezig houden met electronica. Iedereen kent precies iedereen . Hahaha , allee serieus die indruk krijg ik toch meer en meer.
Wel, je hebt prutsers en je hebt... (Alhoewel die ingenieurs bij melexis kunnen er ook wat van
)
Inderdaad, daarom is Schrödinger zijn kat dood.
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Op 5 januari 2005 18:06:11 schreef free_electron:
-snip- Dan heb je dus aan de BC547 niets! Die levert maar 0,1A. -snip-Mbwoah. een BC547 kan je zelfs 10 ampere laten leveren ( gedurende een paar microseconden welteverstaan ). Is leuk onder een microscoop als je naar het silicium zelf kijkt. Het silicium licht dan zelfs op (de bondwires gloeien na)
In deze schakeling zul je niet aan die 10A komen binnen een paar uS. De motor gedraagt zich inductief, dus zal de spanning bij 10A veel te hoog moeten worden voor de arme BC547. De Vce lijkt me bij 10A trouwens ook niet laag, onder de 6V die voor de voeding wordt gebruikt zal het niet zitten. Trouwens, ookal zou je de BC korte stroomstootjes van 960mA kunnen laten geven, veel zal die motor dan niet doen.
Op 5 januari 2005 17:04:47 schreef free_electron:
$%^& . ( krachtterm verwijderd ) moet hem blijkbaar ergens op een site pleuren. Kan ik niet vanwaar ik nu zit. Misschien iets als een knop 'attach file voorzien op dit BBS werkt makkelijker dan eerst plaatje apart op site te moeten zwikken , dan met UBB codes te gaan linken ernaar. Maar we wijken af.Ik zet hem er vanavond wel op.
EDIT Staat hieronder ( alst goed is )en anders hier is de link :
http://www.expandctss.com/upload/index.php?
page=download&file=motorbip.jpgDe twee bovenste zijn PNP zoals BD140 of BC640 ( goed voor 1 ampere ) de onderste 4 ziijn NPN. voor de twee die de motor sturen gebruik je BD139 of BC639. voor de twee 'kleintjes' die de bovenste PNP aansturen kan je gewone BC547 gebruiken.
Alle weerstanden 1 Kiloohm moet het doen.
Ga dit eens proberen, alvast bedankt