Wij zijn met een groepje bezig om wasmachines te repareren voor kringloop. Doordat wij nog al wat motoren uitwisselen veranders ook het toerental van de centrufuce.
Vraag: kan iemend mij ohelpen of uitleggen hoe ik op een goedkope/gemakkelijke manier dit toerental kan meten op de trommel? En moet ik dit wel meten op de trommel?
steve c
When all else fails, there is always my big hammer...
Hoeveel keer draait de motor om zijn as, als de trommel één keer heeft gedraaid ?
Deel het maximum toerental van de motor door dit aantal en je weet hoeveel keer die trommel ronddraait.
Op de motor staat het max. rpm op het typeplaatje
dit is een leuke theorie maar in de praktijk dus niet. De motoren van tegenwoordig worden afgeregeld op toeren en deze komen bij uitwisseling niet meer overeen met de originele printplaat met begrenzer. En verder de mensen die ik hier bij begeleid zijn geen rekenwonders dus mijn gedachten gaan uit naar een optische toerenteller op het vliegwiel. Deze zijn in de handel maar zijn vrij duur en zijn bijna niet terug te verdienen in de kringloop sector. Dus bedankt voor de sugestie maar toch beter een andere.
2de hands toerentellertje van marktplaats. Op 50 owm/min zal het niet hangen...
Of knutsel wat met een schijf met witte / zwarte vlakjes. TLbuis als stroboscoop. Moet met wat rekenen en een tekenprogramma wel te maken zijn.
[Bericht gewijzigd door Marco69 op ]
ik kocht bij conrad een tijdje geleden een toerenteller voor 29,99?
eentje voor modelbouwmotoren werkt eigenlijk veel beter dan verwacht als je een kleur contrast maakt (zwart op blinkend metaal)een lijn kun je overal toerental van meten en dit tot 15000 !!
idd, principe met zwart en wit plaatje en strobo zal nog beste en goedkoopste oplossing zijn
(schijfje, ene helft wit, andere zwart)
als de stroboscoop op de juiste frequentie "flikkert" dan lijkt het alsof het schijfje stil staat
als de frequentie echter een veelvoud is van dit toerental lijkt het ook alsof het plaatje stil staat, hoe je dit omzeilt weet ik niet meer
dit is ook het gevaar bij draaiende machines en enkelvoudige TL lampen, vandaar dat ze boven draaibanken en cosoorten meestal een tandemschakeling toepassen
In plaats van een xwart-wit schijfje, maak je een doorzichtig schijfje waarvan 1 helft niet doorzichtig is.
Met behulp van een lichtsluis en een tellertje kan je het aantal omwentelingen tellen. Als je dat een bepaalde tijd doet, kan je het toerental uitrekenen.
Op 15 januari 2005 21:11:02 schreef abdul:
Verklaar je nader Marco ik ben voor simpel
Wat moet ik verklaren? Ik neem aan dat je marktplaats kent.
En wat is er uit te leggen aan een stroboscoopschijf?? Hoe simpel wil je het hebben???
Anoniem
Simpel zat, reflecterend strookje op de as,fotogevoelig element en een frequentietellertje. Uit de gatetijd en het aantal afgelezen pulsen kun je direct het toerental bepalen. Maar ik ben het eens met Marco69,als je dat principe niet eens kent,wat toch tot de basisvaardigheden voor een electrotechnicus behoort, dan heb ik de grootste twijfels bij de reparatie van apparaten met niet-compatibele stukken uit toestellen van andere merken. Dat zou ik als ervaren technicus niet eens voor mezelf proberen te doen. Hoe betrouwbaar zal dat functioneren? En wat zal de doeltreffendheid zijn van zo'n toestel dat niet op het juiste toerental draait of niet het goede vermogen heeft?En vooral hoe lang zal het meegaan en wat met de veiligheid? Laten we eerlijk zijn,wie koopt apparaten in zo'n kringloopwinkel? Een arme sukkelaar, vaak een asielzoeker. En die geeft dan zijn weinige centjes uit aan een defect apparaat dat op ondeskundige manier is hersteld.
Ik ben ook zo'n idioot die nogal eens gratis repareert voor minder begoede mensen en heb wat ervaring met wat uit kringloopwinkels komt. Het is een goed bedoeld initiatief, maar ik ben er niet van overtuigd dat het uiteindelijk niet het tegenovergestelde effect heeft. Sommige uitbaters hebben ook een privéstandje op rommelmarkten. Dus de mooiste stukken verdwijnen daarheen.Wat overblijft zijn uiteraard meestal defecte toestellen, want ze komen uit de containerparken. Deze worden dan zo goedkoop mogelijk wat opgelapt en verkocht tegen naar mijn mening veel te hoge prijzen. Wie dan zo'n apparaat koopt loopt een grote kans op een teleurstelling. Vaak is het weggegooid geld en juist diegenen die daar noodgedwongen kopen hebben geen geld over om weg te gooien. Jammer.
k.p.meinesz
Een schizofreen is nooit alleen!
al ik abdul was beleef ik mooi bij de kamelen handel.
je repareert helemaal niets !
je probeerd het trommel toerental gelijk te houden terwijl de motoren daar niet voor gemaakt zijn, vervolgen brand er een huisje uit omdat de motor een te hoog vermogen moest ontwikkelen.
conclusie verzekering: wasmachien werkte niet juist door verkeerde motor,onoordeelkundige reparatie.geen schade uitkering
fijne jongen ben jij
Anoniem
Op 16 januari 2005 12:06:24 schreef k.p.meinesz:
al ik abdul was beleef ik mooi bij de kamelen handel.je repareert helemaal niets !
je probeerd het trommel toerental gelijk te houden terwijl de motoren daar niet voor gemaakt zijn, vervolgen brand er een huisje uit omdat de motor een te hoog vermogen moest ontwikkelen.
conclusie verzekering: wasmachien werkte niet juist door verkeerde motor,onoordeelkundige reparatie.geen schade uitkering
fijne jongen ben jij
Meinesz, je hoeft Abdul niet op zijn naam te pakken,dat is laag, en aan de jouwe te horen ben jij ook niet van Vlaamse klei of Hollandse kaas gemaakt.
Maar ik ben het verder wel roerend met je eens. Deze manier van repareren is niet correct. En het is nog minder correct om die producten dan aan de zwaksten uit onze maatschappij te verpatsen. Nochtans ben ik ervan overtuigd dat alles met de beste bedoelingen gebeurt. Zoals ik al zei, Jammmer maar helaas...
k.p.meinesz
Op 16 januari 2005 13:21:54 schreef grotedikken:
[...]
Meinesz, je hoeft Abdul niet op zijn naam te pakken, want aan de jouwe te horen ben jij ook niet van Vlaamse klei of Hollandse kaas gemaakt.
dat heb je dus mooi fout!
Meinesz komt van Meine (naam komt uit het westerkwartier)
grens Groningen/Friesland
de zoon van meine was Meine Meineīs zoon en dat werd later
Meinesz.
helaas voor jouw theorie.
Anoniem
Op 16 januari 2005 13:27:31 schreef k.p.meinesz:
[...]
dat heb je dus mooi fout!
Meinesz komt van Meine (naam komt uit het westerkwartier)
grens Groningen/Friesland
de zoon van meine was Meine Meineīs zoon en dat werd later
Meinesz.
helaas voor jouw theorie.
Ik dacht dat het Portugees was.1-0 voor jou. Gelukkig zijn we het over de rest eens.
k.p.meinesz
helemaal kies is mijn uitspraak idd niet.
ik ben storings monteur en kom graag bij de mensen thuis.
In bepaalde wijken is de welstand niet al te hoog en daar komen nu juist de meeste storingen vandaan.
vaak buitenlandse gezinnen in hun te dure huur huis
speken nauwlijks nederlands. Ik word aar heen gestuurd omdat alle stroom is uitgevallen.
nu 99% van de storings gevallen zijn defecte wasmachines die net gehaald zijn van, jawel de kringloop
50-75 euro betalen ze voor zo'n ding en de stoppem vliegen ze na een week om de oren.
dus en hun wasmachine is defect en ze krijgen een rekening voor de monteur omdat de fout niet in de installatie zit maar in gebruikers apparatuur. een monteur in de avonduren is niet goedkoop.
ik ben blij dat dit via de woningbouw geregeld word want ik moet er niet aandenken dat ik dan moet afrekenen met die mensen!
triest heel triest
Om even offtopic te blijven... Jouw Nederlands kan ook wel een opfriscursusje gebruiken
(oops.. hier krijg ik spijt van...)
Maar begrijp heel goed wat KPM en GD bedoelen. Helaas moet ik ze gelijk geven... En die 50 of 75 euro is dan nog daar aan toe... Maar die wasmachine doet het dan nog steeds niet... 
Op 16 januari 2005 15:32:01 schreef Marco69:
Om even offtopic te blijven... Jouw Nederlands kan ook wel een opfriscursusje gebruiken(oops.. hier krijg ik spijt van...)
ghehe, dus ik was niet de enige die dat dacht 
k.p.meinesz
Op 16 januari 2005 15:32:01 schreef Marco69:
Om even offtopic te blijven... Jouw Nederlands kan ook wel een opfriscursusje gebruiken(oops.. hier krijg ik spijt van...)
Op 16 januari 2005 20:30:28 schreef poteronassi:
[...]ghehe, dus ik was niet de enige die dat dacht
is het werkelijk zo erg, ik zie de fouten in de verste verte niet.
wacht maar tot Wim.P dit topic leest.. hij zla je wel op de fouten wijzen 
verder ben ik het het eens met de vorige posters.
PaWoN
ps. ik ben weer trug op CO na een heerlijke vakantie 
[Bericht gewijzigd door PaWoN op ]
elektron_
beetje gek
Terug on topic:
Als ik het juist heb is de frequentie toerental/60.
Dus bij 600 toeren heb je 10 Hz en is dus nog meetbaar.
http://www.qsl.net/dl4yhf/freq_counter/freq_counter.html
de code kan zeker aangepast worden voor toeren/min !
Er zijn vele van deze projectjes te vinden.
[Bericht gewijzigd door elektron_ op ]
Op 16 januari 2005 21:50:10 schreef PaWoN:
ps. ik ben weer trug op CO na een heerlijke vakantie
Die scoop van jou, kwam die niet ook bij de kringloop vandaan?
<evil grin>
LOL 
Dat ding blijft me achtervolgen.. hij ligt hier nog open achter me.. geen tijd meer gehad.. 1 kanaal doet het, de andere 50% van de tijd..
Maar ff serieus .. hij kwam volgens mij bij de TNO vandaan..
PaWoN
Volgens mij gaan jullie op mijn naam af, maar ik ben gewoon een nuchtere zeeuw die. De helft begrijp ik en de andere helft zet mij aan het denken hoe het in nederland gaat met namen. Ik sta versteld van de reacties op een dood simpele vraag en wens deze topic te sluiten. Bedankt voor jullie mede werking. Ik dacht dat dit niet de bedoeling was van dit forem maar ja we leven in nederland.
k.p.meinesz
Ik ga helemaal niet op je naam af!
al zou je Mohammed ,Alex of Klaas heten dat maak mij niet uit. Al noem jij je hier Grotedikken ,Marco69 o.i.d.
dat zal mij een zorg wezen
feit blijft dat jij dingen tracht te herstellen welke niet op jou manier hersteld kunnen worden omdat je buiten de specīs van je apparaten gaat.
als het dan nog voor jezelf was alla maar nee daarna worden ze verkocht,en dat vind ik een zorgelijke zaak!
jij zet toch ook geen remsloffen van een lelijke eend onder je chevy?
dat is mijn punt, niet je naam.
maar je mag wel eens een weekendje met mij meedraaien en dan mag jij die mensen uitleggen waarom die machine al weer stuk is!
Anoniem
Op 17 januari 2005 08:54:02 schreef abdul:
Volgens mij gaan jullie op mijn naam af, maar ik ben gewoon een nuchtere zeeuw die. De helft begrijp ik en de andere helft zet mij aan het denken hoe het in nederland gaat met namen. Ik sta versteld van de reacties op een dood simpele vraag en wens deze topic te sluiten. Bedankt voor jullie mede werking. Ik dacht dat dit niet de bedoeling was van dit forem maar ja we leven in nederland.
Ik ga niet op een naam af, en Meinesz vermoedelijk evenmin, dat was gewoon een vinige reactie, had je als pseudoniem vissertje genomen dan zou hij vermoedelijk geschreven hebben: hou je bij je kabeljauw en je haring.
Ik ben het met hem volkomen eens, kringloopcentra zijn een overheidsinitiatief dat enerzijds de afvalberg moet verkleinen door recyclage en anderzijds de minder begoeden in staat moet stellen voor weinig geld tweedehands apparaten te kopen. Door op dergelijke manier te knoeien bewijs je die mensen echter geen dienst,en de afvalberg? binnen de kortste keren staan die apparaten terug in het containerpark. Veel huishoudelijke apparaten kun je zelfs zeer moeilijk openmaken. De veiligheidsdirectieve schrijft voor dat die dingen niet door onbevoegden mogen kunnen hersteld worden , en terecht!
Trouwens, wat heb je te klagen? Je hebt toch antwoord gekregen op je vragen. Eigenlijk had je dat als "professioneel hersteller" zelf wel moeten kunnen bedenken. Het is de terechte kritiek die je dwars zit.
Het topic sluiten? Kan de starter dat,als er nog stof tot discussie is?