ik ben op zoek naar een schema van een dimmer die in bv. 30 minuten zelf van 100% naar 0% regelt.
Dit word gebruikt bij nachtverblijven van vogels waardoor deze beter wennen aan de licht/donker overgangen.
Ik zoek dit om het terrarium van de gecko's op de zelfde manier te regelen.

mecanic,
als jezo'n dimmer hebt gevonden houdt ik mij aanbevolen want ik zoek zoiets voor de tl buizen van mijn aquarium.
ik zal je een schema mailen voor gloeilampen.
gtz
Frank

volgens mij is dit niet mogelijk met tl buizen hoor

er zijn tijdgestuurde tl dimmers in de handel, hebben het formaat van een starter maar kosten +/- eur 75,- p.st. en voor 10 buizen is me dat te duur.
er staat hier bij schakelingen een tl dimmer maar zonder vermelding van het maximale vermogen (ik zoek voor 58w buizen) en of iemand zijn ervaring ermee wil delen.
De bedoeling is dat bij inschakeling van 220v de buis in 30 min. oploopt van bv.30% naar 100% en na 12 uur weer terug naar 30%. in/uitschakelen 220 gebeurt met een normale timer.
wellicht kan iemand hier zijn licht eens over laten schijnen want na 25 jr niets meer ontwerpen schijnt het mijne niet zo fel meer.
bvd,
Frank

Is er al iemand die meer weet over een schema voor zo'n dimmer?? Ik heb wel een digitale pot meter gevonden die de regelbare weerstand uit de dimmer van deze site zou kunnen vervangen: http://www.vego.nl/8/05/8_05.htm maar daar houdt mijn ontwerp kennis op... Ik zou me voor kunnen stellen dat de input van die ic weer geregeld wordt door een timer ic die verspeidt over een half uur de pulsen op de pot meter ic zet, maar dan moet na een uur of 12 weer het licht gedimd worden. Meer over de commerciele versie op http://www.aquariaan.nl/memolux.htm

Daar ik er minimaal twee nodig heb, staat het prijsje mij niet zo aan.

Wie o wie???

Peter

Is het niet zo dat in een dimmer een Triac zit die de AC-spanning afsnijdt afhankelijk van binnenkomende pulstrein op de gate? Als dit zo is, lijkt het toch niet zo moeilijk om zo'n pulstrein te genereren met een bijv een PIC.
De frequentie van de pulstrein kun je dan linair laten oplopen (of juist aflopen).
Ik heb het verhaal van triacs nog steeds niet goed begrepen, maar misschien is dit toch een ideetje..

het gaat niet om de frequentie van de pulstrein volgens mij, maar een triac schakelt open als je een voldoende hoge stroom (0.2 mA tot 50 mA, typeafhankelijk) door de gate naar de anode/kathode laat lopen(sorry, weet ik niet meer). en hij schakelt dicht als er geen stroom meer door de anode/kathode verbinding loopt, dus de nuldoorgang (wisselspanning draait 50 keer p/s om waarbij hij de 0 volt kruist). door een condensator via een weerstand op te laden en via een diac aan de gate te voeren, kun je door de oplaadtijd (dmv weerstandsverandering) het schakelmoment van de diac (31 volt ongeveer) regelen, die potmeter is dus een idee.

je kunt het ook uC gestuurt doen, door de nuldoorgang te detekteren en na de juiste tijd na deze doorgang een puls te geven aan de gate van de triac waardoor je dus ook de inschakeltijd kunt regelen.

je kunt ook iets proberen met een optotriac, dit is een optocoupler met een triacuitgang, ik weet alleen niet of je hiermee wel kunt dimmen.

mvg,

Martijn

Kijk hier eens bij licht dimmer.
http://home.att.net/~northlightsystems/applications.htm

Indien je nu aan de 0-10 Volt ingang een condensator plaatst die wordt opgeladen door een constante stroombron,
kan je de spanning heel langzaam opvoeren.
Je kan evtueel ook de pulsen gebruiken die reeds in het schema zitten om deze C op te laden.
Je vind vast wel meer met google.

Een paar maanden geleden vroeg iemand op nl.hobby.electronica om een langzame 0..10V en weer terug 'fader'. Mijn PIC oplossing staat op www.voti.nl/fader , de pagina heeft ook een link naar een analoge oplossing. Als je diit combineert met een dimmer met een 0..10 V ingang...