Ik begin met me te verontschuldigen want julmlie krijgen waarschijnlijk dagelijks 10tallen vand deze beginners-vragen...
Maar ik zou de lampjes van m'n oude fiets willen vervangen door ledjes. Nu heb ik de schakeling die hier op de site stond waarbij de ledjes antiparallel worden geschakeld uitgeprobeerd. Met zwaardere weerstandjes omdat ik een harde fietser ben. Dit werkte enkele dagen maar dan begaven de ledjes het. Ik heb op verschijdene plaatsen gelezen dat ledjes sneller stuk gingen van wisselstroom. Dus ben ik zelf beginnen zoeken en denken (met mijn beperkte kennis van electronica). En zou dit mss een oplossing zij voor het probleem:
I zou zekerheid willen dat de ledjes niet snel stuk gaan omdat het nieuwe 26.000 cmd ledjes zijn die niet goedkoop en tevens moeilijk te vinden zijn.
MichielPH
Nieuwe afkorting een idee? --> CMIIR = Correct Me If I'm Rong
Op 19 februari 2005 14:28:39 schreef Toinne:
Ik heb op verschijdene plaatsen gelezen dat ledjes sneller stuk gingen van wisselstroom.
Als een ledje enkel op een wisselspanning wordt gezet kan-ie sneller stuk gaan ja. Juist daarom staan ze anti-parallel, zodat de sperspanning niet te hoog wordt.
bramton
Tea ?
Voor de brug kun je ook gewoone diodes nemen en ik zou er een iets dikkere condensator achter zetten. Verder ziet het er wel goed uit.
Anoniem
het zou kunnen werken al zou ik he tzelf anders aanpakken je gebruikt in de schakeling shottkey doides om een gelijkrichter te maken beetje zonde van de diodes je kan net zogoed gewone gebruiken
gezien je een positieve vaste spanningsregelaar gebruikt zit je met een klein probleem wat al aangegeven is door '' onbekend en dat is dat de spannings regelaar minimaal 8 volt moet hebben en je fiets dynamo produceerd gemiddels 6 volt
nu kun je wel harder gaan fietsen en zo meer spanning produceren maar alleen op de momenten dat je hard fietst het zou dus betekenen dat als je wat lagzamer fiets en je dynamo niet genoeg spanning priduceerd jij geen light hebt op je fiets
dit kun je echter heel makkelijk oplossen je gelijkrichter vervangen door een kleine omvormer van 2 diodes en 2 condensatoren schema zal ik later posten op deze manier maak je van gemiddeld 6 volt gemiddeld 12 volt genoeg dus voor een vaste-spanningsregelaar ook als je wat langzamer fietst
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Je LEDs gaan NIET kapot door de wisselspanning, daar krijgen ze namelijk niet van te verduren omdat ze anti-parallel staan!
Wat het probleem is is de spanning, onbelast of belast met alleen een paar LEDs wordt die makkelijk 12V bij normaal fietsen! Je weerstanden moet je dus voor 15V uitrekenen ongeveer.
Anoniem
daarom zij ik dus ook omvormer op die manier heb je meer spanning en kun je er flink wat leds op aansluiten ik heb het enkele jaren gelden ook op mijn fiets gemaakt met 20 witte leds op de voorlamp en 6 in de achterlamp zeer effectief
Alvast bedankt!!
Even een paar bedenkingen vragen:
1. Ze hadden me shottkey diodes aangeraden omdat de spanningsval erover kleiner zou zijn en ze een hogere frquentie aankunnen.
2. Als de spanningsregelaar minder dan 8 V doorkrijgt laat hij dan geen spanning door of gewoon de lagere spanning?
3. ik wist niet dat condensatoren een + en - kant hebben. Heb er hier even een paar bekeken. En klopt het dat de kant waar de band met 0 staat de + is? (vermits er een > staat van de 0 kant naar de ongemerkte kant "0 >" dus)
4. Die 2200uF, 220uF en 47uF condensatoren hoeveel spanning moeten die aankunnen ik veronderstel dat ik er best neem die + 20V kunnen?
5. Die weerstand voor de led? Is die niet wat zwaar? ... gaat ie dan nog degelijk licht geven? er staat dan nog iets van een 2.5 V over die led...
mss beter 5V - 3.5V = 1.5V 1.5 V / 0.025 = 60 of is die spanningsregelaar niet 100% stabiel?
6. Ik kan makkelijk 4 of 6 leds parrallel schakelen d8 ik?
7. Kent/heeft iemand een goed (e-)boek waar ik zowat de basis van electronica kan leren? Zodat ik zulke dingen zelf kan bedenken?
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Deze is wel okay vind ik:
http://home.planet.nl/~heuve345/nl/electronics/course/course.html
Anoniem
1
Shotkey diodes worden vaak gebruikt omdat ze snel werken maar daar heb jij geen last van gezien het hier niet om hoogfrequent gaat
2
als een vaste spanningsregelaar niet de benodigde voedingsspanning krijgt zal hij simpelweg niet werken
3
condensatoren is een verzamelnaam voor allerlij condensatoren in dit gavel heb ik het over elco's mijn fout elcos hebben iid een plus en een - en de min word gekenmerkt door een zwarte band op de elco tenzij je een BP elco hebt ( bipolair )
4
de elco's die je hiervoor nodig heb moetten een spanning aan kunnen van 12 volt dus neem in dit geval een 25 of 35 volt elco dat is voldoende
5
je kan idd de weerstand verlagen naarmate je wat meer led's gaat gebruiken omdat je ook wat gaat belasten zal de spanning iets minder worden ik had in dit geval de wet van ohm toegepast 100 ohm zou prima zijn maar wat minder kan ook maar dan wel met meer leds
6
paralel zou wel kunnen maar dan word de weerstandwaarde lager
7
Electronica is echt niet moeilijk is een goed boek en ook de schema boekken van electuur de 3xx serie bv 306 zijn zeer interesant
Op 19 februari 2005 16:42:37 schreef STARTOURS G24T:
3condensatoren is een verzamelnaam voor allerlij condensatoren in dit gavel heb ik het over elco's mijn fout elcos hebben iid een plus en een - en de min word gekenmerkt door een zwarte band op de elco tenzij je een BP elco hebt ( bipolair )
6
paralel zou wel kunnen maar dan word de weerstandwaarde lager
4
bedoel je niet witte band? Heb er hier net een aantal van een oud moederbord gesoldeerd en die hebben een witte band:
http://www.baco-army-goods.nl/condensator/elko-220uf400v.jpg
6 ik bedoelde led + weerstanden parallel gaan schakelen of verlies je dan te veel stroom?
Anoniem
witte band kan ook tegenwoordig is het meestal zwart
je kan bv 3 leds paralel zetten en dan door 1 weerstand halen die in serie staat met je leds en dan bv 3 groepjes van 3 dan heb je 9 leds en 3 weerstanden die je dan paralel kan zetten als je wilt kan ik je wel een voobeeld maken
Hoeft niet ik begrijp wat je bedoeld... Dat kan ik zelf nog net 
5 - 3.5 = 1.5
1.5 / (3 * 0.020) = 25 ohm
=> 27Ohm weeerstandje
[Bericht gewijzigd door Toinne op ]
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
k wou ook mijn fiets voorzien van LED verlichting in zowel voor als achterlicht.
bij mij hebben echetr niet de led's , maar de soldeerbout het begeven
maar ik heb er nog 1 en ga een nieuwe kopen (logica)
allen zou ik willen dat die leds nog nabranden op batterijen, kan dat met een relais dat overschakeld, of kan t simpeler.
de bedoeling is dat mijn voorlicht een geoon lampje blijft (kostenbesparing) en mijn achterlicht led's (achterlicht hoeft alleen maar gezien te worden en hoef ik zlef niet bij te zien)
en in mijn voorlicht ook 1 of meerder leds om gezien te worden als ik bij een stoplicht sta.
ik heb wel een idee op papier, en een ander idee in crocodile clips, maar daar zit geen dynamo in of ik kon m niet vinden, dus weet ik niet hoe ik gelijk moet richten (voor de leds) kan ik daar gewoon 4x 1n4148 voor nemen?
Tinus-online
http://www.tinus-online.nl :: Corolla G6 :: EOS 5D
hmm, ik heb gewoon 3 felrode leds in serie met elkaar staan direct over de dynamo, deze opstelling gebruik ik al jaren en werkt nog steeds perfect. 
probeer het gewoon eens, vogens mij loopt het allemaal niet zo'n vaart met dat doorbranden.
[Bericht gewijzigd door Tinus-online op ]
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
echt van die dure fele leds?
dan probeer ik t liever niet uit als het die 25 ct dingen zijn wel maar luxions oid nee (ben niet zo rijk!)
Lucky Luke
weet iemand trouwens een manier om die led's te laten te laten doorbranden?
en dan niet kapotgaan
maar als je stilstaat?
batterijen geen bezwaar (plenty oplaadbaar) (dat rijmt)
Op 21 februari 2005 16:55:10 schreef Lucky luke:
echt van die dure fele leds?
Ik hou het erop dat Tinus zijn voorlicht (gewoon lampje) er nog op heeft zitten, dan loopt de spanning niet zo hoog op omdat dat lampje de dynamo lekker belast. Maar als je alleen leds gebruikt kon de spanning wel eens een stuk hoger worden. Ik zou trouwens een low-drop regulator gebruiken, doet ie het beter bij langzaam fietsen.....
Op 21 februari 2005 16:58:24 schreef Lucky luke:
weet iemand trouwens een manier om die led's te laten te laten doorbranden
Batterij erbij hangen en dan twee diodes (en een schakelaar om de batterijen uit te kunnen zetten, anders blijf je verwisselen)
Nog leuker is om de batterij op te laden via de dynamo, maar dan krijg je wel een heel complexe schakeling (als je je batterijen heel wil houden).
Lucky Luke
Lucky Luke
Op 21 februari 2005 17:07:29 schreef JoWi:
[...]
Ik hou het erop dat Tinus zijn voorlicht (gewoon lampje) er nog op heeft zitten, dan loopt de spanning niet zo hoog op omdat dat lampje de dynamo lekker belast. Maar als je alleen leds gebruikt kon de spanning wel eens een stuk hoger worden. Ik zou trouwens een low-drop regulator gebruiken, doet ie het beter bij langzaam fietsen.....
o, en ik ben nog vergeten te zeggen dat ik t graag simpel houd (dus geen regelaars ed)
Lucky Luke
ik weet niet hoe je hier schemas post anders poste ik ff wat ik ongeveer in gedachten had (dus gewoon lampje in voorlich dat word uitgeschakeld als ik overga op baterijen om energie te sparen, en dan een led in t voorlicht die t overneemt (niet zo'n felle, maar wel wit<of rgb:P maar das weer te lastig voor mij vrees ik(ben beginner)> )
en sowiso een led acterlicht mer van die 25 ct ledjes (helder rood weet niet hoe fel maar even fel als zo'n "blokkër" achterlicht (die ë staat er om geen reclame te maken!)
Anoniem
je kan achter de omvormer van mijn schema een kleine 12v accu laden en met een kleine schakeling zo maken dat als je fietst de spanning van de dynamo komt en tegelijkertijd je accu oplaad terwijl je fietst en als je stilstaat dat de accu de stroom kring overneemd en dan de leds laat branden totdat je weer gaat fietsen dat systeem heb ik ook gehad