Waarom is de klassieke netfrequentie (50Hz) gevaarlijker dan gelijkspanning? Als iemand aan gelijkspanning hangt heb je kans op electrolyse in het lichaam en dit versnelt toch het stollen van eiwitten? Kan iemand mij een duidelijke uitleg geven?

Alvast bedankt!!

De AC stromen hebben een veel grotere invloed op je hartspier :-)
Als de stromen maar hoog genoeg zijn dan verplaatsen deze zich meer over de buitenkant van je lichaam, als de stromen hoog genoeg zijn levert dit uiteraard schade aan het weefsel op.
DC stromen kunnen door het hele lichaam stromen en zijn daardoor idd. zeer gevaarlijk.
Echter bij gelijke stroomsterkten zijn vooral laagfrequentie AC stromen gevaarlijk i.v.m. verstoring van de hartfunctie.

zenuwen kunnen niet op hoge frequenties reageren, en op gelijkspanning reageren ze ook amper. Zenuwen hebben in rust een frequentie van zo'n 40Hz ofzo, en bij sterke prikkels 100Hz o.i.d. (soor impulsfrequentiemodulatie)Daarom zijn wisselspanningen zo gevaarlijk, omdat ze direct op de zenuwen inwerken, wat DC niet doet.

Gevaarlijker is lastig te zeggen, maar AC van gelijk vermogen is wel (acuut) dodelijker... 50 Hz is zo'n beetje de gevaarlijkst mogelijke frequentie wat de invloed op (hart)spierweefsel betreft.

Wat (blijvende) schade betreft zou DC wel eens gevaarlijker kunnen zijn.. brandwonden, electrolyse met nare gevolgen, etc.

AC heeft dan wel weer nuldoorgangen wat DC niet heeft

Op 3 maart 2005 17:39:43 schreef Sp3ci3S:
AC heeft dan wel weer nuldoorgangen wat DC niet heeft

Alleen geven ze toch een waarschuwing van gevaarlijk bij een wisselspanning vanaf 42V en bij gelijkspanning pas vanaf 60V.

Misschien komt het wel door het pulserende effect wat erin zit.

Een fabel is dat wisselspanning minder gevaarlijk zou zijn dan gelijkspanning, juist vanwege de nuldoorgangen, je zou op dat moment kunnen loslaten, alleen met 50 keer per seconde een nulpunt in je spanning is mij toch iets te snel om dan net FF los te laten. :):)

Dit heeft wel in THEORIE boeken gestaan toen ik in 1986 slaagde voor mijn LTS-Electro.??????

:) Richard

Op 3 maart 2005 17:49:17 schreef Amateur19:
[...]

Alleen geven ze toch een waarschuwing van gevaarlijk bij een wisselspanning vanaf 42V en bij gelijkspanning pas vanaf 60V.

en hoeveel is 42V*1.4??? 58,8V=bijna 60V

Een fabel is dat wisselspanning minder gevaarlijk zou zijn dan gelijkspanning, juist vanwege de nuldoorgangen, je zou op dat moment kunnen loslaten, alleen met 50 keer per seconde een nulpunt in je spanning is mij toch iets te snel om dan net FF los te laten.

Sterker nog, het werkt juist andersom. De frequentie van 50 Hz is heel goed in staat je spieren aan te sturen (motorneuronen werken op vergelijkbare frequenties, maar dan met een paar 100 mV max). Dit zorgt ervoor dat je spieren onvrijwillig spannen en je niet los -kunt- laten als je er verkeerd voor staat. In die situatie is AC zeker gevaarlijker.

Aan die nuldoorgangen zou je sowieso weinig hebben trouwens... het moment dat de spanning zeer klein is, is maar heel kort.

Waarom wil je dat eigenlijk weten?

ik zou het eens proefondervindelijk ondernemen, lijkt me wel leuk, :p

ik weel wel dat het vooral de stromen zijn die tellen

Elektrocutie betekent dat het menselijk lichaam in aanraking komt met stroom. De mate van elektrocutie wordt bepaald door de grootte van de stroom en de tijd dat de stroom door het lichaam vloeit. Een zeer kleine stroom voelen wij niet of nauwelijks. Maar hogere stromen kunnen leiden tot ademhalingsproblemen, hartritmestoornissen en zelfs verbranding.

maar wist zelf niet of het verschilt AC en DC

Op 3 maart 2005 17:49:17 schreef Amateur19:
Een fabel is dat wisselspanning minder gevaarlijk zou zijn dan gelijkspanning, juist vanwege de nuldoorgangen

ik weet niet of het een fabel is, maar het is volgens mij toch een effect dat gunstiger is bij AC dan bij DC (toch eentje) :)

hmm elke stroom door je hartspier is iig gevaarlijk.

voordeel van AC idd: hij gaat door de 0

bij DC en hoogspanning, je verkrampt en komt nooit meer los.

Feiten over organische wezens en stroom:

spieren verkrampen als er stroom doorheen gaat.
Weefsel kan verbranden omdat er teveel warmte gedisspeerd wordt

het 2e beschadigd dus de zenuwen.
het eerste is echter van belang voor de spieren die je belangrijke levensfuncties aansturen (denk dus aan hartspieren en longspieren of hoe ze mogen heten)

als je stroom nooit door 0 gaat blijf je verkrampt staan.
Als hij wel door 0 gaat, kun je lostrekken.

dit geldt echter alleen bij vastpakken.

Als je gaat kijken naar aanraken geldt het niet, want door het verkrampen terk je automatisch terug waardoor je loslaat

Je kan het simpel testen:
Neem een 50V gelijk spanning en een 50V wissel spanning. Pak bijde om de beurt vast. Ik raad je wel aan om het langzaam op te voeren, niet dat je een mep krijgt als je supergevoelig bent. Dan voel je dat AC veel agressiever is, dat voel je echt bijten... En HF, dat voelt aan als een gloeiend hete plaat maar als je loslaat ist ineens koud. (Niet aan te raden)

Hi
Ik heb eens met "Nen elentrieker" (no offense eh) gepraat, en die zei da hij DC veel gevaarlijker vond dan AC... Hij zei dat hij draden waar 110DC overstond massale vonken had zien sproeien, en dat hij dat bij 230AC nooit had.. .Ik vond het maar een vreemd verhaal... Hij zei dus dat DC voor meer opwarming zorgde of zo iets... Ik vond het maar een vaag verhaal. Iemand een idee waar dat vandaan kan komen?

MvG
Jan

Een DC vonk is veel moeilijker te blussen dan een AC vonk, AC gaat door nul en blust zich zelf.

Kijk maar eens naar de AC en DC stromen op schakelaars en relais, meestal kunnen ze op DC maar een fractie van de stroom schakelen die ze op AC zouden kunnen.

Volgens mij kan je ook niet echt over oordelen wat het gevaarlijkste is. Dat hangt volledig af van waarop hij wordt "losgelaten". Als je die proef doet dan merk je dat AC meer bijt dan DC. Maar als je vonken trekt zie je dat DC gevaarlijker is...

weet iemand hier het antwoord op: toen ik met mijn multimetertje eens meette op hoeveel spanning mijn bureaulampje (zo'n uitschuifbaar ding) nodig had om te branden, voelde ik iets prikken. de MM gaf keurig 12v aan. ook neonlampjes sloegen niet aan, dus het is ook geen lek in de trafo of capacitieve koppeling. het is ook alleen maar zo dat ik het voel als het puntje van mijn probe in mijn vinger prikt. met de schakelaar uit voel ik niks.
hoe kan dit, 12v zou toch niet prikken???!

prik maar eens in op 1,2v NiCd dat voel je ook.
als je de weerstand maar laag genoeg maakt voel je het wel.

Idd jah ;)
Je vingers bevochtigen maakt al veel uit hoor...

12 Vac kun je zeker wel voelen met vochtige vingers en een redelijk contactoppervlak... maar gevaarlijk is dat verder niet. Zo ken ik ook mensen die 9v-batterijen testen door aan de contacten te likken, geloof niet dat ze daar ooit wat aan overgehouden hebben (slechte smaak misschien ;))

Ik voel niets onder de 30V, ook niet met natte handen, misschien komt het door de eeltlaag of doordat ik al vaak aan de 230V heb gehangen, gewenning dus...

Ik heb hier trouwens een leuk apparaatje staan, geërfd van mijn opa. Het is een heel oud elektriseer apparaatje, bedoeld voor genezing. Ik heb geen idee of het gevaarlijk is. :P

http://members.lycos.nl/benadski/au_sm.jpg

http://members.lycos.nl/benadski/au2.jpg

Koewl ding! Werkt het nog?

Ik heb eigenlijk geen idee... Ik weet ook niet wat er precies in de "zuurbatterij" gegooid moet worden. Is dit verdund zwavelzuur? Er zit een loden en een koolstof elektrode in.

Trouwens, er zit een barst in het glas van de batterij, ik denk niet dat het slim is hier nog wat in te gooien, weet iemand de spanning te achterhalen van de batterij? Is dat 2V, net als bij de cellen van de autoaccu?

AC van gelijk vermogen is wel (acuut) dodelijker...

Da's waarom Edison AC gebruikte voor z'n elektrische stoel... (Omdat Edison een voorstander was van gelijkspanning, en Westinghouse van wisselspanning, wilde hij op deze manier bewijzen dat "zijn" gelijkspanning veiliger was en Westinghouse zwart maken...)

Op 6 maart 2005 03:08:00 schreef Arco:
(Omdat Edison een voorstander was van gelijkspanning, en Westinghouse van wisselspanning, wilde hij op deze manier bewijzen dat "zijn" gelijkspanning veiliger was en Westinghouse zwart maken...)

Het was meer om Nicolai Tesla persoonlijk dwars te zitten, die toendertijd voor Westinghouse werkzaam was.