voor usb devices zijn er genoeg usb chips die het interface ondersteunen met i2c. Maar hoe zit dat met tcp/ip (rj-45) hardwarematig dus zeg maar. UIteraard zijn daar ook kant en klare chips voor! MOet er nog wat opgeschoond worden aan de data, common mode choke:S?????

[Bericht gewijzigd door blackie op ]

wat een reactie? chill forum hiero!whuahaha!

Op veel netwerkkaarten zit een RealTech-chip. Deze chip handelt alles zelfstandig af.
Tegenwoordig is een netwerkkaart met zo'n chip al compleet voor € 4,95 te verkrijgen. Dus zeer weinig mensen maken zelf zoiets meer.

multiposting is ook geen oplossing ;-)

RTL8019 datasheet kan je vinden op de realtek website www.realtek.com.tw of ander bij voti , www.voti.nl

Trouwens die chip handelt niks zelfstandig af hoor. Je krijgt daar paketten data uit. die moet je zelf strippen ( headers lezen , protocol implementeren etc TCP/IP is nie om te lachen hoor)

SMSC maakt ook mooie controllers , Crystal ook CS8900 familie.
www.crystal-semi.com www.smsc.com

bij iedere ethernet controller heb je een crystal nodig ( normaal 25 mhz ) en een signaal transformator meestal een 1:1/1:1 of een 1:1.41/1:1
Pulse , LinKom , Delta en Umec maken dergelijke dingen.

Kheb de indruk dat je je 'huiswerk' nog niet gemaakt hebt over ethernet. Al eens de sourcecode van een TCP/Ip stack gezien ?

USB chips met i2C ? nu ben ik geinteresserd. wie maakt dat ?

Op 16 maart 2005 11:34:25 schreef free_electron:
Trouwens die chip handelt niks zelfstandig af hoor. Je krijgt daar paketten data uit. die moet je zelf strippen ( headers lezen , protocol implementeren etc TCP/IP is nie om te lachen hoor)

Klopt de chip handelt layer 1 (en mischien 2 ook nog ) van het OSI-model.
Het TCP/IP, FTP en andere protocollen moet hij zelf schrijven.

Op 16 maart 2005 11:34:25 schreef free_electron:
USB chips met i2C ? nu ben ik geinteresserd. wie maakt dat ?

De PIC18FXXXX kan dat van Microchip. Je kan zelf op www.microchip.com de PIC's sorteren op aanwezigheid van I2C en USB.

nou, kreeg wel sneller reactie via multiposting ;) Haha dit is mn huiswerk.
ja precies pic18f452 ondersteund I2C, dacht alleen dat ik er met mac- en ip-adres al was. Niet dus! cursus tcp/ip wordt me nu dus voorgeschreven.

nu nog usb2.0 implementeren en proberen om 480Mbps te hale (met I2c :( wordt een probleempje) Ik denk dat usb2.0 compatible maken al genoeg is

In ieder geval bedankt voor de hulp!!

Op 16 maart 2005 10:56:35 schreef Onbekend:
Op veel netwerkkaarten zit een RealTech-chip. Deze chip handelt alles zelfstandig af.
Tegenwoordig is een netwerkkaart met zo'n chip al compleet voor € 4,95 te verkrijgen. Dus zeer weinig mensen maken zelf zoiets meer.

netwerkkaart???wie heeft het over een netwerkaart! Ben echt benieuwd of ik nog moet gaan:+ strippen. Dat tcp/ip gedoe zie k niet zo zitten idd.

Op 16 maart 2005 13:24:32 schreef blackie:
nu nog usb2.0 implementeren en proberen om 480Mbps te hale

Yeh right, de specs zeker nooit bekeken, maar als je een USB endpoint wil implementeren (vergeet de Host maar effe), dit klinkt op het nivo: Ik kan niet fietsen maar heb wil eens een fiets gezien en wil nu graag de tour de France winnen. Kan iemand mij helpen ?

usb i2c chip : wat je daar voorstelt is een complete microcontroller . ik dacht dat je bedoelde dat er een chip was die een USB endpoint aan boord heeft met aan de andere kant een i2c interface.

Trouwens die PIC455x kan niet full speed werken hoor. is USB 2.0 compliant maar alleen in high speed mode ( 12 megabit ).( ik heb er hier liggen van die pics ). als je echt een High speed devices (480mb/s) wilt maken heb je een straffere processor nodig ( t'zal een 32 bitter moeten zijn ) die bovendien nog die data moet kunnen moven ook.

@jowi. nee is meer in de trant van : ik heb geen benen maar wil wel wereldkampioen wielrennen worden :-)

USB is niet van de poes. Je moet ook nog de driver schrijven voor de andere kant.

Op 16 maart 2005 13:37:27 schreef JoWi:
[...]
Yeh right, de specs zeker nooit bekeken, maar als je een USB endpoint wil implementeren (vergeet de Host maar effe), dit klinkt op het nivo: Ik kan niet fietsen maar heb wil eens een fiets gezien en wil nu graag de tour de France winnen. Kan iemand mij helpen ?

@freeelektron
ja precies mag geen straffere processor gebruiken (implementatiekosten) en moet met I2C blijven werken dus zal wel iets van ftdi of pdiusbd worden.

@jowibowi
ja duh!
hm last van een ochtend humeurtje jowi! jij klinkt op het nivo: tour de france?oooh Die win ik zo!:r

:(
jawel usb1.0 met cy7z63001a geimplementeerd kan alleen bepaalde uitgangen van pic18f452 niet bekijken, kom dit door cypress? Strakkies pdiusbd1 proberen! Hopen dat het beter gaat

elektro rules!

prolific heeft oook usb - serial convertor chipjes.

anders Cygnal ook ( nu silicon Labs )

idd, er zijn chips genoeg, maar de pull_up weerstanden bepalen de mode(low full of high)toch? is dit bij elke chip hetzelfde en kan het ook alleen op deze manier met soft connect?

Het heeft even geduurd maar nu heb ik de oplossing----> usbmod4(ft245bm):D ideaal, geen drivers schrijven en relatief gemakkelijk te implementeren. Heb wel een test opstelling met een oude cy7c63001a maar kan niet zoveel uitlezen....grrrr

Iemand die een leverancier van usbmod1,2,3,4 in benelux kent. heb al geprobeerd bij lextronic e.d. geen response.....Wil er nu mee gaan spelen ook, ondervinding is namelijk de beste leermeester! K lijk wel een elektrofiel in wording:D

bedankt voor alle hulp!!!

Op 7 april 2005 11:37:28 schreef blackie:
Het heeft even geduurd maar nu heb ik de oplossing----> usbmod4(ft245bm)

Ik dacht dat dat ding USB omzette parallelle poort ? (Bij VOTI.nl te verkrijgen)

euh. de 245 is geen prallel poort hoor ... het is een CPU bus. ( 8 datalijnen , een read en write poort en paar handshake signalen. ) het is geen printerpoort hoor.

printerpoort???? Nu ben ik even het padje kwijt denk ik.....ik heb het over een usbhid...oja free_elektron ik heb je een mailtje gestuurd aangaande deze mooie levenstaak:)

Op 7 april 2005 12:01:15 schreef free_electron:
euh. de 245 is geen prallel poort hoor ... het is een CPU bus. ( 8 datalijnen , een read en write poort en paar handshake signalen. ) het is geen printerpoort hoor.

Het is wel een parallelle poort, maar geen "Windows Printer Poort". 8 datalijnen + handshake & status lijnen. Bij een CPU bus denk je meer aan een Adres & Databus.

niks van. De interface op een 245 geeft je alleen rechtstreeks via een databus toegang tot de interne fifo's van de USB SIE.

de 245 is eigenlijk een stripdown van een 232. de uart is eruit gehaald en je krijgt het interne datapad naar buiten. Voordeel is dat je geen uart moet opofferen van je cpu , en dat je stukken sneller kan dan via de uart in een 232.

ik ben ondertussen al aan mijn 'tichste' design met de 245. Ken hem onderhand van binnen en buiten.
ik map die meestal in de xram van de F020 processor. kan ik lekker gas geven op USB en mijn 2 uarts in de cpu blijven vrij voor andere taken.

Is het misschien omdat dit device door de pc voor een gewone com poort gezien (driver van ftdi) wordt dat er hier verwarring ontstaat? Of is dit een stomme vraag?|:(

hehe. dat is ook weer een ander paar mouwen
er zijn 2 drivers. de VCP die inderdaad een virtuele compoort aanmaken over USB naar de chips van ftdi. of de direct mode drivers. Daar beheeer je zelf het usb transport en win je snelheid.

aan de hardware kant heb je de 232 die buitenkomt als een echte seriele poort. dat ding heeft een usb SIE (serial interface engine) en een UART. levelshiften en het is rs232

de 245 heeft de zelfde SIE maar geen uart. in plaats daarvan krijg je via een databus en controle signalen ( RD WR CS TE en RF ) toegang tot de fifos in de SIE. voordeel is daar opnieuw dat de uart geen bottleneck meer is.

de 2232 heeft 2 engines aan boord die in verschillende modes kunnen draaien ( UART , 245 mode of nog een reeks andere speciale modes. )

dus snelste oplossing om te implementeren maar traagst in debiet : een 232 met VCP driver.

iets sneller in doorvoor maar meer ontwikkelwerk ( programmeren ) een 232 met direct mode driver

Nog hogere snelheid maar nog steeds makkelijk aan de kan pc , iets moeilijker kant hardware : een 245 met VCP drivers

hoogste debiet : een 245 met direct mode drivers. dit vraagt wel programmeerwerk aan kant pc en kant hardware

En alst nog krachtiger moet : een 2232 in bus emulation mode met direct drivers erop. dat emuleert een complete data en adress bus. maar daar moet je alles zelf doen.

Oh, ik dacht dat het een gewone parallelle poort was.
Dan zal ik binnenkort eens zo'n chipje bestellen. :D

In de datasheet van de dlpusb245 van ftdi vind ik niks over interupts. Maar ik neem aan dat het hoog en laag maken van TXE# en RXF# (waardoor fifo geheugen vrij of niet vrijkomt) hier zorg voor draagt....het lijkt me sterk dat dit handige tooltje constant aan zn master loopt te pollen om data!istnie??

Op 22 april 2005 12:10:09 schreef blackie:
In de datasheet van de dlpusb245 van ftdi vind ik niks over interupts.

De USB bus is polled!

hola. das nie juist hoor. ( ola jowi heeft ondertussen gepost. heb het tegen Blackie )
TXE en RXF geven de stand van zaken in de fifos aan.

TXE zijn uitgangen. je mag en kan daar niet op sturen.
TXE geeft aan wanneer de transmitbuffer plaats heeft. Zolang die pin laag is mag je data de chip insturen via de WR strobe. als ze hoog wordt moet je stoppen. het interne fifo is dan vol en er moet gewacht worden tot de usb kant de data kan komen halen

RXF geeft aan of er iets in de receive fifo zit. als ie laag is mag je data gaan halen. als ie hoog is mag je niet lezen.(anders komt er rommel uit)

je kan dus de RXE aan de interrupt pin hangen van je cpu. zodra er iets binnekomt weet je het.

Je kan ook paketten forceren. normal gezien wordt het TX fifo op geregelde intervals geledigd. Er wordt een fixed interval gewacht ( instelbaar via de driver)BEHALVE als de TX fifo meer dan 3/4 vol is . dan wordt er een priority request gedaan en vertrekt het pakket zo snel mogelijk.

Voor low latency transfer kan je pin SI/WU gaan forceren. Als je die pin laag trekt dan wordt die opdracht ook uitgevoerd ongeacht de hoeveelheid data in het TX fifo.