Ik moet voor een stage-project onderzoeken hoe ik via software een via de usb een ventilator kan regelen...

De bedoeling:

ventilator werkt op de spanning van de USB poort (5V)
via een programma moet ik de spanning kunnen regelen, dmv bijv. een regelbare weerstand.

Het programma is geen probleem, dat word voor mij geschreven door de opdrachtgever...

Maar ik heb geen idee hoe ik de schakeling zal maken...:S

Iemand een idee?

Je kunt het naar mijn idee op twee namieren doen.
-"echt" USB
-USB naar RS232 conversie

In het eerste geval zul je gebruik maken van een controller met USB-poort (een weerstandje en een Ctje voor USB-lijnen, verder niks aan periferie nodig)
Atmel heeft deze controllers
Microchip heeft deze controllers
Cypress heeft deze controllers

In het tweede geval moet je eens kijken naar de FTDI chips.

Ok, ik denk dat ik et een beetje doorheb...maar niet helemaal...

zou je misschien een beetje kunnen uitleggen van die FDTI chips?

Op 29 maart 2005 15:57:01 schreef Amarth:
zou je misschien een beetje kunnen uitleggen van die FDTI chips?

Kijk even hier:
http://www.ftdichip.com/FTProducts.htm

EDIT//
Deze bijvoorbeeld:
http://www.ftdichip.com/Products/FT232BM.htm

[Bericht gewijzigd door DIY op ]

Bedankt!

heb jij, of iemand anders, misschien een ideetje voor een schakeling met zo'n FTDI chip?

silicon labs en microchip hebben ook chipjes met usb

opgelet met stroomverbruik uit usb !

5 volt is niet altijd 5 volt. kan tot 4.5 volt gaan
en je moet correct enumereren vooraleer je stroom mag gaan trekken

Op 29 maart 2005 16:09:02 schreef Amarth:
Bedankt!

heb jij, of iemand anders, misschien een ideetje voor een schakeling met zo'n FTDI chip?

google

Op 29 maart 2005 15:44:51 schreef Amarth:
De bedoeling:

ventilator werkt op de spanning van de USB poort (5V)
via een programma moet ik de spanning kunnen regelen, dmv bijv. een regelbare weerstand.

Ik zou PWM gebruiken ipv variabele weerstand. Je stroom is al beperkt, dus ben er spaarzaam mee!
En zoals free_electron al zei: LET OP DIE STROOM!!

Een PTC-fuseje zou ik er wel bij steken (zo'n 1206 van littelfuse bijvoorbeeld)

Op 29 maart 2005 16:09:13 schreef free_electron:
je moet correct enumereren vooraleer je stroom mag gaan trekken

Dit hoeft niet altijd. Je kunt de spanning van de poort zo aftappen hoor. Kijk maar naar van die zwanehals-lampjes.

[Bericht gewijzigd door DIY op ]

Op 29 maart 2005 16:11:50 schreef DIY:
[...]
Dit hoeft niet altijd. Je kunt de spanning van de poort zo aftappen hoor. Kijk maar naar van die zwanehals-lampjes.

Dat kan misschien wel, en gaat soms ook goed, maar mag niet volgens de spec. Boven de 100 mA (uit mijn hoofd) moet het device active gezet worden.

Op 29 maart 2005 16:30:46 schreef JoWi:
[...]
Dat kan misschien wel, en gaat soms ook goed, maar mag niet volgens de spec. Boven de 100 mA (uit mijn hoofd) moet het device active gezet worden.

Het ging mij er om, dat de poort echt wel stroom levert als je wilt. Of het mag...tja..dat is niet altijd even belangrijk. Ik denk in het kader van de opdracht van de TS dat het wel belangrijk is ja..

@DIy. als je een deftig moederbord heb kan je het schudden. devices die meer dan 40 milliampere vragen en die na 3 seconden nog altijd niet ge-enumereerd zijn worden AF gezet. De power controller op het moederbord schakelt de spanning op de poort gewoon AF. Vooral laptops doen dit. Maar moederborden van Intel doen dit ook. ditto voor een aantal Dell en IBM machines.

en zo een lampjes zijn inderdaad maar een domme led die hoop en al 20 milliampere trekt.

Op 29 maart 2005 16:41:19 schreef free_electron:
@DIy. als je een deftig moederbord heb kan je het schudden. devices die meer dan 40 milliampere vragen en die na 3 seconden nog altijd niet ge-enumereerd zijn worden AF gezet. De power controller op het moederbord schakelt de spanning op de poort gewoon AF. Vooral laptops doen dit. Maar moederborden van Intel doen dit ook. ditto voor een aantal Dell en IBM machines.

en zo een lampjes zijn inderdaad maar een domme led die hoop en al 20 milliampere trekt.

Het ging mij inderdaad om zo'n lullig LEDje dat echt niet gaat enumereren en ook niet voor problemen zorgt.
Ik dacht te begrijpen uit jouw opmerking dat de poort pas overgaat tot stroom leveren als er ge-enumereerd is wat dus principieel niet juist is.

Maar wat je zegt over hoe/wanneer het afkoppelt wist ik ook niet precies. Goeie uitleg.

Op 29 maart 2005 16:30:46 schreef JoWi:
[...]

500mA uit mijn hoofd.

dat is maximum per poort zonder hubs ertussen.
daarboven slaan ze uit.

een ingeplugt device krijgt 40 milliampere. Als ie in standby gaat moet ie onder de 4 vallen. na enumeratie moet ie zich kenmbaar maken als high power of low power. en dan krijgt ie max 100 milliamper of max 500 milliampere als er geen hub tussen zit.