Op 8 april 2005 23:29:58 schreef Ben_:
Het blijft een komisch wereldje hoor, vooral dat verhaal met de zware electronen is geniaal.Overigens heb ik een keer een analoog verhaal wijsgemaakt aan een of andere alfastudente: Ik deed internet support, en heb dr wijsgemaakt dat ze veel vertraging had door packetloss. Mijn smoes was dat de packets niet hard genoeg de kabel in schoten, en dat daardoor veel packets de 17e etage niet haalde (en ja, ik woonde in hetzelfde gebouw op de 9e en had geen enkel probleem)... ben benieuwd of ze dr ooit achter is gekomen trouwens
LOL, het had ook moeten zeggen dat ze geen al te scherpe bochten in de kabel mag hebben, anders meoten de elektronen afremmen(om niet uit de bocht te vliegen), waardoor het dus veel trager gaat!
OT. Doet me denken aan de 1-april grap die ze jaren geleden uithaalden in het ziekenhuis waar ik toen lag met m'n gebroken vinger.
De prof komt binnen met een jong meisje dat er pas stage aan het doen is. Ze krijgen m'n hand in de gaten, die ondertussen lelijk gezwollen was (na 5 dagen met een verbrijzelde vinger rondgelopen te hebben).
Enfin: De prof: "dat ziet er niet goed uit. En ze zijn hier net aan het werken. Jessy, ga eens snel naar het lab, en vraag daar 500ml zuivere zuurstof, je weet wel, in zo'n glazen pot..."
Jessy (het jonge ding) fronst haar wenkbrauwen en vertrekt. Ik krijg de prof in de gaten, waarbij hij doodleuk zegt: dat is de vierde keer vandaag, en hij belt naar het lab om het spelletje mee te spelen.
Na 20minuten komt Jessy terug met een lege bokaal, en geeft die aan de prof.
"In het lab hebben ze de bokaal nog moeten vullen, er was geen voorraad meer."
"Je hebt toch niet gemorst, of niet te hard geschud, anders liggen de moleculen niet meer op hun plaats?"
"Neenee, ik ben zeer voorzichtig geweest!!!"
"Goed, ga dan in de kast wat verband halen, dan kunnen we mijnheer z'n hand verzorgen"
Kortom, Je kan iedereen wat wijsmaken, er zijn er altijd die er intrappen. Geeft soms hilarische toestanden.
Na de "verzorging" hebben we Jessy uit haar lijden verlost. Ze kon er niet mee lachen, en was er heilig van overtuigd een pot zuurstof gebracht te hebben....
Kt 88,ik wou niet arogant overkomen toen ik zei op een hogere manier muziek luisteren,ik had moeten zeggen op een andere manier,ik durf rustig te zeggen dat ik een goede instalatie heb en goede speakers,deze klinkt zonder een aparte audiogroep ook uitstekend,maar ik ben mijn opstelling aan het veranderen en er zit nergens een geaard stopcontact,mijn tegelvloer moet er toch uit dus waarom zou ik niet meteen een nieuwe kabel leggen naar mijn instalatie,die aparte groep is dan toch zeker niet weg,ze komen dit voor mij gratis maken,mijn vraag was of ik dan beter een oude stoppenkast kan gebruiken met smelt zekering of mijn automatenstop,hierop heb ik al een antwoord gekregen er zijn namelijk stoppen in de handel die je gewoon in de automaten rail kan klikken en deze is ook met een smelt zekering,of het allemaal daardoor beter klinkt weet ik niet maar ik heb mensen gesproken die dit gedaan hebben en allemaal positief hier tegen overstaan,en sorry als ik iemand op de tenen getrapt heb,ik luister zelf op mijn computer ook naar muziek en ook dat klinkt maar als ik dan dezelfde muziek op mijn instalatie draai hoor ik toch een wereld van verschil,en zelfs mijn gehoor is niet optimaal.
@Henk hifi
Ben ik met je eens, audio vanuit de PC klinkt gewoon NIET, en ik heb dan nog wel een zeer goede geluidskaart. Echter andere groepen, ben ik het niet mee eens. Maar goed, ieder voor zich natuurlijk.
Ok mischien zeg ik achteraf die aparte groep was niet nodig maar het gat bij mij in een moeite door dus waarom zou ik het niet doen,baad het niet dan schaad het niet.
Op 10 april 2005 20:13:32 schreef henk hifi:
Kt 88,ik wou niet arogant overkomen toen ik zei op een hogere manier muziek luisteren,ik had moeten zeggen op een andere manier,...
Ik begrijp volkomen wat je bedoelt, zit zelf ook zo in elkaar.
Alleen heb ik met beeld wat de meeste mensen hier kennelijk met geluid hebben: als 't werkt is het goed. 
en sorry als ik iemand op de tenen getrapt heb...
Zeker niet nodig om excuses te maken, zoals ik al schreef heeft ieder zijn eigen mening, prioriteiten en ideëen over.
Ook ik voel me soms een roepende in de woestijn....(zie het "buizen vs. transistoren" topic) 
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Op 10 april 2005 20:16:25 schreef Antoine:
audio vanuit de PC klinkt gewoon NIET, en ik heb dan nog wel een zeer goede geluidskaart.
Kom maar eens bij mij luisteren, zou ik zeggen. M-audio Delta-66 -> Roland VM-3100 -> 2x Behringer B2031. Hoewel deze setup niet bedoeld is om muziek te luisteren zoals je in je living room doet, klinkt het voor dat doel zeker niet onaardig 
@ henk hifi: zoveel mensen zoveel meningen, toch?
klein is fijn
Moderator
Op 10 april 2005 20:16:25 schreef Antoine:
audio vanuit de PC klinkt gewoon NIET, en ik heb dan nog wel een zeer goede geluidskaart.
Tja, en dan ben ik weer zo'n iemand die het genre muziek belangrijker vindt dan het geluid, ben al hardstikke blij met de muziek uit de boxen van m'n laptop.
Al heb ik al veel mensen horen zeggen dat het geluid uit mijn laptop zeer goed klinkt...
Ben ik wel met jullie eens. Ik kijk het ook niet zo nouw. Ik luister nu ook naar muziek via mijn PC en een simpel Philips setje als versterker. Klinkt ook redelijk netjes, dat zoiezo. Maar als je vraagt wat klinkt beter, mja....
en als je met een setup komt van een paar duizend euries wil ik ook wel geloven dat het beter wordt
.
Afijn, ieder zijn meuk
.
Ik wou iedereen bedanken voor zijn mening,ik heb intussen mijn instalatie aangesloten en ook de aparte audiogroep,ik weet niet of het door de pathos tt komt of door de aparte audiogroep want ik heb bijde tegelijk aangesloten,wat een rust niks overheerst wat een muzikaal geluid dit komt natuurlijk ook door de pathos,alleen merk ik nu dat ik overdag net zo'n mooi geluid heb dan laat op de avond als er niet zoveel stroom gebruikers zijn,ik moet wel zeggen dat ik voorheen met een andere instalatie luisterde zeker geen slechte maar wel zonder aparte audiogroep en ik moet zeggen dat het toen overdag rommeliger klonk dan laat op de avond en in het weekend,ik kan iedereen aanbevelen die het geld ervoor over heeft zo,n pathos aan te schaffen je moet natuurlijk geen herrie en gebonk willen horen want daar is de pathos niet voor het is echt een luisterversterker en voor degene die van het buizen geluid houden een aan rader ik heb nog nooit zo iets zuivers en helder gehoord,ik kan ook de aparte audiogroep aanraden dit is echt niet zo duur degene die er niet ingeloven mogen bij mij wel eens komen luisteren en het klinkt echt beter dan uit de computer.En ik moet zeggen dat de kosten van de aparte audio groep te zijn te verwaarlozen tegenover de voordelen mits je niet je hele huis er voor moet verbouwen,en voor degene die zijn vrouw niet kunnen overtuigen is er een chip uitgevonden namelijk een creditcard met veel geld erop dit wil nog wel eens werken (Ha Ha.)
Mooi dat het naar tevredenheid is Henk.
1 ding is nu wel jammer: je hebt tegelijkertijd de groep en de versterker veranderd in je setup, nu weet je nog niet wat nu het meeste effect geeft 
KT88,daar heb je gelijk,maar mijn vorige instaltie was van een kwaliteit dat ik wel mag zeggen dat deze niet onder hoeft te doen voor de pathos alleen merkte ik toen op dat op bepaalde momenten het en beetje rommeliger klonk,ik moet nu zeggen dat ik op elk moment van de dag mijn versterker aan kan zetten en dat het steeds hetzelfde klinkt en ik denk dat dit te danken is aan de aparte audio groep ze hebben hem namelijk opgemeten en er zitten weinig schomelingen in de stroom is vrij stabiel en dit nog zonder netfilter,het heeft mij maar 40 euro gekost voor de aparte zekeringhouder met smeltzekering,de kabel had ik zelf nog liggen en een bevriend elektricien heeft het aangesloten dus mocht hij werkelijk niks afdoen wat ik niet geloof dan zijn de kosten nog te overzien,en ik heb mensen gesproken die zijn eigen instalatie niet veranderd hebben maar wel een aparte audiogroep aangesloten hebben en die hier zeer over te spreken waren,deze brengt toch meer rust in het geluid en strakere weergaven.
Een aparte audiogroep kan natuurlijk geen kwaad, baat het niet dan schaadt het alleen de portemonnee.
Zie ook dit artikel op Hifi.nl. Als ik een plaatje als hieronder zie, dan denk ik dat sommige Hifi liefhebbers wel erg graag bedrogen willen worden:
als je zo'n aparte audiogroep wilt moet je het elektriciteitsbedrijf zeggen dat ze enkel vergulde isolatoren , geen stroomtrafo's, maar echte zekeringen en natuurlijk hoogspanningsrafo's die met plantaardige olie gekoeld worden. Om slecht geluid te vermijden is het bovendie aangeraden om een speciale hoogspanningslijn naar uw huis te leggen(die uiteraard met coax-kabel is gemaakt) en dan ook nog een aparte wikkeling op de generator...
DAN ZOU ZOIETS KUNNEN WERKEN!!!
anders helpt die audiogroep niks lijkt mij
Op 5 juni 2005 19:01:55 schreef Bertrix:
anders helpt die audiogroep niks lijkt mij
Voor locaal opgewekte storingen (ijskast, SMPS, dimmers enz.) kan het wel werken.
Ik had in mijn vorige huis ook een dedicated audio groepje, maar met een *aparte, schone aarde* (pin diep in de grond geslagen).
Dat hielp wel degelijk, en ben van plan dit in het nieuwe huis ook te doen.
ik heb er ook ooit ergens ee naangelgd voor iemand.
met p25 dwars door het huis heen, want ja je moet iets he. komt ie aan met een verdeel doos van 400 eruo met een speciale kabel er aan van een meter.
dus eerst 25 meter draad van 10 euro per 100 meter en dan de laaste meter kabel van 100 euro per meter
Op 5 juni 2005 19:07:01 schreef KT88:
[...]
Voor locaal opgewekte storingen (ijskast, SMPS, dimmers enz.) kan het wel werken.
Ik had in mijn vorige huis ook een dedicated audio groepje, maar met een *aparte, schone aarde* (pin diep in de grond geslagen).Dat hielp wel degelijk, en ben van plan dit in het nieuwe huis ook te doen.
Klopt helemaal en ik kan het iedereen aanraden, een eigen "geslagen" aardelectrode. Ik heb dat gedaan met koperbuis en veel water uit de tuinslang als waterboor.
Maakt veel uit op LF en HF, zal ook schelen als je gevoelige audio apparatuur hebt.
MvgEat
Anoniem
Op 6 april 2005 15:49:41 schreef henk hifi:
Hoi Fuzbas,ik laat me niet wijsmaken dat een netsnoer van 500 euro beter is,maar ik heb zelf ondervonden dat een degelijke goede afgeschermde netkabel tegenover het standaard netkabeltje van mijn cd speler wel verschil uitmaakte,ik zal ook niet zeggen dat een aparte audiogroep beter klinkt maar hij zal zuiverder zijn dan geen apparte groep,en ik merk ook dat s avond laat het geluid beter is dan op sommige momenten overdag,je zal toch wel weten dathet stroomnet behoorlijk vervuild word,en als je toch een zo goeg mogelijke instalatie wil hebben dan kan die apparte groep er ook nog wel bij,baad het niet dan? het kost me overings niets want een vriend van me is elektr,groetjes
Het spijt me Henk, maar dat is de grootste onzin die ik in lange tijd gehoord heb. Dat je het verschil kunt horen tussen een afgeschermde netkabel en een niet-afgeschermde?
Ik kom niet meer bij van het lachen. Ik weet niet als op dit forum nog geluisterd wordt naar "gewone leden" maar toch dit: Je moet weten dat je netaansluiting eigenlijk zo'n 10 à 15 meter is tot aan de stoppenkast en die is niet afgeschermd. Dat laatste stukje van 80 cm zal er dan ook niet veel meer aan doen. En wat zou het moeten afschermen volgens jouw? Op lage frequenties is het niet effectief en radiofrequenties hoor je toch niet tenzij ze heel erg sterk zijn en de ingangstrap oversturen. Bovendien, eventuele storende signalen op het net komen meestal niet langs de voeding naar binnen, maar worden door het electriciteitsnet uitgestraald in de lucht en opgepikt door de verbindingskabels en pluggen tussen de verschillende apparaten.
Verder moet de rol van de aarding niet overdreven worden.
Een aarding is geen afvoerputje waar alle vuiligheid netjes in verdwijnt. Het dient in de eerste plaats voor de veiligheid. Een goede massadoorverbinding is veel belangrijker.Dit gaat zo, je neemt op 1 plaats een massapunt. meestal is dat op het chassis van de versterker. met dat punt verbind je alle afzonderlijke metalen delen, toestellen of chassis die bij de geluidsinstallatie horen. Als je dat gemeenschappelijk massapunt dan aan de aarde verbindt, kun je in bepaalde gevallen nog verbetering krijgen. (Nooit een massa doorlussenvan het ene naar het andere toestel.)
Op 5 juni 2005 21:29:14 schreef grotedikken:
[...]
Het spijt me Henk, maar dat is de grootste onzin die ik in lange tijd gehoord heb. Dat je het verschil kunt horen tussen een afgeschermde netkabel en een niet-afgeschermde?
Ik kom niet meer bij van het lachen. Ik weet niet als op dit forum nog geluisterd wordt naar "gewone leden" maar toch dit: Je moet weten dat je netaansluiting eigenlijk zo'n 10 à 15 meter is tot aan de stoppenkast en die is niet afgeschermd. Dat laatste stukje van 80 cm zal er dan ook niet veel meer aan doen. En wat zou het moeten afschermen volgens jouw? Op lage frequenties is het niet effectief en radiofrequenties hoor je toch niet tenzij ze heel erg sterk zijn en de ingangstrap oversturen. Bovendien, eventuele storende signalen op het net komen meestal niet langs de voeding naar binnen, maar worden door het electriciteitsnet uitgestraald in de lucht en opgepikt door de verbindingskabels en pluggen tussen de verschillende apparaten.
Verder moet de rol van de aarding niet overdreven worden.
Een aarding is geen afvoerputje waar alle vuiligheid netjes in verdwijnt. Het dient in de eerste plaats voor de veiligheid. Een goede massadoorverbinding is veel belangrijker.Dit gaat zo, je neemt op 1 plaats een massapunt. meestal is dat op het chassis van de versterker. met dat punt verbind je alle afzonderlijke metalen delen, toestellen of chassis die bij de geluidsinstallatie horen. Als je dat gemeenschappelijk massapunt dan aan de aarde verbindt, kun je in bepaalde gevallen nog verbetering krijgen. (Nooit een massa doorlussenvan het ene naar het andere toestel.)
tsja, bedrijven die afgeschermde netkabel maken moeten ook verdienen he...
Kijk maar eens op een site met audio tweaks...
bv dat je de versterker vertikaal moet opstellen, zodat de protonen in de eindtransistoren beter gerangschikt ligen ?!?!?!?!?
en een tutoreal om interlinks te maken, met Aircell 7 coax nogwel, die gebruik ik toch voor andere zaken!
Ik weet niet als op dit forum nog geluisterd wordt naar "gewone leden"
Je weet zelf wel beter toch?:)
Nee, het is geen panaceum zo een aarde putje, maar als je een schone kan maken en last hebt van een vuile (waar al die schakelvoeding mormels uit de hele buurt hun troep op spuien) moet je dat niet laten, mij heeft het wel geholpen!
MvgEat
Anoniem
Op 9 april 2005 00:02:14 schreef Bertrix:
[...]LOL, het had ook moeten zeggen dat ze geen al te scherpe bochten in de kabel mag hebben, anders meoten de elektronen afremmen(om niet uit de bocht te vliegen), waardoor het dus veel trager gaat!
Niet half zo komisch als je wel denkt Bertrix.
Als je een optical fiber te kort buigt krijg je echt het effect dat de fotonen uit de bocht vliegen.
In een monomode optical fiber gaat het licht niet rechtdoor, maar wordt schuin ingekoppeld en weerkaatst tegen de wanden van de vezel. De vezelkern is gescheiden van de mantel door gewoon een laag glas met een hogere brekingsindex. Conform de optische wetten (Snellius) is er een minimale hoek waarbij nog terugkaatsing optreedt voor een bepaalde golflengte. Wordt die hoek te klein, door bvb de vezel te kort te buigen dan schiet het licht door de mantel. Je kunt dat eenvoudig demonstreren met een laserbron en een optische wattmeter. Als je te ver buigt, loopt het vermogen plots sterk terug. (de vezel is niet beschadigd).
Wat betreft aarding en veiligheid:
Vrijwel alle commerciele huiskamer audio apparatuur is dubbel geisoleerd en hoeft dus niet geaard te worden.
Behalve vermogensversterkers, daar wil nog wel eens een IEC sokkel aanzitten.
En natuurlijk die enkele mafkees die zelf zijn spulletjes bouwt....
Mijn nettransformatoren (Amplimo) mogen worden gebruikt zonder randaarde, mits op de goede manier gemonteerd (uiteraard).
NB: dit is natuurlijk geen vrijbrief voor iedereen om nu ineens die aarde maar weg te laten!!!
Toch heb ik op de (buizen)voortrap en alle eindtrappen een IEC-3pool zitten met randaarde aangesloten.
Bij gebruik van een aparte aardpen in de grond dient dat nu dus *wel* als "afvoerputje", en *niet* voor de veiligheid.
Ik mag zeggen dat ik me kostelijk geamuseerd heb deze string berichten te lezen.....
I werk in de CD productie industrie vooral op het gebied van de reproductie van CD's
Ik heb machines opgestart bij bedrijven zoals EMI, Warner, etc.
Ik bedoel niet computer copy, maar massa productie machines met output van 20.000 CD's per dag en meer.
Jullie zouden allemaal is moeten weten wat een shit er geproduceerd word.
Philips heeft een zogenaamd Redbook, waarin staat waaraan de CD kwaliteit zou moeten voldoen, zoals eerder genoemde jitter, maar ook Block Error rate, pushpull signal, Radial noise, Dubbelebreking van het plastic. etc.
nou kan ik je vertellen dat de meeste CD's die geproduceerd worden ver buiten deze specs worden geproduceerd. dit om de ciclus tijd van de machines zo kort mogelijk te maken....
Ik kwam ook een tijd geleden een stift tegen van (toen) 35 gulden waarmee je de buiten kant van de CD zou moeten kleuren om de geluidskwaliteit te verbeteren......
Ik heb dezelfde CD met en zonder stift getest met een profesionele test speler en ik had zelden zo'n gelijke uitslag gezien...
Ook het verschil tussen gouden en aluminium CD's is werkelijk echt onzin......
Het enige verschil zou moeten zijn dat de reflectie beter is
Als je weet hoe een CD eigenlijk werkt zou je moeten weten dat dit is met interferentie van het terug gekaatste licht van de pit en het land om de pit.... met een betere reflectie maakt dit niks uit.
wel is heel belangrijk dat de hoogte van de pit voldoende is om een zo groot mogelijke uitdoving van het terug gekaatste laser light te verkrijgen.
Dit daarentegen is bij erg veel geproduceerde CD's niet het geval omdat een fatsoenlijke hoogte van de pits een langere ciclustijd van de machines geeft wat geen enkele producent wil....
Jongens...... luister gewoon naar de muziek wat Freddy al eerder vermelde en laat je niet in de luren leggen door veel comerciele shit van de Hifi industrie.... die mensen willen jullie alleen maar dingen laten geloven die hun geld opleverd.
Ik heb lange tijd geleden een onderzoek gelezen dat me zeer aansprak:
men had tien zeer professionele trombone spelers uitgenodigd voor een test...
alle tien geloofde heilig dat een kopere trombone een beter geluid geeft dan een stalen.
nu hebben ze de tien eerst met en later zonder blinddoek laten spelen op beide trombones.
zonder blindoek vonden ze alle tien het geluid van de koperen beter, met blinddoek de helft staal en de helft koper.
dit zegt toch wel erg veel over de relativiteit van het ervaren van muziek.
groetjes
Op 10 juni 2005 16:17:27 schreef dutchguy:
Ook het verschil tussen gouden en aluminium CD's is werkelijk echt onzin......
Het enige verschil zou moeten zijn dat de reflectie beter is
Als je weet hoe een CD eigenlijk werkt zou je moeten weten dat dit is met interferentie van het terug gekaatste licht van de pit en het land om de pit.... met een betere reflectie maakt dit niks uit.
Maakt wel degelijk uit als de laserpower terugloopt na verloop van tijd.
Gold disks (MFSL) worden dan nog prima gelezen, sommige gewone en zeker CD-R(W) niet meer.
Jongens...... luister gewoon naar de muziek wat Freddy al eerder vermelde en laat je niet in de luren leggen door veel comerciele shit van de Hifi industrie.... die mensen willen jullie alleen maar dingen laten geloven die hun geld opleverd.
Dat mag voor veel consumenten gelden, maar voor de meesten hier niet, die bouwen zelf.
Dubbel plezier: eerst het ontwerpen en bouwen, daarna het luisteren.
zonder blindoek vonden ze alle tien het geluid van de koperen beter, met blinddoek de helft staal en de helft koper.
dit zegt toch wel erg veel over de relativiteit van het ervaren van muziek.
Zoals de meeste wetenschappers veronachtzaam je hier de psychologie van de mens.
Heb hier veel vruchteloze discussies over gehad: als in een "blind test" (enkel of dubbel) blijkt dat versterker A niet is te onderscheiden van versterker B, en in een luisterproef waarbij men wel weet welk apparaat speelt is er wel verschil hoorbaar, dan trekt men iha. de volgende conclusie:
Beide versterkers klinken hetzelfde in een blinde test, dus is er geen verschil.
Maar: onder welke omstandigheden luisteren we nu eigenlijk normaal naar muziek? Toch zeker niet "blind"?
Allerlei factoren naast geluidskwaliteit spelen dan mee: het plezier in het bezitten van een als een tank gebouwde versterker, de dikke frontplaat of het gerenommeerde merk, die prachtig opgloeiende buizen of de trots van iets zelf gemaakt te hebben.
Dat beinvloedt je perceptie, en kan dus niet verwaarloosd worden.