Als ik (rechthoekige) gaten in een behuizing wil maken, stoot ik steeds op het probleem dat dat niet esthetisch verantwoord is (scheef gevijld, nooit perfect recht,...), daarom zou ik zelf graag een PC-gestuurde freesmachine maken.

Hierbij wil ik gebruik maken van een Dremel voor het frezen. De software zou geen probleem zijn om te schrijven, maar wel het mechanisch gedeelte.

Mijn vraag is nu of jullie ervaring hebben met zulke robot-achtige ontwerpen?
Welke stappenmotors, tandwielen,... kan ik best gebruiken en zijn daar leveranciers voor of moet ik gewoon bij de schroot gaan zoeken naar (mechanische) onderdelen?

...Op internet vind ik bitterweinig over deze materie...;(

Hallo,

Ik ben sinds een tijdje bezig zo'n machine te bouwen, momenteel ben ik bezig met de voorbereidingen van de staalconstructie, en de mechanische kant van het verhaal.
Ik maak echter een vrijstaande machine welke ook de grotere werkstukken aan kan.
Eerst zorg ik er voor dat ie mechanisch en handmatig goed te bedienen is, en soepel loopt, dan komt de poedercoating, stappenmotoren, bedrading en de electronica aan de orde.
Dit is een omschrijving van mijn project wat ik over langere tijd wil realiseren.
Voor meer info kun je me benaderen.

Groet,

SWS

Volgens mij heeft er een jaar geleden een artikel in elektuur gestaan over de werking van een PC gestuurde boormachine, das ongeveer hetzelfde. alleen de boor ff vervangen door een frees.

Ik ben hier ook mee bezig.
ik heb de meeste info van WWW.luberth.com en www.majosoft.com

gebruik voor de aandrijving liever geen tandwielen of
riemen i.v.m. de speling
je kunt beter je stappenmotoren halfstep sturen en gewoon een spindel (draadeind) rechtstreeks koppelen
maar kijk maar even op die twee sites word een boel diudelijk van overegens wil ik een PIC gaan gebruiken voor de besturing van de steppers routines zijn bijna klaar!

De reacties komen al op gang blijkt wel.
Met tandwielen (stalen tandwielen is het beste) kun je prima resultaten bereiken als je maar exact aan de maatvoeringen houdt, en de juiste zelfsmerende lagers gebruikt. (Conrad)
Als het goed gedaan is zit er dan ook (nagenoeg) geen speling in.
Overigens is aandrijven met een riem of stalen ketting ook een idee.
Ik heb diverse relaties in de diverse bedrijven dus krijg ook veel dingen professioneel gedaan, en dat is ook een voordeeltje uiteraard! ;)
Er is hier in het "hoge noorden" een groothandel in aandrijftechniek die perfecte materialen levert.
Binnenkort verwacht ik enkele eerste foto's beschikbaar te hebben van het project in wording.

SWS

Ik heb de websites die jullie gegeven hebben eens bekeken, en daar kan ik wel wat ideeën van gebruiken.
Nu is het misschien beter om eerst een X, Y, Z -as te construeren die met de hand te bedienen is.
Als dat allemaal vlotjes werkt, kan ik er nog stappenmotoren op monteren.

Ik denk dat ik voor de verplaatsing van de assen geen riemen ga gebruiken, maar spindels.
Kan ik dit in elke metaalhandel krijgen?

Laat je eens voorlichten door Wielens aandrijftechniek in Groningen, dat is een groothandel in aandrijftechniek en alles wat daarmee te maken heeft.
Wellicht kunnen ze je doorverwijzen naar collega leveranciers elders in het land.
Succes.

SWS

ik heb een roland dxy 1300 plotter alleen ik heb geen goeie software de plotter geeft iedere keer aan dat hij verkeerde commando's binnnenkrijgt iemand daar ook een oplossing voor of zou ik gewoon die majosoftware eens moeten proberen??

alvast bedankt

Leverd wielens ook aan perticulieren dan?
ik dacht dat ze dat niet deden.

Wielens is voorzover ik weet een groothandel, en een groothandel levert officieel niet aan particulieren, zoals de meeste groothandelaren.
Maar vragen staat altijd vrij en een vriendelijke medewerker zal je heus niet meteen de deur wijzen. ;)
Het materiaal wat ze leveren is professionele kwaliteit, kost misschien iets meer dan het hobby gebeuren, maar dan heb je ook kwaliteits materiaal in handen.

SWS

Ik denk dat ik voor de verplaatsing van de assen geen riemen ga gebruiken, maar spindels.
Kan ik dit in elke metaalhandel krijgen?

kijk eens bij de bouwmarkt naar draadeind
werkt goed

Op vr 11-10-2002 14:05:57 schreef Erik:
ik heb een roland dxy 1300 plotter alleen ik heb geen goeie software de plotter geeft iedere keer aan dat hij verkeerde commando's binnnenkrijgt iemand daar ook een oplossing voor of zou ik gewoon die majosoftware eens moeten proberen??

alvast bedankt

Hoort eigenlijk hier niet thuis, maar toch: http://www.printer-drivers.com/drivers/8/8783.htm

Hallo,

Sinds kort gebruik ik voor het fresen van behuizingen (fronten enz.) een precise 760 van www.step-four.at

Voor de zelfbouwers, wat mij een hele klus lijkt kan ik zeggen dat het bouwen van een frees machine de moeite waard is. De resultaten zijn perfect.
op dit ogenblik ben ik zelf uit aan het zoeken welke software ik kan gebruiken om geschikte files aan te maken voor de frees software. i.v.m. de poort timing wordt voor freesmachines DOS software gebruikt welke goed draait
onder windows 98. (geen ME, 2000, XP enz.)
Met mijn aangeschafte software kan ik perfect kastjes en fronts fresen maar voor mijn toepassingen wil ik graag de data van mijn printteken programma gebruiken voor het fresen van prototypen printen. De software welke ik bij de machine had aangeschaft zou eenvoudig DXF en HPGL kunnen importeren.
Helaas zijn er diverse DXF formaten en ook het uitprinten in HPGL is mij nog niet gelukt.

Mijn printeken programma voert uitstekend GERBER data uit en ik kan ook alles printen naar de window printers.
In mijn geval wil ik gaan printen naar een HPGL plotter en dan niet printen naar de niet bestaande plotter maar naar een file, deze is dan weer te importeren naar de frees software.

Op het moment dat de zelfbouwers klaar zijn heb ik alles software matig onder de knie (hoop ik) dus dat hoeft dan geen probleem meer te zijn.

Mischien dat er lezers zijn het verwerken van HPGL allang onder de knie hebben, dan hoop ik dat ze deze ervaring willen delen.

Op vr 11-10-2002 22:04:17 schreef Hugo Welther:

[...]

Hoort eigelijk hier niet thuis, maar toch: http://www.printer-drivers.com/drivers/8/8783.htm

de drivers heb ik wel hugo hij zegt alleen dattie iedere keer een fout commando binnenkrijg... het enigste programma wat ik nooit geprobeerd heb ik autocad waardie meteen mee zou moeten werken

Voor de medezelfbouwers op CO, in een aantal Conrad Modelbouw uitgaven staat aantrekkelijk materiaal voor zelfbouw van freesmachines, het gaat hier om (stalen) tandwielen, aandrijfriemen, kogellagers, lagerblokken, enz.
Wellicht even de moeite waard om even te bekijken.

Zelf zoek ik nog functioneel software wat ik kan gebruiken zodra mijn machine bedrijfsklaar is, als iemand dit beschikbaar heeft dan zou ik dat graag vernemen.

Tot slot nog een tip voor het electronische gedeelte, tenslotte is dit ook CO, om de printerpoort van de computer te beschermen tegen mogelijke schade als gevolg van de stappenmotoren, of de bijbehorende electronica heeft Velleman een interface toegepast welke optisch verbonden is met de printerpoort.
Mocht het eens uit de hand lopen, dan blijft in ieder geval de computer schadevrij.

SWS

SWS
KIJK EENS OP www.majosoft.com
MISCHIEN IS DAT WAT JE ZOEKT WERKT BIJ MIJ GOED
OF OP WWW.LUBERTH.COM HEEFT OOK EEN LEUK PROGJE
BIJDE ZIJN GRATIS

Klopt en bedankt voor de suggestie, maar deze sites kende ik al, ook deze programma's heb ik reeds.
Ik zoek echter software met iets meer mogelijkheden.

SWS

Welke mogelijkheden zoek je??

Het programma wat op majosoft staat is op zich wel netjes, maar werkt met DOS, en ik zoek iets voor gebruik met windows 98.

Ik heb via een ander forum eens een compleet software pakket aangeboden gekregen, maar helaas ging de communicatie mis en ben ik dat aanbod dus ook misgelopen.
Iets wat ik graag zou willen hebben is bijvoorbeeld Toolchips, of soortgelijk software voor windows 98.

Voordat ik echter met deze fase aan de slag kan heb ik nog een hoop werk te doen, momenteel ben ik bezig met de staalconstructie, want ik heb besloten dat als ik zo'n machine ga bouwen dat het ook meteen een degelijke machine is die tegen een stootje kan.
Als het een beetje meezit gaat ie even weg voor het een laagje zink en vervolgens een professionele poedercoating.
Ik voorzie de machine ook van stofafzuig voorzieningen en heb ruimte waar ik hem straks een vaste plaats kan geven, met stroomvoorziening en computer aansluitingen aan de wand, enz.

Zodra ik de constructie (het mechanische deel) klaar heb wil ik de hele zaak eerst dusdanig afbouwen dat het soepel en gesmeerd loopt bij handmatig gebruik.
Vervolgens komt CO weer in het beeld voor de stappenmotoren en de electronica.
Overigens denk ik er over de stappenmotoren van Conrad toe te passen.

Heeft iemand overigens suggesties voor betere of zwaardere stappenmotoren, dan zou ik dit graag horen.

Graag zou ik ook wel eens een werkstuk willen zien geproduceerd op een computer gestuurde freesmachine, is er iemand die een demo of iets in die trant beschikbaar heeft?

SWS

Op za 12-10-2002 09:48:56 schreef Rob Keij:
Hallo,

Sinds kort gebruik ik voor het fresen van behuizingen (fronten enz.) een precise 760 van www.step-four.at

Waar kan je zo'n toestellen als particulier bestellen?

Ik ben bang dat je daar als particulier niet zomaar aan kunt komen, behalve misschien de hobbymatige varianten van dergelijke machine's.
Overigens is het dan nog een kwestie van de portemonnee open trekken want je betaald er aardig wat voor.

Een zelfbouw project wat er een beetje goed uit ziet en prima werkt en waar leuke dingen mee gemaakt kunnen worden is ook al een aanzienlijke investering.

Ik adviseer je eens te vragen aan de heer Rob Keij, die heeft een dergelijke machine, en zou wellicht nadere info kunnen geven.

SWS

[Bericht gewijzigd door Sweet Winter Smile op ]

Op di 15-10-2002 08:30:22 schreef Armani:

[...]

Waar kan je zo'n toestellen als particulier bestellen?

Bij de firma wisent in raamsdonkveer op de step-4 site kan je het adres vinden.

Rob

Rob, heeft u een demo produkt, beschikbaar gemaakt op deze machine?
Gaarne zou ik dit eens willen zien indien hiertoe een mogelijkheid is. :)

SWS

hallo,

Geen u zeggen als het kan.

Wat wil je gefreest zien dan.......
Ik heb mijn machine net een week, en hij bevalt prima. Ik ben alleen nog stevig bezig met het uitzoeken van de juiste conversie programma's om vanuit mijn printteken programma te kunnen freesen.
Ik heb al diverse gaten in kastjes gefreesd wat uit
uitstekend ging. Ik was vandaag bezig om een frontplaat voor en test apparaat te maken (veel gaten) en dit kreeg ik niet goed geconverteerd. Ik moet en zou het omgezet krijgen uit mijn printteken programma. Met de bijbehorende software kan ik het frontje ook tekenen, maar dat wil ik niet.

Waar ging je gedachte naar uit betreffende het voorbeeld?

Rob

Wat betreft het U kan ik zeggen dat ik het in gedachte zal houden, ik wordt er vaker op aangesproken, maar het is me zo bijgebracht als beleefdheids vorm, en gerelateerd aan mijn werk wat ik deed hoorde het er ook bij :)

Afijn, ik heb nog niet echt een idee wat ik wil zien, maar misschien is er een idee om iets uit te gaan frezen, een leuk frontplaatje is niet lelijk :P (geintje)

Het is natuurlijk ook een beetje gek om een project te laten maken in opdracht of wat dan ook terwijl ik zelf een freesmachine aan het bouwen ben........overigens zoek ik nog steeds wat support bij de bouw van mijn machine dus ideeen zijn altijd welkom.

SWS