Ik heb een opdracht gekregen voor school maar ik kom er niet echt uit.

Dit is de vraag.

Een glaselectrode heeft een gevoeligheid van -0.059 V. De celpotentiaal tussen een glas en een referentie electrode is bij een pH =7,00 gelijk aan 0 V.
Teken een schakeling waarbij de uitgangsspanning 100 mV per pH eenheid is, en loopt van 0 mV bij een pH =0 tot 1400 mV bij een pH = 14.

Het moet een schakeling zijn met een OPAMP en hij moet redelijk simpel zijn.

Alvast bedankt

Zelf enig idee? CO is geen huiswerk service ;)

Een glaselectrode heeft een gevoeligheid van -0.059 V.

Per wat? m/s? mol? Kelvin? Gebruik eens eenheden dat verklaart vaak een hoop. (Ook voor je zelf)

MvgEat

zo kreeeg ik de vraag, heb em precies zo over getikt

Op 8 juni 2005 19:12:04 schreef Rd12tf:
[...]

Per wat? m/s? mol? Kelvin? Gebruik eens eenheden dat verklaart vaak een hoop. (Ook voor je zelf)

MvgEat

Ja, bij een pH meting... heb je geen typenummer van de sensor?

Nee, dit zijn de standaardwaarden voor een glaselectrode. -59 mV potentiaalverschil per pH-eenheid, uitgangsspanning van 0 V bij een pH van 7

De uitgangsspanning van de meeste electroden verloopt overigens ook nog eens een 0.2 mV per oC, meters hebben vaak een aparte sensor voor de temperatuur en compenseren daarvoor.

Dit vraagstuk is verder nogal simpel, wat versterken met de juiste offset ? ..

Houd er rekening mee dat de electrode een erg hoge inwendige weerstand heeft en dus *niet* belast kan worden.

[edit] typo's

[Bericht gewijzigd door Aart op ]

ja hij moet ook redelijk simpel zijn ws maar ik begrijp er niks meer van. Het moet met een OPAMP en een paar weerstanden maar heb je enig idee hoe zon schakeling er uit zou moeten zien?

De benodigde offset zal iets in de richting zijn van 7 * 0.059, en de versterking .. wat dacht je van 100 / 59 maal ?

Op 8 juni 2005 19:12:04 schreef Rd12tf:
[...]

MvgEat

als eenheden niet gespecifieerd zijn ja je best uit van volgende gestanaardiseerde maten:
oppervlakte: koeien per vierkante meter.
lengte : snakes ( slangen )
gewicht: the standard chicken

Op 12 juni 2005 13:28:27 schreef free_electron:
[...]

als eenheden niet gespecifieerd zijn ja je best uit van volgende gestanaardiseerde maten:
oppervlakte: koeien per vierkante meter.
lengte : snakes ( slangen )
gewicht: the standard chicken

Die 'Standard chicken' is erg mooi, heb je ook iets voor temperatuur?
Wat ik kan bedenken is niet geschikt voor dit forum!

MvgEat

Op 9 juni 2005 22:02:02 schreef Evilest Aedolon:
[...]
Ja, bij een pH meting... heb je geen typenummer van de sensor?

En jij die, daar ineens niet over valt?
Valt me tegen van je EA!

MvgEat

Temperatuur: aantal superplus meisjes (of mannen, voor de vrouwen onder ons)

Hallo,

Ik ben ook op zoek naar zo'n schakeling.

Ik wil graag een schakeling die de spanning van een ph electreode versterkt en dan alleen een pos. spanning afgeeft.

ph electrode geeft een spanning van nul volt af bij een ph van 7, bij elke ph verandering van een een spanningsverschil van 0.059V dus bij een ph van 6 geeft de electrode een spanning af van -0.059V en bij een ph van 7.1 geeft de electrode een spanning af van +0.059V.
Deze spanning is met een goede multimeter te meten.
Graag wil ik deze waardes omzetten naar een alleen pos. spanning van bijvoorbeeld 0-1V.
Wie kan mij hierbij helpen?

heh, der schiet er hier precies ene wakker.

bon. bij een ph van 1 is geeft die sensor dus 5x -59 millivolt af. dus pakweg -300mV

bij een ph van 15 heb je dus 8*59mV.

ik zou dit als volgt oplossen

5v---[10k]---[1kpot]---gnd
                /|\
                 |
            {electrode}
                 |     |\
                 |_____|-\
                       |  >----o---
                  _____|+/     |
                 |     |/      |
 gnd----[iets1]--o---[iets]----

iets en iets1 moet je effe uitrekenen

die pot stel je zodanig in dat je tussen sleper en grond die 300mv krijgt ( dit is je nulpunt instelling : 0ph )

Sorrie de tekst was niet helemaal goed.

Ik wil graag een schakeling die de spanning van een ph electreode versterkt en dan alleen een pos. spanning afgeeft.

ph electrode geeft een spanning van nul volt af bij een ph van 7, bij elke ph verandering van een een spanningsverschil van 0.059V dus bij een ph van 6.9 geeft de electrode een spanning af van -0.059V en bij een ph van 7.1 geeft de electrode een spanning af van +0.059V.
De meetwaarde van de electrode is tussen de 4-12.
De spanning die de sensor afgeeft is dus tussen de -1.77V / +2.95V

Deze spanning is met een goede multimeter te meten.
Graag wil ik deze waardes omzetten naar een alleen pos. spanning van bijvoorbeeld 0-1V.
Wie kan mij hierbij helpen?

Wat voor IC heb ik dan nodig??

Wat voor IC heb ik dan nodig??

Een opamp met FET-ingangen, ik zou gaan voor een TL074 oid, maar let dan goed op het common mode bereik van de ingangen.
Een multimeter heeft met een Mohm of 10 overigens nog een relatief lage ingangsweerstand.

@ rest: Zie het voorstel van free_e-, met de opmerking dat hij volgens mij de ingangen van de opamp verwisselt heeft.

Op 9 april 2006 23:17:15 schreef Aart:
[...]

Een opamp met FET-ingangen, ik zou gaan voor een TL074 oid, maar let dan goed op het common mode bereik van de ingangen.
Een multimeter heeft met een Mohm of 10 overigens nog een relatief lage ingangsweerstand.

@ rest: Zie het voorstel van free_e-, met de opmerking dat hij volgens mij de ingangen van de opamp verwisselt heeft.

godverdekl..eurp..ot..lode..n. da komt ervan. al dat cut copy en paste.
inderdaad mijn tekens staan verkeerd om