ja dat is een CW TX, ik heb ook nog een paar schema's voor de AM.
Op deze site staan een paar freq.delers op voor de 22m band mischien ook wel leuk .Waaronder 1 met een 74HCT4020
ik zal de schema's ff op zoeken en hier onder ff neer planten als ik nog webspace heb.
Op 11 juli 2005 23:49:38 schreef Mr Soldeer:
[...]die overtones komen er omdat die LC filter (L1, C4) ervantussen is
nee, overtones ontstaan als je een x-tal er op forceert of als je overstuurt: Een blokgolf bevat de grondtoon + even overtonen. L1 is overigens geheel overbodig, bij verkeerde keuze laat je het x-tal juist op een overtoon oscilleren! Met de trimmer kan je het x-tal op frequentie tunen, omdat die afwijkt door parasitaire capaciteiten.
worden deze er dan niet uitgevist door L2 - C10
Dat is hetzelfde als te veel te zout eten compenseren met medicijnen, niet doen.
mss dit schematje aan een scoop
http://users.telenet.be/DeBlauweBalie/Duji/Onderzoek.jpg
en een beetje rommelen met de weerstandenAls ik een scoop had gehad, dan had ik het zelf wel gedaan - maar zelfs met google lukt dit niet
Dat werkt niet, je hebt een halve oscillator en weer te hoog ingesteld.
Ik heb al wat gevonden, ga er zo mee aan de gang.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]
Op 12 juli 2005 06:40:18 schreef Mr Soldeer:
[...]Als die 11mA de stroom door de oscilaor is, dan zal er een correctie moetegn gebeuren van die R8 = 150 Ohm (Het oscillatortje is gemaakt voor 5V
Reactantie osc = 5/0.011 = 454.5 Ohm
12/0.011 = 1091 Ohm
1091-454.5 = 636.5 --> 630 Ohm Voorschakel (R8 = 630)mss dat door de spanning over de oscilator te verlagen die blokgolf meer op een sinus gaat lijken
Opm alles zou op 12 V voedingspanning moeten draaien
R8 laten zitten, die ontkoppelt meteen de voedingspanning samen met een 10nF condensator over de 12V.
Ontkoppeling is heel belangrijk!
R7 moet omhoog, ik schat naar ongeveer 1k, en met c5/c6 stel je het signaalnivo verder in.
C5: 150pF, C6: 330pF (schattingen)
Stay tuned!
Op 12 juli 2005 17:53:07 schreef Esoterist:
Heb je al eens gekeken naar schema's met de 74HC240,zijn eenvoudige schema's tot +/- 0.5W
[afbeelding]
http://www.radiohc.org/Distributions/Dxers/ultra-simple-transmitter.ht…
Brrrrrrrrrrrrrrrr, ranzig, geeft storingen tot in de VHF!
[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]
Ja dat klopt wel,deze is niet goed gefilterd een beetje pi/lp filter doet een hoop
Maar hier heb ik nog een paar schema's met modulator en filter 
http://members1.chello.nl/~ms.kalsbeek/LU8EHA_TX.pdf
mm ik zie net dat ze bijna het zelfde zijn.
Bij HF heb je 1 belangrijke regel: Storingen voorkomen is beter dan storingen verwijderen. Ze zijn gemakkelijk te maken maar moeilijk te verwijderen, vooral als je het laat doorsudderen over meedere trappen.
Op 12 juli 2005 20:13:49 schreef Henry S.:
[...]
R8 laten zitten, die ontkoppelt meteen de voedingspanning samen met een 10nF condensator over de 12V.
Ontkoppeling is heel belangrijk!
R7 moet omhoog, ik schat naar ongeveer 1k, en met c5/c6 stel je het signaalnivo verder in.
C5: 150pF, C6: 330pF (schattingen)Stay tuned!
had al gedacht om C5 en C6 220 pF te nemen
Wat met R12 en R15 --> naar 1k (en C9 / C11 ?)
Here the results from the dutch jury: 
R6: van 100K naar 220K
L1: vervallen
C6: van 150pF naar 560pF
R7: van 100E naar 1K
Opgenomen stroom: 5mA
Output: 1Vtt, mocht dit te veel zijn; met C6 is het te verlagen. (1nF ~ 500mVtt)
Signaal op de collector loopt nog steeds vast maar daar maken we geen gebruik van. Het emitter signaal is nu schoner, geen sterke harmonischen tot in de VHF meer.
Op 12 juli 2005 21:12:11 schreef Mr Soldeer:
[...]had al gedacht om C5 en C6 220 pF te nemen
Dat kan niet: je houdt dan namelijk de zelfde deelfactor C5/C6 (Google op Collpits oscillator
)
Wat met R12 en R15 --> naar 1k (en C9 / C11 ?)
Komt nog. Eerst een schoon basissignaal, wat we nu hebben. 
Op 12 juli 2005 21:46:00 schreef Mr Soldeer:
L2 en C10 eruit ???
Waarom zou je?
wel, dat dacht ik ook, twijfelde effe zie enkele posts geleden (met dat zout en die medicijnen
)
IK WIL EEN SCOOP !!! - voel me nutteloos zonder 
effe resumeren:
- de oscilator, en het LF gedeelte staan op punt
- met de weerstanden rond BF199 en 2N2219A dient nog wat gerommeld te worden
- modulatie met T5 en T6 ???
[Bericht gewijzigd door Mr Soldeer op ]
Wil je aub je basiskennis elektronica opfrissen?
-Beide versterkertrappen staan hetzelfde ingesteld op 1x versterking. 
wel, dat dacht ik ook, twijfelde effe zie enkele posts geleden (met dat zout en die medicijnen
)
Uitgang altijd filteren, met het versterken en moduleren krijg je altijd een beetje rotzooi. Eventueel alleen een smoorspoel gebruiken en de condensator weglaten. Maar dan moet je tussen uitgang en antenne filteren.
-oscillator draait. Modulatie zo goed als.
-versterkertrappen: Niet goed, en het is met te warm voor uitwerking. 30*C hier.
-modulatie met T5 en T6 zag net nog een uitwerking in Rob's topic.
http://www.alfalima.net/afbeeldingen/schematics/kortegolftrans.gif
qua modulatie: OliBollie poste al iets dergelijks - maar met een trapje minder dan
wat die versterkertrappen betreft:
rond T3
tussen de collector en het knooppunt van de collector, C9 en R12 nog een weerstand.
R11 sterk omhoog, naar iets van 6k9
die bijgeplaatste weerstand iets van 470
R12 naar 3k9
C9 moet nu warschijnlijk ook aangepast worden ?
het zelfde voor rond T4
vanavond verder hiermee, maar nu geen tijd meer 
zo iets is ie voorlopig
http://users.telenet.be/DeBlauweBalie/Duji/Versie05_HF.jpg
hiermee zou de totale versterking van de 2 eindtrappen op ruim 100 moeten komen (is dat al voldoende ???)
mss moet er nog een R van 560 (R17) tss +Vcc en collector van T5
[hoop dat ik er geen al te grote rotzooi van heb gemaakt]
olibollie
Er bestaan geen problemen, alleen uitdagingen.
Op 12 juli 2005 06:08:34 schreef Mr Soldeer:
Neem ik aan dat met die 5k potmeter het modulatie niveau te regelen is ? - anders ziet het er mooi uit
nee die dient om het vermogen zonder modulatie op het juiste niveau in te stellen
[Bericht gewijzigd door olibollie op ]
Op 14 juli 2005 17:33:11 schreef Mr Soldeer:
is die trap tussen de oscillator en de eintrap eigenlijk wel nodig ?
Ja, die is nodig. Dient als buffer, zodat veranderingen in de eindtrap *minder* invloed hebben op de oscillator.
MvgEat
wat denk ja van die 2 laatste trappen, opbouw ok ?? - comonentenwaardes ??
had hem hem graag zo snel mogelijk op punt gekregen zodat ik en kan bouwen - plzzz - richwaarde van die laatste 2 trappjes - rest is ok...

Op 14 juli 2005 17:47:19 schreef Mr Soldeer:
wat denk ja van die 2 laatste trappen, opbouw ok ?? - comonentenwaardes ??had hem hem graag zo snel mogelijk op punt gekregen zodat ik en kan bouwen - plzzz - richwaarde van die laatste 2 trappjes - rest is ok...
Heb je geen breadboard zoals Henry S.? Op ~7 MHz is dat geen enkel probleem. Op gevoel vind ik de collector weerstand van die BD wat aan de hoge kant en ik zou de laatste kring aan de modulator kant ontkoppelen voor HF.
MvgEat
nee, nog gee breadbopard, ga al die leuke spulletjes bestellen samen met nog een berg componentjes die ik vaak tegenkom, uitgezonder in oude desoldeerwerkjes 
ben trouwen op zoek naar een scoop (analoge) - iets als 20 mhz - 2 kanaals voor een redelijke prijs
mja, R17 (die collector R bij BD) is 560, samen met die parallelkring zal dat idd uitkomen op een hogere waarde (die parallel kun je niet perfect instellen) mss verlagen naar 470 of zelfs 390 Ohm - experimenteervoer voor iem met breadboard (pff voel me weer zooo nutteloos - ik wil scoop en braedboard
)
iem een idee van het zend vermogen - @ rob: met 1W dus door heel nederland- hmm, en met 1kW door het gehele universum zeker ...
Ik zet een vraagteken bij de instellingen van de 2e versterkertrap, en de voeding moet ontkoppeld worden met c'tjes van 10n en een smoorspoeltje. Als de temperatuur op zolder wat te harden is ga ik verder 'prikken'.
Een breadboard is ideaal voor probeersels, een scoop minder belangrijk maar vereenvoudigt metingen. Een frequentieteller is ook zeer handig en zelf gebruik ik een Yupiteru 100kHz-1.6GHz scanner als monitor.