Mijn gelijkrichter/spanningsregelaar was stuk en moest vervangen worden. Nu bleek dat bij mijn motor, een Suzuki GS550e(en meer jappen uit dat tijdperk), de boel vaker doorfikt: gelijkrichter, spanningsregelaar, verlichting, dynamo-wikkelingen,etc...
Mogelijke oorzaken: slechte massa, slechte lichtschakelaars, slechte koeling van electra-parts, etc...
Omdat na doormeten bleek dat de wikkelingen van mijn 3-fase-stator afwijkende weerstandswaarden gaf (en de vorige eigenaar zei dattie er niet zo lang geleden een andere in had gedaan) ben ik gaan verder-meten.
De lichtschakelaar heeft een dubbele funktie: behalve de funktie van lichtschakelaar, ook dattie de 3e stator-wikkeling erbijzet zodra het licht aangaat en nu blijkt dat hoge weerstandswaarden (door een slechte schakelaar) toch niet erg goed is voor de wikkeling.
Als oplossing/voorkoming van het probleem koos ik de 3e fase direkt aansluiten op de gelijkrichter en de lichtshakelaar te bypassen.Om te voorkomen dat mijn accu overbelast zou raken rij ik dus continu met het licht aan.
Nu gaf een motorrijder me de tip een verbreek-relais parallel over het starterrelais te zetten zodat het licht altijd aan is behalve wanneer ik de startmotor gebruik...
Zoals ik het heb begrepen heb ik in onderstaande tekening verwerkt (als het al uberhaupt klopt!):
Vragen:
1. Hoe moet ik zo'n relais nou precies aansluiten ? Zoiets?
a. + van starter-relais aan + van onderbreker-relais
b. - van starter-relais aan onderbrekercontact van onderbreker-relais
c. ? (doorvoer) van onderbreker-relais naar verlichting
d. - van onderbreker-relais aan massa
2.Over de verlichting:
(Volgens het boek moet er in: )
a) de voorlamp: 50/40 watt en stadslicht 6 watt
b) achterlicht: 8/23 watt
Ervan uitgaande dat de normale situatie is: 40+8 watt(stadslicht+achterlicht)is 48 watt dus dan zou het onderbreker-relais moeten zijn:
48/12= 4 ampere(wattage/volt=ampere) zijn bij 12 volt (theoretische spanning)
48/13,8= 3,4 ampere zijn bij 13,8 volt (accu-spanning)
48/15,5= 3,1 ampere zijn bij 15,5 volt (minimale afgegeven spanning gelijkrichter)
48/16,5= 2,91 ampere zijn bij 16,5 volt ((maximale afgegeven spanning gelijkrichter)
Dus welke ???
3.Is deze iets ?
REL. 792H 40A 1AK KA. 12VDC BIJ CONRAD 2,15 -->Zie afbeelding van de schakeling:
Of is dit geen verbreek-contact-relais ?
RES
RES
Zo te zien heb je twee wisselcontacten nodig (twee van die zwarte relaisblokken?)
Een voor de verlichting een voor de startmotor? Dan om en om laten schakelen?
Een relais voor de startmotor mag wel een forse moeten zijn, want daar gaan wat ampeertje lopen.
(autorelais?)
Ben er niet zo in thuis.
Op 21 juli 2005 14:01:08 schreef RES:
Zo te zien heb je twee wisselcontacten nodig (twee van die zwarte relaisblokken?)
Een voor de verlichting een voor de startmotor? Dan om en om laten schakelen?
Een relais voor de startmotor mag wel een forse moeten zijn, want daar gaan wat ampeertje lopen.(autorelais?)
Ben er niet zo in thuis.
Relais voor startmotor zit er al !
Ik neem aan dat jij geen antwoord weet op mijn vragen ?
WIE WEL ?
MGP
LDmicro user.
Uw schema is niet helemaal juist, ik neem aan dat die zundschalter AAN blijft bij het rijden zodat de andere verbruikers spanning blijven krijgen.
Je moet parallel aan het startrelais die andere relais schakelen (het linkse model)
En de lampenstroom onderbreken met het normaal gesloten (NC) contact(87a - 30)
Het bijgeplaatste relais trekt aan bij het starten en onderbreekt dan de stroom naar de lampen.
Op 21 juli 2005 16:50:04 schreef MGP:
Uw schema is niet helemaal juist, ik neem aan dat die zundschalter AAN blijft bij het rijden zodat de andere verbruikers spanning blijven krijgen.
Je moet parallel aan het startrelais die andere relais schakelen (het linkse model)
En de lampenstroom onderbreken met het normaal gesloten (NC) contact(87a - 30)Het bijgeplaatste relais trekt aan bij het starten en onderbreekt dan de stroom naar de lampen.
Ok, mijn tekening klopt niet, dank voor de correctie !
Weet U antwoord op mijn vragen ?
Ik kan volgens U dus het betreffende/genoemde onderdeel gebruiken ?
(REL. 792H 40A 1AK KA. 12VDC BIJ CONRAD 2,15 euro )
Welke pinnen moeten parallel aan het starter-relais ? 85 en 86 ? Pin 30 naar de accu ? Pin 87a naar de verlichting ?
Ik zie alleen geen massa-aansluiting, zit die er wel op of hoort deze er niet thuis ?
Sorry voor deze in uw ogen waarschijnlijk domme vragen, maar zoals gezegd, ik ben in deze materie niet of nauwelijks thuis...
MGP
LDmicro user.
Pinnen 85 en 86 van het relais parallel op de spoel van het starterrelais plaatsen (het schema van het starterrelais zal wel op de behuizing staan)
Dan kun je pin 87a naar de plus leggen en pin 30 naar de lampen.
De andere kant van de lampen kunnen aan de massa(minpool) gelegd worden.
Het relais dat je op het oog hebt zal zeker voldoen.
Op 21 juli 2005 17:22:59 schreef MGP:
Pinnen 85 en 86 van het relais parallel op de spoel van het starterrelais plaatsen (het schema van het starterrelais zal wel op de behuizing staan)
Dan kun je pin 87a naar de plus leggen en pin 30 naar de lampen.
De andere kant van de lampen kunnen aan de massa(minpool) gelegd worden.
Het relais dat je op het oog hebt zal zeker voldoen.
Dank voor al je tips !
Het onderbreker-relais heeft dus geen massaansluiting ?
Voor zover ik weet heeft het startrelais 2 dikke rode draden en ik meen dat ie massa maakt via het frame...
Maakt het dus niet uit aan welke polen van het starterrelais pin 85 en 86 van het onderbreker-relais komen ?
En die 87a en 30 had ik dus precies verkeerd om gedacht, och ja, ieder zijn vak zullen we maar zeggen...
schema uit mijn werkplaatshandboek:
Resumé aansluiting onderbreker-relais:
pin 85 en 86 op rode draden (parallel) op starterrelais
pin 87a naar de plus van de accu
pin 30 naar de verlichting
geen massa aansluiting
Correct ?
relaispin 85 op de draad gemerkt met y/g (geel/groen?)
relaispin 86 op de massa
relaispin 30 een plus
relaispin 87a naar je lampen.
De dikke draden van je startrelais moet je van afblijven.
Die hele schakeling is dus wel in staat om je accu te koken als je koplicht stukgaat, dus zorg dat je reservelampjes bij je hebt.
MGP
LDmicro user.
Nee, de 85 aan de Y/G draad
De 86 aan de andere zijde van de spoel, die aan de massa ligt(juist boven de tekst 'starter relay')
Die 'krul' is de spoel ,daar moet de spoel van het nieuwe relais mee in parallel staan!
De lampen zullen wel aan één zijde aan de massa liggen in het armatuur.
Amaai zeg, jij weet daar idd weinig van om zomaar aan die brommer te prutsen.
Is er niemand in je buurt die eens wat uitleg kan geven met de gegevens die je nu hebt?
Op 21 juli 2005 20:43:28 schreef GJ_:
relaispin 85 op de draad gemerkt met y/g (geel/groen?)
relaispin 86 op de massa
relaispin 30 een plus
relaispin 87a naar je lampen.De dikke draden van je startrelais moet je van afblijven.
Die hele schakeling is dus wel in staat om je accu te koken als je koplicht stukgaat, dus zorg dat je reservelampjes bij je hebt.
Doen ik !
Y/G is inderdaad geel/groen. Als dat schema tenminste klopt want mijn GS550 heeft hier en daar wat andere draadkleuren...
Is eea misschien met een multimeter te meten ?
Dus die rode draden mag ik helemaal niet aankomen ?
Aha...(ping!)
Op 21 juli 2005 20:46:26 schreef MGP:
Nee, de 85 aan de Y/G draad
De 86 aan de andere zijde van de spoel, die aan de massa ligt(juist boven de tekst 'starter relay')
Die 'krul' is de spoel ,daar moet de spoel van het nieuwe relais mee in parallel staan!
De lampen zullen wel aan één zijde aan de massa liggen in het armatuur.
Amaai zeg, jij weet daar idd weinig van om zomaar aan die brommer te prutsen.
Is er niemand in je buurt die eens wat uitleg kan geven met de gegevens die je nu hebt?
Dan zal Y/G wel van de startknop afkomen...en inderdaad op 85 moeten.
En de massa op 86, moet dat perse aan het starter-relais ?
Massa is toch massa (of mis ik iets)
30 op de plus van de accu (of op de rode draad van starter-relais VOOR de spoel)
87a naar de verlichting (of dezelfde draad die nu van de accu naar de lichtschakelaar gaat)
En nu begin ik ook het licht te zien !
De dikke rode draad komt van de accu en is om de startmotor te voeden (met het relais ertussen). Het starter(maak)relais wordt getriggerd door de startknop op het stuur waar de Y/G kabel vandaan zal komen.
Eigenlijk logisch dat het breekcontact op de Y/G en massa moet en de doorgang naar het licht...
Helaas is er in de buurt niemand die echt goed mee is.
Maar met hulp van bezoekers van dit forum kom ik een heel eind, waarvoor dank !
[Bericht gewijzigd door Gman op ]
Ander vraagje.
Trekt dat breekcontact veel stroom/levert dat spanningsverlies op ? Zo ja is dat veel en zou dat interferentie kunnen geven voor de dynamo/gelijkrichter of accu ?
[Bericht gewijzigd door Gman op ]
MGP
LDmicro user.
Op 21 juli 2005 22:27:35 schreef Gman:
Ander vraagje.
Trekt dat breekcontact veel stroom/levert dat spanningsverlies op ? Zo ja is dat veel en zou dat interferentie kunnen geven voor de dynamo/gelijkrichter of accu ?
De spoel van dat relais trekt weinig stroom en de contacten daarvan zijn ervoor gemaakt, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.
Trouwens , het relais werkt enkel maar als de starter draait en zolang de motor niet draait geeft de generator geen stroom af.
30 op de plus van de accu (of op de rode draad van starter-relais VOOR de spoel)
87a naar de verlichting (of dezelfde draad die nu van de accu naar de lichtschakelaar gaat)En nu begin ik ook het licht te zien !
De dikke rode draad komt van de accu en is om de startmotor te voeden (met het relais ertussen). Het starter(maak)relais wordt getriggerd door de startknop op het stuur waar de Y/G kabel vandaan zal komen.
Eigenlijk logisch dat het breekcontact op de Y/G en massa moet en de doorgang naar het licht...
Ik denk dat er nog veel mist is...de eerste en laatste zin zijn het bewijs.
Je moet eens iets lezen van hoe een relais werkt.
[mod edit] post wat netter gemaakt. Layout ging ....
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]
Lukkepit
To err is human, Disasters require computers.
Als je reeds langer electrische miserie hebt op je Soes, dan kan je best eerst checken of je anternator nog ok is. De alternator zit aan de linkerkant van je blok, en ongeveer 1/3e zit constant in de olie. De bovenkant durft nogal eens doorbranden (vanwege mindere koeling) en geeft dan miserie.
Ohmse waarden vertellen in dit geval weinig, maar om dit te checken kan je volgende procedure volgen:
3 fasen loskoppelen, starten en 3x wisselspanning meten (+-80 volt aan 3000 rpm)
verschil van meer dan 5 v-> alternator defect.
Indien OK:
"Main" zekering losmaken, niets mag nog werken, behalve dat je de fiets kan starten, want die zit normaal gezien op een andere zekering.
1e fase loskoppelen, starten, laadspanning meten, motor af.
1e fase aansluiten, 2e fase loskoppelen, starten, laadspanning meten, motor af.
2e fase aansluiten, 3e fase loskoppelen, starten, laadspanning meten, motor af.
(vooral motor af is hier heel belangrijk)
'grote' verschillen ->Regulator defect
Indien OK - > kabelboom ???
Voor je alternator kan je er een uit de sloop halen van om het even welke gs (550,750,1000,1100,...) het zijn toch allemaal dezelfde.