srry hilbern heb ff chan en norm door mekaar gehaald maar idd afscherming zal wel belangrijk zijn
al is over inductie nagedacht door t magnetisch veld ?
Op 14 augustus 2005 21:26:03 schreef hilbren:
nee hij had eerst hele rare dingen, het zag er allemaal niet uit. hij heeft toen echt een dip gehad. want hij had best veel geld in het project gestoken.uiteindelijk heeft hij contact gehad met ELM-Chan en toen zijn ze er achter gekomen dat het aan de afscherming lag...
heb je al geprobeert om de voedingspanning van je eindtrap te verlagen?
of misschien de versteking iets te verlagen? daar voorkom je een hoop resonanties mee.
Met de GAIN pot lekker laag voorkom je idd een hoop problemen
maar das natuurlijk niet de bedoeling. Me voeding is nu +/- 18V... kan wel is testen op +/-12 bijvoorbeeld.
Maar ben nog wel een stuk minder ver dan Norm op dat tijdstip, moet ook nog goed aan de gang met de scoop, veel meten, fouten en storingen zoeken! Denk ook dat ik me galvo op nieuw ga op bouwen en (nog) nauwkeuriger me PD ga maken.
Hoest met jou galvo's hilbren?
edit: Norm heeft ook nog de vermogensweerstand bij de eindtrap verhoogt naar 1 Ohm ipv van 0.1 Ohm. Iets wat ik ook nog kan proberen.
heb eigenlijk is een vraagie
die butterfly dinges zoals norm m noemt en die 4kanten plaat met 4 ingedeelde stukkis slijpen die nou op mekaar of is er lucht tussen
denk toch t laatste en dus daarmee dat t op de manier van een condensator werkt
hilbren
zonder rook geen elektronica
Op 14 augustus 2005 21:55:06 schreef Electrogek:
heb eigenlijk is een vraagie
die butterfly dinges zoals norm m noemt en die 4kanten plaat met 4 ingedeelde stukkis slijpen die nou op mekaar of is er lucht tussen
denk toch t laatste en dus daarmee dat t op de manier van een condensator werkt
klopt er zit lucht tussen.
door er een hele hoge frequentie op te zetten, verandert je Xc afhankelijk van je capaciteit. en daardoor krijg je de positie in de vorm van een spanning terug.
over mijn galvo's... ik zal proberen morgen eens te beginnen. die testen met die optische terugkoppeling vond ik goed genoeg.
Zat is even te surfen op Ebay; als je op zoek bent naar een rode laser (45mW) zou ik snel zijn, een duitser heeft er een stuk of 10 die binnen een half uur aflopen en prijzen hebben van rond de 50 Euro. Ook nog diverse HeNe buizen en optieken. Zie hier
/edit: het meeste verkocht voor prijzen vanaf 68euro voor een 45mw 650nm rood... toch aardig!
[Bericht gewijzigd door geronimoos op ]
Hi lasermannen,
Het is al weer een tijdje rustig op het laser gebied.
Zomervakantie is bijna voorbij. (zover dat het zomer was natuurlijk
)
Ik ben samen met een vriend van mij bezig met het ontwerpen van een PCB van ELM Chan zijn Power Galvo Driver.
Mijn vriend kan heel misschien op zijn werk een PCB etsen.
Als school weer is begonnen kan ik misschien via een oude leraar vragen of hij PCB wil maken.
Verder maken we gebruik van de 8mhz ossilator van Norm omdat het component EX03 - 16M in Nederland een moeilijk component is om die te bestellen. Het scherma van Norm's ossilator komt het eerst op een apart PCB.
Misschien later als er weer tijd voor is dan kunnen we een printplaat ontwerpen waar de ossilator al inzit.
Er gaat helaas wel heel veel tijd inzitten om zoiets te ontwerpen en nalopen op fouten enderglijke.
Electrogek had het idee om zijn mot-1 stepper om te bouwen naar een closed loop mot-1 stepper.
Dit moet kunnen volgens mij. Alleen het asje is zo kort maar ik ga er ook een proberen er een te maken.
Heb van de week de rondjes (butterfly's) en vierkantjes binnen gekregen om die terug koppeling te maken.
Mijn zelfbouw galvo's zijn nu op dit moment ook nog allemaal open-loop systemen. Als de eerste driver klaar is en werkt goed dan maak ik die terugkoppelingen voor mijn galvo's. Zal vanaaf nog wel een aantal bouwtekeningen maken om mijn idee te delen met jullie.
Als er mensen zijn die dingen nodig hebben, ik werk bij een Telecom bedrijf en we doen ook allerlei dingen om fax,copier,telefoon,computer,printers,netwerken en derglijke. We gooien redelijk wat oude dingen weg die te oud zijn of niet meer de moeite is om te repareren. En ook bij onze collega's in de computerwereld weten als ze iets weggooien dat ze ook aan mij denken. (Computervoedingen, pci kaartjes,cpu's van oud type en geheugen, cpu coolers van die dingen) Wil gerust voor mensen die spullen nodig hebben wel eens rond kijken.
Ik ben op de achtergrond ook nog bezig met een lasersite maar die is op het moment nog in aanbouw. heb de domeinnamen al geregistreerd. Hier komen natuurlijk veel pic en films op te staan. Zelfbouw ideeen en schema's.
Uitleg over bepaalde onderdelen. Maar nogmaals dit duurt nog wel ff voor dat de site af is en actief is.
Grtzzz,
Dj Antoine
hilbren
bijna 24 meter wikkeldraad verder.
Nu nog de afscherming van de optische terugkoppeling. Ik denk dat ik die van een oude verpakking van een fotorolletje ga maken.
Op 21 augustus 2005 11:47:00 schreef hilbren:
bijna 24 meter wikkeldraad verder.
Nu nog de afscherming van de optische terugkoppeling. Ik denk dat ik die van een oude verpakking van een fotorolletje ga maken.
[afbeelding]
Zien er netjes uit hilbren! heb je ook nog een fotootjs van de achterkant om te zien hoe je PD/spoelen erin liggen? Verder over die afscherming met een fotorolletje (?) die zijn toch van kunstof? Draait je magneet nu soepel in de buis, omdat die ook als 1 grote wikkeling werkt.
hilbren
Vanaf de achterkant zijn ze ook dicht, er is een klein gat gemaakt voor de draden.
Ja, die verpakkingen van fotorolletjes zijn van kunstof, het gaat hier namelijk om optische afscherming!
Op 21 augustus 2005 13:09:55 schreef hilbren:
Vanaf de achterkant zijn ze ook dicht, er is een klein gat gemaakt voor de draden.Ja, die verpakkingen van fotorolletjes zijn van kunstof, het gaat hier namelijk om optische afscherming!
haha, ff vergeten idd dat je optische positie bepaling gaat maken. Tja, daar zijn fotodoosjes wel voor ontworpen..
He Hilbren,
Nice Work!
Ziet er veel belovend uit.
Je wou die posistiemeter met een beveiligings sensor doen toch? of heb je al iets anders in gedacht.
Grtzzz,
Antoine
Zo, lekker bezig allemaal? Trouwens ik heb ook leuk spul binnen, complete (dmx) projectoren, en op geluid voor nog geen 200 eur, niet slecht denk ik zo
(35mW groen)
( RGY laser: )
[Bericht gewijzigd door Laserist op ]
Is het geen beter idee om wat pic's posten van de projector waar je het over hebt i.p.v. een waarschijnlijk veel duurdere...
Of laat wat meer weten over de projector op de foto... Ziet er wel goed uit trouwens.
[Bericht gewijzigd door F-rank op ]
ledfreak
Moderator green laser forum http://www.greenlasers.co.uk/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi
Mullie
Het begin van wijsheid is ontzag voor de HEER, wie leeft naar zijn wet, getuigt van goed inzicht.
http://www.zes-elektrotechnik.de/ts/tube/tube_l/lgr7647.htm
Ik heb deze Siemens HeNe laser. Het is geen sterke maar toch leuk om mee te spelen.
Probleem: bij het inbouwen is de voeding gesneuveld. De trafo mist een paar windingen en kan dit niet meer repareren. Rest van de voeding is nog compleet.
Na een paar jaar in de kast te hebben gelegen was ik vandaag aan het klooien met mijn plasmabol. Na wat neon en tl-buizen ertegen gehouden te hebben kwam ik opeens op het idee om de gasbuis er ook eens tegen te houden. De laser licht wel op maar er is geen straal te zien. Omdat er in de binnenste buis geen ontlading is.
Nu is mijn vraag hoe kan ik het makkelijkst een voeding maken om het lasertje weer tot leven te wekken? Of hoe kom ik erachter wat de uitgangsspanning van de trafo was?
hilbren
HeNe voedingen:
http://repairfaq.ece.drexel.edu/sam/laserhsc.htm#hsctoc
ledfreak
Op 24 augustus 2005 11:11:14 schreef hilbren:
voor het goede doel:
[afbeelding]mijn argon lasertje
zo lijkt het heel wat met die lange sluitertijd
hilbren
Op 24 augustus 2005 20:59:34 schreef ledfreak:
[...]zo lijkt het heel wat met die lange sluitertijd
moest wel want de lucht was erg droog, je zag hem die avond vrij slecht.
Hey Mullie,
Ik moet hier nog ergens een trafo'tje hebben liggen voor een HeNe buisje... Deze werden gebruikt in voedingen voor philips laserdisc spelers. Is het zo'n trafo?? Als het zo'n trafo is, wil ik best eens kijken of ik hem nog kan vinden.
Op 23 augustus 2005 22:06:06 schreef F-rank:
Is het geen beter idee om wat pic's posten van de projector waar je het over hebt i.p.v. een waarschijnlijk veel duurdere...Of laat wat meer weten over de projector op de foto... Ziet er wel goed uit trouwens.
Okee komt die:
Projector K100:
(199,-)
En de FL-01: (die van de eerder geposte pics)
(497,-)180mW RGY
Daar kan je het zelf niet voor bouwen! Is zeker wel interessant voor de mensen zelfbouw niet leuk vinden of niet handig zijn. Persoonlijk vind ik zelfbouw wel leuker. 
ledfreak
tja 199 Euries is niet duur maar ik zou het dr niet voor over hebben ding kan ook niks is leuk voor simpele beam effecten maar verder ook niet
plus dat kan je wel degelijk goedkoper zelf bouwen
aangezien je voor een 30-40 mw dpss maar ronde de 120 euro hoeft neer te leggen