Ik vroeg mij af of er al mensen wat met DRM ontvangers gedaan hebben?
Ik heb nog steeds een EF95 buisje liggen en als ik daar op google kom ik telkens op DRM ontvanger schakelingen uit en aangezien dat nieuw voor mij is dacht ik dat ik hem daar wel voor kan toepassen.
Als opzet zat ik aan hetvolgende te denken:
pre-amp 1
bandpass filter
pre-amp2
gevolgd (misschien met aanpassing???) door:
En eventueel daarna nog iets van een AF ampje met LM386 en volume potmeter.
De 12 khz uitgang zal op een geluidskaart aangesloten worden en vervolgens met het programma Dream gedecodeerd worden.
Nu heb ik al deze schema's een beetje van hier en daar bij elkaar geraapt. Aan jullie de vraag of jullie nog op of aanmerkingen hebben hierover?
alvast bedankt
Tedde
Bronnen:
http://www.df9cy.de/tech-mat/drm-project/drm-receiver.html
http://www.b-kainka.de/drm.htm
http://www.b-kainka.de/roehrfaq.htm
olibollie
Er bestaan geen problemen, alleen uitdagingen.
mischien dat 2x een preamp een beetje teveel van het goede is, maar je kan er altijd nog 1 overbruggen, en dat buisje kan ik weinig over zeggen 
hmm, ik ga rob volgen, ikke nog nooit van DRM gehoord
... hier stond een hersenscheet die voor audio goes kan zijn, maar niet voor DRM vrees ik...
edit, preampje regelbaar maken, zo kan je zwakke zenders meer optrekken...
[Bericht gewijzigd door Mr Soldeer op ]
Het idee is eigenlijk heel eenvoudig.
DRM zenders die zenden digitaal uit met een signaal van 12kHz. Het EF95 schema is een ontvanger op kristal basis die in dit geval afgestemd is op RTL... een duitse DRM zender, vandaar dat er 12 kHz uitkomt. Die 12kHz wordt vervolgens door je pc verwerkt tot zowel wat data gegevens (RDS achtig) en een audio signaal.
Er voor zit een voorversterker gevolgd door een band pass filter wat 5 tot 7 mhz doorlaat en eromheen verzwakt. Aangezien het een passief filter is verlies je pwr. Daarom zit hierachter weer een versterkertje.
//
"Die Schaltung ist für DRM RTL 2 auf 5990 kHz ausgelegt"
olibollie
Er bestaan geen problemen, alleen uitdagingen.
DRM is Digitale Radio Mondiale, en maakt gebruik van mp4 AAC audio coding (Fraunhofer, ja die van de mp3) vandaar dat je het lekker kan decoderen via je pc, digi tv werkt ook via mp4 eigenlijk is het MPEG4 en niet mp4
en DRM moet je niet verwarren met DAB dat gebruik maakt van MPEG-1 layer 2 en in nederland alleen rond de 230mHz zit
Ik heb wel eens zelf gezonden en dan ook ontvangen...
Volgens mij als je een schema wil wat nabouwzeker is zul je die buis door een duo-fet moeten vervangen
@ ollibollie,
Ik verwar het niet met DAB hoor;)
@Bertrix,
nabouwzeker wordt het vanzelf wel alleen ik zocht een doel voor mijn EF95 buisje en die doet volgens de bladen niet onder als mixer aan een NE612.
"der Empfänger erreicht einen DRM-Störabstand bis 24 dB"
"Die Röhre kann also mit einem integrierten Mischer NE612 mithalten."
@iedereen
DRM is dus een digitaal signaal van 12kHz wat AM gemoduleerd is?!
Misschien kan iemand voor de gein eens op een DRM frequentie luisteren?
DW Julich 4 MHz (3995KHz), RTL DRM 6 MHz (5995 KHz), DW Wertachtal 6.144 MHz (6140 KHz)
Wat toen ook in mij opkwam... AM Xtal...
Een 1 kanaals KG ontvanger op Xtal basis want als je naar de DRM freq gaat zitten lijkt het me dat je de frequentie van je gebruikte kristal ontvangt en als daar iemand AM gemoduleerd spraak op zit te zenden zal dat dan uit de uitgang komen ipv de in dit geval aangegeven 12kHz, correct?
Hela hola
Een drm signaal is een QUAM-64signaal met een bandbreedte van 2.4 tot 24KHz. Bij het converteren wordt gewoon een 12KHz IF frequentie aan de computer doorgegeven, omdat de soundcart dit aankan!
Wordt dat dan voor het versturen al gecodeerd tot 12kHz of gebeurt dat rond de EF95 buis? Wat ontvangers betreft... heb nog genoeg te leren 
Nee er wordt gewoon een signaal van bijv 24KHz breed gemixt met de draaggolf, die 12KHz is het centrum van uw IF 
hmmm dan ga ik over dat IF ook nog eens wat informatie zoeken vanmiddag wat ik heb er wel eens van gehoord enz maar hoe en wat het exact is en waardoor het bepaald wordt moet ik dan eens gaan uitzoeken.
Er komt dus altijd een 12kHz signaal uit, welke freq. je ook ontvangt?
Ja, maar die 12khz is maar een keuze, omdat dat midden in het bereik van de geluidskaart ligt, als je wil kun je ook bv 5KHz IF gebruiken
Op 18 augustus 2005 15:44:56 schreef Bertrix:
De frequentie van het kristal. De zender zit op 5988KHz. Dus 6000KHz-5988KHz=12KHz
De zender zit op 5995 kHz en dit is waarschijnlijk de frequentie waarop de 6MHz xtal + 12pF oscilleert
hmm ik heb hier nog wel een stukje theorie gevonden:
3. A superhetrodyne receiver works on the principle the receiver has a local oscillator called a variable frequency oscillator or V.F.O.
This is a bit like having a little transmitter located within the receiver. Now if we still have our T.R.F. stages but then mix the received signal with our v.f.o. we get two other signals. (V.F.O. + R.F) and (V.F.O. - R.F).
In a traditional a.m. radio where the received signal is in the range 540 Khz to 1650 Khz the v.f.o. signal is always a constant 455 Khz higher or 995 Khz to 2105 Khz.
Several advantages arise from this and we will use our earlier example of the signal of 540 Khz:
(a) The input signal stages tune to 540 Khz. The adjacent channels do not matter so much now because the only signal to discriminate against is called the i.f. image. At 540 Khz the v.f.o. is at 995 Khz giving the constant difference of 455 Khz which is called the I.F. frequency. However a received frequency of v.f.o. + i.f. will also result in an i.f. frequency, i.e. 995 Khz + 455 Khz or 1450 Khz, which is called the i.f. image.
Put another way, if a signal exists at 1450 Khz and mixed with the vfo of 995 Khz we still get an i.f. of 1450 - 995 = 455 Khz. Double signal reception. Any reasonable tuned circuit designed for 540 Khz should be able to reject signals at 1450 Khz. And that is now the sole purpose of the r.f. input stage.
(b) At all times we will finish up with an i.f. signal of 455 Khz. It is relatively easy to design stages to give constant amplification, reasonable bandwidth and reasonable shape factor at this one constant frequency. Radio design became somewhat simplified but of course not without its associated problems.
We will now consider these principles in depth by discussing a fairly typical a.m. transistor radio of the very cheap variety.
Maar het kwartje (10 euro cent?) valt nog niet helemaal.
in die engelse tekst staat,
krik het antenne signaal op, en meng het met een in de ontvager opgewekte golf met een freq gelijk aan het antennesignaal, vermeerder met 455kHz. zo verkrijg je dan uit de mengtrap het verschil, en de som van die 2 frequenties. filter daaruit het verschil signaal. dat zal altijd een signaal zijn met een frequentie van 455 kHz.
daarachter kan je dan schakelingen zetten die geoptimalizeerd zijn voor 455 kHz, omdat de freq daar nooit meer veranded.
het nuttige signaal dat op de draadgolf stond, zit ook nog op de 455kHz, ... gelukkig 
Ok dus voor zover ik het nu begin te begrijpen:
Er komt aan de uitgang van de buis altijd het verschil signaal met een constante frequentie van 12kHz wat zo is omdat de geluidskaart dat kan verwerken omdat dat in ons gehoor bereik zit. Daarna kan je dus het altijd constante 12kHz verder bewerken eventueel en dus ook bijvoorbeeld AM demoduleren.
Alleen wat hier de 12kHz waarde bepaald begrijp ik dan nog niet?
Alvast bedankt tot nu toe!
eenvoudig voorbeeld:
Stel ik heb een zender op 1MHz, en die wil ik ontvangen dmv een super.
We nemen een middenfrequentie van bv 455KHz
Ik stel de lokale oscillator voor de eerste mixer in op 545KHz(1000-455), ik heb nu een signaal op 455KHz met dezelfde informatie als het signaal op 1MHz. Hierachter volgt de demodulator(mengen met 455Khz enz)
En weer wordt het wat duidelijker,
ik vroeg me af hoe het dan zat als je een andere frequentie wilde ontvangen omdat je dan met een andere IF komt te zitten maar de oplossing heb ik al gevonden en dat is het bijstellen van je oscillator naar je mixer toe net zolang totdat je de gekozen IF hebt wat dus vaak 455 kHz is maar in dit geval 12kHz is.
Toch rest mij dan nog de vraag hoe ze in dit onderstaande schema aan de IF van 12kHz komen want in andere schema's wordt die door verkregen door speciale filters.
Leuke bron:
http://www.dbugman.com/handbook/tscmh5.html
Wel die filters zorgen voor een beperkte bandbreedte.
zodat je niet alles rond de te ontvangen freq erin krijgt...
Hier is de soundcard de filter 24KHz bandbreedte.
Wat dat schema betreft, ik vind het zo zonde om een buis te gebruiken, zou een kleine drmdownmixer kunnen maken die in 4cm2 past, gaaN ze er een buis in werken...
[Bericht gewijzigd door Bertrix op ]
Ja het kan ook met een NE612 als mixer maar ach ik heb toch die EF95 liggen waar ik wat mee wil doen 
Dus in deze schakeling zit niet zo'n filter om de IF te verkrijgen omdat de geluidskaart in dit geval die functie vervuld??
//
nog een handige site:
http://en.wikipedia.org/wiki/Superheterodyne_receiver
[Bericht gewijzigd door Tedde op ]
Klopt ripkip, alle "filters" zitten hier op je geluidskaart in de software. Tip: Maak die ontvanger eerst zonder HF versterker en bandfilter want die duitse zender is sterk genoeg en zoveel DRM-zenders zijn er (gelukkig) nog niet.