Jonathan
"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)
ik ben ten einde raad.
twee opamp in mijn schakeling komen heet (niet bloedheet)
als ik er een nieuwe in stop komt deze ook heet
het gaat gewoon over een niet inverterende versterker met een versterking tussen 1 en 1.5.
voeding op +15/-15.
ik breng 0.9 volt aan op de ingang (+pin) en er komt aan de uitgang(pin6) -13 volt uit + een heet IC
iemand een idee
schema in PDF
http://www.mindraker.be/CO/Schema_PSU_pg2.pdf
het gaat over U7 (verwar niet op schema staat U7 en pin 7 tegen elkaar als U77)
en U9 (hier ook weer die pin 7 eraan geplakt)
[Bericht gewijzigd door Jonathan op ]
Jonathan
"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)
ja hoor er pats naast.
heb schema toegevoegd boven, misscien staat er een mega-kemel in waar ik constant overheen kijk
Alles is opgebouwd zonder T1 tot T6 en omliggende weerstanden
fotos voor degene die iets willen zien (wat te zien valt natuurlijk)
IC voet je geen sluiting o.i.d. persoonlijk heb ik liever met ronde pennetje , zijn iets duurder maar veel beter
Jonathan
Op 24 augustus 2005 21:54:16 schreef DE OLDE:
IC voet je geen sluiting o.i.d. persoonlijk heb ik liever met ronde pennetje , zijn iets duurder maar veel beter
nope geen sluiting
alles doorgemeten naar -15, AGND, +15 en onder elkaar
alles is ohms zoals het zou moeten zijn
ronde zijn idd misschien beter maar ik heb de indruk dat je je IC beter uit zo een low-cost ding krijgt
De lopers van P2 en P4 moeten niet aan AGND, maar aan -15V.
Dit blijkt uit interne schema van TL051 (datasheet)
Edit:
Bij nader inzien moet het kunnen. Het ziet er alleen wat ongebruikelijk uit. Toch vind ik het verdacht, dat alleen de opamps met de instelpotmeters er last van hebben. Staan de potmeters toevallig bijna in de hoek?
[Bericht gewijzigd door oorpijn op ]
Zet nog even 2 dioden in sper over je beide voedingslijnen, ivm. power-latch up.
verder is de belasting van U7 en U9 minimaal 1k, da's toch niet laag genoeg dat de opamp teveel stroom moet leveren.....
Raadsel, laat ons weten als het is opgelost, ter leering ende vermaeck 
Jonathan
Op 24 augustus 2005 23:13:59 schreef oorpijn:
De lopers van P2 en P4 moeten niet aan AGND, maar aan -15V.
Dit blijkt uit interne schema van TL051 (datasheet)
Edit:
Bij nader inzien moet het kunnen. Het ziet er alleen wat ongebruikelijk uit.
het zou wel eens dit kunnen zijn, ik weet niet meer hoe de opbouw was op het prototype maar ik denk dat het ook AGND was, ik test het eens uit met de opamp gewoon op breadbord met bijhorende weerstanden
Toch vind ik het verdacht, dat alleen de opamps met de instelpotmeters er last van hebben.
inderdaad
Staan de potmeters toevallig bijna in de hoek?
van de twee groepen van drie staat de offset-potmeter in het midden, de terugkoppelingpotmeter als eerste
Ontkoppelen van de op-amp doet men beter door beide voedingslijnen een C naar de massa te geven en niet EEN C over de beide voedingslijnen. Ik vermoed dat je op-amps toch ergens staan te oscilleren.
Bovendien ben ik het niet met oorpijn eens wat de offset correctiepotmeters betreft, die dienen om de verschillen tussen R1 en R3 in het interne schema op te heffen. Leg je de loper aan de massa ipv. -15V verschuif je de instelpunten van de eerste verschilversterker, die komt buiten zijn werkgebeid, daarom meet je ook 'vreemde' spanningen.
Op 25 augustus 2005 08:39:55 schreef DC2PCC:
Ontkoppelen van de op-amp doet men beter door beide voedingslijnen een C naar de massa te geven en niet EEN C over de beide voedingslijnen. Ik vermoed dat je op-amps toch ergens staan te oscilleren.
Klopt, je moet twee 100 nF's gebruiken. Een tussen +15 en GND, en een tussen -15 en GND
Jonathan
probleem opgelost (toch op het breadbord) de offset moet inderdaad naar -15V en niet naar AGND.
sh*t: ik moet de print hermaken: aangezien dit nu toch nodig is steek ik er bij elke opamp twee ontkoppelcondensatoren bij in plaats van een ( +15-AGND, -15 AGND)
er zijn nog een paar zaken die ik herzie en meeneem in een nieuwe print, maar daar open ik wel een nieuw topic omdat het niet over opmaps gaat.
@ KT88
wat bedoel je met die sperdiodes en waarvoor is dat belangrijk/nodig
Ik weet niet of het hele snelle opamps zijn, maar wat ook zeker belangrijk is voor snelle opamps, is een C'tje opnemen in de feedback loop. Dan op deze manier berekenen:
Bereken kantelfrequentie door Rin te nemen en de Cin van de inverterende ingang (Zie de datasheet voor de ingangs kapaciteit). Bereken nu de Cfb aan de hand van deze frequentie en de Rfb. (De terugkoppelweerstand)
Dit heeft als resultaat dat het faseverschuivingsgedrag van de feedback hetzelfe wordt als die van de ingang, waarmee je oscillatie uitsluit en de zaak stabiliseert.
Op 25 augustus 2005 17:47:16 schreef Jonathan:
@ KT88wat bedoel je met die sperdiodes en waarvoor is dat belangrijk/nodig
Diodes in sper over resp. de positieve voedingsspanning en ground, en de negatieve en ground.
Dit dient om bij powerup het zogenaamde "latch-up" verschijnsel te voorkomen.
Dat ontstaat doordat bijv. de ene voedingsspanning wat sneller opkomt dan de andere.
Er kan dan via het substraat van de chip een grote inverse stroom gaan lopen, die een van de voedingsspanningen naar beneden kan trekken.
Nodeloos te zeggen dat dit dodelijk is voor de chip, alsmede voor de voedingsstabilisatoren.
Met geplaatste dioden kan deze "inverse" spanning nooit groter worden dan 0.7 V de verkeerde kant op.
Jonathan
@ KT88 i see
Op 25 augustus 2005 18:12:38 schreef MagicBox:
Bereken kantelfrequentie door Rin te nemen en de Cin van de inverterende ingang (Zie de datasheet voor de ingangs kapaciteit). Bereken nu de Cfb aan de hand van deze frequentie en de Rfb. (De terugkoppelweerstand)
ik versta wathe bedoeld. (f = 1/2.pi.R.C ???)
Rin en Cin komebn waarschijlijk uit de database zoals je zei
TL051
Rin = 10^12 ohm
Cin = 12 pF
Rfb = 2kohm (is een potmeter maar nominaal zal het ongeveer zoiets zijn
Fin = 1,3.10^-3 Hz
Cfb = 1/2.pi.Fin.Rfb
Cfb = 0.06 F ????
of heb het mis me Ri en zo ja wat bedoel je dan 
Op 25 augustus 2005 21:16:41 schreef Jonathan:
@ KT88 i see[...]
ik versta wathe bedoeld. (f = 1/2.pi.R.C ???)
Rin en Cin komebn waarschijlijk uit de database zoals je zei
TL051
Rin = 10^12 ohm
Cin = 12 pFRfb = 2kohm (is een potmeter maar nominaal zal het ongeveer zoiets zijn
Fin = 1,3.10^-3 Hz
Cfb = 1/2.pi.Fin.Rfb
Cfb = 0.06 F ????
of heb het mis me Ri en zo ja wat bedoel je dan
Ja, gebruik de bekende F=2*PI*R*C daarvoor. De Cin komt uit de datasheet van de opamp. Met Rin bedoelde ik de weerstand tussen het ingangs signaal en de inverterende ingang:
Laten we zeggen, een inverterende versterker met een gain van 1. Rin (Weerstand tussen ingangs signaal en - ingang van de opamp) 1K, Rfb 1K (De weerstand tussen de uitgang van de opamp en de inverterende ingang. De + ingang aan de massa. Dan parallel over Rfb de condensator zetten, dus 12pF. Deze is het zelfde als de Cin, aangezien de beide weerstanden gelijk zijn. Als deze weerstanden verschillend zijn, dan zal Cfb ook anders worden 
Op 25 augustus 2005 18:12:38 schreef MagicBox:
Ik weet niet of het hele snelle opamps zijn, maar wat ook zeker belangrijk is voor snelle opamps, is een C'tje opnemen in de feedback loop.
Dit kan het probleem niet zijn. De TL051 is ruimschoots unity gain-stabiel. De overdrachts-fase is hoogstens -120° @ AVD=1.
Evilest Aedolon
Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.
Jonathan
Op 25 augustus 2005 22:57:07 schreef oorpijn:
Dit kan het probleem niet zijn. De TL051 is ruimschoots unity gain-stabiel. De overdrachts-fase is hoogstens -120° @ AVD=1.
ik heb de indruk dat jullie allemaal veel beter die datasheet snappen dan ik
ik lees die wel door en versta een paar dingen maar AVD=1. help...
@ aedolon: die rozet heb ik als eenmalig sample gekregen bij mec, die knopjes met led in heb ik gekocht bij farnell
( 2 drukknopvoeten en ze sturen 10 caps:( dus ik bestel nog eens 8 van die voeten bij)
Op 26 augustus 2005 07:30:58 schreef Jonathan:
ik heb de indruk dat jullie allemaal veel beter die datasheet snappen dan ikik lees die wel door en versta een paar dingen maar AVD=1. help...
Het betekent, dat de versterker niet kan oscilleren, zolang de versterking >1 en er alleen weerstanden in de tegenkoppeling zitten. (De voeding moet evengoed degelijk ontkoppeld zijn.)
(Wat de versterking aangaat, verwacht ik eerder problemen met de actieve verzwakker rondom U8. Maar alla, ik wil geen problemen maken, waar ze niet zijn.
)
Jonathan
Op 25 augustus 2005 21:56:33 schreef MagicBox:
Laten we zeggen, een inverterende versterker met een gain van 1. Rin (Weerstand tussen ingangs signaal en - ingang van de opamp) 1K, Rfb 1K (De weerstand tussen de uitgang van de opamp en de inverterende ingang.
inderdaad voor een inverterende versterker zie ik dat voor me gewoon de weerstand tussen signaal en inverterende ingang.
Voor een niet-inverterende versteker (zoals in mijn geval is de weerstand tussen signaal en inverternde ingang toch de ingangsweerstand van de opamp ( 1012 ohm)
of bedoel je tussen signaal en en niet-inverterende ingang (1K dus in het schema)
Op 26 augustus 2005 11:01:19 schreef oorpijn:
Wat de versterking aangaat, verwacht ik eerder problemen met de actieve verzwakker rondom U8. Maar alla, ik wil geen problemen maken, waar ze niet zijn.)
het geeft nu geen problemen maar de oplossing is altijd
welkom
iets anders 
de offsetregeling bij U7 en U9 (probleemopamps) is gekomen omdat ik de uitgangspanning iets moet bijregelen.
reden:
wanneer de terugkoppelspanning (van U7 en U9 ) lager is dan de Uset op de comparator (U6A,B) staat op deze uitgang -13 V. Ik krijg dan een spanningdeling over de 1M en 1K ohm weerstand naar de waarde die uit de versterker (U7 en U9) komt. zonder offset komt de regeling dus nooit op nul (waarde voor 1K en na 1K is "te" verschillend)
verwijder ik echter de 1K krijg ik oscillaties. verwijder ik de 1M is de boel helemaal onstabiel.
Is deze offset dan een goede oplossing??
Als je toch groot gaat veranderen kijk dan ook eens naar je stroom shunt, aangezien je vier vermogens torren hebt zul je er wel wat stroom doorheen gaan rammen ...
Die dingen verlopen enorm bij temperatuur stijging, de enige stabiele weerstanden die ik daarvoor gevonden heb zij de bekende aluminium dale weerstanden, die heb ik tegen het zelfde koelblok als de eind torren geschroefd.
( in mijn geval ging het over 10A over 0.1 OHM, vier keer 0.1 / 7 W in serie / parallel verliep enorm in waarde bij 10A )
Jonathan
Op 26 augustus 2005 18:42:21 schreef Sine:
Die dingen verlopen enorm bij temperatuur stijging, de enige stabiele weerstanden die ik daarvoor gevonden heb zij de bekende aluminium dale weerstanden, die heb ik tegen het zelfde koelblok als de eind torren geschroefd.( in mijn geval ging het over 10A over 0.1 OHM, vier keer 0.1 / 7 W in serie / parallel verliep enorm in waarde bij 10A )
verloop valt mee hoor. er moet 8 ampere door maximaal. komt op 7 watt voor beide weerstanden, ze worden inderdaad heet maar het verloopt op zich niet zo veel. Ik heb in de tijd ook gezocht naar een betere oplossing ( een hoop 1/2 waat weerstanden, enz...). dit kwam er als beste uit. Die temperatuurbestendige shunts zijn veel te duur naar mijn zin.
ik zoek toch nog eens rond
Klopt, echte shunts zijn duur ...
Maar deze doen het prima als ze en koelplaatje onder zich hebben ( bij mij zitten ze naast de power torren )
Jonathan
Op 26 augustus 2005 19:06:57 schreef Sine:
Klopt, echte shunts zijn duur ...Maar deze doen het prima als ze en koelplaatje onder zich hebben ( bij mij zitten ze naast de power torren )
kheb zon dingen liggen (50W) maar ze zijn helemaal opgestookt ( tot 350W
) dus zeker niet meer te betrouwen
ik kijk er eens voor. ( je moet wel weten dat ik dagen heb zitten sakkeren op die twee witte shunts op de print te krijgen in combinatie met drukknopprint aan de ene zijde en pots aan de andere zijde (niet zichtbaar op foto)
zucht.... maar je hebt gelijk