hi !

ik wil een dcf klok maken ,
ik heb gans internet afgezoch om de dcf decoder te maken met discrete componenten of ic 's.

ik denk dat het simpelste is om met de conrad module te werken , maar welke moet ik nemen ?

Is module 641138 voor 9.95 euro compleet inclusief met antenne ?
of niet ?
Wat is het verschil tussen de 2 modules?
want het prijsverschil is niet onaardig.

DCF ONTVANGSTPRINTPLAAT
Bestnr.: 641138 - 89
Aanduiding DCF-ontvangerprintplaat
Prijs slechts 9,95 EUR

OFWEL

DCF-77 ONTVANGER
Bestnr.: 190691 - 89
Type DCF-77-ontvangstprintplaat
Prijs slechts 12,79 EUR
+
PASSENDE FERRIETANTENNE
Bestnr.: 536008 - 89
Prijs vanaf 1,56 EUR

Ik zou voor de eertse gaan omdat er een antenne bij zit en het goedkoopst is.

Als je de antenne buiten wil kan je ook nr: 641146 - 89 kopen dan krijg je er gelijk een bijpassende behuizing bij, klein minpuntje de prijs €39.95

Ik kan mij vergissen maar dit is alleen het ontvangstgedeelte je moet dan de zooi nog omzetten in bruikbare tijdinformatie

Op 10 september 2005 17:20:23 schreef Extragroot:
ik wil een dcf klok maken ,
ik heb gans internet afgezoch om de dcf decoder te maken met discrete componenten of ic 's.

Ik heb ook wel eens gekeken naar een schema voor een DCF klok. Dit moet toch te doen zijn met discrete componenten? Ook al is dat duurder en kost het meer tijd. Het zou voor mij een leerzaam project zijn.

Kan iemand mij de juiste weg wijzen?

Voor DCF77 informatie: www.picbasic.nl/index_info_nl

Klik De werking van het DCF77 signaal

Het is eigenlijk niet mogelijk een betrouwbare klok te maken zonder uC, je moet namelijk de tijd vergelijken met de vorige ontvangen tijd. Verder moet je controleren of je ontvangen data wel in orde is. Uiteraard is het theorethisch wel mogelijk het discreet op te bouwen, maar dan moet je wel behoorlijk masochistisch zijn. En denk ook eens aan de extra mogelijkheden die een uC meebrengt, drie verschillende wektijden (20 mag ook), melodie-wekker, maanstand, voorspelling van het aantal dagen dat je nog op deze aard mag rondlopen (puur statistisch uiteraard :) ) en ga zo maar door.
En het enorme voordeel is ook wel dat je voor uC wel veel voorbeelden kunt vinden !

Op 10 september 2005 17:58:23 schreef Allround:
[...]

Ik heb ook wel eens gekeken naar een schema voor een DCF klok. Dit moet toch te doen zijn met discrete componenten? Ook al is dat duurder en kost het meer tijd. Het zou voor mij een leerzaam project zijn.

Kan iemand mij de juiste weg wijzen?

Op 11 september 2005 00:59:58 schreef gradtje:
Het is eigenlijk niet mogelijk een betrouwbare klok te maken zonder uC, je moet namelijk de tijd vergelijken met de vorige ontvangen tijd. Verder moet je controleren of je ontvangen data wel in orde is. Uiteraard is het theorethisch wel mogelijk het discreet op te bouwen, maar dan moet je wel behoorlijk masochistisch zijn. En denk ook eens aan de extra mogelijkheden die een uC meebrengt, drie verschillende wektijden (20 mag ook), melodie-wekker, maanstand, voorspelling van het aantal dagen dat je nog op deze aard mag rondlopen (puur statistisch uiteraard :) ) en ga zo maar door.
En het enorme voordeel is ook wel dat je voor uC wel veel voorbeelden kunt vinden !

[...]

het is wel mogelijk er bestaan clock ic's ( die werkt zonder dcf), zoalds de tcf8583 ( de datacheet staat op farnell-site)

Op 10 september 2005 17:55:16 schreef DE OLDE:
Ik kan mij vergissen maar dit is alleen het ontvangstgedeelte je moet dan de zooi nog omzetten in bruikbare tijdinformatie

das geen probleem er komt een µC op

klote conrad

Als Belg : ik moet bijna 7 euro verzending betalen + 5 euro rembours
en dan moet ik nog 20km rijden ( heen + terug ) naar een kiala afhaalpunt !

ik snap er niks van , waarom ik rembour moet betalen terwijl ik er zelf moet om rijden.

Momenteel benik op zoek naar andere online shops.

Gewoon even wachten op een aktie bij conrad, gratis verzending of 10% korting (enkel geldig bij een minimum bestelbedrag).

(TIP: probeer een bestelling te plaatsen samen met iemand anders die in de buurt woont)

Op 12 september 2005 21:21:17 schreef Extragroot:
zijn er nog andere shops met een dcf module ?

Je kan de Conrad 641148 ook kopen bij Frank Bemelman.
Frank haalt ze zelf ook bij Conrad, je betaalt ze dus iets duurder maar je hebt minder kosten:
DCF-module: 12.95 Euro
Normale zending - België: 3.32 Euro
Aangetekend - België: 5.95 Euro

Of je doet zoals ik: Je koopt direct 10 modules in één keer bij Conrad waardoor de kosten/stuk dalen...:D

Ik kan je anders het mailadres van een eBay-verkoopster in Duitsland (Cleokunst) doorgeven waarvan ik twee DCF77-ontvangers in een mooie behuizing gekocht heb voor 21 Euro samen, verzending was 4.00 Euro. Volgens Diana (de verkoopster) had ze er nog een paar liggen.
Op de foto zie je deze naast de Conrad DCF-module...
http://www.turbokeu.com/myprojects/ledclock/pict0021.jpg
Ik heb de modules nog niet uitgeprobeerd (geen datasheet bijgeleverd), maar de aansluitingen op het printje zijn gemarkeerd als 5V, GND, OUT en FS1.
Ik ken alleen de functie van de FS1-aansluiting nog niet.

CD :)

hm, nou, ik zou er ook nog eentje moeten hebben, woon ook in belgie, laat me iets weten...

wat is het mailadres van die cleokunst, ben eig ook wel geinteresseerd in zo'n ontvanger :p

de klantendienst van conrad na mijn mail

In antwoord op uw mail kunnen wij u mededelen dat wij inderdaad alleen via
Kiala naar België kunnen leveren.
In de regel kan dit alleen onder rembours, tenzij u een bank of giro
rekening in Nederland heeft, of uw producten vooruit betaalt.
Bij een incasso en een vooruitbetaling, vervallen de rembourskosten.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,
Customer Contact Center
Conrad Electronic Benelux BV

Op 13 september 2005 18:42:09 schreef xbake:
hm, nou, ik zou er ook nog eentje moeten hebben, woon ook in belgie, laat me iets weten...

wat is het mailadres van die cleokunst, ben eig ook wel geinteresseerd in zo'n ontvanger :p

@ Bert: mailtje is vertrokken

Op de site van PicBasic staat dat de DCF-module minimaal een meter van de PIC geplaatst moet worden. Dat is wel wat jammer: maak je een koele klok, hangt er een meter snoer aan...

Moet die afstand echt zo groot zijn? Hoe kunnen wekkerradio's en zelfs polshorloges dan ooit het DCF-signaal opvangen?
Heeft iemand hier ervaring mee?

Op 22 september 2005 10:52:41 schreef Fub:
Op de site van PicBasic staat dat de DCF-module minimaal een meter van de PIC geplaatst moet worden. Dat is wel wat jammer: maak je een koele klok, hangt er een meter snoer aan...

Moet die afstand echt zo groot zijn? Hoe kunnen wekkerradio's en zelfs polshorloges dan ooit het DCF-signaal opvangen?
Heeft iemand hier ervaring mee?

Jawel.

De Conrad DCF-modules zijn zéér low cost (AM rechtuitontvanger) waardoor ze zéér gevoelig zijn voor stoorpulsen in de directe nabijheid (TV's, koelkasten, computers,...).
Afhankelijk van de storing die de klok zélf veroorzaakt moet je ze verder of kan je ze dichterbij plaatsen.
In de praktijk zet ik de ontvanger via een een kabeltje op een 30 à 50 cm van de klok (een µ-controller veroorzaakt redelijk wat storing, en des te meer de gemultiplexte hoogspanning in mijn nixieklokken).
Daarbij is de ferrietantenne directief zodat je de lange zijde naar Frankfurt moet richten (lastig als je de hele klok moet draaien om een goede ontvangst te hebben).
Het beste resultaat bekom ik als ik mijn zelfbouwklokken aardt (ground van de klokschakeling, DCF ontvanger en voeding verbonden aan aarde via een geaarde stekker in een geaarde wancontactdoos).

Maar het grootste verschil met commerciële DCF klokken is dat bvb. mijn PIC-ledklok elke minuut het DCF-frame ontvangt en decodeert en daarmee elke minuut op een paar µsec na de softwareklok synchronizeert, terwijl commerciële klokken meestal slechts éénmaal per dag synchronizeren (er mogen dus theorethisch 1439/1440 foutieve DCF frames/dag ontvangen worden, dat ene goede frame zal de klok synchronizeren, voor de rest van de tijd lopen deze klokken zelfstandig).

Mijn DCF Casio Waveceptor horloge synchronizeert om 4:00 's morgens, indien dit niet lukt probeert ze nog eens om 5:00 en 6:00.
Mijn DCF wekkerradio synchronizeert 1x/dag om 00:18.
Ik heb een aantal commerciële DCF LCDklokken in huis die ik regelmatig eens van plaats moet veranderen om een DCF synchronisatie te bekomen...
(Ja, ik weet het, ik heb thuis nog maar 2 klokken die niet DCF zijn...)

Het is inderdaad best je dcf module wat verder weg te plaatsen van je schakeling.
Ik heb een dcf klokje gebouwd van picbasic, en daar zit de dcf module (de low cost van conrad dus) naast de µC.
Dit werkt meestal prima, alhoewel je een paar keer kan hebben dat de klok plots een slecht signaal krijgt en terug moet initializeren ed.. Is er iemand die weet hoe ik dit kan oplossen, zodat ze dus met mss 2 synchronisatiesignalen per dag genoeg heeft?

is een RTC (zoals de DS1307) daar niet voor ?

@ Turbokeu: bedankt voor je mailtje :)

[Bericht gewijzigd door xbake op ]

Op 22 september 2005 15:16:30 schreef xbake:
Het is inderdaad best je dcf module wat verder weg te plaatsen van je schakeling.
Ik heb een dcf klokje gebouwd van picbasic, en daar zit de dcf module (de low cost van conrad dus) naast de µC.
Dit werkt meestal prima, alhoewel je een paar keer kan hebben dat de klok plots een slecht signaal krijgt en terug moet initializeren ed.. Is er iemand die weet hoe ik dit kan oplossen, zodat ze dus met mss 2 synchronisatiesignalen per dag genoeg heeft?

is een RTC (zoals de DS1307) daar niet voor ?

@ Turbokeu: bedankt voor je mailtje :)

You're welcome...

Frits' Picbasic programma heeft geen autonome 24H-klok/kalenderroutine, dus is het 100% aangewezen op de ontvangen DCF frames.

De enige oplossing is een aparte 24H klok/kalender routine schrijven en deze regelmatig updaten met de gedecodeerde DCF info.
Dit is exact hetgeen ik doe in mijn PIC-LEDklok, mijn klok/kalender werkt autonoom tot 2099, en houdt rekening met de schrikkeljaren.
In ASM is deze klok/kalenderroutine enkele tientallen instructies lang.

aha, het is dus effectief softwarematig te doen :)

alleen ben ik nog niet zo'n crack in asm (krijg in feite pas dit jaar microcontrollers op de hoge school).

Zou je even willen uitleggen hoe ik dit moet doen ?

daarenboven is het geschreven in basic, en ik heb geen basic compiler ... moest iemand deze file dcf16nld_v-2.bas kunnen omzetten in asm zou het al prachtig zijn. Ik werk vooral met avr, daarmee..

Op 22 september 2005 15:50:11 schreef xbake:
aha, het is dus effectief softwarematig te doen :)

alleen ben ik nog niet zo'n crack in asm (krijg in feite pas dit jaar microcontrollers op de hoge school).

Zou je even willen uitleggen hoe ik dit moet doen ?

Mijn autonome klok/kalender routine is gebaseerd op deze eenvoudige (en goed werkende) routine van Jaakko Ala-Paavola:
http://users.tkk.fi/~jalapaav/Electronics/Pic/Clock

thx, daar ga ik even mé knoeien :)

ik snap niet hoe hij aan die msd en psd komt. Mijn pic 16F628 gebruikt de interne oscillator van 4MHz, maar de dichtstbijzijnde freq die hij opgeeft is 4.1943. Mag ik dan ook 0xff gebruiken voor de kristal divider ?

* wss zal je wel meer van deze domme vragen van mij kunnen verwachten.

Op 22 september 2005 16:43:15 schreef xbake:
ik snap niet hoe hij aan die msd en psd komt. Mijn pic 16F628 gebruikt de interne oscillator van 4MHz, maar de dichtstbijzijnde freq die hij opgeeft is 4.1943. Mag ik dan ook 0xff gebruiken voor de kristal divider ?

Als je op 4MHz draait, dan zou je deze routine kunnen gebruiken. Maximale fout slechts 256 uSec, fout over langere tijd: 0.

Op 22 september 2005 16:45:40 schreef Fub:
[...]
Als je op 4MHz draait, dan zou je deze routine kunnen gebruiken. Maximale fout slechts 256 uSec, fout over langere tijd: 0.

Ha, die kende ik al...
'k Gebruik toch liever een Xtal met een frequentie die een macht van 2 is...