Ik had ff een LDR schakelingetje nodig om een lampje bij schemering te schakelen. Na wat zoekwerk heeft het mij de volgende resultaten opgeleverd....

Doel
De lamp gaat aan als het donker wordt.

Benodigdheden
1x Weerstand 270 Ohm
1x Weerstand 680 Ohm
1x Weerstand 3300 Ohm
1x Weerstand 47 Ohm
1x Weerstand 2200 Ohm
1x Weerstand 4700 Ohm
1x LDR
1x Transistor AF 116
1x Transistor AC 126
1x Fietslampje
1x Condensator 100nF

Schema

http://rollercoaster-thrills.nl/chris/zooi/LDR-met_lampje.jpg

Beschrijving
Zolang er licht op de LDR valt, is zijn weerstand laag. Daardoor is de spanning op de basis van de AF 116 redelijk hoog. Ongeveer net zo hoog als op de collector. Er kan daardoor stroom lopen. Door het lopen van de stroom wordt de spanning op de collector lager. Er is namelijk een spanningsverlies over de weerstand van 3300 Ohm. De spanning op de basis van de AC 126 zal dus ook redelijk laag zijn, in ieder geval te laag om nog stroom door te kunnen geven naar de collector. Als het donker wordt, neemt de weerstand van de LDR toe, waardoor de spanning op de basis van de AF 116 meer positief wordt en daardoor de spanning over de basis en de emitter kleiner wordt. Hierdoor vermindert de stroom door de collectorleiding van de transistor. Deze spanning komt nu ook via de weerstand van 2200 Ohm op de basis van de AC 126, die nu wel een grotere stroom kan voeren zodat er een grotere stroom door de collectorleiding van deze transistor gaat lopen. Die stroom is zo groot dat de lamp gaat branden.

Nu is mijn vraag dus, welke condensator heb ik nou nodig? Die van 100nF uit de benodigheden lijst, of de elco van 100uF uit het schakelschema. Mij lijkt die elco van 100uF het aannemelijkst...
Ik ben met het lijstje, naar een plaatselijke elektronica zaak geweest om daar wat onderdeeltje op te pikken. Maar nu schijnt dus dat de AC126 transistor niet meer leverbaar is en de AF116 transistor hadden ze niet op vooraad. Hij heeft me toen verteld dat als vervangende transistors ik de AC125 en de AF239S kon gebruiken, dus heb ik die maar meegenomen.

http://hometown.aol.co.uk/oldradioparts/germtran.jpg
de AC125 en deAF239S

En nog een vraagje... over de AF239S, hoe werkt dat nou precies met zo'n 4e (case)aansluiting?

Chris

Op 11 november 2005 23:59:51 schreef coaster_chris:
Ik had ff een LDR schakelingetje nodig om een lampje bij schemering te schakelen. Na wat zoekwerk heeft het mij de volgende resultaten opgeleverd....

Doel
De lamp gaat aan als het donker wordt.

Benodigdheden
1x Weerstand 270 Ohm
1x Weerstand 680 Ohm
1x Weerstand 3300 Ohm
1x Weerstand 47 Ohm
1x Weerstand 2200 Ohm
1x Weerstand 4700 Ohm
1x LDR
1x Transistor AF 116
1x Transistor AC 126
1x Fietslampje
1x Condensator 100nF

Schema

[afbeelding]

Beschrijving
Zolang er licht op de LDR valt, is zijn weerstand laag. Daardoor is de spanning op de basis van de AF 116 redelijk hoog. Ongeveer net zo hoog als op de collector. Er kan daardoor stroom lopen. Door het lopen van de stroom wordt de spanning op de collector lager. Er is namelijk een spanningsverlies over de weerstand van 3300 Ohm. De spanning op de basis van de AC 126 zal dus ook redelijk laag zijn, in ieder geval te laag om nog stroom door te kunnen geven naar de collector. Als het donker wordt, neemt de weerstand van de LDR toe, waardoor de spanning op de basis van de AF 116 meer positief wordt en daardoor de spanning over de basis en de emitter kleiner wordt. Hierdoor vermindert de stroom door de collectorleiding van de transistor. Deze spanning komt nu ook via de weerstand van 2200 Ohm op de basis van de AC 126, die nu wel een grotere stroom kan voeren zodat er een grotere stroom door de collectorleiding van deze transistor gaat lopen. Die stroom is zo groot dat de lamp gaat branden.

Nu is mijn vraag dus, welke condensator heb ik nou nodig? Die van 100nF uit de benodigheden lijst, of de elco van 100uF uit het schakelschema. Mij lijkt die elco van 100uF het aannemelijkst...
Ik ben met het lijstje, naar een plaatselijke elektronica zaak geweest om daar wat onderdeeltje op te pikken. Maar nu schijnt dus dat de AC126 transistor niet meer leverbaar is en de AF116 transistor hadden ze niet op vooraad. Hij heeft me toen verteld dat als vervangende transistors ik de AC125 en de AF239S kon gebruiken, dus heb ik die maar meegenomen.

http://hometown.aol.co.uk/oldradioparts/germtran.jpg
de AC125 en deAF239S

En nog een vraagje... over de AF239S, hoe werkt dat nou precies met zo'n 4e (case)aansluiting?

Chris

het schema is volgensmij ingewikkelder dan nodig is. Voldoet een transistor met een 3tal weerstanden niet?

Misschien kan iemanddit tekenen?

Cool, het schakelschema van een Philips bouwpakketje uit de jaren 60-70 met germanium transistors.

Valt me 100% mee dat ze nog een AC125 konden leveren.
De 4e aansluiting van de AF239 is het huisje en dient aan de GND geknoopt te worden. Dit is bedoeld als afscherming.
De AF239 is een HF-transistor voor het UHF bereik.

De 100µF is een elko en is als stabilisatie bedoeld hier.
Denk er aan dat het lampje max. een 50mA mag zijn. Anders gaat de AC125 hemelen.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]

Lijkt wel verdacht veel op deze: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/41

Die schakeling die jij hebt daar zit overgens een fout in, De collector / emmitter van de linker tor zijn omgedraait.

Over die condensator, je moet de 100µF elco hebben. Deze wordt veel gebruikt om de spanning te stabiliseren.
Een 100nF condensator wordt ook veel gebruikt, maar dan als ontstoorcondensator voor IC's.

Hulde trouwens voor zo'n uitgebreide startpost, dat zien we af en toe wel anders.

Op 12 november 2005 00:12:30 schreef klein is fijn:
Lijkt wel verdacht veel op deze: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/41

Maar in deze schakeling staat, waarover ik vroeger al eens een opmerking heb gemaakt, een foutje.
De emitter van T2 moet aan de bovenkant van de 10 ohm liggen (bij kleine belasting verhogen tot 100ohm), dit geeft u dan de beschreven Schmitt-trigger werking.

http://rollercoaster-thrills.nl/chris/zooi/LDR-met_lampje2.jpg

Ik heb ff het schematje opnieuw getekend, met de nieuwe transistors. Ook heb ik maar bij de AF239S, de Emmitter en Collector omgedraait. Hij zou zo dus moeten werken? ....maar dat doet íe dus niet. :P
Ik zit de boel allemaal door te meten enzo, maar wordt er dus echt niet veel wijzer van.
Echt heel erg vreemd allemaal.... :S

Chris

Moest ik u zijn, gebruik een instelpotentiometer van 5k in de plaats van die 680 ohm, zo kun je het schakelpunt instellen.
De AF239 door een B557 vervangen .. zal een betere afregeling mogelijk maken (hogere Vbe).

Edit : vervang beide transistoren door SI exemplaren.
Mogen allebei BC557's zijn maar hou rekening met de belastingsstroom van het lampje

[Bericht gewijzigd door MGP op ]

Ooit, toen ik nog net wist dat transistoren drie pootjes hadden, er zaten een hoop dit soort schakelingen in de EE2040 serie experimenteer dozen van Phillips. Ik zal morgen eens tussen het papier op zolder kijken en zien of ik het in kan scannen. Eigenlijk meer nostagie dan nuttig, een comperator met een beetje (positive) terugkoppeling doet het net zo makkelijk voor veel minder print componentjes...

Potverdorie zeg! Ik krijg 'm maar niet goed... :D Het zit 'm denk in die transistors. Er wil maar geen stroom lopen van de emitter naar collector? :S Ik ben echt ff helemaal de weg kwijt van al dat gemeet!

Heb hier nog 2 datasheets gevonden van de transistortjes:

http://www.rollercoaster-thrills.nl/chris/zooi/AF239S.pdf
http://www.rollercoaster-thrills.nl/chris/zooi/AC125.pdf

Dit was eigenlijk meer een bedoeld als oefeningetje (zeer geslaagd dus :P ) wat ik eigenlijk wilde doen is ipv. een lampje een andere 9v schakeling aan en uit kan schakelen dmv van een LDR. Is er iemand die mij hiermee op weg zou kunnen helpen? Of kom ik nu echt heel erg lui over? ;) (....google zoekwerk is al verricht, zonder denderend resultaat :))

Chris

Dit zal wel uit een EE20 komen...

De schakeling is niet zo heel erg logisch, maar het zou toch wel moeten werken. Je moet trouwens het huisje van die tor NIET op de min hangen. Officieel moest dat altijd, maar in de praktijk werkt dat nooit. Ik weet niet waarom, maar het werkt in ieder geval niet.

sorry, een zwak moment
geen commentaar

[Bericht gewijzigd door Erelce op ]