[628A] led matrix multiplexing

Anoniem

ik wil expirimenteren met een klein led matrixje (Pic 16f628A) (4x4 leds)
elk rijtje van 4 LEDs wil ik multiplexen. hoe doe ik dit? en wat voor code (picbasic) ga ik ontwerpen?

wie kan mij helpen?

de bedoeling is dan om er voor bijvoorbeeld een tekstje langs te laten schuiven (merry xmas ofzo) en een paar symbooltjes. ik heb wel wat ervaring met picbasic dus een voorgekauwde code wil ik niet :p ik wil wel wat hulp graag.

alvast bedankt

pjX

www.picbasic.nl

staat er veel info op.
Je kan de ledjes apart aansturen om een tekst te laten zien maar je kan ook een hele code schrijven zodat je alleen merry Xmas in sinterklaas hoeft te veranderen...

IF you can't convince them, then confuse them!
Anoniem

ja sorry, ik had zo het vermoeden dat ik me vraag daar niet goed had geformuleerd. als het kan had ik graag een slotje op
het andere topic zodat ik hier verder kan gaan met een frisse start :p mijn excusses

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 16 november 2005 18:20:21

Anoniem

Op 16 november 2005 17:55:58 schreef arne:
www.picbasic.nl

staat er veel info op.
Je kan de ledjes apart aansturen om een tekst te laten zien maar je kan ook een hele code schrijven zodat je alleen merry Xmas in sinterklaas hoeft te veranderen...

kan je me een voorbeeldje geven van hoe ik dat mulitplexen aanstuur. want die tutorial heb ik al gedaan hoor :D ik heb wel een vermoeden. maar hoe zorg je dan dat de pic die ingegeven karakters omzet in een gemultiplexte uitgang? (code)

je moet het zien als een raster:

1 X - X - X - X 
2 X - X - X - X 
3 X - X - X - X 
4 X - X - X - X 
  5   6   7   8

totaal 16 ledjes. Je hebt 8 uitgangen nodig om ze allemaal te besturen.
Ik weet niet zo hoeveel er op een 628 zitten, maar wel genoeg :P

Als je de led rechtsboven aan wil:
poort 1 en poort 8 hoog, en tadaa :D

Anoniem

nou jah zeg. je hebt gelijk :D
hier ga ik maar eens mee expirimenteren :)
maar zou je nu nog een voorbeeldje hebben voor een code. zodat, waneer je bijvoorbeeld de variabele "letter" de waarde "W" geeft dat het de pic dan weet welke "segmenten" hij moet aansturen. want dat bedoelde ik eigenlijk

dat kan je in een look-up table proggen
je maakt een routine die lijn 1 aanzet en dan haal je de waarde van bit 4,5,6,7 en die zet je aan dan ga je naar lijn 2 enz.

Anoniem

juist, zo'n look up table. hoe en wat?

www.piclist.com

of misschien dat google je verder helpt

het komt erop neer dat je een lijst maakt met de gewenste waardes

w=bv 10
dan tel je 10 bij plc
hierdoor springt de pic 10 plaatsen verder en daar zet je dan de code voor de W.
met Call spring je naar de begin van de look-up
en met RETLW komt de waarde voor de eerste 2 rijen terug
je laat eerst de eerste 4 zien en dan wissel je de nibbles en laat je de volgende 4 zien enz.

Anoniem

maaaaar, ik werk wel met picBasic he!

Anoniem

het is verschrikkelijk :p
ik heb het ooit op het web zien rondzwerven maar google houd wijselijk z'n mond

Ik ben zelf ook met zoiest bezig (En tegelijk met een IC massamoord:()

Woei! *heeft etsbak*

ok je mag het zelf vertalen naar basic.

je neemt het character A
en deze koppel je aan
de waarden die je matrix moeten aan nemen per row.

Row  1  ..**....
      2  .*..*...
      3  ******..
      4  **..**..
         12345678

de waarde van
row1 is 48
row2 is 72
row3 is 252
row4 is 204

als je nu portx=48 dan worden de juiste bits hoog en dan zeg je row 1 aan pauze row 1 uit portx=72 row2 aan pauze row 2 uit
portx=252 row 3 aan pauze row3 uit portx=204 row4 aan pauze row 4 uit.

Woei! *heeft etsbak*

Op 23 november 2005 23:01:14 schreef jossie14:
Neem schuifregistertjes :)

Zijn dat die dingen die jij opblaast door er naar te wijzen:-)

dat noem ik niet multiplexen.

Op 23 november 2005 23:44:27 schreef The Headhunter:
[...]Zijn dat die dingen die jij opblaast door er naar te wijzen:-)

Wàààt?

dat noem ik niet multiplexen.

Je kunt daar prima mee aansturen, dan hoef je tenminste niet weet ik hoeveel regels met aan/uit in te tikken.

Woei! *heeft etsbak*

Op 23 november 2005 23:49:19 schreef jossie14:

[...]
Je kunt daar prima mee aansturen, dan hoef je tenminste niet weet ik hoeveel regels met aan/uit in te tikken.

Nee dan worden die regels Clock in genoemt.

je hebt er maar een paar regeltjes nodig warin maar 1 x aan en uit voorkomt je progt de shifter in je pic.

Nee DIT past er beter bij.

[Bericht gewijzigd door The Headhunter op woensdag 23 november 2005 23:57:28

Op 23 november 2005 23:52:45 schreef The Headhunter:
[...]Nee dan worden die regels Clock in genoemt.

je hebt er maar een paar regeltjes nodig warin maar 1 x aan en uit voorkomt je progt de shifter in je pic.

Met 2 regels kun je al een volwaardige shiftregister aansturen.

Nee DIT past er beter bij.

:D Ik vind die andere beter .. maar deze is leuker:P

[Bericht gewijzigd door jossie op woensdag 23 november 2005 23:59:57

Woei! *heeft etsbak*

led matrix van 4x4? Zijn je letters dan nog wel leesbaar?

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

Op 24 november 2005 00:06:28 schreef chipje:
led matrix van 4x4? Zijn je letters dan nog wel leesbaar?

Die van mij wordt 5*7 (en misschien zelfs 40*7:))

Woei! *heeft etsbak*

Heb zelf ooit een propellor klok gemaakt,
7x? -net zoveel je wil-
Ben nu bezig daar tekst op te laten scrollen. alleen nog beetje problemen met lookup tables en gekloot met programma adressen groter dan 256. Springt de programma naar ergens??
Ieder geval niet waar ik hem hebben wil. Ik kom er nog wel uit...hoop ik.

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

Op 24 november 2005 00:23:14 schreef chipje:
Heb zelf ooit een propellor klok gemaakt,
7x? -net zoveel je wil-
Ben nu bezig daar tekst op te laten scrollen. alleen nog beetje problemen met lookup tables en gekloot met programma adressen groter dan 256. Springt de programma naar ergens??
Ieder geval niet waar ik hem hebben wil. Ik kom er nog wel uit...hoop ik.

pclath instellen op de juiste page
je PC is 8 bit dat zijn dus 256 regeltjes pclath kan je de laatste 4 bits ook bewerken en dan heb je dus een 12bits adres
de laatste 4 bits staan in pclath en kan jij alleen editen de PC doet dat niet zelf.

Heb ondertussen al een aplication note bij microcip gedownload. Staat het allemaal in. Nu alleen nog de teorie in praktijk brengen. maklijker gezegd dan gedaan...

Remember; amateurs built the Ark, professionals built the Titanic.