Zou het mogelijk zijn om automatisch een SMS bericht te maken en dit te laten versturen door een GSM...
En dit alles gestuurd door een PIC (ASM) ?
Ik heb een Nokia 3310 met data kabel (F/M mode) RS232.
Het plan is om deze GSM aan te sluiten op de PIC, hiervoor gebruik ik een MAX232.
Hardware matig geen probleem lijkt mij, maar dan software matig...
1. Hoe maar je contact met de GSM (instellingen etc)
2. Hoe maak je software matige één SMSje ?
3. Hoe verstuur je software matig één SMSje ?
Wie kan hier iets over vertellen ?
Ik heb daar ook eens naar gezocht, deze had ik nog in m'n favorieten:
http://www.embedtronics.com/nokia/fbus.html#part1
http://gsmhacking.com/help/cables/nokia/Nokia3310cable.gif
Verder zoeken op Nokia FBUS lijkt me het beste.
Wat kan ik het beste gebruiken, de Fbus of de Mbus ?
Zit er hardware in een Datakabel met RS232 aansluiting ?
[Bericht gewijzigd door MMSoft op ]
In dat sukkie van die link van Brem wordt het verschil tussen de bussen uitgelegd. Dat wijst dus zichzelf.
Doorgaans zit er in een kabel iets max3232-achtigs. Het wordt gevoed uit de handshake signalen. Of dat zomaar op 5V en dan een MAX232 gaat werken???? Je zou eens kunnen meten wat de spanningsniveau's zijn als je er een PC aan hangt. Gokje wagen dat dat zo'n 3.3V is...
Probeer eerst eens met de PC 'op de hand' een SMS te versturen. Denk eraan dat je geen backspaces gebruikt; dat lust dat protocol waarschijnlijk niet. Er natuurlijk vanuitgaand edat je inmiddels uitgespit hebt hoe eea. zou moeten werken.
jossie
Woei! *heeft etsbak*
Op 18 december 2005 14:25:33 schreef MMSoft:
Heeft iemand hier ervaring mee ?
Nee, maar het lijkt mij wel geweldig om zoiets aan de praat te krijgen:D!
Heb het wel ooit gedaan via een AVR, ik zal eens zien of ik nog ergens de commando set heb.
Ik snap er nu nog niets van...
Wat is hier de bedoeling: http://webapp.etsi.org/key/queryform.asp
Niet zo de AVR data gevonden wel een manier om het met VB6 te doen
Private Sub SendMsg(strMsg As String, Number$)
Dim DialString$, FromModem$, dummy
' AT is the Hayes compatible ATTENTION command and is required to send commands to the modem.
' Numbers$ is the phone number being dialed.
' A semicolon tells the modem to return to command mode after dialing (important).
' The box in command is imp its an ascii value of ctrl+z, used to terminate the msg
DialString$ = "AT+CMGS=" & Chr(34) & Number$ & Chr(34) & ",145" & vbCr & strMsg & "" & Chr(27)
' Flush the input buffer.
MSComm1.InBufferCount = 0
MSComm1.Output = "AT+CMGF=1" & Chr$(13) & Chr(10)
'ok message is returned
' Dial the number.
MSComm1.Output = DialString$
MSComm1.PortOpen = False
'Receive data
MSComm1.Output = "AT+CMGR=1"
' Disconnect the modem.
'MSComm1.Output = "ATH" + vbCr
' Close the port.
'MSComm1.PortOpen = False
End Sub
Ik heb dit ergens vandaan geplukt en het werkte bij mij met een Wavecom GSM modem en een Vodafone of KPN kaart. Ik weet wel dat het met "goedkopere" SIM kaarten niet altijd goed werkt. Bij KPN en Vodafone kaarten gaat het prima
In het verleden wel eens met de Siemand M35 gespeeld. Welliswaar aan de PC, maar dat mag de pret niet drukken. Als je die commando's eenmaal uitgevogeld hebt, is het een piece-of-cake (bij de M35).
Ik probeer de code's uit te vogelen, maar loop hier al gelijk vast:
Op 18 december 2005 14:33:44 schreef MMSoft:
Wat is hier de bedoeling: http://webapp.etsi.org/key/queryform.asp
Edit:
Wat zijn de code's voor een Nokia 3310, of hoe kan ik die opzoeken ?
AT Code's: http://nds1.nokia.com/phones/files/guides/Nokia_AThelp.pdf
Nu ben ik opzoek naar de com poort instellingen, wie weet deze ?
Op 18 december 2005 19:22:29 schreef MMSoft:
Nu ben ik opzoek naar de com poort instellingen, wie weet deze ?
Niemand ?
Zo moeilijk is het toch niet om daarachter te komen? Als je de kabel al hebt, probeer dan de Nokia als modem te installeren. Aardige kans dat je dan al wat wijzer bent.
Daar komt bij dat veel telefoons auto-detecting zijn. Dus probeer eens 9600,n,8,1 of 19200,n,8,1. 56k6 wil ook nog wel eens voorkomen. Leuke van AT-compatible devices is dat je response krijgt. Je ziet dus zo of eea. zinnig is. Doe bijvoorbeeld eens een firmware revision request ofzo. Met een beetje mazzel levert een 'AT' ook al een 'OK' op...
chipje
Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Bij ELEKTUUR zijn ze er ook eens mee bezig geweest.
o.a. in 2002 dacht ik..
Bij conrad ook als complete module te koop,
maar daar hoef je niet op support te rekenen..
(mischien toch een datasheet bij conrad?)
chipje
Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Een Siemens M35 werkt idd perfect i.c.m. een uC, zelf gerommeld met een ATMEGA8.
Ik weet zo niet of de 3310 al AT-commando's ondersteunt, daarvoor !moet! er een modem in zitten. Mijn oude 3210 had dit in ieder geval niet, en kon ik dus ook niet zo eenvoudig interfacen! De M35i die ik gebruik(te) heeft wel een modem aan boord.
Op het scherm gebeur
dt verder niets !
Welke telefoon? Welke settings? Wat heb je nog meer geprobeerd?
Deze settings:
9600,n,8,1
19200,n,8,1
Geven beide dezelfde response: Õü
Welke telefoon?
Nokia 3310 (zie begin van dit tropic)
Wat heb je nog meer geprobeerd?
Diverse settings
Edit:
Ik vraag mij af of deze telefoon wel geschikt is voor AT-commando's.
Hoe kan ik daarachter komen ?
Belleblaas
BelleBlazer4Life
Ik denk (weet eigenlijk wel zeker) dat als je een dergelijk basis (AT)commando naar het modem verstuurd dat het modem op zich zelf wel werkt.
Zet daarom een termiminal session met HyperTerm op.
Ikzelf gebruik HT altijd om de eerste testen te doen alvorens een daadwerkelijke telefoonsessie te doen.
Na eerst wat problemen te hebben ondervonden met het door mij toegepaste "WaveCom" modem ben ik er achter gekomen dat bijv. de standaard com settings van het modem niet overeenkwamen met de door ons prutselaars vaak standaard gebruikte settings.
Een simpel (gestandaardiseerd) AT (response) commando moet onafhankelijk van modem type eigen altijd werken. Echt device afhankelijke commando's zoals het opvragen van batterij of powerstatus kan nog wel eens verschillen.
Wat voor een respons moet ik terug krijgen ?
Nu probeer ik wel het een en ander, maar wanneer is het OK ?
Gebruik de originele Nokia software eens en 'monitor' de RS232 met software als comtap ofzo. Heb zo complete binaire protocollen reverse-engineerd.
Als de response baudrate onafhankelijk is, zou het kunnen dat er in je datalength of parity iets niet klopt. Wel raar, M$ checkt niet op parity (ze zullen eens wel ergens op checken...) en het lijkt mij sterk dat het een 7-bits protocol is... Nou ja, toch eens proberen.