free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 6 januari 2006 23:13:47 schreef The Headhunter:
Ik vind de methode die sine beschrijft wel veel netter en vrij simpel.een comprator en een schakelaar meer ist niet
stand 1 lees je Vref en stand 2 je Vin appeltje eitje.
volledig mee akkoord. maar jebben jullie dat scherma al eens beken van ei 'labovoeding ?
om daar de ingestelde stroom uit te peuteren als signaaltje voor je metertje is het gene kattepis hoor !
we hebben het toch over deze:
staat dan de ingestelde stroom niet uitleesbaar aan R3?
die eerste LM317 is geschakeld als stroombron met een meetweerstand R3
Klopt dat is deze, ik heb de Amperemeter al over de uitgang van IC1 gezet en de weerstand R3. Maar dan meet ik ook gewoon de leverde stroom, niet de ingestelde.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
dat is de kloterij aan dat circuit.
je moet die 1.25 volt meetrekken in jhe redenering. je komt dan automatisch met ene sommerversterker ( geschakeld als 'aftrekker' ) . verschilversterker en een nog ene gaintrap erachter.
der gaat meer electronica in het circuit zittne om de stroominstelling te kunnen lezen dan dat er in de voeding zelf zit.
Op 7 januari 2006 04:19:38 schreef free_electron:
der gaat meer electronica in het circuit zittne om de stroominstelling te kunnen lezen dan dat er in de voeding zelf zit.
Met deze 'voeding' wordt dat inderdaad een probleem, het is ook niet echt mijn favo ontwerp moet ik toegeven ...
twee vermogens regelende elementen achter elkaar !? dat moet beter kunnen ! ( en dat kan ook )
[offtopic]
twee vermogens regelende elementen achter elkaar !? dat moet beter kunnen ! ( en dat kan ook )
Helemaal mee eens. Maar eenvoud is ook wat waard. Dit is simpel, standaard componenten en no-budget. Dus als je de prijs-prestatie verhouding bekijkt, vind ik 'm zo gek nog niet...[/offtopic]
Als je het nou echt op een metertje wilt zien, adopteer dan het idee van de dubbele pot. Leuker kunnen we het niet maken. Eenvoudiger ook niet.
De lompe methode moet je ook elektronisch uitvoeren, anders branden je schakelaar/reais contacten weg 
free_electron
Silicon Member
ook de elektuur functegeneratoer met de xr2206 gemaakt in het vero kastje
?
Op 7 januari 2006 17:48:16 schreef free_electron:
[...]ook de elektuur functegeneratoer met de xr2206 gemaakt in het vero kastje
?
Niet helemaal, de generator heb ik gekregen, was alleen nogal uitgebrand 
Heb hem bijna helemaal opnieuw opgebouwd, elke semi was zo ongveer wel stuq, wat daar ooit mee gebeurt is ?
OK, morgen ga ik de "kortsluitoplossing" proberen. Wat is trouwens de functie van de Amperemeter op de "professionele" voedingen? Alleen ter aflezing van het aantal Amperes dat geleverd wordt?
Ik begrijp nog steeds niet wat nu het bezwaar is van een schaalverdeling rond de stroom-instelpotmeter.
In 1 oogopslag zie je waarop die staat ingesteld, voor de rest is het alleen maar belangrijk te weten welke stroom de schakeling trekt, en die lees je af van de meter.
Soms is simpel ook goed.
OK ben eruit, als eerste ga ik voor een terugverende schakelaar die de uitgang kortsluit. Maar heeft dit invloed op een aangesloten schakeling (als ik op dat moment de voeding kortsluit)?
Zoja, kies ik voor een simpele maar doeltreffende schaalverdeling 
Dat ligt helemaal aan je schakening ...
Als je er een accu mee gaat laden zou ik maar van die knop af blijven 
Mij mij valt ie nog steeds onder "niet handig"
je kan idd behoorlijk schade aanrichten als je de uitgang kortsluit, Als je bv 2A instelt en je sluit hem kort dan brand je schakelaartje zo vast.
beter is om een nette schaalverdeling te maken dat richt de minste schade aan.
wil je toch een kortsluit schakelaar zorg dan dat de voeding aan het common contact zit en sluit de nc op de uitgang aan en de no aan massa zo sluit je de voeding kort maar je aangesloten schakeling niet.
Die voeding levert 1A max. volgens spec. 10uF zal ook niet zo'n achterlijk hoge ontlaadstroom hebben. Dus dat vastbranden zal wel loslopen.
Als je zeker wilt zijn, neem je een dikke N-channel FET die je over de uitgang zet en aanstuurt als je wilt meten. Prettig bijverschijnsel is dat de voeding ook redelijk beveiligd is voor gebruik in serie met een andere voeding.
Het wordt dus de schaalverdeling 
Nu heb ik tot slot nog 2 vraagjes (ik blijf doorzeuren, ik weet het
)
- Ik heb mijn aarde aansluiting op mijn voeding gewoon doorverbonden aan de aardaansluiting van het stopcontact. Maar is dit wel een veilige oplossing?
- Hoe kan ik mijn voeding echt testen? (bijv. langdurig kortsluiten, overbelasten of oververhitting) En wat voor belasting kan ik hier het best voor gebruiken? (gewoon dikke weerstand van 1 Ohm?)
De aarde van de wcd mag nooit aan de GND van de voeding.Dan is je veilige scheiding weg.
Dat zal bij 30v wel loslopen maar toch niet doen
Ik weet niet hoe je voeding er uit ziet ...
Maar in geval van metalen kast, zou ik zeggen kast en de kern en eventueel het aardscherm van de trafo.
In geval van dubbel geisoleerde opbouw of kunststoffen kast en dubbel geisoleerde trafo hoef je het geheel niet te aarden.
Ik heb net een schema van een labvoeding van Conrad gevonden en hier zie ik het volgende:
Over de + en de - uitgang van de voeding zitten twee condensatoren van 10KPF 500V in serie. Op het verbindingspunt (dus de - van C1 en de + van C2) zit de aardaansluiting van de voeding.