Hallo,
Ik zou een 100 Watt gitaarversterker willen bouwen, niet te duur en niet te ingewikkeld.
Wat zijn de meest gangbare schema's tegenwoordig, ik vind er wel velen maar met hun gebreken.
Is "project 3A" nog steeds een goeie of kan ik al iets beginnen met de LM3886 bvb ?
Iemand (goeie) ervaring ?
grtz.
Luc
beertje_01
My Tube is bigger then yours
waarom 100w?
wat moet het kunnen? (fuzz,overdrive,tube overdrive,etc...)
hoe robust moet het zijn
en wat mag het kosten? wat is niet veel?
Waarom 100W ? Wel, enkele redenen:
1. Wij repeteren in nogal een vrij grote ruimte, lees maar zaaltje, en mijn 60 watt komt er niet zo goed doorheen.
2. Mijn Fender wil ik niet elke repetitie meesleuren, niet omdat hij groot of zwaar zou zijn, maar omdat dat een erfstukje is dat ik niet graag zou zien verdwijnen of crashen...
3. Ik heb tijd om hem te bouwen 
Nu ja, fuzz en overdrive enzo mag wel, maar hoeft niet, ik speel toch al via mijn effectenbak.
En robuust ? Ja zo ongeveer als een normale 100 a 120W kast. Wat het mag kosten? 50 a 100€ ofzo. Moet toch wel kunnen. (zonder kast en luidspreker bedoel ik)
Heb wel electronika gestudeerd vroeger maar heb geen ervaring met lampen eigenlijk. Daarom zoek ik iets met opamps. Ik zou trouwens niet weten waar ik aan materiaal voor een lampenbak moet geraken 
grtz
Er zijn legio schakelingetjes voor 100 watts versterkers, zowel met buizen als met halfgeleiders.
Als 60 watt niet voldoende is, dan is 100 watt dat ook niet.
In dat geval kun je beter eens kijken of je iets aan de speaker kunt doen, een beetje gitaarspeaker is zeer efficiënt en zou aan 50 watts zeker voldoende moeten hebben.
Dat is goed haalbaar met een dergelijk IC.
Als je de voortrap dan met een buisje uitrust, kom je al een heel eind.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Is die Fender een Twin Reverb? Nou, dan kom je er niet met 100W zelfbouw.
Maar als je denkt op gitaar 100 watt nodig te hebben bij repetities, dan doe je iets helemaal verkeerd, als je 't mij vraagt.
Het ligt aan het model van 60Watt versterker dat ik nog staan heb. Da's een ouwe dynacord ofzo in de vorm van een monitor. Die is dus naar mijzelf gericht, ik hoor die goed maar de andere groepsleden niet zo. Misschien kan ik hem in een andere (normale) kast steken en achter mij plaatsen.
Maar er is wel degelijk verschil als ik die dynacord meeneem of mijn fender van 130 watt !! Die Fender staat niet eens op 5 en gaat zeer goed terwijl ik die 60 watter niet zoveel uithaalt.
Is een lampenbak zelf maken moeilijk eigenlijk ?
grtz
Neen geen Twin Reverb. Een ouwe Fender Deluxe.
Ik zei het al, die voldoet zeker maar die wil ik niet telkens meenemen laat staan achterlaten in de repetitieruimte.
Op 17 januari 2006 00:05:37 schreef Lucske20035:
Maar er is wel degelijk verschil als ik die dynacord meeneem of mijn fender van 130 watt !! Die Fender staat niet eens op 5 en gaat zeer goed terwijl ik die 60 watter niet zoveel uithaalt.
Klassieke misvatting, de stand van de volumeknop zegt niets over het geleverde vermogen of de geluidsdruk.
Je moest voor de grap eens de Fender uitgang op de Dynacord speaker aansluiten en andersom, kijk maar eens wat dat doet.
Is een lampenbak zelf maken moeilijk eigenlijk ?
Ik vind van niet, maar ja.... 
beertje_01
voor gitaar vind ik dat eigenlijk best te doen. je trafo hoeft geen hifi te zijn.
iets met een PPP el34. 2 ecc83 buisjes en dan nog de voedingselco's en dergelijke.
gaat je wel iets meer kosten dan.
ik vind lampen zelfs simpeler als halfgeleiders
[Bericht gewijzigd door beertje_01 op ]
Ok, je hebt gelijk over die stand op 5, ik bedoel maar dat ik met die Fender geen probleem heb, maar met die dynacord volledig open, kom ik er niet.
Enfin, wat ik dus wil doen, is er eentje bouwen. Ik las wel goeie kritiek over de LM3886.
In België schijnt www.diyparadiso.com wel een goede bron te zijn.
Trafo's en buizen zijn te kust en te keur verkrijgbaar, zelfs veel beter dan een jaar of 10 geleden.
Thanks. Wist ik niet.
Maar ik ga toch maar even beginnen met een opamp modelletje, over een lampen model moet ik eerst nog wat lezen 
Op 17 januari 2006 00:34:26 schreef KT88:
In België schijnt www.diyparadiso.com wel een goede bron te zijn.Trafo's en buizen zijn te kust en te keur verkrijgbaar, zelfs veel beter dan een jaar of 10 geleden.
Wil je eerst even waarschuwen! Had echt de zonnebril nodig. 
Ben_
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects
Je moest voor de grap eens de Fender uitgang op de Dynacord speaker aansluiten en andersom, kijk maar eens wat dat doet.
Indeed, het rendement van de speaker schijnt iets te zijn dat vrijwel altijd voor het gemak vergeten wordt. Als je dat kunt opkrikken van een matige 88 dB/W tot een goede 94 dB/W scheelt dat net zoveel als van 60 naar 240 watt gaan 
Ik zou niet weten wat er gebeurt... Kan dat geen kwaad ?
Bedoel je de speaker uitgang van de Fender aansluiten op de ingang van de dynacord ?? Wat geeft dat dan konkreet ?
Op 17 januari 2006 00:34:26 schreef KT88:
In België schijnt www.diyparadiso.com wel een goede bron te zijn.Trafo's en buizen zijn te kust en te keur verkrijgbaar, zelfs veel beter dan een jaar of 10 geleden.
OMG ! 
Een foeilelijke bak met teveel blauwe leds en draaispoelmeters.
Outerlimit
Of de limiet van het geen bereikbaar is. Deze versterker is waarschijnlijk de wereld beste versterker ooit gemaakt, klinkt gewoon onberispelijk is 2 ohm stabiel levert 35Watt Rms klasse A uit 1 845 eindbuis.
Riiiight ...
to zover mijn offtopic geneuzel ...
beertje_01
jah k das nu ook nie cht mijn smaak
maar zijn PP kt88 (boully) en dergelijke valt wel mee
ahja en zijn site dat vin dik ook niet echt alles maarja
Dat niet alleen, maar er dan ook nog "de wereld beste versterker ooit gemaakt" onder durven te zetten gaat me een beetje te ver 
[Bericht gewijzigd door Sine op ]
In de datasheet van die LM3886 staat toch een schema?
Google eens op gainclone en lm3886, je zal veel schema's vinden!
Of dit http://sound.westhost.com/project19.htm.
Met een goeie speaker en een gainclone kom je er wel. Als je het robuust wil, moet je zorgen dat de gainclone goed gekoeld is en een goeie voeding heeft.
Ben_
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects
Bedoel je de speaker uitgang van de Fender aansluiten op de ingang van de dynacord ?? Wat geeft dat dan konkreet ?
Een opgeblazen dynacord, most likely.
Het idee was om de luidsprekers van beide units te verwisselen - de luidsprekers in de zin van het grote ronde ding waar geluid uit komt.
Als je dat doet als test, kun je eens zien of het verschil in volume vooral aan het aantal watts ligt, of toch meer aan het rendement van luidspreker en kast.
Ah ok, ja, zo bedoel je 
Neeneen, de Fender haal ik niet uit elkaar. Is een erfstuk en al wel 40 jaar oud.
eej luc, als je een buizenamp wilt bouwen moet je eens kijken op www.ax84.com. mooie bakken, van supersimpel tot aardig ingewikkeld.
Hoi, allen,
Dank aan allen voor de "lampen" sites, maar bij gebrek aan tijd stel ik dat liever wat uit. En voorlopig stel ik de gitaarversterker ook nog even uit.
Maar omdat ik het spelen met versterkers toch in gedachten had knutselde ik maar eentje in elkaar met een LM12CLK die ik nog liggen had.
Nu gaan er stemmen op... bwa... LM12CLK...
Maar ok. 't Gaat me nu meer om het experimenteren.
En alles schijnt te werken, ik heb alleen ongelooflijke brom op de uitgang. Wat doe ik best ?
ingang kortsluiten ?
dummy load maken ipv oude luidspreker ?
Voor de dummy heb ik een aantal weerstanden liggen waar ik het vermogen niet van ken... Ongeveer 1,2 cm lang bij 0,5 cm breed... zien eruit als 1/4 watt maar dus groter. Iemand een idee ?
groetjes