Hallo, dit topic is analoog aan het CO-scoop topic (raakt het ooit nog af?)

Natuurlijk is er dan ook een voeding nodig, hierin komen de ontwikkelingen (als er ooit zijn.)

Eerst en vooral heb ik geopteerd voor een geschakelde voeding met lineaire eindtrap en dan nog eens 3 of 4 outputs, om die reden verkies ik 1 geschakelde voeding met galvanisch gescheiden secundaires (voor iedere voeding) en erna buck-convertors voor de regeling VOOR de lineaire voeding.
Suggesties voor andere oplossingen zijn welkom.
De regelkring is analoog maar de instelling digitaal, liefst met een FPGA of CPLD.
Een grafisch LCD voor de uitlezing.

Geen current sink, vermogen dissiperen past niet mooi in het plaatje en een koelvin die daarbij past is heel erg duur.

Voorlopige specificaties
Standaardspecificaties
- Spanningsbereik 40V DC
- Stroombereik 10A DC
- 3-dubbele voeding
Uitgebreide specificaties
- Controle met CPLD of FPGA
- Firmware updatebaar via USB of RS-232 (FT232/245BM of MAX232 dus)
- Niet enkel 'current limit' maar ook een optie om de output uit te schakelen bij overstroom, en dit is standaard vanaf een bepaald vermogen (ingestelde spanning maal stroom, valt via menutje uit te schakelen natuurlijk)
- Output aan/uit knopje (via regelen niet relais)
- 1mV spanningsrimpel
- 1mA stroomrimpel
- Stapjes van 10mV (4000 stapjes dus)
- Stapjes van 5mA (ook 2000 stapjes dus)
- Rotary encoders voor spannings- en stroominstelling
Dynamische specificaties
- Transient responce load swing 90%: <10us

Iemand meer suggesties voor dit concept?

Op 4 februari 2006 22:27:06 schreef Evilest Aedolon:
Geen current sink, vermogen dissiperen past niet mooi in het plaatje en een koelvin die daarbij past is heel erg duur.

Vergeef me bij voorbaat, maar is dit niet net zoiets als een auto ontwerpen en daarbij de luchtweerstand verwaarlozen?

Best KT88, vergeef me maar hoeveel commerciele voedingen op honderd kunnen ook de stroom sinken? Als je een accu wilt ontladen dan moet dat maar op een andere manier.

Het is een eenvoudige toevoeging, als mensen zich geroepen voelen moeten ze maar 2 opampjes bijplaatsen en een flinke koelvin met transistoren. Maar allesinds niet standaard!

[Bericht gewijzigd door Evilest Aedolon op ]

Ik denk hierbij meer aan capacitieve en inductieve belastingen, waarbij stroom en spanning uit fase kunnen geraken.

Op 4 februari 2006 22:36:43 schreef KT88:
Ik denk hierbij meer aan capacitieve en inductieve belastingen, waarbij stroom en spanning uit fase kunnen geraken.

Het is een DC voeding, het is inderdaad de bedoeling dat de voeding tegen capacitieve en inductieve belastingen kan.

1 mV rimpel.
Als je 5 mV haalt, heb je al een fantastisch resultaat.
Ik ken geen één voeding in de 5-1000 MHz netwerktechnologie die beter doet.
In de praktijk

Goed, dan nemen we 5mV.

Trouwens, misschien buck weglaten en meteen primaire schakelen? Kleiner vermogen nodig in transformator.

Toppie Aedolon, rechtstreeks in de primaire.

Wat is een mooie en haalbare transient responce? (10% load swing)

Als je op 10 % een garantie wil, kun je maar beter een broodrooster kopen, vrees ik.

Op 4 februari 2006 22:55:52 schreef Wim P.:
1 mV rimpel.

1mV is niet zo moeilijk hoor, de vraag is of het noodzakelijk is.
Als ik een schakeling ontwerp heeft deze altijd een interne spanningsstabilisator en stroombegrenzing/overload protection aan boord.
Voor mij dus niet de noodzaak van een perfecte rimpelvrije labvoeding, dynamisch gedrag... dat vindt ik wel belangrijk.
Over het instellen van de spanning, je zou kunnen overwegen deze in het lage bereik in te kunnen stellen met kleinere stapjes b.v. 50 of 10mV.
Hetzelfde geldt voor de stroombegrenzing, het kan uitmaken of je stroom begrenst wordt op 5 of 25mA, daarintegen is het eigenlijk niet van belang of je stroom begrenst wordt op 6,025 of 6,050 Ampère, misschien een logaritmische regeling toepassen?
Trouwens ik zie geen spec voor de TC :-P

Inderdaad kleinere stapjes voor de spanning en stroom. 10mV en 1mA lijkt me al stukken mooier.

Logarithmisch vind ik ok voor de stroom, spanning liever lineair.

Ok, maar ik heb zo een lage specs gezet zodat het later aangepast kan worden, is toch enkel een DAC die je even veranderd.

Je zal exponentieel bedoelen en niet logaritmisch...

over die stroomregeling, ik zou die als volgt maken:
1mA
2mA
3mA
...
8mA
9mA
10mA
20mA
30mA
...
80mA
90mA
100mA
enz

of

iets dat per 5mA kan geset worden tss 0 en 500mA

en dan per 50mA tot de 2,5A

en dan per 250 mA tot de 10A

maar zeker niet over het ganse bereik per 25mA

ofja, gewoon en functie erin programmeren:

Op 5 februari 2006 14:13:27 schreef Evilest Aedolon:

Je zal exponentieel bedoelen en niet logaritmisch...

indeed...

Een exponentiele DAC bestaat toch niet? Je moet het toch sowieso de aantal bits maken als je kleinste deltaI

Maar eerst het analoge deel ja? :)
De rest stoppen we wel in een CPLD in verilog oid, de coolheidsfactor is 20x groter dan met een standaard microcontroller (en als het al een microcontroller is nemen we een cygnal)

Edit: Specs aangepast

2 rotary encoders voor spanning en stroom of je neemt er eentje die je inkan drukken en dan heb je 'course' of 'fine'
Dan hoeft het helemaal niet exponentieel.

de stroom moet idd minimaal regelbaar zijn met enkele uA. (zoals bij mijn pruldingetje, die is analoog, en wel log...) En ik zou het liefst ook hier log. regeling hebben, van 1uA tot 10A dat kan evt. gewoon volgens de E-24 standaardreeks.
kleine hoeveelheden ampères zijn handig, dan kan je m direct gebruiken om karakteristieken van transistoren mee op te meten.

Wat voor volt/amp. meters komen erop? Liefst analoog, want dan zie je snel wat er gebeurd...

Uh ?

Het is een voeding hoor :P

Met de shunt die je voor het 10A bereik gebruikt uA's gaan meten lijkt me niet haalbaar, beginnen bij 10-mA moet wel kunnen.

Ja, en moet zo klein mogelijk zijn voor de transient responce... je hebt instrumentatieversterkers met een offset van <10uV dus 500uV valt best te meten dat is 0.05 ohm (4 puntsmeting) op 10A is dat een halve volt.

Op 5 februari 2006 14:14:17 schreef Mr Soldeer:
over die stroomregeling, ik zou die als volgt maken:
1mA
2mA
3mA
...
8mA
9mA
10mA
20mA
30mA
...
80mA
90mA
100mA
enz

of

iets dat per 5mA kan geset worden tss 0 en 500mA

en dan per 50mA tot de 2,5A

en dan per 250 mA tot de 10A

maar zeker niet over het ganse bereik per 25mA

Waarom niet een 1,2,5 schema?

Serieele en USB poort volgaarne.

Om alles in te stellen en uit te lezen. Dan kan je met een losse IO module ook direct tests uitvoeren.

Op 4 februari 2006 22:27:06 schreef Evilest Aedolon:
liefst met een FPGA of CPLD.

is dat nodig

ik ben nog steeds bezig met die lineaire voeding met de analoge regelkring (regelkring --> die je eens uit je mouw hebt geschud)

instelling is bij keuze analoog/digitaal
digitale uitlezing spaning/stroom/temp koelbalken + menuutje (alles op 2x16 LCDtje)
digitale aansturing twee ventilatoren (is linear dus....)
ver nog wat aansturing van functies
communicatie via rs232 (nog mee bezig)

dit vorlopig alles in een 16F877 met JAL (die bijna vol zit) dus met een 18F452 raak ik er zeker

CPLD is gewoon mooier... En veeel meer pinnetjes handig voor die modules.

Word dit serieus of is dit een Fictieve voeding?
Het is wel leuk om over veel pinnetjes te praten en mooie specs, maar waarom exoten gebruiken als niemand er verder wat mee kan behalve de TS.
Dure programmers nodig(voor de hobbyist).
Als je een voor iedereen hier iest van wilt maken gebruik dan ook de normale componenten zoals AVR en PIC´s.

tenzij dit natuurlijk een fictieve voeding word welke alleen bestaat in een simulator.