MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Hallo,
Ik ben opzoek naar een verklaring/werking van een metalen hartslagsensor. Wanneer ik op 'heartbeat counter' zoek dan kom ik wel een aantal schema's tegen maar die werken met led en een ldr.
Nu ben ik er hier al achter gekomen dat je niet zomaar electroden op je mag plakken. Maar op fitnessapparaten zitten meestal wel 4 metalen plaatjes, die als je ze vasthoud je hartslag oppikken. Dus dan mag het weer wel. Een beetje vreemd. Maargoed, ik ben dus opzoek naar de werking van zo'n metalen sensor. Is er iemand die mij dat kan verklaren/uitleggen? Zo mogelijk aan de hand van een schema?
Volgensmij is het niet echt een sensor, maar meet je een een potentiaal waar de hartslag uit te extraheren is.
jovak
meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
Op 7 februari 2006 16:40:16 schreef MAH:
Hallo,Ik ben opzoek naar een verklaring/werking van een metalen hartslagsensor. Wanneer ik op 'heartbeat counter' zoek dan kom ik wel een aantal schema's tegen maar die werken met led en een ldr.
Wat bedoel je met een metalen hartslagsensor.
Nu ben ik er hier al achter gekomen dat je niet zomaar electroden op je mag plakken. Maar op fitnessapparaten zitten meestal wel 4 metalen plaatjes, die als je ze vasthoud je hartslag oppikken. Dus dan mag het weer wel. Een beetje vreemd. Maargoed, ik ben dus opzoek naar de werking van zo'n metalen sensor. Is er iemand die mij dat kan verklaren/uitleggen? Zo mogelijk aan de hand van een schema?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hart
Hier wordt in het hoofdstukje besturing uitgelegd hoe de sinusknoop op het hart kleine electrische spanningen stuurt die je hart doen samen trekken en dan pompen.
Deze spanningen kan je met electrodes op je borstkas meten. Voorzover ik weet meten ze deze spanning ook als je de handvaten van de cardio apparatuur beetpakt.
Het is volgens mij wel een differentiale meting. Je moet een apparte referentie hebben. Waarschijnlijk dat er 4 metalen plaatjes worden gebruikt.
2 als referentie en 2 om de spanning te meten.
Dit laatste is een aanname van mij.
Vroeger hebben er in de ELEX en de elektruur halfgeleider gidsen wel schema's gestaan waar je spierspanningen kon meten.
Mocht je met electrodes gaan spelen. Zorg er voor dat je dit batterij gevoed doet en geen apparatuur gebruikt die aan het lichtnet is aangesloten. Anders heb je straks een andere set electrodes op je lijf zitten van de ambulance apparatuur.
MAH
nouja, hij vangt het in ieder geval op 1 of andere manier op. maar hoe en op welke manier filtert hij dan...
en eerst versterken en dan filteren of eerst filteren en dan versterken?
edit:
ze stonden er zo ongeveer tegelijk 
nee, over het gevaar van electrodes heb ik hier al het een en ander gelezen. normaal moet je dus een opleiding van 4 jaar doen voordat je 'electrodeplakker' bent...
met die metalen hartslagsensor bedoel ik dus idd die 4 plaatjes.
maar ik ben dus eerst nieuwsgierig hoe het kan dat je daar dus die spanninggen kan oppikken (zijn erg laag) je zenuwen werken geloof ik op 20millivolt. dus zal er gemakkelijjk veel storing op komen. dus goed filteren. maar ik ben nog steeds opzoek naar de werking. 2 meting en 2 referentie(maar de referentie is hetzelfde als het signaal....)
als ik al iets ga doen word het met een 9 volt blokje ofzo. anders is het weer zo lastig mee te nemen.
[Bericht gewijzigd door MAH op ]
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
das gene kwestie vna filteren
het is een kwestie van common mode signalen te onderdrukken...
analog devices heeft daar ergens een application note over. daar worden speciale opamps voor gebruikt ( instrumentatie amps ) die een differentiele ingang hebben met zeer grote common mode onderdukking
defro
Haast en spoed is zelden goed.Een tijd voor ieder ding,en ieder ding op zijn tijd.
Hallo,In de Elektuur van 1986 (halfgeleideruitgave)Blz 128 staat een hartslagmonitor beschreven.(met printje en al)Als ik eens verder moet zoeken in de oudere elektuus en of Elexen,laat het maar weten,ik heb ze allemaal.VR.GR. Robert
MAH
Heb ook zo'n project gehad, met LEDS hebben we dat opgelost, werkte goed.
Vraag me niet meer hoe precies.
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Ik denk dat je door de uitzetting van de (slag)aders een verschillende lichtterugkaatsing of doorlating meet. Met IR diodes in je hand zie je trouwens heel mooi je aders met een nightshot camera.
heb het project ook gehad.
Gedaan met rooie led en ldr. en goed signaal hoor. zonder filters of wat dan ook. ldr op zich zelf is een filter.
super simpel schakelingtje.
kun je leuke dingen mee doen,
Vu meter aanhangen bijvoorbeeld.
electrodes meet je de harstslag in volts, eerder <1mV
lastig, maar kan wel.
jovak
meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
Nog even terugkomend op de LED en de LDR. Dit is een methode die ook toegepast wordt in medische apparatuur. Ze gebruiken dan de led voor 2 toepassingen. Ze meten de pulsaties van het hart en de Saturatie van het bloed ( hoeveelheid opgenomen zuurstof).
Voor het alleen meten van de hartslag is dit meestal voldoende. Wil je meer informatie over de conditie van het hart dan zal je inderdaad met de electrodes op de borstkas aan de gang moeten.
Als het dus alleen gaat om je hartslag te meten is de LED en de photodiode methode een handigere methode.
Ben_
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects
Als het dus alleen gaat om je hartslag te meten is de LED en de photodiode methode een handigere methode.
Da's dan inderdaad de bekende 'vingerknijper'.. overigens een geniale vinding. Ik vraag me af of het heel comfy is voor gebruik bij sport en dergelijke, maar het is vast wel zelf te bouwen 
Waarschijnlijk dat er 4 metalen plaatjes worden gebruikt.
2 als referentie en 2 om de spanning te meten.
Dit laatste is een aanname van mij.
Zo'n apparaat heb ik wel eens van dichterbij bekeken, en je hebt gelijk me die 4 electrodes: In zo'n hometraier zitten er per handvat 2, aan de onder- en bovenkant. Aangezien het ding niet direct stuk mocht heb ik verder niet uitgezocht hoe die signalen verder verwerkt worden.
Jovak haalde al aan dat het een differentiele meting was. Een ref en de meting. Volgens mij moet je die naar een differentiel versterker sturen met hoge common-mode-rejection. Deze versterker kan filteren. Dus filteren en versterken gebeuren samen.
Een kleine les in medische termenlogie, zal je met google de rest vinden.
ElectroCardioGram (ECG) ==> Hart,
ElectroEncephaloGram (EEG) ==> Hersenen,
ElectroMyoGram (EMG) ==> spieren,
ElectroOculoGram (EOG) == ogen.
ECG:
- Amplitude: 1...5 mV
- Bandbreedte: 0,05...100 Hz
- Elektrode type: Ag-AgCl (wegwerp)
- Storingsbronnen: beweging, 50/60 Hz net interferentie
EEG:
- Amplitude: 0.001...0.01 mV
- Bandbreedte: 0.5...40 Hz
- Elektrode type: Laagje goud of Ag-AgCl (wegwerp)
- Storingsbronnen: Thermisch (Johnson), RF ruis, 50/60 Hz net interferentie
EMG:
- Amplitude: 1...10 mV
- Bandbreedte: 20...2000 Hz
- Elektrode type: Ag of carbon, stainless steel, naald
- Storingsbronnen: RF ruis, 50/60 Hz net interferentie
EOG
- Amplitude: 0.01...0.1 mV
- Bandbreedte: dc...10 Hz
- Elektrode type: Ag-AgCl
- Storingsbronnen: Huid potentiaal bij beweging
Het meten doe je met een instrumentatie versterker.
Zoals ervarist, free_electron al aanhaalde, kijk eens bij AnalogDevices of BurrBrown (is nu TI). De laatste had toen ik af studeerde (HTS) erg mooie instrumentatie versterkers met een galvanisch scheiding en voeding.
Hieronder het EEG poppetje
De rechter voet wordt als gemeenschappelijke nul genomen.
=====
Met het doorschijnen van de vinger top meet men de doorstroming van het bloed. Dit noemt men PhotoPlethysmoGraphy (PPG) (ken het nederlands woord hiervoor niet).
Het principe waarop PPG gebaseerd is eenvoudig. Een lichtstraal (led) wordt geleid naar het deel van het weefsel waarin de bloedstroom (of het volume {door afbinding}) gaat worden gemeten.
Het verspreide licht dat dit volume verlaat wordt verzameld en geconcentreerd op een fotodetector.
Het uitgangssignaal van de fotodetector bestaat uit twee verschillende compomenten.
1. een gelijkstroom compoment
2. een wisselstroom compoment, deze is synchroon met de hartslag.
De betekenis van de gelijkstroom weet ik niet meer, maar had iets te maken met de bloedvolume en de orientatie van de erytrocieten tijdens de hartcyclus.
PPG wordt hoofdzakelijk gebruikt voor o.a. de controle van bloedperfusie (infuus) in de huid.
Het is alweer 14 jaar geleden toen ik deze kennis opdeed.
[Bericht gewijzigd door Izzy op ]
defro
Haast en spoed is zelden goed.Een tijd voor ieder ding,en ieder ding op zijn tijd.
Beste MAH,Ik heb uw berichtje ontvangen.Ik stuurde u wat,maar kreeg alles terug.Mischien foutje in uw adres?Laat iets weten.VR.GR.DEFRO
jovak
Op 8 februari 2006 02:40:48 schreef Izzy:
Hieronder het EEG poppetje
Dit is niet de enige methode om een ECG te verkrijgen. In de ambulancezorg word vaak rechtsboven linksboven en links onder op de buik geplakt bij een 3 punts afleiding.
( Je leert nog eens wat tijdens je hobby8-) )
Overigens hangt de plek ook een beetje af van de letsels die iemand heeft of waar geopereerd moet worden.
Wat ik me ook nog bedacht voor cardiofittness kan je banden krijgen die je om je borstkas doet. Dit wordt via een radiopulsje naar de cardio apparatuur gestuurd......
MAH
met de led en ldr meet je de doorbloeding. als je alle 2 aan de een kant zijn geplaatst word het licht eerder terug beter terug gekaatst op het moment dat er meer bloed doorheen stroomt(hardslag).
als je de ene boven de vinger doet en de ander onder de vinger komt er met een hartslag dus minder licht door.
maar er zijn toch vrij veel van die dingen met 4 electrodes voor in je hand in de omloop dus daar moet toch wel ergens een schema van te vinden zijn? lifefitness wil zijn geheim in ieder geval niet prijsgeven...
Op 8 februari 2006 12:54:48 schreef jovak:
[...]Dit is niet de enige methode om een ECG te verkrijgen. In de ambulancezorg word vaak rechtsboven linksboven en links onder op de buik geplakt bij een 3 punts afleiding.
( Je leert nog eens wat tijdens je hobby8-) )
Overigens hangt de plek ook een beetje af van de letsels die iemand heeft of waar geopereerd moet worden.
Tja, theorie & pratijk 
Dit is waarom ik CO zo fantastisch vindt, leer elke dag weer.
@MAH
Ik ken die Lifefitness sensors niet.
Heb je daar een link/plaatje van?
Ben_
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects
maar er zijn toch vrij veel van die dingen met 4 electrodes voor in je hand in de omloop dus daar moet toch wel ergens een schema van te vinden zijn? lifefitness wil zijn geheim in ieder geval niet prijsgeven
Tja, ze zouden te vinden moeten zijn denk ik..
Maar het is natuurlijk zo dat die meting aan de handen medisch gezien weinig nut heeft. Blijkbaar kun je daar wel de hartslag (in de zin van frequentie) mee meten, maar er zullen zeker geen bruikbare plaatjes van de hartfunctie ontstaan. Misschien is er weinig over te vinden omdat het meer een 'gadget' dan een diagnosetool is.
Even een zijsprong binnen de context van het topic:
Weet iemand op welke frequentie de hartslagmeters van Polar met borstband type T31 werken?
MAH
het idee is ook gewoon om deze 'sensor' te nemen en gewoon op een lcd-displaytje laten zien wat de hartslag is.
dat kan wel met een led+ldr maar dat is niet echt handig.
voor de dingen die ze bij lifefitness gebruiken >klik< het zijn op 2 handvatten 2 metalen plaatjes. telkens 1 op de bovenkant en 1 op de onderkant.
je ziet ze op vrijwel alle cardioapparaten en had dus ook hier een reactie verwacht van 'je hebt helemaal niet goed gezocht. kijk hier maar eens >link<' . maar zo eenvoudig is het dus blijkbaar niet. toch zou ik wel erg blij zijn met een schema dat dus hiermee werkt.
jovak
Op 9 februari 2006 00:47:27 schreef Izzy:
[...]Tja, theorie & pratijk
In dit geval ben ik een praktijk man
Als slachtoffer en als vrijwillige hulpverlener:)
( de frequentie van de polar ontvangers weet ik niet precies meer. Op de HTS heb ik er wel eens met wat studie genoten wat testjes mee gedaan. Het zit dacht ik ergens in de 100kHz. Ik denk dat als je met een scoop en een spoel op een ferriet staaf in de buurt al best wel even een testje kan doen.
[Bericht gewijzigd door jovak op ]
Weer een stapje verder...
Volgens mij is deze toko die de handgrepen (met electronica
) maakt met het gepatenteerde "S Pulse" technologie.
En hier zie je de OEM circuitboards.
En dit kost het retail voor de 4000\4500 serie:
Heart Rate Grip (Per Side) Qty=2 $24,82
Contact Heart Rate Board $134.38
Polar Receiver $25.82
Contact/Polar Combiner Board $7.87
Polar Transmitter & Belt $59.59
Cardio Theatre Kit (board, wires, straps) $65.05
Kijk eens verder bij startrac of met wat social enginering je aardig ver komt.
Nog eentje dan: 4000_TSHeart_Rate_System.pdf
[Bericht gewijzigd door Izzy op ]
BruzaQ-Inc
Gewoonte is de intelligentie van de menigte
Type ; HELLIGE Servomed ( meer staat er niet op )
Mijn vraag is nu weet iemand hoe je deze aansluit ? er komen 6 kabels ( zelf gesoldeerd ) uit... Of heeft iemand
hier een schema van ?
Misschien is hier nog wel iets leuks mee te doen...
iemand ideeên ?
Zelf heb ik zo'n Polar accurex plus horloge met bijhorende borstband...werkt met 2 elektrodes en verzend info draadloos over naar horloge.
In de handleiding staat niets over de zend freq.
[Bericht gewijzigd door BruzaQ-Inc op ]
jovak
Op 10 februari 2006 00:59:20 schreef BruzaQ-Inc:
[afbeelding]Type ; HELLIGE Servomed ( meer staat er niet op )
Mijn vraag is nu weet iemand hoe je deze aansluit ? er komen 6 kabels ( zelf gesoldeerd ) uit... Of heeft iemand
hier een schema van ?
Misschien is hier nog wel iets leuks mee te doen...
iemand ideeên ?
Aan de draden zullen vroeger gekleurde clips gezeten hebben, deze geven aan waar de electrode op het lichaam geplakt moet worden.
Leuke ideeen :
Slopen en kijken voor leuke onderdelen.
Aangezien het medische apparatuur is zou ik het als je geen kennis hebt van dit soort apparatuur niet meer gebruiken voor zijn originele toepassing.
Je weet niet wat er mee aan de hand was voor het weg gedaan werd. De electrodes zullen er niet voor niets afgehaald zijn.