Ik heb het schema van Peter Dieleman's Corrie versterker opgebouwd, maar het gaat niet goed bij het testen.
(voor de voorhistorie, zie http://www.circuitsonline.net/forum/view/12584/1/corrie) )
Er staan wat testpunten bij het schema, die kloppen helaas al niet, de spanning op de kathode is ongeveer 10,9 volt, terwijl deze tussen de 8 en 10 volt moet zitten.
De voeding loopt op tot 330V i.p.v. 300V (belast), de kathodespanning voor de fasedraaier (ecc81) is 2,9V i.p.v. 2,3 V
Op de speakeruitgang heb ik een dummy hangen van 6,8 ohm en 5 Watt, ik heb hier een scoop aan gehangen, aangezien de eerste dummy in rook opging toen ik aan het meten was 
De scoop geeft een geclipte sinus aan van 4V top-top met een frequentie van 250 Hz (complete sinus is 2 div en scoop staat op 2ms per div).
Wat gaat er nu mis (of wat niet)?????
Voor de zekerheid nog even de schema's:
Voeding:
http://home.hetnet.nl/~w.de-jong/tijdelijk/voeding.jpg
Versterker:
http://home.hetnet.nl/~w.de-jong/tijdelijk/corrie.jpg
Alles is te verklaren doordat je voedingsspanning wat te hoog ligt.
330V is op de grens voor een EL84, eventueel kun je de kathodeweerstanden wat verhogen naar 300 ohm of zo (33 in serie met 270 ).
Het lijkt me verder dat er wat staat te oscilleren, eerste candidaat is de tegenkoppelwinding omdraaien.
Het blijft een bizarre schakeling, en zeker niet zoals ik een versterker op zou zetten, maar alla.
Die voedingspanning is inderdaad te hoog, nu dacht ik zo: die 30 V is 10 % afwijking van de 300 V, dus als ik R2 in de voeding (56 ohm) met 10% verhoog, dus 68 ohm, dan moet die spanning ook met 10% zakken en zit ik op 300 V.
Misschien te simpel van mij bedacht, maar ik kan in z'n boek nergens iets vinden over hoe de voeding is berekend.
Die relatie is ietwat minder simpel, maar het valt te proberen inderdaad.
Neem dan wel een lekkere dikke 5 watts (minimaal) weerstand, er hangen 4 EL84s aan die gezamelijk best max. 160 mA kunnen trekken.
Maar 30 V drop bij 160 mA is ~190 ohm.......en als je minder uitstuurt (AB) dan loopt dat alsnog op.
Voeding wordt dan wel erg slapjes......je zou beter de kathodeweerstanden aan kunnen pakken, en desnoods alleen R5 iets omhoog aanpassen.
Die tegenkoppeling zat inderdaad verkeerd om 
Als die 4x EL84 160mA trekken, dan wordt er in R2 al (0,16x0,16x56) 1,43 W verstookt, dan hebben die twee stuks ecc81 nog maar 100mA ter beschikking en dan zitten we al aan de 2 watt, lijkt mij wat weining of trekken die ecc81 buisjes niet zoveel ??
Waarom wordt hier een aparte wikkeling voor de tegenkoppeling gebruikt? Je kunt toch veel beter het signaal pakken wat direct naar de luidspreker gaat als je de trafo goed wilt corrigeren.
Op 5 maart 2006 21:29:55 schreef bobo1on1:
Waarom wordt hier een aparte wikkeling voor de tegenkoppeling gebruikt? Je kunt toch veel beter het signaal pakken wat direct naar de luidspreker gaat als je de trafo goed wilt corrigeren.
De koppeling tussen primaire en secundaire wikkelingen mag vast genoeg verondersteld worden om de tegenkoppeling goed te laten werken.
Het zou inderdaad ook rechtstreeks vanaf de luidspreker kunnen, qua DC maakt dat in ieder geval niets uit.
Misschien, als de opbouw van de trafo het toestaat (nettrafo! ) zou je zelfs de secundaire wikkelingen in parallel kunnen zetten, aangezien de EL84s in triode staan is een hogere Zp geen bezwaar en zelfs beter voor het vervormingsgedrag.
beertje_01
My Tube is bigger then yours
tis niet de meest standaard schakeling maar nu ook niet het meest izarre vind ik. als je alle prullen zoals toonregeling/loudness weg doet dan is het vrij logisch vind ik.
buiten dan miss de tegenkoppeling van de eindtrap.voeding is wel hoog voor el84 alhoewel de el84m wel wat meer kan hebben.
ik zou het niet als hifi amp gebruiken maar lijkt me best leuk projectje.
Het is gewoon een printringkerntrafo van Talema (2x115 V primair en 2x7 V secundair) en kosten veeeeeeel minder als een echte uitgangstrafo.
Het is m'n eerste zelfbouw buizenbak, dus als er al een beetje fatsoenlijk geluid uitkomt, dan ben ik al blij.
Het enige is nu, dat 2 W voor R2 in de voeding een beetje weinig is, het begint daar namelijk na een paar minuten een beetje "warm" te ruiken zeg maar, niet dat er een flinke rookpluim uitkomt, maar een beetje aanbaklucht. 
Nu denk je misschien: "voel even of ie warm wordt", maar er staat wel heel dicht in de buurt een spanning van 315 V en daar ga je wel even van jodelen 
Ben nog even op zoek naar een 5 watter om te kijken of het dan over is, maar ik kan hem nog even niet zo snel in de rommelboxen vinden.
Op 6 maart 2006 20:11:29 schreef Willybilly:
Nu denk je misschien: "voel even of ie warm wordt", maar er staat wel heel dicht in de buurt een spanning van 315 V en daar ga je wel even van jodelen
niet doen inderdaad!
Mijn enige 'fout' met buizen-hoogspanning is me op die manier overkomen. Even voelen aan een weerstand. Helaas bleek de buitenkant van die weerstand voldoende verkoold om geleidend te worden... was ongeveer 400V. Niet echt leuk, zo'n reality-check.
Het benodigde vermogen voor die weerstand is toch simpel te berekenen?
Spanning erover maal stroom erdoor, klaar ben je.
Dat getal in watts moet je wegkoelen, en daar heb je nu eenmaal een bepaalde oppervlakte voor nodig........
Ik heb ooit een 300B versterker ter reparatie gehad waar van die mooie alu Dale dikkerds inzaten van 20 watt als kathodeweerstand en drop in de voeding.
Zaten rechtstreeks op het chassis gebout, en dat ding kon je na een half uurtje met goed fatsoen niet meer aanraken
Het was dan ook een Cary, die dingen zitten vol ontwerpfouten
beertje_01
bwa daar worde wakker van 
heb al meer stoten gekregen 
steek daar maar een 5w exemlaar ofzo.
hehe die dale weerstanden zijn wel mooi maar niet zo goedkoop dan weer....
ahja als je 300 a 400v hoog vind....
ben nu bezig aan men dynacord en op die arme el34 eindbuizen staat 740v! (en dat klopt volgens het schema)
el34 mag weliswaar 800v hebben maar dan nog....
en er loopt een anodestroom van 25mA
dat is dan 18,5w dissipatie door de buis.
nu even gaan rekenen en op het shema staat bij een paar meet weerstanden van 10ohm 0,3v
kan kloppen want G2 trekt ook nog wat stroom en dta is ongeveer 5mA dacht ik.
wel dat is best akelig anders.....740v das ni echt lachen meer ze persen ongeveer 90w uit twee el34 buisjes das vrij zot als je het mij vraagt. niettemin klinkt de versterker geweldig goed en met een stevige weergave
[Bericht gewijzigd door beertje_01 op ]
Ik ben er waarschijnlijk achter wat er zo warm wordt: het is R1 in de voeding, deze dient als sputterweerstand.
Ik heb er nu net mijn vingers aan gebrand
en hij stond nog maar 1 minuut aan, lijkt mij niet de bedoeling.
De huidige weerstand is 5 watt, dat zou toch voldoende moeten zijn dacht ik.
Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn ????
Wat denken julie ervan?? Zou ik er een zo'n grote weerstand in zetten, die je aan het chassis kan schroeven of is dat een beetje 'overdone'??
henkhuitema
Overleden
zolang de spanning en stroom klopt die door die R1 moet lopen....
Zat deze weerstand er al in??? klopt het wattage?? (spanningsval meten)
Op 18 maart 2006 14:58:15 schreef Willybilly:
Ik ben er waarschijnlijk achter wat er zo warm wordt: het is R1 in de voeding, deze dient als sputterweerstand.
Ik heb er nu net mijn vingers aan gebranden hij stond nog maar 1 minuut aan, lijkt mij niet de bedoeling.
De huidige weerstand is 5 watt, dat zou toch voldoende moeten zijn dacht ik.
Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn ????
gewoon een paar 5 watters parallel zetten, werkt goed.
Volgens het ontwerp van Peter Dielemans zou het 5W moeten zijn, maar de eerste die ik er origineel inzette was zo'n groene draadgewonden en die begon te stinken.
Nu heb ik er zo'n keramische witte in gezet, die wordt wel loeiheet, maar stinkt nog niet.
Dat een weerstand warm wordt vind ik niet zo gek, maar dat hij in een paar minuten echt zo heet wordt dat je je vingers eraan verbrand, dat lijkt mij niet echt de bedoeling.
De stroom die geleverd wordt gaat naar 4 EL84's en 3 ECC81's.
Die 4 EL84 is dan maximaal 160mA en die 3 ECC81 zou dan (1,7 mA per helft ongeveer en dat dus 6x) 10,2 mA zijn.
Totale stroom: 170,2 mA
P=I2*R en is dus 0,17022*47 = 1,36 W
Waar komt dan die hitte vandaan ??
Instelling eindbuizen fout, waardoor teveel stroom wordt getrokken?
Lekstroom elco's?
Weerstand vrij in de lucht, niet opgesloten in de kast?
Kathodespanning is 9,8V na eventjes opwarmen, dus de instelling van de buizen lijkt me wel aardig.
De weerstand zit vrij dicht op de print, maar dat hij dan zo warm wordt had ik niet verwacht.
Het gekke is dat weerstand R2 helemaal niet zo warm wordt.
Voor R2 wordt nog 315V afgetakt en ik vermoed dat die tak wat veel stroom trekt.
Hoeveel stroom wordt er door 3 zeners van 82V als ze gevoed worden met 315V??
beertje_01
uitrekenen hé
je weet de spanning van de zeners je weet de spanning voor de weerstand dus je weet de spanning over de weerstand
wet van ohm en je hebt de stroom van de zeners. nu komt daar door de weerstand nog stroom bij hetgeen door de rest van de schakeling wordt onttrokken. als je deze ongeveer weet kan je gaan uitrekenen hoeveel vermogen deze weerstand moet kunnen hebben
meet is over de weerstand hoeveel spanning?
dan reken je gewoon de stroom uit en dan kan je het vermogen berekenen. is dat te hoog dan klopt er iets niet met je opbouw of het ontwerp
Er staat even een piek van 22Vac over de weerstand bij het starten en daarna 9Vac.
Nu is die piek dus U*(U/R) = 22*(22/47)= 10,3 W
Daarna wordt het dan 9*(9/47) = 1,7 W en valt dus ook wel mee.
Ik heb het op AC stand gemeten, want ik zit met deze weerstand nog voor de gelijkrichter, dus dat mag ook geen fout opleveren.
Is het normaal dat zo'n weerstand dan toch zo snel heel heet wordt ??
beertje_01
mja die 1,7w moet ergens naar toe maar dat is toch genoeg anders zeker dat het klopt?
even bezien en door de zeners zou er lopen
315-3*82=69v
weerstand R5 is dan 4K7 das dan 14,6mA zonder de rest bij te rekenen
14,6mA*69v geeft 1,.. nog wat watts
langst de andere kant 220µF dat is ook genoeg maar zou wel moeten kunnen.ikzelf zou overwegen om R2 te vervangen door een spoel maar swat
vind het raar dat die R1 warm wordt
alhoewel bij 9v loopt er 191mA
en dat geeft 9*0,191=1,7W inderdaad
zou moeten werken enjah 1,7w aan hitte is best wel wat ze....
[Bericht gewijzigd door beertje_01 op ]