Wasmachine motor

Hallo,

Ik heb een oude wasmachine motor gekregen, nu heb ik echter het probleem dat ik niet weet hoe ik hem moet aansluiten. Het is een miele en kan op 3 snelheden draaien. (zie foto's) De grote condensator heb ik erook nog bij, maar geen bedrading meer en heb dus echt geen idee hoe het moet. De stekker die in de aansluiting moet heb ik nog wel, en daar zitten 7 draden aan, waarvan 1 een aarde is. Blijven dus 6 over. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit aansluit dat ik de motor met de verschillende snelheden kan laten draaien?

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=miele+motor.JPG

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=Type+plaatje+3.JPG

[mod edit]plaatjes goed gezet.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op maandag 6 maart 2006 23:46:32

pamwikkeling

Special Member

Als je deze motor open doet, zal je merken dat het eigenlijk twee motoren zijn die achter elkaar gebouwd zijn.
De eerste motor (om te wassen) draait heel traag, het is eigenlijk een driefazige wikkeling in ster. Je kan de aansluitdraden terug vinden als je de ronde connector los maakt en de draden volgt. Er komen drie aansluitdraden uit de "was" motor.
Je moet een condensator (+/-20 uF ???) tussen twee draden aansluiten. Op de derde draad en op één van de twee die reeds aangesloten werden op de condensator zet je de 220 Volt. De motor zal draaien. Als je de andere klem op de condensator neemt, wisselt de draairichting om. Wassen in een wasmachine gebeurt meestal links en rechts draaiend.

De andere motor dient om te zwieren en draait veel sneller.
Het is een motor met koolborstels. Aan te sluiten (voor zover ik me nog herinner) ook met een condensator.
Deze motor kan maar in een richting draaien !
Opgelet de V-polie zit conisch op de uitgaande as.
Opgelet, als je de motor open doet, noteer de juiste positie van de borstelbrug ten opzichte van de wikkelingen, anders heb je achteraf minder motor koppel :-)

Wat betreft de wasmotor heb je gelijk die kun je met een condensator laten lopen.
De centrefuge motor is waarschijnkijk een serie motor zoals in een boormachine deze kun je direct op het net aansluiten maar normaal gesproken hoort hier een regel print bij.

Nou laat die regel print maar weg want die zit niet bij dit type motor.
Dit type motor is zeker 20jaar oud.
De enige regeling die deze machines hadden was een walsklok een thermostaat en een pressorstaat.

DE OLDE

Overleden

D.M.V. 2 aansluitingen op de veldwikkeling van de koolborstelmotor kan er uit 2 snelheden gekozen worden snel en heel snel. Inderdaad komt uit een type Miele van 20-30 jaar oud; waren anders perfecte machines. Achterste is de centrifuge motor zit d.m.v. busje met nokjes gekoppeld aan voorste

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.