Koud vertinnen, nuttig?

Hallo,

ik kwam net op een product uit om koud te vertinnen... Je print (ontdaan van alle lakken etc) in het product leggen, het product zou zich daarop gaan vastzetten... Is meteen een goede beveiliging voor oxidatie etc...

Nu vroeg ik mij af of er hier mensen zijn met ervaringen in dit soort producten? Het gevonden product door mij is : "Seno3201" (in google: slechts 1 resultaat, en da's de shop waar ik't gevonden heb)

Is het een goed product? Niet al te schadelijk voor milieu en vooral de gebruiker? Werkt het, een aanrader? Kortom, is er iemand die er wat over weet hé :-)

mvg Tom

en smurfjes zijn blauw!
Turbokeu

Golden Member

Ik ben zo tevreden dat ik weiger nog een print te maken zonder hem achteraf chemisch te vertinnen.
De print lijkt veel professioneler en het koper is inderdaad beschermd tegen oxidatie én soldeert gemakkelijker.

Ik heb mijn poeder (ook van Seno) gekocht bij Mega Electronics in de UK.

Ze verkopen 2 hoeveelheden:
90gr poeder voor 1 liter oplossing
450gr poeder voor 5 liter oplossing

Zeer gemakkelijk in gebruik:
Print ontvetten met aceton, schuren met printschuurblokje en dan 15-30 minuten bij kamertemperatuur in de oplossing leggen.
De tijd bepaalt de dikte van de tinlaag.
Nadien afspoelen met koud water.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Ik heb ook wel belang bij zo'n potje!

Kun je daarna het product dan opslaan of is dat rijp voor bij het afval?

Die winkel die ik heb gevonden (de vloeibare versie) biedt het aan maar niet goedkoop moet ik zeggen... En als student moet ik toch ook wat op de financiën letten ;-)

en smurfjes zijn blauw!

Is dit hetzelfde als een verzilverbad? Of is een vertinbad iets anders?

Druk- en typfouten voorbehouden.

Ik heb ook wel interesse. Als iemand inkoopt... Stuur even een mailtje. Wellciht kunnen we wat delen met de verzendkosten.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

ik heb ook wel intresse (misschien de grote pot inkopen en zelf verdelen)

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--
Turbokeu

Golden Member

Kun je daarna het product dan opslaan of is dat rijp voor bij het afval?

Het poeder heeft een 'shelf life' van jaren.
De klaargemaakte oplossing theorethisch een paar maand.
In de praktijk doe ik er 'maanden' mee.
Ik maak maximum 22.5gr (250ml oplossing) per keer klaar.
Als het uitgewerkt is maak ik verse oplossing.

Is dit hetzelfde als een verzilverbad? Of is een vertinbad iets anders?

Is een vertinbad, géén zilverbad.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Ik heb ook wel intresse in dit spul, IA anyone?

-
Turbokeu

Golden Member

Dit is een met het Mega Electronics vertinbad behandeld printje:

http://www.turbokeu.com/myprojects/ledclock/pict0029.jpg

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Anoniem

Weet iemand wat voor product dat immersion tin is?
Misschien kun je het goedkoop namaken.

Turbokeu

Golden Member

Op 16 maart 2006 20:11:49 schreef Marco69:
Ik heb ook wel interesse. Als iemand inkoopt... Stuur even een mailtje. Wellciht kunnen we wat delen met de verzendkosten.

De verzendkosten van Mega waren niet van de poes ('k dacht zo een 17£) maar vermits ik iemand ken in de UK heeft hij het besteld en dan doorverstuurd naar België.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Op 16 maart 2006 19:26:56 schreef mofg:
Die winkel die ik heb gevonden (de vloeibare versie) biedt het aan maar niet goedkoop moet ik zeggen... En als student moet ik toch ook wat op de financiën letten ;-)

Ik heb lokaal (bij Elak in Brussel) ook nog vertinbad gekocht van fabrikant KF.
Dat kostte mij toen wel een 10-11 Euro voor 250ml oplossing...

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Turbokeu

Golden Member

Op 16 maart 2006 21:50:35 schreef chipje:
Hier is het al iets goedkoper:
http://shop.idd-electronics.nl/

Dat is de 90gr versie van het Mega produkt.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
free_electron

Silicon Member

farnell heeft dat ook

ik ben er niet zo heel blij mee.
inderdaad het soldeert beter als je het direct gebruikt

maar dat spul corrodeert en kleurt zwart na ene paar maanden...
en dan is het moelijk te solderen.

of zou ik per ongeluk chemisch zilver te pakken gehad hebben ... hmmm..

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Turbokeu

Golden Member

Op 16 maart 2006 22:15:51 schreef free_electron:
farnell heeft dat ook
ik ben er niet zo heel blij mee.
inderdaad het soldeert beter als je het direct gebruikt

maar dat spul corrodeert en kleurt zwart na ene paar maanden...
en dan is het moelijk te solderen.

of zou ik per ongeluk chemisch zilver te pakken gehad hebben ... hmmm..

Inderdaad verkoopt Farnell dat ook (duurder).

Mijn ongesoldeerde behandelde printen worden niet zwart, ook niet na een paar maanden.

De enige keer dat ze (na een uurtje reeds) zwart werden was toen de oplossing uitgewerkt was.
De print weer opgepoetst, in vers bad gedaan, en alles was picobello...

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Display (wat elke electroboer kan leveren) heeft ook chemisch vertin of verzilver spul. van ISEL als ik me goed herinner. Ik heb alleen geen idee wat de prijs van dat spul is en wat het resultaat is.

Henry S.

Moderator

Op 16 maart 2006 21:54:54 schreef Turbokeu:
[...]
Dat is de 90gr versie van het Mega produkt.

CD :)

En hetzelfde als Display want IDD is een DOS verdeler.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Alvast bedankt voor de info mensen! :)

en smurfjes zijn blauw!

Dit topic doet mij denken aan iets dat bij ons in de werkplaats is gebeurd.

Een collega van mij kwam indertijd gehaast als hij was mijn soldeerstation gebruiken om een dikke draad los te solderen. Zo één van die haastige mannen die al aan de draad aan het trekken zijn alvoor deze warm is. Ondertussen stond een andere collega achter zijn rug met de stekker van het betreffende soldeerstation te zwaaien,.:o..Je mag twee maal raden........hij heeft de draad koud los gesoldeerd, en is even haastig vertrokken als hij is gekomen.

Vanaf nu noemen ze hem "de koudsoldeerder"..;-)..

Fighting the World every single day. Fighting the World for the right to play. Heavy Metal in my brain. I'm fightin for Metal cause it's here to stay.
free_electron

Silicon Member

Op 17 maart 2006 15:40:10 schreef tEmPeSt:
Dit topic doet mij denken aan iets dat bij ons in de werkplaats is gebeurd.

woehahahahaha . hilarisch !

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Anoniem

Op 16 maart 2006 22:15:51 schreef free_electron:
farnell heeft dat ook

ik ben er niet zo heel blij mee.
inderdaad het soldeert beter als je het direct gebruikt

maar dat spul corrodeert en kleurt zwart na ene paar maanden...
en dan is het moelijk te solderen.

of zou ik per ongeluk chemisch zilver te pakken gehad hebben ... hmmm..

Zilver wordt vooral zwart door zwavelwaterstof. Hum..eet jij veel uien?

free_electron

Silicon Member

ik dacht dat zwavelwaterstof vooral rotte eiren waren ?
maar dat spul om te ver(silver/tinne) stonk wel naar zwavel ja. misschien nie tgoed afgespoeld.

kvraag me eignelijk af hoe dat process werkt
ik bedeoel , dat bad moet dus ofwel tin of zilver in oplossing hebben , toch is die vloeistof transparant ...
als je daar koper in zwiert moet er een reactie gebeuren waardoor dat tin of zilve rneerslaat. iemand die weet wat er gebeurt ? en hoe ?

lijkt me leuk om weten

@turbokeu , ik heb effe naar dat printje van jouw zitten koekeloeren. das wel proper gelayout. chapeau ! pak uzelf een sigaar en paf er ene.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM