Hey
Ik start deze topic om jullie men oude radio te showen en
enkele vragen te stellen.
Ik zat TV te kijken en plots zag ik een mooie oude radio
zeg tegen men pa wat een mooie radio, zegt ie :
op zolder staat een oudere.
Ik wist daar nix van en wou hem onmiddelijk zien...
Dus in het weekend de zolder op
en dit is het resultaat:
(Afbeeldingen lekker groot gepost)
Vooraan:
Grootte afbeelding
Zenderplaat:
Grootte afbeelding
Achterplaat:
Grootte afbeelding
Elektrisch deel 1:
Grootte afbeelding
Elektrisch deel 2:
Grootte afbeelding
Elektrisch deel 3:
Grootte afbeelding
Enkele gegevens en onbekenden:
- Merk: SBR
- Type: 264A
- Meer info: ???
- Lampenradio?
- Ouderdom : ???
- Waarde : ???
Vragen zijn :
lampenradio?
Ouderdom?
Waarde?
Op internet vindt je niets 
Zoals je ziet zit er veel stof en vuiligheid in de
radio, deze zou ik willen verwijderen.
Met stofzuiger goed?
Ik heb de radio nog niet ingeschakeld uit vrees iets te ver-
knallen met dat stof er nog in,
Moet er eerst nog iets gebeuren (lampen testen enz..)
voor het inschakelen (na verwijderen stof) ?
Ik zou dit schatje helemaal willen opknappen !!!
Ik heb jullie hulp hier ongetwijfeld bij nodig.
Onderandere ontbreekt er een knop aan de linker zijde.
Kan hij een nieuw lakje verf gebruiken.
En moet hij mss gerepareerd worden (elektrisch deel).
Groetjes
.::Meert::.
kijk eens naar de 3e buis van links... die lijkt zijn vacuum te hebben verloren (geen zilver getterlaagje meer)
die in ieder geval vervangen, als ie stuk is.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op ]
Op 18 maart 2006 15:31:42 schreef ledlover:
kijk eens naar de 3e buis van links... die lijkt zijn vacuum te hebben verloren (geen zilver getterlaagje meer)
die in ieder geval vervangen, als ie stuk is.
Die grootte ?
Waar kan ik een vervanger bekomen ?
Beter niet inschakelen zonder eerst een grote controle/onderhoudsbeurt uit te voeren.
Stof voorzichtig verwijderen, doe ik zelf meestal met een spuitbus lucht en een kwastje en dit doe ik buiten, want dit wil je niet binnen doen 
Zet ook de spanningskiezer op 240V als deze geen 230V heeft, maar alleen 220 V en 240 V.
Controleer de condensatoren (meestal van die teerknollen) en vervang indien nodig.
Kijk ook of de bedrading nog heel is en of dat de rest van de radio nog compleet is (buizen verdwenen of zo voor een andere reparatie).
Als alles in orde lijkt, de radio via een variac voorzichtig opstarten.
Kijk met dit soort radio's goed uit, vaak staat het chassis onder netspanning !!!!!!
Op 18 maart 2006 15:36:25 schreef Willybilly:
Controleer de condensatoren (meestal van die teerknollen) en vervang indien nodig.
Gewoon uiterlijk ???
Of uitmeten.
Als alles in orde lijkt, de radio via een variac voorzichtig opstarten.
Ken geen variac (al van gehoort maar meer niet)
Ik ben nog maar 16 en zit in het 5de jaar elektronica
Kijk met dit soort radio's goed uit, vaak staat het chassis onder netspanning !!!!!!
Kan dit kwaad ?
Is toch maar hout !
Aha,
weer zo'n typisch Belgisch ding.Laat me raden,de lampen zijn 6A8,6K7GT,6Q7GT,6V6GT en 5Y3G?Ja het is idd een lampenradio,uit ergens tussen 1937-1940 in aan de lampen+kast te zien.Oppassen voor het elektrisch deel,komt hoogspanning in voor.NIET METEEN IN HET STOPCONTACT STEKEN!!Zo zal je hem hoogwaarschijnlijk grotendeels verknallen.Het eerste wat je best doet is de voedingselkos vervangen,net als de koppelcondensator tussen de voorversterker en eindbuis.Als je me de lampen nummers zeker weet te zeggen kan ik zeggen welke het zijn.Ondertussen zal ik ook proberen je van een schema te voorzien.
Groeten,Thomas
Nee geen gevaar hoor voor die netspanning,dit is een trafogevoed toestel.Tenzij je met een netaarde condensator zit...
Groeten
Pertinax
Mijn thuis is waar mijn Weller staat
Je hebt er alleszins goed aan gedaan de radio nog niet te proberen. Er is veel kans dat één of meerdere onderdelen defect of versleten zijn. Ook de bedrading moet nagezien en eventueel vervangen worden. Vreemd genoeg zijn buizen het laatste wat moet vervangen worden, tenzij ze mechanisch kapot zijn.
Wist je dat er een SBR Museum bestaat in Belgie, in Eernegem?
link: http://www.eeuwfeestpaleisje.be/
Vragen over oude radio's kun je best stellen op het Nederlands Forum over Oude Radio's:
link: http://f16.parsimony.net/forum28305/index.htm
Kijk zeker eens in tips en trucs alvorens aan de radio te werken.
Wat betreft de radio zelf heb ik dit model zelf nog niet gezien. Ik vermoed na-oorlogs, tussen 1945 en 1950.
De waarde schatten is altijd moeilijk, afhankelijk van waar je aanbied. Meestal wordt de waarde sterk overschat. 50€ zal al een zeer goede prijs zijn.
Ik vermoed dat het een familiestuk is, en dan hou je die beter.
Wil je toch inschakelen, plaats dan een lamp van 100W in serie. Daarmee vermijd je dat bij een kortsluiting nog meer defect gaat. Indien de radio een normaal verbruik heeft, dan mag de lamp zwakjes branden. Brandt die fel, dan is er iets grondig mis.
Op 18 maart 2006 15:44:02 schreef Sparkman:
Het eerste wat je best doet is de voedingselkos vervangen,net als de koppelcondensator tussen de voorversterker en eindbuis.Als je me de lampen nummers zeker weet te zeggen kan ik zeggen welke het zijn.Ondertussen zal ik ook proberen je van een schema te voorzien.Groeten,Thomas
Alle condensatoren vervangen?
Op 18 maart 2006 15:50:56 schreef Pertinax:
http://f16.parsimony.net/forum28305/index.htm
Kijk zeker eens in tips en trucs alvorens aan de radio te werken.
Raar forum
Hoe posten
registreren?
Pertinax
hier heb ik hem teruggevonden:
http://www.radiomuseum.org/r/sbr_265a_265_a.html
Om de foto's groot te zien moet je wel geregistreerd zijn.
Mailen naar het SBR eeuwfeestpaleisje hoeft nimeer,dat deed ik al voor je want ik moest die man toch zelf ook nog wat vragen.Hij zal bijna 100% zeker het schema hebben.En Meert,alle condensatoren zou ik niet vervangen,niet direct gevaarlijk,behalve de koppelcondensator en de voedingselkos,deze krijgen steeds de volle spanning op hun tanden dus het is misschien wel logisch dat ze na +50jaar het opgeven en gaan lekken(dus stroom doorlaten waarmee je de eindbuis,gelijkrichterbuis en dan ook nog eens de voedingstrafo overbelast).In het ergste geval zeggen ze boem.Eens deze vervangen zijn mag je voorzichtig het toestel inschakelen,als er iets niet deftig meer werkt,vraag het dan op dat forum en zij zullen zeggen wat er mis is.Waarschijnlijk vallen er dan nog rotte C's uit.Ze allemaal vervangen is bijna gekkenwerk(en kostelijk)
groeten,Thomas
Op 18 maart 2006 15:58:14 schreef Pertinax:
hier heb ik hem teruggevonden:
http://www.radiomuseum.org/r/sbr_265a_265_a.htmlOm de foto's groot te zien moet je wel geregistreerd zijn.
Mooie
Pertinax
Op 18 maart 2006 15:54:35 schreef Meert:
[...]Raar forum
Hoe posten
registreren?
Dat zullen ze daar niet zo graag horen... Is wel een beetje anders, antiek zelfs, maar werkt wel gemakkelijk. CO ook trouwens 
Gewoon "schrijf bijdrage" aanklikken linksonder op de rechthoek boven. Je moet niet geregistreerd zijn.
Op 18 maart 2006 16:00:50 schreef Sparkman:
Mailen naar het SBR eeuwfeestpaleisje hoeft nimeer,dat deed ik al voor je want ik moest die man toch zelf ook nog wat vragen.Hij zal bijna 100% zeker het schema hebben.En Meert,alle condensatoren zou ik niet vervangen,niet direct gevaarlijk,behalve de koppelcondensator en de voedingselkos,deze krijgen steeds de volle spanning op hun tanden dus het is misschien wel logisch dat ze na +50jaar het opgeven en gaan lekken(dus stroom doorlaten waarmee je de eindbuis,gelijkrichterbuis en dan ook nog eens de voedingstrafo overbelast).In het ergste geval zeggen ze boem.Eens deze vervangen zijn mag je voorzichtig het toestel inschakelen,als er iets niet deftig meer werkt,vraag het dan op dat forum en zij zullen zeggen wat er mis is.Waarschijnlijk vallen er dan nog rotte C's uit.Ze allemaal vervangen is bijna gekkenwerk(en kostelijk)groeten,Thomas
Bedant voor mail
Waar vindt ik die C's ?
zitten er niet veel in die radio
zal die paar er moeten uitzoeken met schema zeker?
Over de derde buis van links boven op is volgens mij het witte gewoon stof en onder net boven de voet zit volgens mij het zilveren spiegeltje
Voedingselko kan je niet naast kijken,dikwijls zit deze met twee in één huls.Het zal een grote ronde cilinder zijn vermoed ik.Heb je anders geen foto van de onderkant van het chassis?koppelC varieert messtal in waarde tussen 5-50nF bij dergelijke toestellen.Weer eens=een foto van de onderkant van het chassis zou helpen.Op het schema zal wel te lezen staan hoeveel µF(voor de voedingselkos)en hoeveel pF of nF voor de koppelC.Volgens mij is het een gewone vijflamper.Corrigeer me waar ik fout zit...Lees eens op het Nederlands Forum voor Oude radios eens tips en trucs,das een soort doe het zelf cursus voor de radioverzamelaar...
Groet,Thomas
Op 18 maart 2006 18:06:55 schreef Sparkman:
Voedingselko kan je niet naast kijken,dikwijls zit deze met twee in één huls.Het zal een grote ronde cilinder zijn vermoed ik.Heb je anders geen foto van de onderkant van het chassis?koppelC varieert messtal in waarde tussen 5-50nF bij dergelijke toestellen.Weer eens=een foto van de onderkant van het chassis zou helpen.Op het schema zal wel te lezen staan hoeveel µF(voor de voedingselkos)en hoeveel pF of nF voor de koppelC.Volgens mij is het een gewone vijflamper.Corrigeer me waar ik fout zit...Lees eens op het Nederlands Forum voor Oude radios eens tips en trucs,das een soort doe het zelf cursus voor de radioverzamelaar...Groet,Thomas
Je zou het chassis uit de behuizing nemen he?
Op 19 maart 2006 08:59:48 schreef Meert:
[...]
Je zou het chassis uit de behuizing nemen he?
Dat is wel handig.
Naast alle voorzorg maatregelen die als zijn neergezet, wees voorzichtig met de bedrading.
Ik kan niet zo goed zien of de isolatie oliekous of het ouderwetse rubber is.
Deze oude rubber-isolatie kan bij aanraken tot stof vergaan en kan je een radio opnieuw gaan bedraden.
Doe ook voorzichtig met de platen van de afstemcondensator.
Verbuig je die is de radio ontregelt. Het stof hier niet uit zuigen maar uit blazen.
Download de datsheets van de buizen. (welke zitten er in?).
Je kan dan al ruwweg een schema opzetten.
@DE OLDE. De getterflash zit inderdaad net even boven de rim van de buisvoet.
Hier zij de buizen die erin zitten
http://www.radiomuseum.org/r/sbr_265a_265_a.html
Al is dit de 265A en niet de 264A
[Bericht gewijzigd door Meert op ]
Op 19 maart 2006 09:38:17 schreef Hugo Welther:
[...]
Doe ook voorzichtig met de platen van de afstemcondensator.
Verbuig je die is de radio ontregelt. Het stof hier niet uit zuigen maar uit blazen.
Hoe ziet ie eruit?
Piet elektro
zonder prutsen kom je nergens!
Ik zou eerst maar eens je voedings elcos checken, en je koppel C zoals al gezegd word.
Dingen zoals een afstem C schoonmaken kan je altijd later doen, je moet de radio eerst technisch in orde maken.
maar ik geef toe even met de stofzuiger (met plintzuiger oid erop) het chassis reinigen kan geen kwaad!
Neem iig wel ff de buizen van het chassis als je gaat schoonmaken, je stoot ze zo kapot met een stofzuiger!
Ook moet je op je veiligheid letten, in een buizenradio worden met hoge spanningen gewerkt, als je een schok krijgt ga je hier niet direct dood van maar je zal maar net een zwak hart hebben..
Weet dus waar je mee bezig bent 
hey
Moet ik de speaker en het mechanisme van de naald voor het astemmmen ook eruit nemen ???
Ik ga woensdag een spuitbus lucht halen
en dan neem ik het chassis eruit om te reinigen
en te controleren.
Ik w8 echter nog op het schema om C's te vervangen
enz...
En zal een foto van het chassis op dit forum
plaatsen zodat jullie de juiste C's kunnen aanduiden.
Grtz
Meert
Moet ik speaker en machanisme voor het afstemmen er ook uithalen ???
Is schema al gevonden ???
Vindt ik een spuitbus met lucht zomaar bij de doe-het-zelf ???
Grtz
Meert