welliswaar geen sony maar ik heb een AM radio op een breadboard gebouwd. Het klonk voor geen meter maar er kwam wat uit (klonk russisch en duits en soms muziek)en dat vind ik heel wat voor mijn eerste HF experiment (of is dat geen HF) Ik had 3x bc547 3x 100n condensators en wat weerstanden nodig. Probleem was de 200uH spoel en trimmer. De trimmer heb ik uit een radiotje en op de gok twee aansluitingen gekozen. (middelste en de linker) en als spoel een oud ferriestaafje-antenne ding uit een radiotje. Ik heb ook een boel oude spoeltjes gebruikt en soms deden ze wat maar meestal niets.

Hoe herken ik een nu spoel. Ik heb niks om ze te meten.Want het lijkt me leuk eens een ontvangertje te bouwen waar ik ook echt wat mee ontvang (dus zuiverder en beter afstembaar) en ik vermoed dat de spoel de schuldige is. Kan het ook zonder spoelen.. (domme vraag zeker :-) )

fred101

het is het samenspel van spoel en condensator, deze bepalen samen de resonatiefrequentie en daarmee de ontvangstfrequentie. Zonder meten blijft het gokken of op z'n best inschatten (met de nodige HF ervaring) dus is een LC-meter de beste investering.

Een tijdje terug postte iemand dit ontvangertje:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/32068/
Helaas hebben we nooit weer wat vernomen want dit is een heel eenvoudig ontvangertje wat goed na te bouwen is én redelijk goed resultaat geeft.

Als je gaat zoeken op NE602/612 of DC receiver dan wordt je dood gegooid met relatief nabouwzekere schakelingen, ook voor HF-n00bs.

http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/Eenkringer.jpg

de afregeling is niet echt makkelijk, maar de resultaten zullen stukken beter zijn dan van dat supertje van Henry S (ookal is het een rechtuit).

Kortom, het is een zeer leuke schakeling, maar de kans bestaat dat je wel even bezig ben met het optimaliseren ervan.

Qua resultaten scoorde hij bij mij ongeveer op het maximum haalbare voor een eenkringertje op breadboard. Netjes inbouwen geeft misschien nog iets betere resultaten, maar als je dat doet, dan kan je nooit meer iets veranderen. Liever breadboard dus.

neem voor de diodes shottkey of germaniumdiodes, en neem dus zo'n 50windingen voor de spoel, of gewoon zo'n kant en klare MG spoel. de terugkoppelwinding moet voor MG tussen de 4 en 10 windingen zijn. Begin maar met 4.
Voordeel van deze ontvanger is dat ie ook geen antenne nodig heeft om al heel wat te ontvangen.

Of als je zin hebt om zelf een LC metertje in elkaar te zetten:
http://ironbark.bendigo.latrobe.edu.au/~rice/lc/index.html

Best leuk apparaatje.
Heb hem zelf ook gebouwd, en moet zeggen dat niet alle .hex bestanden voor de pic blijken te werken.
De eerste versie lc004.hex met een 16f84a werkt nu bij mij wel.
De 'verbeterde' versies voor de 16f628 zitten volgens mij fouten in.
Verder heb ik ook de 'enable' vor de LCD van A2 naar B5 moeten 'verhuizen' in de software, omdat A2 het plots niet meer deed.(???) Op B5 deed ie het wel.
Als je interesse hebt, kan ik je de aangepaste software versie wel mailen.

oei, heb ik net met zweet in mijn handen mijn eerste ontvangertje gebouwd. Ik beng bang dat zo'n L meter even nog iets te hoog gegrepen is. Ik heb laatst een LED verlichting bebouwd voor mijn terrarium. Wit gaat overdag aan en als het donker wordt gaat oranje aan. Dat simpele zelfontworpen geval koste me al 4 transistors. Dus ik denk dat ik nog even wacht met zo'n meter.

fred101

Een meter heb je ook niet echt nodig. Begin idd gewoon met een leuk radio'tje. Dat schema van mij kan ik je wel aanraden...
tja, en fouten worden nou eenmaal gemaakt. Zolang je maar een beetje voorzichtig ben, dan blaas je de torren niet echt snel op. Ik weet niet wat het eerste schema was dat je gebruikte, maar alleen bij slechte schema's zijn de transistoren vaak makkelijk op te blazen door 1 foute verbinding.
dualgate FETs zoals in mijn schakeling zijn echter wel sneller opgeblazen dan een torretje. Maarja, het is gewoon een kwestie van goed kijken tijdens het bouwen, en een beetje breadboardervaring. Vermijden dat pootjes tegen elkaar aan kunnen komen enzo. Maar dat hangt ook nogal af van de kwaliteit van je breadboard hoe makkelijk onderdelen scheefschieten, of zelfs gelanceerd worden.

ik heb wel een goed breadboard dacht ik. Ik heb vandaag een beetje met een beter radio schema zitten klooien uit een bovenstaande link tot ik er achter kwam dat de fet die ik dacht te gebruiken geen fet was. Er moest een bf256 in en ik dacht een bf175 zal wel hetzelfde doen. Blijkt dat een transistor te zijn.

Ga binnenkort eens wat spul bestellen. Wat fet's en vooral wat condensators in pF waardes, ik heb voornamelijk nF.

@zweetvoetje: kun je hem naar me mailen, ik krijg hem zo niet uitgeprint.

fred

rechts klikken en 'save target' of 'doel opslaan' klikken.
kweet nie precies hoe dat in internet explorer gaat...

FETs zijn noodzakelijk voor goede ontvangers. Dat lukt je met gewone torren maar heel lastig...

hoi zweetvoetje,
Ik heb net bij een andere posting gelezen dat een FET een schakelaar die spanning gestuurd is. Hij is open of dicht en niet half. Maar ik dacht dat het een spanningsgestuurde ipv stroom gestuurde transistor was. Ik dacht dat de functie van de fet was om de gefilterde frequentie van de antenne/C/L combinatie te versterken. Wat doet die Fet nu in de radio en waarom kan het niet met een transistor. De gate ligt aan de aarde in mijn schema, in dat van jou zijn er twee gates lijkt wel, aan de aarde staat hij toch dicht ... Ik ben het even kwijt, erg complex dat HF maar wel leuk.

Fred101

er is verschil tussen een JFet, dualgateFET, en een gewone MOSFET. Het principe is van allemaal hetzelfde. Afhankelijk van de gate-sourcespanning kan er een maximale stroom lopen van source naar drain.
echter is het bij een MOSFET meestal zo dat hij tot 5V (o.i.d.) compleet blokkeert. Als de spanning tot 7V stijgt, dan staat ie bijna compleet open. Een soort schakelaar dus. De versterking is enorm. per volt spanning op de gate heb je zo 5A verschil in uitgangsstroom (binnen een klein gebied). Dit noemt men de steilheid S. Voor een MOSFET is 5A/V nog vrij weinig, het kan nog stukken meer zijn.
Een JFET is echter heel anders. De versterking is maar een paar mA/V. Maar die begint al wel bij -5V o.i.d. Deze heeft echter wel als voordeel dat de gatespanning veel verder mag variëren, en dat ie heel veel geschikter is voor hoge frequenties.
Een dualgatefet is eigenlijk een JFet met een tweede gate waarmee je de versterking/steilheid van de JFet kunt regelen. Door echter beide gates aan elkaar te knopen is de versterking veel groter dan van een gewone FET. Ook heeft deze fet als voordeel dat je m zo kan instellen dat de versterking niet groter is bij groter signaal. (iets wat een transistor meestal niet echt heeft) Dit is zeer interressant voor teruggekoppelde eenkringers, omdat ze stabieler worden, maar daar ga ik nu verder niet op in, dat heb ik al wel eens eerder in een ander topic uitgelegd.

http://homepage.eircom.net/~ei9gq/regen.html

Dit is hetzelfde soort ontvanger wat zweetvoetje gepost heeft. Alleen dat die veel simpeler is. Deze ontvanger werkt op de kortegolf banden van 3.5 tot 7.5MHz dacht ik. Dit zijn de radioamateur banden 80m en 40m. Daar tussen hoor je Radiorob en de rest op 6 tot 6.4MHz. Ik zou aan de audio uitgang de 1 Watt versteker aanmaken.
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/4

Veel succes met het bouwen

RT