oude koppentrommel van een VCR aansturen

Hallo,

Ik maak hier wel even een ander topic voor aan. Ik heb zo'n ding op de kop getikt en wil nu zo'n koppentrommel aansturen.

In dit topic zien jullie mijn foto's van de koppentrommel. Ik heb volgensmij teveel van de VCR gesloopt. Die doet het dus niet meer. Ik ben dus weer opzoek gegaan en heb (met toeval) precies dezelfde gekregen. Deze heb ik getest en doet het met videoband erin etc. Ook de koppentrommel doet het nog.

Ik wil graag jullie hulp met het aansturen van zo'n ding. Ik wil graag met zekerheid iets eraf slopen. Mijn doel is natuurlijk om zo min mogelijk componenten over te houden.

Een voordeel is dat ik nu alles kan zien omdat ik een stukke heb. Ik kan alles eraf mollen om te kijken hoe het precies zit.

EDIT: Oja, de motor heeft geen "eigen" printplaatje zoals bij heel veel andere capstan motors. Er zit een klein kabeltje aan die je er af kan trekken. Die zit verbonden met een printplaat met een grootte van een theedoek:P

Wat ik al weet is dat de gekleurde draadjes horen bij de draaitranformator. Want als ik deze eraf trek, dan kan de motor evengoed draaien. De motor moet dus aangestuurd worden met die pinnetjes aan de onderkant.

Hoe moet ik beginnen?:)

[Bericht gewijzigd door VWG3JB op woensdag 19 april 2006 15:37:48

Amateur19

Overleden

Moment. Werk in uitvoering. :7:7:9:9

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets
Amateur19

Overleden

Welk merk recorder heb je gesloopt?? Noem anders FF de chip waar het kabeltje van de trommelmotor naar toe ging/gaat op de "handoek" printplaat. Of noem er anders zoveel mogelijk.

:)

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets

Op 19 april 2006 20:06:28 schreef Amateur19:
Welk merk recorder heb je gesloopt?? Noem anders FF de chip waar het kabeltje van de trommelmotor naar toe ging/gaat op de "handoek" printplaat. Of noem er anders zoveel mogelijk.

:)

het merk dat ik gesloopt heb is SABA. De draden lopen over de hele print versprijdt. De een gaat naar een elko en de ander naar een diode. Het is heel moeilijk te volgen doordat de baantjes zo dun zijn.

Amateur19

Overleden

Ahh oke mogelijk een JVC systeem. Uhh noem eens wat typenummers van IC's op de grote print? We komen er wel uit.

IIG heeft de motor een PG en een FG aansluiting evenals een GND en 12Volt. Nou dat zijn er al 4 van de ??? aansluitingen. PG geeft waarschijnlijk een signaal af van 25Hz als ie draait en FG iets in de buurt van 1500Hz. Die kan je wel mooi gebruiken voor het synchoniseren. Maar de stuuring is nog FF veder uitzoeken aan de hand van wat er op die print zit aan parts.

Ik wacht af.

:):)

PS. Leuk deze.

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets

Bedankt voor je post.

IC-types zijn:

LM324N
BA6328
LA707042
BA6302A
MB84066B
3M2HA13008
LA404
MA1175IT

deze staan op cijfers staan op 1 chip:

83F603
M54544L

83E30R
M50790SP

MS0740-001
M50740-602SP
83E406

even een foto van de printplaat:

http://members.lycos.nl/electrojan/01010099.JPG

helemaal aan de rechter kant zitten de aansluitingen. De 14 pins aansluiting op de motor word onder verdeeld in een van 6 en een van 8.

Die zitten rechts iets onder het midden. Het zijn witte langwerpige connectortjes.

Oja aan het connectortje van 6 pinnetje zit een blauw draadje. Aan die van 8 dit een geel draadje. De overige 12 draadjes zijn grijs.

[Bericht gewijzigd door VWG3JB op donderdag 20 april 2006 12:40:27

Ik vermoed dat het de BA6302A is, dat is een FG system speed servo controller in 16-pin DIP16 package.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

sorry ik heb denk ik een foutje gemaakt.

Ik heb bij het verkeerde connectortje zitten zoeken.

Ik heb een foto van het IC met de connectortjes. Het IC, zoals je ziet op de foto is een HA13008

http://members.lycos.nl/electrojan/01010100.JPG

8pins connector:

pin 1 van de connector is pin 8 van de HA13008

pin 2 van de connector is pin 4 van de HA13008

pin 3 gaat via weerstand naar het midden van het IC (die hele langwerpige poot in het midden. Aan die andere kant zit ook nog zo'n langwerpige pin en die 2 zitten aan elkaar.

pin 4 van de connector is pin 5 van het IC

pin 5 van de connector is pin 3 van het IC

pin 6 van de connector is pin 14 van het IC

pin 7 van de connector is pin 7 van het IC

pin 8 van de connector is pin 17 van het IC

6pins connector:

pin 1 van de connector gaat door de hele printplaat heen en komt allemaal elko's IC's en dat soort dingen tegen

pin 2 van de connector is pin 16 van het IC

pin 3 van de connector is pin 18 van het IC

pin 4 van de connector is pin 13 van het IC

pin 5 van de connector is pin 2 van een BA6328 IC

pin 6 zit aan een condensator

Amateur19

Overleden

Er zitten 2 spoelen met elk 2 aansluitingen dat is 4. Er zitten 2 HALL elementen in met elk 3 aansluitngen dat is 6 en een soort spoel die het FG signaal maakt en dat is 1500hz als hij 1500RPM draait.

Heb je een scoop?? Zoek dan de FG op door de motor met de hand te draaien en dan een puls meten op twee van de twaalf pennen. Dan heb je die alvast. Dan kan je met je multimeter de spoelen uitmeten waardoor je dan de belangrijkste hebt gevonden. Die HALL elementen zijn voor je klok nog niet belangrijk.

Het is jammer dat er weinig info over de HA13008 te vinden is. Ik ben al aan het zoeken geweest tussen m'n eigen bibliotheek maar daar heb ik ook niets.

Misschien nog iets op het modelnummer van de SABA recorder?

:)

PS. Om de motor te laten draaien moet je de spoelen afwisselend aansturen en kan je het FG signaal gebruiken om via een OPAM schakeling een snelheids regeling te maken.

Of via een PIC waarna je het door het programma deelt en aanbied via de tweede spoel in de draaitrafo om je tekst weer te synchroniseren.

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets
Lucky Luke

Golden Member

sorry voor het kapen, maar als jullie toch aan het zoeken zijn...

ik heb ook nog 2 motoren uit een videorecorder die ik graag zou laten draaien.

de ene is een kopentrommelgeval met 6 draden aan een connector op een eigen printje, en 4 op een plat stukje doorzitich flexible printplaatachtig spul, dat naar 2 spoelen binnenin loopt, die ronddraaien bij 2 spoelen die aan 2 ietsen (sensors?) zitten.

chip van dit ding is een M56732AL

verder een andere motor voor aandrijven van band (dacht iik, al tijdje geleden dat ik die videorecorder gesloopt heb, omdat ik niet, en op co totnogtoe ook niemand, deze ic's van een begleidende datasheet kon voorzien.deze motor heeft 8 connectoren op een stukje bandkabel, en is voorzien van een LB1807N.

bijde motoren zijn voorzien van een magneetcontact (oid) langs de draaiende ring (in de daaiende ring zit een afgeschermde magneet, waarvan op 1 plek de afscherming lekt)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

echt bedankt.

Ik heb zelf ook al gezocht maar kon idd ook niet vinden. Ik ben er even mee gestopt en zal er zo weer mee verder gaat.

Waarom een scoop? Als de multimeter aansluit dan moet ik tocht ook een piep horen? of zal de multimeter niet snel genoeg zijn? Ik heb iig wel een scoop en zal hem eraan hangen.

Ik heb natuurlijk 2 gesloopte videorecorders. Het modelnummer van de SABA is: VR6004

en die andere videorecorder is van Nordmende en heeft als modelnummer: V101

Oja nog even wat, hoe voer ik die meting uit? Ik een hele oude scoop en eigenlijk nooit gebruikt. Ik stop er 2 bananenstekkers in.

Wat moet ik precies doen? een willekeurig draadje pakken en een ander willekeurig draadje pakken en kijken of ik wat meet als ik aan de kop draai?

Ik heb het geprobeerd. Af en toe heb ik een draadje dat ik dan zie op het scherm dat er 1 vlakke lijn is. Dat komt dan wss doordat er een weerstand in zit en dan niet de 50Hz uit de lucht pak die ik anders op het scherm zie.

Maar aangezien de motor én de FG spoelen zijn, zal het moeilijk zijn om de een te onderscheiden van de andere.

hoe doe ik dat?

[Bericht gewijzigd door VWG3JB op donderdag 20 april 2006 19:47:10

Lucky Luke

Golden Member

schop...

@ jan : herkenbaar?:
leuk hé, iedereen weet hoe ze die dingen aan moeten sturen op hun propellerclokpagina's, maar als ik eens een keer een koppentrommel heb is het een of andere exotisch geval waar ze zich op co geen raad mee weten...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

zijn die dingen niet gewoon stappenmotors?

Take a parachute, and jump!
Sine

Moderator

Voordat je de moeite gaat doen om die kop aan het draaien te krijgen zou ik eerst eens kijken of je die roterende trafo wel voor jouw doel kunt misbruiken ...

Er zitten meestal twee ringen in ( op de zelfde ferriet ) die kun je naar eigen inzicht serie / parallel hangen.

En niet alle kop motoren werken volgens dit principe, ik heb onder mijn video kop gewoon een DC motor hangen.

Over de roterende trafo kreeg ik niet genoeg vermogen geperst dus daar heb ik de truuk van bob blick toegepast en de spanning direct van de motor wikkelingen gehaald.

De draden lopen door de uitgeboorde as heen de motor in.

http://members.home.nl/guidomennen/propklok/KIF_1101.jpg

http://members.home.nl/guidomennen/propklok/KIF_1123.jpg

http://members.home.nl/guidomennen/propklok/KIF_1129.jpg

http://members.home.nl/guidomennen/propklok/KIF_1127.jpg

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 22 april 2006 18:11:56