wat voor soort rookbommetjes wil je gebruiken?
van die balletjes die in van die kinderpakketten zitten?
of welke dan, als je dit vertelt zijn we al een stuk verder, als er een lont aan zit is het anders dan bijv. een strijkvlak ofzo.

[Bericht gewijzigd door cyberpunkertje op ]

Op 10 mei 2006 19:04:47 schreef cyberpunkertje:
wat voor soort rookbommetjes wil je gebruiken?
van die balletjes die in van die kinderpakketten zitten?
of welke dan, als je dit vertelt zijn we al een stuk verder, als er een lont aan zit is het anders dan bijv. een strijkvlak ofzo.

Het gaat om een lont. Maar het onsteken mag als ik de reacties hierboven mag geloven geen probleem opleveren. Dus wat mij betreft kan het topic gesloten worden.

Of er moeten nog geweldige tips komen om een goeie rookbom zelf te maken, dan hou ik me aanbevolen!

Op 10 mei 2006 19:33:47 schreef Kritz:
[...]

Het gaat om een lont. Maar het onsteken mag als ik de reacties hierboven mag geloven geen probleem opleveren. Dus wat mij betreft kan het topic gesloten worden.

Of er moeten nog geweldige tips komen om een goeie rookbom zelf te maken, dan hou ik me aanbevolen!

Ik weet dat dit niet op deze site hoort maar toch even:
http://www.vlammenzee.tk/ beschrijving van vuurwerk en andere illegale dingen die je beter niet kan maken, maar ook een rookbom waar je om vraagt.

Zoals beloofd....

http://www.uploadarchief.net/files/download/STA71150.JPG

http://www.uploadarchief.net/files/download/STA71154.JPG

http://www.uploadarchief.net/files/download/STA71155.JPG

Alleen de buren waren niet zo tevreden, het effect was wel enorm, de foto zegt eigenlijk maar weinig hoe het echt was.

Achteraf best grappig :-) maar niet voor herhaling vatbaar (tenminste niet in bewoond gebied)

[Bericht gewijzigd door BruzaQ-Inc op ]

jemig, hoe maak je zoiets in vredesnaam :s.

zo:
KAS-suiker rookbom
Benodigde ingrediënten:

- Kalkammonsalpeter/KAS (kunstmest)
- Suiker
- Water

Materialen
- Katoenen doeken, keukenpapier of kranten papier
- Emmer of iets anders om het in te mengen
- Sterretjes
- Maatbeker
- Tape
- Aluminium folie
- Plastic folie
Maken:

Neem 6 delen KAS en 4 delen suiker *tip gebruik een maatbeker. Doe beide stoffen in een emmer en voeg warm water toe tot het mengsel volledig onder water staat. Het is niet erg als er wat korreltjes op de bodem blijven liggen, het geeft alleen aan dat de maximale hoeveelheid is opgelost. Pak nu de doeken/keukenpapier/krantenpapier en doe ze in de emmer, zorg dat ze volledig ondergedompeld zijn. Pas of voor eventuele wondjes, ammoniumnitraat is bijtend (doe latex handschoenen aan). Haal ze na een minuut uit de emmer en wring ze uit (niet te veel, maar net genoeg dat ze net niet meer druppelen). Hang de doeken/keukenpapier/kranten papier daarna te drogen boven de verwarming, dit duurt ongeveer drie uur of houd ze onder de föhn. Pas op voor open vuur. Maak van de doeken/keukenpapier/kranten papier een mooie rol, zorg dat er ongeveer 4 sterretjes in het midden zitten, doe er een aantal lagen aluminium folie omheen en tape het geheel af met tape en vouw of kreukel de uiteindes bij elkaar. Steek de rookbom zo snel mogelijk af, het ammoniumnitraat is erg hygroscopisch (het trekt snel vocht aan), inwikkelen in plastic folie kan helpen.

Op 10 mei 2006 20:32:10 schreef BruzaQ-Inc:
Zoals beloofd....

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Alleen de buren waren niet zo tevreden, het effect was wel enorm, de foto zegt eigenlijk maar weinig hoe het echt was.

Achteraf best grappig :-) maar niet voor herhaling vatbaar (tenminste niet in bewoond gebied)

Waar hebbie dat ding vandaan getoverd? Zo'n heftige moet ik ongeveer wel hebben. De KAS-suiker rookbom ziet er op de foto's niet heftig genoeg uit.

Op 10 mei 2006 21:19:28 schreef Kritz:
[...]

Waar hebbie dat ding vandaan getoverd? Zo'n heftige moet ik ongeveer wel hebben. De KAS-suiker rookbom ziet er op de foto's niet heftig genoeg uit.

mischien zo'n legerding

krits, kas-suiker rookbommen werken geweldig!...
waarschijnlijk hebben ze maar een hele kleine hoeveelheid van dat spul gebruikt... het is groots...probeer het is anders...maar zorg wel dat het bij je vliegtuigje weg is als ie ontbrand, het word loeiheet...

die oranje rook is ook mooi...zelf gemaakt?

Denken jullie ook aan de schadelijkheid van de gassen?

En voor iedereen het is natuurlijk niet legaal om zelf te maken. Voorals als je het in een vliegtuigje wilt doen moet je met legale spullen werken.

Wat die gekleurde bolletje betreft, dat is gewoon een houtlaagje wat wegrookt. Binnenin zit dus een brandbaar goedje dat met een blauwe vlam opbrand. Heel heet dus voormodelbouw moet je dus wel even uitkijken
misschien mooi afschermen met een aluminium houdertje.

Klein houden, dubbel isoleren met twee buisjes Aluminium met daartussen de luchtstroom van het vliegtuig... Denk ik

ik zie vaak dat er (kristal) suiker gebruikt word...

Combineer dit met herbicide ( onkruidverdelger ) en je hebt
een goed, met veel rook product. een hitte bron kan dit al ontstekken, achteraf blijft er een soort steen achter ( opgelet zeer heet ).
Aan de vlam te zien moet deze een enorme temp. halen, er is
mij al verteld dat deze rond de 4000 °C ligt. Volgens mij een beetje aan de hoge kant, maar ik heb geen manier om dit te meten.

Zal wel schadelijk zijn voor milieu ... iemand een idee wat
het hoofdingredient van de verdelger is ?

NB: voor die oranje kleur, heb ik een ijzer-oxide gebruikt,
of dit heeft men mij toch wijsgemaakt. ( bij de bom op de foto's heb ik geen herbicide gebruikt ) Maar Salpeter was er zeker bij... ;-)

Welke herbicide? Er zijn zo veel soorten.

Op 11 mei 2006 12:28:50 schreef J Bos:
Welke herbicide? Er zijn zo veel soorten.

??? ik vermoed de meest gebruikte, wit kristal poeder..
waarschijnlijk de meest courante.

Probeer eens een 1Ohms weerstand, 1/4W.

Werkt ideaal als hittebron en kost geen tiet.

P.

Ik ben dan wel geen moderator maar wil iedereen stoppen met het praten over hoe je rookbommen maakt?

Ik wil graag weten of het uiteindelijk lukt om te ontsteken. Maar dan moet het topic wel open blijven.

Elektronisch praat danmaar?

Misschien een mini DC-DC converter zodat je iets verkrijgt van ongeveer 2 Kv en dan twee draadjes nemen, klein stukje van het uiteinde strippen en op ongeveer 1 mm afstand van elkaar houden, en dan de te ontsteken draad ertussen zetten?

Hmm schiet me iets te binnen, waar wij mee bezig zijn is een gloeiplug bedenken.

En die zijn wij verspreid verkrijgbaar voor de modelbouw.

Er zijn tegenwoordig goede schakelFETs, maar daar weten anderen vast het type van.

Maar als je met een gewone tor schakelt (BD139 of van die dingen), valt er over collector-emitter geen 0,7 V weg hoor, dat is gelukkig veel minder, 0,1V of zoiets. De basis-emitterspanning is wel ongever 0,7V.

De basistroom moet je ruim nemen, als je 1 A moet schakelen (dat is al veel bij 4,8V) neem je bv. 20 mA basisstroom. Als je 5V uit de ontvanger hebt, neem je dus een basisweerstand van (5-0,7)/0,02 = 220 Ohm.

Die 20 mA kan je ontvanger wel leveren denk ik? Zo niet, neem dan een Darlington, die heeft een veel grotere stroomversterking en heeft dus minder stuurstroom nodig.

Maar dit schakel je wel via een andere accu. Dit doe je niet op de ontvangeraccu.

Op 9 mei 2006 21:18:07 schreef Kritz:
Signaal uit de ontvanger is: 5V aan/uit
Onsteken doe ik graag met een aparte NiCd accu, bijv. 4 cellen in serie, dus een spanning van 4,8V.

Klopt, daar ben ik dus ook van uitgegaan.

Ik heb ook een opstelling bedacht.
Ik weet wel nog niet of ze werkt.
maar mijn opstelling is vrij simpel. (geen elektronica nodig.

Benodigd:

- staalwol
- baterij
- bommetje met lont

Wanneer je de staalwol aansluit op de baterij begint hij te gloeien.De gloeiende staalwol ontsteekt de lont.

Jammer dat je steeds nieuwe staalwol moet gebruiken maar volgens mij zou deze opstelling kunnen werken.

Op 11 mei 2006 22:27:48 schreef MR.James:

maar mijn opstelling is vrij simpel. (geen elektronica nodig.

Er is ook weinig elektronica nodig, behalve dat je een paar ampere moet schakelen, van een aparte voeding. En ik heb helaas zelf nog niet echt iets gevonden.