Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik wil eigenlijk een regelbare voeding van zo'n 0-300 volt DC, 100 ~ 150mA bouwen. Zou een schakelende voeding zoeten zijn. (Lineaire exemplaren zouden bij lage spanningen nogal wat(t) aan warmte moeten opstoken...)
Ik heb na veel zoeken alleen lineaire regelbare voedingen gevonden, of schakelende met een vaste uitgangsspanning.
Weet iemand ergens nog een goed schema te vinden? (Ideaal zou zijn met digitale sturing, zdat de spanning met een CPU kan worden ingesteld...)
Arco
chipje
Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Op 5 juni 2006 13:58:37 schreef Jan Bot:
volgensmj heeft de elektuur ooit eens zo'n voeding gehad.
0V-100V met 5A was die volgens mij.
Ben ook op zoek naar zoiets, maar dan 0V-600V 
heinzinger heeft die voedinkjes, als je daar een schema van te pakken kunt krijgen ...
0- 600V 0- 300mA, en er zit bijna niks in 
Die van mij heb ik een beetje geupdate 
Videomodulator
AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
Je wil over een erg groot bereik werken, dat wordt ws wel moeilijk. Voor zover ik weet bestaan er controllers die een referentiewaarde kunnen accepteren, als je die regelt, regel je meteen de uitgangsspanning, misschien kan je daar iets mee, maar het bereik zal iets moeilijks blijven.
Eventueel neem je 2 geschakelde voedingen, een van 0-30V (gevoed uit de volgende), en een van 30-300V, en je schakelt gewoon over (eventueel met een simpele µP aangestuurd).
Wat zijn overigens je eisen, wil je exact 0.1V kunnen bekomen (het gebied net boven 0V is een raar gebied), met welke stappen moet hij regelbaar zijn (per 5V of per 0.1V maakt nogal een verschil), hoe moet het dynamisch gedrag zijn (wil je dat ie na een kortsluiting binnen 5ms weer exact op zijn spanning zit, mag ie wat overshoot hebben,...)?
Voor je afvlakking ga je ook best goed uitkijken wat je doet, wat een 300V elco doet onder 5V lijkt me nogal onvoorspelbaar, veel afvlakking moet je niet meer verwachten (eventueel werken met serie/parallel zetten van de elco's).
En nog iets, wat is je budget, wil je dit goed maken zal je ofwel veel tijd, ofwel veel geld moeten investeren.
Ik heb vorig jaar een geschakelde voeding gemaakt, 0-25.5V/2A (niet zoveel eisen, 500mV opslingering, 300ms voor ie stabiel was), door zelf een regellus te maken in een PIC (geen regeltechniek gezien, en eerste ervaring met PIC's), als je veel tijd over hebt kan je dat ook proberen.
Het voedinkje van mij boven gebruikt folie gerolde folie condensatoren voor de afvlakking. 6x 1uF 630V c's
Het meest opvallende is een dikke 22 Ohm weerstand direct aan de uitgang, de compensatie voor de spannigs val daarover moet ergens uit de stroom gehaald worden, want er is daarna geen verbinding meer met de regelkring.
Waarschijnlijk zit die weerstand er vooral om bij kortsluiting de stroom wat te beperken.
de kern van de trafo kon zo uit een oude lijn uitgang van een TV weg gelopen zijn, een flinke vierkante ferriet kern met twee flinke klossen aan weers zijden.
De hele voeding bestaat verder uit een quad opamp een referentie ic en een 3525an PWM controller.
http://www.st.com/stonline/products/literature/ds/4286.pdf
De trafo wordt door een halve transistor brug gestuurd die op hun beurt weer door een klein trigger trafotje gestuurd worden
That's it, de hele voeding.
Het ding doet zonder problemen alles tussen 0 en 600V op stromen tussen de 0 en 300mA.De ontwerpers van dit ding wisten waar ze mee bezig waren.
De ic's dragen een 1985 datum code.
Digitale sturing is iets wat je er zelf bij kunt bakken, de regeling door de uC laten doen is niet handig, dan worden je regel tijden veel te lang.
Dus twee da uitgangen en daarmee een analoge regelaar aansturen. Ik weet niet wat voor een resolutie een standaard PIC/AVR DAC heeft, maar met 8 bits kom je er niet.
[Bericht gewijzigd door Sine op ]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik wil de voeding bebruiken voor een buizen tester. Heb er over gedacht om gewoon een vaste schakelende voeding van 300 volt te maken, en daarachter een PWM trap met uC te zetten.
Ik ben alleen niet zeker of het mogelijk is om een goed algoritme te vinden ervoor. (bv. als er hoge, korte belastingpieken optreden, ben ik bang dat de regeling deze niet goed en snel genoeg opvangt...)
Oef,
Dit soort dingen regelen met een uC is een NO-NO
Je regel lus loopt veel te veel vertraging op.
Als je het digitaal wilt doen je uC een instel waarde naar buiten laten gooien en die met een opamp regelaar vergelijken.
Arco, hier wordt ook over een buizentester gefilosofeerd, misschien is het aardig om er samen eens over na te denken?
http://www.circuitsonline.net/forum/view/34813/9