Hallo,
na het solderen komt er zo van dat bruin vettig hars te liggen op de print en pads. Kent er iemand een middel om printen te kuisen opdat die hars verdwijnt?
Op 12 juni 2006 16:51:31 schreef justchill:
Hallo,na het solderen komt er zo van dat bruin vettig hars te liggen op de print en pads. Kent er iemand een middel om printen te kuisen opdat die hars verdwijnt?
[bijdehante vertaal modus]
kuisen is vlaams voor schoonmaken..
[/vertaal modus]
heb je hier niet van die schoonmaak-flux oplossingen voor?
Goed afkuisen met ACETON tot de soldeer verbindingen goed blinken en dan inspuiten met een Flux spray
Lötlack SK10 wordt toegepast na het etsen en schoonmaken van een printplaat
en draagt zorg voor het goed uitvloeien van soldeertin.
SK10 voorkomt koude soldeerlassen en oxydatie.
Een fluxmiddel geschikt voor gebruik bij de printfabricage en de service-techniek.
Ozon-vriendelijke uitvoering.[Bericht gewijzigd door sjors op ]
Lees:
...toegepast na het etsen EN na schoonmaken......voorkomt koude soldeerlassen EN oxydatie....Meer dan oxyderen heb ik een pcb nog niet weten doen
Op 12 juni 2006 17:09:17 schreef sjors:
Goed afkuisen met ACETON tot de soldeer verbindingen goed blinken en dan inspuiten met een Flux sprayLötlack SK10 wordt toegepast na het etsen en schoonmaken van een printplaat en draagt zorg voor het goed uitvloeien van soldeertin. SK10 voorkomt koude soldeerlassen en oxydatie. Een fluxmiddel geschikt voor gebruik bij de printfabricage en de service-techniek. Ozon-vriendelijke uitvoering.
Flux is voor het solderen... Is plasticspray niet een betere optie? 
Op 12 juni 2006 17:16:51 schreef sjors:
Lees:...toegepast na het etsen EN na schoonmaken......voorkomt koude soldeerlassen EN oxydatie....Meer dan oxyderen heb ik een pcb nog niet weten doen
En voor het solderen!
tuurlijk, Zeker VOOR het solderen maar in mijn geval erna ook blijven ze zeeeeer lang goed.
Oppassen met plasticspray, gevaarlijk spul voor trimmers ed.
Aceton ook, dat is gevaarkijk voor alle kunststoffen onderdelen.
Gewoon een flesje alcohol van bij de plaatselijke drogist werkt prima.
Belleblaas
BelleBlazer4Life
Ik wou toch even melden dat (15 jaar geleden) de aceton fles (tegenwoordig heet dat nagelak remover) van m'n moeder het voor mij altijd goed heeft gedaan.
Let wel..goed laten drogen of eventueel verder reinigen.
Xenobinol
Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand
Op 12 juni 2006 17:08:05 schreef justchill:
Kent er niemand iets dat verkrijgbaar is bij farnell?
order code: 860426
of
order code: 298177
De laatste heeft mijn voorkeur omdat er een mooi borsteltje aan de aerosol zit.
Na gebruik spuit ik de PCB droog met perslucht, wel opletten dat je de componenten er niet afspuit 
[Bericht gewijzigd door Xenobinol op ]
Je hebt ook van die flux remover spuitbussen:
http://www.elektronica-online.nl/content_details.php?id=3051
Werkt volgens mij ook wel goed
Op 12 juni 2006 19:50:02 schreef madwizard:
Je hebt ook van die flux remover spuitbussen:
http://www.elektronica-online.nl/content_details.php?id=3051
Werkt volgens mij ook wel goed
Yep, gebruik ik ook altijd. Haalt alle hars resten weg en dan ziet je print er weer netjes schoon uit.
whoopi
zoveel onzinnige onzin in de wereld...
een tandenborstel en wat lauw water onder de kraan als er geen bewegende delen of water opslorpende onderdelen of zo opstaan en achteraf droogblazen
helpt effectief goed
k heb al mensen gehoord die eenvoudige prints bij in de afwasmachine steken maar dat zou ik toch niet zomaar doen op 60° :s
defro
Haast en spoed is zelden goed.Een tijd voor ieder ding,en ieder ding op zijn tijd.
Hallo, wat ik doe na het solderen van printplaten,kan mischien wat simplistish klinken,maar na het solderen,laat ik de hars goed drogen,ongeveer 1Uur.Daarna ga ik simpel met een grote stopnaald of een stalen pennetje met een goede fijne punt,ronde elke soldering draaien met de punt;de bruine hars springt er gegarandeerd zo van af.Daarna ga ik er nog eens over met een- zacht- metalen borsteltje.daarna een laklaagje erop als alles proper is,en gecontroleerd,en klaar is kees na het drogen.Ik heb apparaatjes waarvan de printen na 20 jaar nog niets zijn verandert.Geloof mij vrij.
timmie
niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide
ik heb goede ervaring met flux6(contactchemie) in combinatie met wd40 en een linnen doek.
en met PCC(contactchemie)i.c.m een dremel en kunstofborstel.
in beide gevallen werk ik ze af met plasticspray
electronicaboertje
Golden Member
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Albert Einstein
Voor het reinigen van printen gebruik ikzelf
altijd remmenreiniger ontvet en reinigt prima
sprayen en borstelen met een oude tandenborstel
prima resultaat voor redelijke prijs
timmie
niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide
misschien gaat het ook met primor(cfs/griffon)maar helemaal zeker ben ik niet.
waar ik wel zeker van ben is dat al het vuil verwijderd zal worden maar ik weet neit wat het met printplaat zal doen.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
flux-off van chemtronics. farnell heeft het en veel anderen ook
en anders gewoon soldeer met no-clean of water soluble flux gebruiken. water soluble kan je gewoon onde rde kraan wegwassen.
rosin core flux is geleidend ( in de orde van enekel honderden kiloohm ... ) en kan lekpaden creeren in gevoelige circuits.
Op 12 juni 2006 19:40:31 schreef Xenobinol:
[...]order code: 860426
of
order code: 298177
De laatste heeft mijn voorkeur omdat er een mooi borsteltje aan de aerosol zit.
Na gebruik spuit ik de PCB droog met perslucht, wel opletten dat je de componenten er niet afspuit
Gekocht en vandaag getest; Farnell 298177.
Wel geen borsteltje erbij; wel een grote spuitbus.
Beetje op de print; schuren met een tandenborstel en de bruine hars en flux verdwijnt zo! Goed middel, thx.