Ik ben me de laatste tijd gaan interesseren voor fm-zenders. Nu heb ik laatst een kleintje gemaakt voor een paar meter bereik maar nu wil ik wat groters.
Ik heb wel een leuk schema gevonden alleen zie ik daar net als bij veel andere schema's op de onderdelenlijst een 6-gats ferrietkraal staan. Nu weet ik wel wat een ferrietkraal is maar wat is een 6-gats ferrierkraal(iig hoe ziet die eruit?)of hoe maak je die? Ik kan hem namelijk bij Conrad niet vinden.
Nog een vraag, als je en zender hebt gemaakt hoe weet je dan, of hoe kan je meten op welke frequentie hij uitzend?
Ik hoop dat iemand die me misschien met deze vragen kan helpen.
alvast bedankt,
Wuzzelez
Anoniem
ferriet kralen zijn steentjes met 6gaatjes erin, waar draad door heen is gewikkeld. conrad heeft zo ook wel.
bij het onderdeel spoelen. ze worden ook wel varkenssnuitjes genoemd. om je frequentie te weten, moet je een radio naast je zetten. en zoeken, en de frequentie veranderen doe je doormiddel van de allereerste trimmer.
komt hij niet hoog genoeg moet je de spoel iets bij elkaar drukken. en komt hij niet laag genoeg, de spoel uitrekken.
Op 3 maart 2003 11:51:00 schreef Gijs Koenjer:
varkenssnuitjes
varkensneusjes Gijs.
Een foto zegt meer dan duizend woorden.
De 6-gats ferrietkraal (6x10mm) ligt middenvoor en is bewikkeld met draad. Rechts ervan ander ferriet materiaal (grijs). De ringkernen links zijn van ijzerpoeder materiaal. De grote en kleine paarse kernen zijn 4C6 types. De gele (T50-6) en rode (T37-2) zijn van het merk Amidon.
Rob Keij
Honourable Member
Op 3 maart 2003 11:51:00 schreef Gijs Koenjer:
ferriet kralen zijn steentjes met 6gaatjes erin, waar draad door heen is gewikkeld. conrad heeft zo ook wel.
bij het onderdeel spoelen. ze worden ook wel varkenssnuitjes genoemd. om je frequentie te weten, moet je een radio naast je zetten. en zoeken, en de frequentie veranderen doe je doormiddel van de allereerste trimmer.
komt hij niet hoog genoeg moet je de spoel iets bij elkaar drukken. en komt hij niet laag genoeg, de spoel uitrekken.
Kleine correctie...
Komt de zender niet hoog genoeg: spoel uit elkaar trekken
Komt de zender niet laag gennoeg: spoel in elkaar drukken
spoel uit elkaar minder inductie
spoel in elkaar meer inductie
Anoniem
sorry. klopt je hebt gelijk. zorg ook altijd als je met ietsje vermogen gaat maken met je zender dat er een varkensNEUSJE in de stoomleiding zit.
ps: bij ons in salland bint ut varkenssnoetten.
Bedankt voor de foto! Nu weet ik hoe hij eruit ziet en wordt het mij tenminste duidelijk. En natuurlijk niet te vergeten bedankt voor de andere tips.
wordt er ook nog een bepaald soort draad gebruikt voor de ferrietkralen, of maakt dit in principe niets uit?
[Bericht gewijzigd door Wuzzelez op ]
Benm
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design
Draad maakt niet zoveel uit. Ik stripte altijd gewoon een stukje (massief) draad, zoals het spul uit netwerk of telefoonkabels.