ik was wat aan het rond klikken op het internet, toen kwam ik iets leuk tegen: klik mij ik ben een linkje
Ik wil dacht ik gelijk, maar PIC programmeren zag ik niet zitten, gelukkig waar meer mensen met deze gedacht. Dus ze hebben er een gemaakt met 555. Maar ze hebben nog een probleem met de puls lengte, wanner de frequentie verandert verandert ook de plus lengte (als ik het goed begrijp).
Weet een van jullie een manier om dit op te lossen, want ik wil deze fontein bouwen.

Als ik het goed begrijp mag de puls lengte niet veranderen.
In dit geval wordt de oplossing heel eenvoudig.

Een monostabiele multivibrator achter de 555 zetten.

Een HEF4538 kan dit perfect. Zet daar dan wel een transistor achter want de stroom is beperkt.

Veel succes.

Wow, dat ziet er wel érg leuk uit. Ik krijg zin om er zelf een te bouwen.

Het ziet er zeker leuk uit! Weet iemand precies hoe dat werkt met die druppels?

tja... veel kan het niet wezen...
want volgens zijn schema kan je alleen de ledjes (alle tegelijk) of de motor van de pomp schakelen...

http://cre.ations.net/image/view/800/205

Leg de motor aan tot je water detecteerd aan het uiteinde van de pijp, dan heb je een druppeltje gemaakt. Zo maak je een reeks druppels, en gesyncroniseerd met die vallende druppels laat je de (LED)verlichting flitsen. Daardoor verlicht je telkends de druppels op dezelfde plaats, waardoor ze stil lijken te staan, simpel gezegd toch.

En met dat druppelen van onder in het water dan? Als de druppel "stil" blijft staan zie je het druppelen in het water?

het leuke is dat dat dan OOK stil staat.

een draaiende schijf met afwisselde zwaart/witte vlakken en een stroboscoop...

dan kun je die schijf ook laten stilstaan (1 omwenteling/seconde en 1 flits/seconde en het ding lijkt stil te staan)

sneller /langzamer flitsen en het ding lijkt langzaam voor/achteruit te draaien.

en dan de schijf oppakken... (waarschuwing: zwart/wit geverfde schuurschijven zijn niet geschikt voor dit expiriment, zeker niet icm met lastige kleine broertjes die altijd aan je spullen zitten en nooit luisteren naar afblijven -> is gevaarlijk >:))

maar een PIC is zwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaar overkill voor dit.

555 om de knipperfrequentie te regelen
555 om de pomp te regelen (mottorregeling

1 556 dus.
lijkt mij een lollig ding!

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op ]

Ik had dit projekt ook al eens gezien en vond het ook prachtig. Moet nog een fonteintje vinden.

Werking (volgens mij)
1. Je stuurt de motor totdat je een druppel detecteert.
2. als je de druppel detecteert wacht je totdat de druppel los is en zet je de motor uit.
3. Wacht een instelbare tijd
4. Stuur de leds met een puls (flits)
5. goto 1

[Bericht gewijzigd door Lexy op ]

Op 23 augustus 2006 14:02:17 schreef Lexy:
Ik had dit projekt ook al eens gezien en vond het ook prachtig. Moet nog een fonteintje vinden.

Werking (volgens mij)
1. Je stuurt de motor totdat je een druppel detecteert.
2. als je de druppel detecteert wacht je totdat de druppel los is en zet je de motor uit.
3. Wacht een instelbare tijd
4. Stuur de leds met een puls (flits)
5. goto 1

Ik wil een fonteintje laten druppelen op een vaste snelheid en dan met de hand de stroboscoop afstellen. DIt lijkt mij makkelijker te doen

Ik denk dat het op een vaste druppel frequentie afstellen van de fontein moeilijk is (lees: niet te doen). Er zal altijd een verloop in zitten. Je zal een feetback moeten hebben (wanneer valt de druppel) en daar de flits op triggeren.

Op 23 augustus 2006 15:01:52 schreef Lexy:
Ik denk dat het op een vaste druppel frequentie afstellen van de fontein moeilijk is (lees: niet te doen). Er zal altijd een verloop in zitten. Je zal een feetback moeten hebben (wanneer valt de druppel) en daar de flits op triggeren.

of gewoon de hele tijd aan een knopje draaien ;)
Mijn idee was om een reservoir bovenin te bouwen waar het pompje eerst het water heen pompt en daaruit druppelt het. Dan kan je met een overloop zorgen dat het water niveau gelijk blijft zolang het pompje maar meer pompt dan er weg druppelt.

wat denken jullie van dit idee? zou het werken of zie ik iets over het hoofd?

Dat werkt, zolang je het reservoir maar zo groot en ondiep mogelijk maakt, zodat je minimale verschillen krijgt in waterdruk.

Handmatige feedback kan ook natuurlijk. Maar da's niet 'handig' ;)

Een reservoir dat ergens halfweg een overloop heeft, en dan zorgen dat het pompje er meer water inpompt dan dat er uitdruppelt.
Afin, zo deden de Romeinen het toch met hun waterklokken. Of waren het nou de Chinzezen? ;-)

Vraag is nog even waar je goedkoop een klein pompje vandaan haalt.. Die waterfonteintjes op eBay worden gretig aangeboden, maar de verzendkosten zijn sky hi..

Op 23 augustus 2006 17:23:59 schreef klein is fijn:
Vraag is nog even waar je goedkoop een klein pompje vandaan haalt.. Die waterfonteintjes op eBay worden gretig aangeboden, maar de verzendkosten zijn sky hi..

Zoekt en gij zult vinden.
marktplaats

Op 23 augustus 2006 17:23:59 schreef klein is fijn:

Ruitensproeierpompjes spuiten een knap end weg. Ik gebruik ze als jetaandrijving (vier stuks) voor mn erg on-affe onderwaterrobot (en die zal ook wel nooit af komen ook).

Op 23 augustus 2006 17:35:46 schreef jcg:Zoekt en gij zult vinden.
marktplaats

Wat een ongehoord lelijk kreng zeg.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op ]

Kijk anders een in het tuincentrum daar hebben ze die dingen ook wel.
C heeft ze ook 5 euro 570100-89

Op 23 augustus 2006 17:47:39 schreef GJ_:
Wat een ongehoord lelijk kreng zeg.

Disgustibus non est disputandem ;)
(over wansmaak valt niet te twisten)

Heb net even snel een probeersel in elkaar gedraait:
http://members.home.nl/a.vermaning/Fontein/Pic00859.jpg
Ik gebruik een ruitewissersproeier die ik nog had liggen. slangetje re aan en klaar is lexy.
Heb ook de druppel detektor er aan gehangen. Dit is de output van de opamp:
http://members.home.nl/a.vermaning/Fontein/scope.jpg
Morgen maar even een picje + wat ledjes er aan hangen.

Hou me/ons op de hoogte Lexy!!:) Ik ben zeer geïntreseerd hoe dat ding nu precies werkt!!

Heb gister m.b.v. een PIC en 7 3mm ledjes het eerste stilstaande druppeltje gezien! Mijn algoritme werkt dus.
De snelheid van de pomp regel ik nog met de labvoeding. Ik ga in iedergeval dit via PWM doen en proberen of ik een 'druppel regeling' kan maken, om er voor te zorgen dat de fontein altijd druppeld.
Verder zijn 7 3mm ledjes niet genoeg om de druppels goed te belichten. Ik moest het lich uit doen om het goed te kunnen zien. Ook de transparante eigenschap van het water hielp hier niet echt bij ;). Ik zal opzoek gaan naar een kleurstof.
Heb ook al UV leds binnen gekregen die eigenlijk bedoeld zijn voor mijn lichtbak, maar kan ze ook hiervoor gebruiken.
Mijn code:

/**************************************************************************************************
 * Fontein
 * A.Vermaning, Aug-2006
 * Fclk=4MHz
 *************************************************************************************************/
#include <pic.h>

__CONFIG( INTCLK & WDTDIS & PWRTEN & LVPDIS & MCLREN & BORDIS);
main()
{
    int ton  =50; //1.3ms
    int toff =750; //18ms
    int t=toff;
    int toffon=0;

CM2=1;CM1=0;CM0=0; //configure Comperatoren

//RB1->LED
    //RB2->Test (outputs de C1OUT state)
    TRISB &= 0xF0;  //set RB0-RB3 als output

for( ;; )
    {

/*
         * C1OUT: is 1 als er een druppel op de sensor zit
         * Als C1OUT van 1 naar 0 gaat, syncen we de uit/aan periode
         * 
         */
        if ( C1OUT )
        {
            RB2=1; 
        }
        else
        {
            if(RB2) // als RB2 nog 1 is, is dit de negative flank
            {
                //Sync de aan/uit periode. We beginnen met off
                t=toff;
                toffon=0;
            }
            RB2=0;      
        }

/*
         * Zet de led uit en aan.
         */
        if ( !toffon )
        {
            //off periode
            RB1=0; 
            if(t==0) // als t=0 gaan we naar de volgende periode
            {
                toffon=1;
                t=ton;
            }

}
        else
        {
            //on periode
            RB1=1;
            if(t==0) // als t=0 gaan we naar de volgende periode
            {
                toffon=0;
                t=toff;
            }
        }
        t--;

}   
}

Vermits de LED's maar kort ingeschakeld worden, mag je ze gerust een flinke stroom geven. Ik denk aan 50mA. En reflectors zijn ook nuttige dingen.