ik heb een Samsung CK99FS magnetronoven die defekt is. De zekering van 800mA 5kV is doorgesmolten( beveiliging tussen de magnetron/ballasttrafo/elco's???). Nu is mijn vraag of die vervangen mag worden zonder andere componenten te vervangen? Kan deze zekering zomaar bij vb een te grote stroomwijziging doorsmelten?
Guido
Meestal is er ook iets mis als die zekering door gaat, denk aan een doorgeslagen diode of condensator.
Ik heb geen idee waar je die zekering kunt krijgen, maar als test kan het geen kwaad hem met een draadje te vervangen ( niet langer dan een paar sec in bedrijf laten )
Let je een beetje op aan die kant van de trafo ? 1200V aan 1A zijn geen geintjes.
Het antwoord op de vraag zou voor mij zijn: wees heel voorzichtig, en ja, vervang die zekering door een echt originele.
Misschien werkt het weer, misschien gaat ze weer defect als er nog een probleem is met de oven.
In dat geval: niet verder gaan knoeien, maar de oven inleveren bij de vuilstort, of aanbieden aan een van de Teslabouwers (die gebruiken nl. de trafo's om mooie vonken te trekken).
De tip van Sine vind ik iets voor "gevorderden", een beginner zou ik zoiets niet aanraden.
Op 4 september 2006 22:54:13 schreef KT88:
Het antwoord op de vraag zou voor mij zijn: wees heel voorzichtig, en ja, vervang die zekering door een echt originele.
Misschien werkt het weer, misschien gaat ze weer defect als er nog een probleem is met de oven.In dat geval: niet verder gaan knoeien, maar de oven inleveren bij de vuilstort, of aanbieden aan een van de Teslabouwers (die gebruiken nl. de trafo's om mooie vonken te trekken).
De tip van Sine vind ik iets voor "gevorderden", een beginner zou ik zoiets niet aanraden.
Oke, bedankt voor je reaktie. Ik heb een originele zekering besteld bij een firma via mail. Zal deze plaatsen en zien wat er gebeurd. Indien terug defekt kan ik op een veilige wijze (dus volledig afgeschakeld toestel)meten als die elco of magnetron of trafo defekt is?
Op 4 september 2006 22:44:28 schreef Sine:
Meestal is er ook iets mis als die zekering door gaat, denk aan een doorgeslagen diode of condensator.
[...]
Dat denk ik ook.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Bij Handyman (en Homeparts, als dat nog bestaat) hebben ze veel voorkomende vervangingsonderdelen voor magnetrons. Zekeringen, condensators en diodes. Tenminste, een jaar of tien geleden, toen ik in het distrubutiemagazijn werkte.
Ik heb de zekering vervangen (originele) en het toestel geprobeerd voor zowat 30 seconden met een tas water in de kamer. De zekering sprong niet terug maar aan de magnetron(lamp)-voetbevestiging om de 2 kabels te verbinden zag ik ,nadat ik terug de stroomtoevoer verwijderd had,dat het aan één aansluiting verbrandde(wit plastick van de isolator reeds op een halve cm2 zwart verpulverd).De magnetron(lamp) kreeg lichtjes warm. De trafo eveneens lichtjes warm(wat normaal is zeker?). Gekeken om te reinigen(zoveel mogelijk)terug geprobeerd, hetzelfde, je hoort het lichtjes fisteren. Best een nieuwe magnetron(lamp) plaatsen? Of is de oorzaak nog verder te zoeken?(Het toestel heeft zowat een 800 euro gekost(combinee))
Aan allen die reeds gereageerd hebben bedankt hoor.
Mr James
Oeioei.....post er eens een foto van, ik heb weinig verstand van Magnetron ovens, maar het lijkt me zo dat er overslag plaatsvindt, al dan niet tussen "fitting" en magnetron "lamp"
(betere benaming zou zijn -voet en -buis.)
Je bedoelt toch niet de lamp voor de verlichting, bij ongeluk?
En wat is "fisteren"? Knisperend geluid?
Let op:
De "buis" heeft 2 aansluitingen met stekkers en natuurlijk de massa.
Die twee stekkers zijn echt verschillend! Heb je ze niet per ongeluk omgedraaid?
Ik heb een keer de trafo defect gehad. Resultaat steeds minder vermogen om te verwarmen totdat uiteindelijk elke keer de zekering knapte.
Ik weet trouwens niet hoeveel ervaring je hebt met reparaties, maar magnetrons zijn echte killers als het fout gaat!!!!!!!!
De twee fastons aan een magnetron buis zijn de gloeidraad, die kun je vrij veilig verwisselen, de massa loopt via de kast ( en de kern van de trafo )
als het knetterd op de voet van de buis is dat foute boel, beide verbindingen staan met pulsen op 2kV van de massa, als dat door slaat en een verkoold spoor vormt ( wat ik uit je omschrijving meen te halen ) is het zo goed als einde buis.
Op 6 september 2006 21:58:27 schreef Sine:
De twee fastons aan een magnetron buis zijn de gloeidraad, die kun je vrij veilig verwisselen, de massa loopt via de kast ( en de kern van de trafo )als het knetterd op de voet van de buis is dat foute boel, beide verbindingen staan met pulsen op 2kV van de massa, als dat door slaat en een verkoold spoor vormt ( wat ik uit je omschrijving meen te halen ) is het zo goed als einde buis.
Beste Sine, ik heb een schema toegevoegd (zie hieronder).
De draden die naar de 'buis' lopen zijn identiek van kleur en de stekker is niet beveiligd om deze enkel op één manier in te pluggen, dus denk ik dat die op gelijk welke wijze mag eringeplaatst worden.
Dus als ik je goed begrijp vervang ik best die magnetron'buis'?
http://www.uploadarchief.net/files/download/microwave-schema.JPG
Ik heb de nieuwe magnetron'buis' aangekocht en ge-installeerd en..........mijn magnetron-oven werkt terug subliem!
Bedankt aan allen voor jullie reakties hoor!
Daarmee was ik goed geholpen en heb op een veilige manier het toestel kunnen herstellen.
groeten
Mr James (Guido)
heb voor heen op mijn werk wel eens een magnetron buis gesloopt, en gekeken hoe zo'n ding in elkaar zit.
bij een defecte buis toen eens het achterdeksel (waar de aansluiting zit ) eraf gehaald.
het bleek dat de aansluit fastons en de inwendigedraaden naar de buis er een was losgelaten.
met hard soldeer de connector weer aan de draden van de buis geslodeerd en buis werkt weer als vanouds
LET OP : alleen voor profi's die weten wat ze doen!!
simpele buiis test: leg een kleine TL of PL buis in de magnetron, schakel hem in en kijk of de buis licht geeft.
ja , buis is goed.
nee, buis is defect.
niet langer dan 2 a 3 seconden testen!!!
Hallo,
Heb een sharp R963 .
Alles doet het nog , alleen verwarmt hij niet meer.
Toen ik de zekeringen na keek was de kleinste kapot ( 8A 220V.
De diode over de hoogspanning geeft 5.1 ohm aan (zit nog op de hoog spanning vast alleen massa diode is nu los )en als ik m met diode tester test geeft mn tester in beide richtingen een piep signaal
Heb de massa diode los gemeten , maar geeft niks aan in beide richtingen.
Geen ohm meting en geen test signaal. ( dit schijnt goed te zijn )
Heb er een normale zekering 10 A ingezet , maar die brand steeds door bij aanzetten magnetron.
Wat kan ik evt nog meer testen , en hoe.
Heb nu de diode over de condensator doorgeknipt ( schijnt niet van erg belang te zijn is ook een soort zekering )en de zekering slaat nu niet meer door.
Alleen verwarmt de magnetron nog steeds niet.
Heb de test met de TL lamp uitgeprobeerd , maar die brande 1 seconde en is nu ook defect.
Is mn magnetron buis nu defect of niet ??????
Wat zegt de test van de TL lamp nu ????????
Ben_
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects
Pas wel op met die TL test, zet er minstens een kopje water oid bij om schade aan de magnetron te voorkomen. En niet TE lang testen idd, anders wil het wel ploffen.
Piet elektro
zonder prutsen kom je nergens!
Dat jij heel gevaarlijk bezig bent, dat zegt het!!
Zekeringen 2A te zwaar plaatsen, moet je niet doen.
Evenals het losknippen van diodes, als je meter beide kanten doorpiept is hij kapot, maar je moet hem wel UIT de schakeling genomen hebben wil je een beetje een betrouwbare meting hebben, piept ie dan nog? Vervangen!
Die diode zit er niet voor niets, vandaar dat je TLtje denk ik ook niet meer wil branden 
Tis hopen dat je buis niet kapot is en anders, mja gewoon een nieuwe tron kopen, die bakken kosten toch geen drol meer..
Als eerste: Zorg dan je je condensator ontlaad!
Maak minimaal 2 sec. sluiting tussen de aansluitingen van de condensator.
Meet je condensator door. Mogelijk is ie in sluiting. (connectoren eerst loshalen).
Als je een multimeter in de piep-stand zet, dan moet je heel even een piep horen. Blijft ie piepen, dan maakt ie sluiting.
Zo niet, haal dan de 2 faston connectoren op je magnetronbuis los, en meet de weerstand tussen 1 van de 2 aansluitingen en de behuizing. Deze moet oneindig hoog zijn. Zo niet => buis defect.
Is dat wel goed, meet dan de diodes door. De diode over de condesator moet in beide kanten sperren. (oneindig veel weerstand). Zorg dat deze los is van de consator!!
Is die wel goed, haal dan de diode (tussen condensator en behuizing) aan 1 kant los (als er meerdere draden om de faston connector geperst zijn, zorg dan dat iig 1 kant van de diode echt volledig los in van de rest van het circuit).
Je moet de diode met een multimeter in diodestand als een gewone diode door kunnen meten.
Niks gevaarlijk , heb deze tip van een erkend magnetron monteur.
De diode waar ik het over heb is een soort zekering , en heeft in deze geen belangrijke functie.
Vraag me allen af of het direct oplichten van 0,5 seconden TL lamp normaal is in deze test.
De TL doet het niet meer , of dit normaal is na deze test.
En of ik nu wat meer weet over mn magnetron buis.
Het kan wel degelijk gevaarlijk zijn de magnetron aan te zetten zonder 'diode' over de condensator.
Het zijn eigelijk 2 diodes die in sper staan met elkaar. (het idee van een diac).
Als de spanning op de condensator te hoog wordt, dan zorgt de 'diac' dat er 'netjes' sluiting gemaakt wordt, en de condensator niet ontploft o.i.d.
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
vroeg of laat zul je nog wel ontdekken wat de funktie van die ongevaarlijke diode was:-) ; het beste aan een overleden magnetron zijn die twee supersterke magneten!!
Dit antwoord heb ik van ask an owner.
hallo. De diode over de hoogspanningscondensator kan je gewoon er uit halen, dat is eigenlijk geen diode, maar een HV zekering die zou moeten zorgen dat trafo niet doorbrandt bij een kapotte HV diode/condenzator of magnetronbuis.
Dus gewoon loskoppelen van condenzator en kant die aan de dieode zelf zit doorknippen.En zekering die er in hoort te zitten is een 8A zekering en geen 10A.
Het kan zijn dat jouw magnetronbuis kapot is, en dat hij daarna weer kortsluiting maakt, maar dat zie jij vanzelf.
Als jij nog meer vragen hebt, dan hoor ik het.
groeten
www.sun-elektro.nl
Sparks
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
Op 9 oktober 2006 19:24:44 schreef jongensenwetenschap:
vroeg of laat zul je nog wel ontdekken wat de funktie van die ongevaarlijke diode was:-) ; het beste aan een overleden magnetron zijn die twee supersterke magneten!!
doe mij de trafo's maar dan 
Op 9 oktober 2006 20:38:53 schreef POWERMAN:
Dit antwoord heb ik van ask an owner.
Heb je mijn reactie wel gelezen eigelijk?
En een beveiliging weglaten is gewoon niet slim.