FT232R interne klok zonder USB

De FT232R USB UART heeft een interne 12MHz klok die als 6,12,24 of 48MHz naar buiten gebracht kan worden via de general purpose CBUS pinnen. Dat werkt allemaal prima maar is deze klok ook te gebruiken is als er wel voeding op het IC staat, maar USB niet daadwerkelijk aangesloten is? GND en VCC dus wel, alleen de datalijnen niet.

Ik heb net wat getest maar het kloksignaal lijkt alleen actief als er ook echt een USB verbinding is gemaakt. Weet iemand toevallig of dit toch op een of andere manier mogelijk is?

free_electron

Silicon Member

zou kunnen
ze detecteren waarscjinlijk de load weerstanden ( 15 ) van de host vooraleer ze een powerup proberen.

de startup van usb is een complex gedoe. ze mogen maar een paar microampere trekken.

probeer eens om niet bus powered te werken ( met andere woorden zet dat ding in self-powered mode ( via de configuratie eeprom ) .dan zal die klok wel draaien

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Heb de config op self-powered gezet en twee 22k (had even geen 15k) pull-downs op de datalijnen gezet maar dat helpt helaas niet.

Zal wel gewoon niet kunnen dan, wel vreemd want FTDI geeft zelf als toepassing een klok voor een uc/fpga maar self-powered zou je daar dan geen gebruik van kunnen maken.

Mischien moet je een 1k5 pullup aan de D+ of D- hangen.

Op 9 oktober 2006 21:02:25 schreef madwizard:
Ik heb net wat getest maar het kloksignaal lijkt alleen actief als er ook echt een USB verbinding is gemaakt. Weet iemand toevallig of dit toch op een of andere manier mogelijk is?

Ik denk dat die interne klok gewoon een onnaukeurige VCO is die met een PLL gelockt wordt op de binnenkomende klok van de USB. Zonder USB lukt dat dus niet.

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

Op 9 oktober 2006 22:34:29 schreef Lexy:
Mischien moet je een 1k5 pullup aan de D+ of D- hangen.

Dat zit al in de FT232, 1k5 pull-up is voor de device kant.

Ik denk dat die interne klok gewoon een onnaukeurige VCO is die met een PLL gelockt wordt op de binnenkomende klok van de USB. Zonder USB lukt dat dus niet.

Zo'n vermoeden had ik al maar zag dit nergens bevestigd in de datasheet.

Nouja voor mijn toepassing (LCD met flash & usb) maakt het niet zoveel uit, het had leuk geweest als het ding ook zonder computer zou draaien maar ik had toch geen 48MHz oscillator liggen.

free_electron

Silicon Member

kzal straks ne keer kijkne. volgens mij kan ie wel.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Heb de support van FTDI gemaild en zowaar antwoord gekregen, het kan dus echt niet:

The CBUS pins are only active when the device is "awake".

This means the device must be plugged into the USB port and enumerated for
the CBUS to function and hence the clock on the CBUS pin.

Using a self powered design as opposed to a bus powered design does not
change this.

free_electron

Silicon Member

antwoord van Fred ?
ze zijn redelijk 'responsive' bij ftdi hoor.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 13 oktober 2006 17:51:17 schreef free_electron:
antwoord van Fred ?
ze zijn redelijk 'responsive' bij ftdi hoor.

Nee van Gordon Lunn, maar inderdaad zeker responsive.