VHS kopiėren; beveiligd?

Ik heb al vastgesteld dat sommige films niet te kopiëren zijn. Het beeld wordt wel overgetapt, maar het wordt om de x-aantal seconden even donkerder en troebel, en daarna weer een paar seconden gewoon, dan weer donkerder,...
Ik heb de tee VCR's op volgende manieren verbonden: 1/1 met de scart, 1/1 via de coax ("RF uit VCR1" --> "RF in VCR2"), "AV VCR1" naar "SCART VCR2" (met zo'n blokje ertussen)(you know, AV, met twee van die tulpstekkertjes), "SCART VCR1" naar "AV VCR2" (ook met dat blokje). Ik dacht niet dat het signaal gecodeerd wordt, of dat een stoorsignaal meegedrukt wordt, aangezien ik het zelfs met een derde VCR probeerde en die is bijna zo oud als de kerstman. Ook een oude TV kan het signaal van de VCR weergeven, dus naar mijn dunken is het geen "beveiliging". Iemand wat meer informatie? Wil er het fijne van weten.

pff.....

je zou gewoon een videosignaal op moeten kunnen nemen zonder er hinder van te ondervinden. weet je wel zeker dat al je bekabeling goed is?
en, heb je ook wel eens de bron-videorecorder omgewisseld met een andere?

IF you can't convince them, then confuse them!

Er zir echt beveiliging op. Ik heb het ook wel eens geprobeerd. Mag eigenlijk niet maar ja...

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Denk toch dat het Macrovision beveiliging is...

Op 26 maart 2003 21:29:19 schreef stern:
Denk toch dat het Macrovision beveiliging is...

IDD de beeld lijnen die je niet ziet worden lichter en donkerder gemaakt een video die opneemt stelt hierop zijn opname sterkte in als deze varieerd zal het hele beeld mee gaan
dus als de bovenste(onzichtbare)beeld lijnen lichter worden
word je beeld donkerder en omgekeerd

Een schizofreen is nooit alleen!
Hugo Welther

Moderator

Macrovision decoder bouwen, ben je er vanaf.
http://xedox.de/mac.html

Een veiligheidskopie voor eigen gebruik is in Nederland ook legaal.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op woensdag 26 maart 2003 21:42:38

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

damn, jullie zijn snel... Die uitleg van die bovenste lijnen en blabla vind ik wel vrij aanvaardbaar. En die decoder, heeft iemand daar ervaring mee? Of iets van uitleg? Een kameraad van me kocht eens zo'n zwart bakje om die zgn beveiliging weg te werken (een VideoCop, ofzo). En hugo welther, ik denk dat dat bij ons ook mag maar ben 't niet zeker.
Iemand vroeg of ik de twee VCR's omgewisseld had: ja, inderdaad.
Wat ik me afvraag, de uitleg van die onzichtbare lijnen in acht genomen, is: waarom een TV (waarop ik afspeel) geen rekening houdt met die lijnen...? Kan ik dan niet gewoon één of andere lijn in de scart afknippen?µ

Baaidewee een interessante site gevonden voor de geïnteresseerden:
http://www.repairfaq.org/filipg/LINK/F_MacroVision1.html#MACROVISION_0…

[Bericht gewijzigd door Koert op woensdag 26 maart 2003 22:07:35

pff.....
Hugo Welther

Moderator

Lees ff de macrovision faq. http://www.repairfaq.org/filipg/LINK/F_MacroVision1.html

Je kan niet simpel een lijn afknippen in de scartplug.
Een TV beeld is opgebouwd uit uit 625 lijnen welke met een frequentie van 25Hz of 50Hz (geïnterlinieerd) op je beeldscherm worden geschreven.
De macrovision code zit tussen die 625 lijnen van de beeldinformatie.

[edit] je had hem al gevonden zie ik.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op de URL die ik toevoegde heb ik gelezen dat men de zgn "destination VCR" kan aangepast worden. Kwestie van een condensator of weerstand vervangen naar 't schijnt. Dan werk je de beveiliging niet weg, maar je kan ze wel mee kopiëren. Alleen met 't schema van mijn video ben ik niet ver, weet iemand hoe zo'n circuit opgebouwd is? Een typisch kenmerk misschien van desbetreffend circuit? Zijn er sites waar ik het schema van mijn video kan vinden? Een goedkoop vrij recent modelletje van Philips, ter info.

pff.....
Hugo Welther

Moderator

Heb je dan misschien ook een typenummer. Philips heeft 100-den video's gemaakt.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ofwel PHILIPS model "VR171/02"
ofwel SBR model "SB75/11".
Toch liefst de Philips.

edit: Gaat over het AGC (automatic gain control) circuit, heb ik net gelezen.

[Bericht gewijzigd door Koert op woensdag 26 maart 2003 22:34:51

pff.....
Hugo Welther

Moderator

Schema of service manual heb ik niet. Dit is ook niet te vinden op het net, tenzij je er er €22,- voor over hebt.

Een decoder is toch simpeler denk ik.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Okee, in elk geval bedankt voor 't zoeken Hugo.
Moest iemand nog wat interessants te weten komen,... alle info is welkom. Mag evt ook via mail: koert.bonte@pandora.be . Het aanpassen van dat zogenaamde AGC circuit spreekt mij meer aan.

pff.....
High met Henk

Special Member

Hmm ik heb een motto, en dat lijtk me behoorlijk simpel:

Alles wat je af kan spelen, kun je opnemen. JE moet het alleen gelijktijdig doen. Je TV laat die lijnen toch ook niet zien? Dus die filtert die beveiligng er eigenlijk uit. Pas als hij direct je video ingaat doet hij moeilijk, hmm moet dus iets meegstuurd worden, wat alleen opname apparatuur kan zien als ik het goed snap, want ik vindt die beveiligingen toch nog steeds erg vaag.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

in de electuur heeft een videobeeldverbeteraar gestaan, daarmee kon je ook wat van die beveiligingen omzeilen.

pe4mb
Diamon

Golden Member

Je kunt toch ook gewoon 3 recorders gebruiken.
Beeld zal dan wel slecht zijn.

Op 27 maart 2003 19:07:04 schreef Diamon:
Je kunt toch ook gewoon 3 recorders gebruiken.
Beeld zal dan wel slecht zijn.

Je zit dan tog nog steeds met die beveilingen ?

May The Source Be With You

Op 27 maart 2003 07:44:28 schreef High met henk:
Hmm ik heb een motto, en dat lijtk me behoorlijk simpel:

Alles wat je af kan spelen, kun je opnemen. JE moet het alleen gelijktijdig doen. Je TV laat die lijnen toch ook niet zien? Dus die filtert die beveiligng er eigenlijk uit. Pas als hij direct je video ingaat doet hij moeilijk, hmm moet dus iets meegstuurd worden, wat alleen opname apparatuur kan zien als ik het goed snap, want ik vindt die beveiligingen toch nog steeds erg vaag.

Klopt niet het is geen beveiliging het systeem maakt gebruik van het fiet dat je op magnetische banden niet kunt oversturen dus je zult een constante beeldsterkte moeten hebben nu door de bovenste beeldlijnen sterker door te sturen zal de gain contol het hele beeld verzwakken of omgekeerd
een tv itresseerd die lijnen niets maar bouwt beeldlijn voor beeldlijn op

Een schizofreen is nooit alleen!

Ik gebruik hiervoor (VHS en DVD) een velleman kitje, werkt perfect.

Probeer het volgende eens Koert:
Speel de band af met VCR1 aan de antenne-ingang van je TV. Sluit VCR2 aan op de scart-aansluiting van de TV en neem hiermee op. Heb je dan erg veel signaalverlies?

Op 27 maart 2003 20:44:54 schreef Carel M.:
Probeer het volgende eens Koert:
Speel de band af met VCR1 aan de antenne-ingang van je TV. Sluit VCR2 aan op de scart-aansluiting van de TV en neem hiermee op. Heb je dan erg veel signaalverlies?

zou eigenlijk niet mogen dat je dan signaalverlies heb... tenzij je een sheap-ass yoko ding heb..

IF you can't convince them, then confuse them!

Op 27 maart 2003 20:44:54 schreef Carel M.:
Probeer het volgende eens Koert:
...

Geen slecht idee, maar heb het al geprobeerd, net zoals je het voorstelt. Ik had op zolder nog een Nokia tuner van mijn schotel (ligt er al 3 jaar in de verpakking te rotten) en daar zijn 3 scarts aan, nl: TV, DECODER en VCR. Ik heb geprobeerd om die tuner er tussen te stoppen (van VCR1 naar tuner, van tuner naar VCR2), hopende dat er mss één of andere filter of correctie o.i.d. inzat, maar noppes.
Ik ben nog wat aan't lezen geweest op die ene pagina en het is eigenlijk veel omslachtiger dan het lijkt om die Macrovision te "verbergen" met een schakeling. De schakeling op zich is niet zo ingewikkeld en lijkt me zelfs vrij gemakkelijk uitvoerbaar, maar er is een scoop voor nodig, heb ik niet. Daarom wou ik eerder in de video een beetje prutsen.

T.a.v. DIAMON --> wtf?! snap ik niet

T.a.v. K.P.MEINESZ --> Ff verder denken dan je neus;
*ten eerste:de originele film staat ook op een magneetband, en die zou dus logischerwijs "overstuurd" opgenomen zijn. Dit zou kunnen, INDIEN de originele band een speciaal type is. Maar dan zou het gewoon kwestie zijn van een ander type "band" te gebruiken om op te nemen.
of nog veel eenvoudiger
*ten tweede: dan zou je gewoon m.b.v. een begrenzer het overstuurde (originele) signaal kunnen reduceren, en dan zou de beveiliging ook weg zijn...?!
Voor de rest geen slecht gedacht, maar te veel tegen-argumenten bedenkbaar.

pff.....

Op 27 maart 2003 20:20:53 schreef geertje:
Ik gebruik hiervoor (VHS en DVD) een velleman kitje, werkt perfect.

Verklaar u nader... waarvoor gebruik je het exakt? En nog beter: waarvoor dient het exakt? Met een gewone "beeldverbeteraar" of "versterker" ben ik geen bal (lees: band) verder.

edit: heb eens gezocht naar info over die kit. is een beetje onduidelijk

•videosignalen worden digitaal gezuiverd van ongewenste vervormingen
•stabiliseert de kwaliteit van het beeld / elimineert schommelingen in de
helderheid van het beeld
•... / ...
•LED indicatie bij detectie van een corrupt video signaal
•voor PAL / NTSC systemen
•opgelet :
- enkel gebruiken voor het maken van persoonlijke kopies van origineel
videomateriaal waarvan u de rechtmatige eigenaar bent (DVD, VHS,
VCD, ...)
- ga na of u geen inbreuk pleegt op het auteursrecht van het origineel

Is het nu een verbeteraar die storingen en vervormingen wegwerkt? Gaat het nu specifiek kunnen dienen voor het probleem dat IK bedoel? Iemand anders die het al geprobeerd heeft met deze kit?

[Bericht gewijzigd door Koert op donderdag 27 maart 2003 21:35:18

pff.....

Op 27 maart 2003 21:22:00 schreef Koert:

[...]

T.a.v. K.P.MEINESZ --> Ff verder denken dan je neus;
*ten eerste:de originele film staat ook op een magneetband, en die zou dus logischerwijs "overstuurd" opgenomen zijn. Dit zou kunnen, INDIEN de originele band een speciaal type is. Maar dan zou het gewoon kwestie zijn van een ander type "band" te gebruiken om op te nemen.
of nog veel eenvoudiger
*ten tweede: dan zou je gewoon m.b.v. een begrenzer het overstuurde (originele) signaal kunnen reduceren, en dan zou de beveiliging ook weg zijn...?!

dat is dus precies wat je doet door het gain control te modificeren

Voor de rest geen slecht gedacht, maar te veel tegen-argumenten bedenkbaar.

Ik zal ff de info bron waar ik dit gelezen heb zoeken
misschien niet goed begrepen.
dit is de link

Een schizofreen is nooit alleen!