goejn dag allemaal

ik ben op zoek naar een chip(ic) met een dubbele h-brug, voor het aansturen van een 4 draads stappenmotor uit een diskettestation. het liefst low budget :P
weet iemand wat voor een ik moet hebben?

Op de site van voti staan er ook een aantal.
kan je gelijk de verschillende specs met elkaar vergelijken, en kiezen welke voor jou het best geschikt is.

en hoe sluit je die aan dan?

kan die de stroom ook andersom laten lopen?

en dan 1 spoel op 2 outs knopen?
of van out naar ground.

Een 4 draads stappenmotor is bipolair. Dat wil zeggen dat je twee H bruggen nodig hebt om hem fatsoenlijk aan te sturen. In zo'n stappenmotor zitten als het ware 2 losse spoelen. Beide spoelen hebben 1 H brug nodig. In elektuur (motor special) heeft eens gestaan hoe dat precies gaat, maar op internet moet het ook te vinden zijn.

ja dat snap ik maar hoe sluit ik die aan op die L293c?

want ik heb al eerder met stappenmotoren aan het knooien geweest maar toen had ik nogniet zo'n verstand er van.

en zit in die ic ook een terugloop diode?

ik heb hier een STA402a en STA403a die wil ik aansturen met de schakeling van CO voor de paralele poort,
maar hoe doe ik dat bij elkaar?
wand volgens mij schakeld de min toch?

de l298 is er ook een

ik heb persoonlijk zeer negatieve ervaringen ermee mgoed
(ik heb er 2 kapot geleverd gekregen oid)
ihmo toen ik hem ingesoldeerd had bleek ie kapot te zijn
das toch vervelend

Hmm, die 289 vind ik een top apparaatje...
ieder zijn mening :)

je kunt in de datasheets van die chips vrij uitgebreide info vinden. al je vragen worden daarin beantwoord.

ik heb die l293c besteld, is als het goed is woensdag binnen

tot die tijd heb ik er eenSTA203a in geknoopt en dat werkt opzich ook goed
alleen kan die L283c de polarietijd ook verwisselen (+/- to -/+)?

Op 4 november 2006 22:28:45 schreef madthijs:
Hmm, die 289 vind ik een top apparaatje...
ieder zijn mening :)

je kunt in de datasheets van die chips vrij uitgebreide info vinden. al je vragen worden daarin beantwoord.

ik als ze werken ook

maar kunnen ze dat dan?
({[BOOT KIKKING]})

jah ze kunnen de polariteit over de spoel van de motor verwisselen, daarom is het een H brug ic.

lees de datasheets, en je weet 3 keer zoveel! :)

gr madthijs

eyz ik zie hier net dat ik hier ook nog een L6219 heb liggen

ik weet hoe ik de uitgangen moet aansluiten alleen hoe knoop ik hem aan de parralelle poort, en moet daar nog een buffer voor?

P.S.
die l293c schijnt een oud beestje te zijn mijn electroboer moet hem helemaal uit duitsland halen!

Op 12 november 2006 11:12:59 schreef tomtenberge:
die l293c schijnt een oud beestje te zijn mijn electroboer moet hem helemaal uit duitsland halen!

Goh, ik zit in NL en ik verkoop ze, en ik koop ze ook gewoon in NL in.

hij zegt tegen mij:"mijn leveranciers hebben ze niet op vooraad, maar een heeft nog een partner in duitsland die ze mischien nog wel heeft."
edit: spelfouten verbetert

[Bericht gewijzigd door tomtenberge op ]