Hallo lezers,
Ik ben een beginnende knutselaar in de elektronica, en ik wou graag de thermostaat maken die bij de schakelingen staat. (5-12 V) Maar ik wil graag in plaats van de LED een relais maken (230 V kunnen schakelen). Wat heb ik hiervoor nodig, en hoeveel Volt moet de relais zijn, als ik over de schakeling 6 V zet. En wat voor soort weerstanden 0,25 W of 1/4 W of anders? (ik weet niet wat het verschil is) Alvast bedankt
[Bericht gewijzigd door Corné 12 op ]
LaStei
carpe cerevisi
.25W zit je wel goed, een relais: probeer het eens met dit neemt wat minder vermogen en plaats op, echter geen galvanische scheiding (als dat nodig mocht zijn) van het te schekelen apparaat.
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Je kan R6, D1 en de optocoupler gewoon weglaten, en het relais tussen T1 en GND plaatsen. Je moet daarbij wel een diode parallel aan het relais plaatsen, om inductiespanningen bij het uitschakelen op te vangen; een 1N4148 zal wel volstaan. Verbind de anode met GND en de kathode (waar het ringetje zit) met T1.
De voedingsspanning moet zowat overeenkomen met de spanning die de relaisspoel nodig heeft. Dat steekt niet op een volt meer of min. Neem wel een relais dat geschikt is om 230V te schakelen, en hou rekening met de te verwachten belastingsstroom.
Verder zal T1 (een BC548) waarschijnlijk te licht zijn om de nodige relaisstroom te kunnen leveren. Een BC328 kan al wat meer aan, maar persoonlijk zou ik op z'n minst een BD135 kiezen.
Bedankt voor de snelle reactie, maar ik bedoel de andere thermostaat, waar de ingangsspanning 4,5-12 V is en niet de 220 V thermostaat. En op die thermostaat wil ik dan 6 gelijkspanning zetten. ( ik heb daar nog een adapter voor).
Kan ik niet gewoon zo'n relais gebruiken met een diode? > [url]http://www.dickbest.nl/producten.php?id=70&PHPSESSID=e6c6f8d01934a….
En dan de laatste relais? Alleen hij heeft 7 pootjes waarvoor zijn die? En wat voor soort weerstanden moet ik hiervoor gebruiken? (1/4W / 0,25 W) Alvast bedankt
LaStei
carpe cerevisi
? x heleboel. Wat ik bedoelde te zeggen is dat je i.p.v. een relais die schakeling kunt gebruiken. Kun je wat meer vertellen over je applicatie, zodat ik wat een beter antwoord kan geven?
pros
Op 18 november 2006 09:05:01 schreef Corné 12:
Kan ik niet gewoon zo'n relais gebruiken met een diode?
In het schema, dat jij bedoeld, kan je zondermeer D1 en R4 weglaten, en het relais plaatsen tussen de positieve voedingsspanning en T2 - met een vrijloopdiode, uiteraard.
Er zit wel een flinke adder onder het gras: het relais moet absoluut minder dan 100mA verbruiken, anders komen T2 en D2 in moeilijkheden! Als je relais meer stroom wil, kan je twee kanten op. Ofwel neem je voor T2 en D2 een zwaarder type; waarschijnlijk moet je dan ook R3 kleiner nemen. Of de schakeling dan nog probleemloos werkt, durf ik zo niet zeggen...
2e mogelijkheid:
Voeg gewoon een zwaardere transistor aan het bestaande schema toe (D1 mag uiteraard een 1N4148 zijn). Zo verander je niets aan de thermostaat-schakeling zelf.
[Edit]
Ik had er beter aan gedaan, eerst naar het relais te gaan kijken dat je bedoelt (de PR26MF12 veronderstel ik), dan had ik meteen geweten dat het om een solid-state relais ging. Dat kan je in het originele schema op de plaats van de LED (D1) aansluiten. R4 kan dan best 1k worden, en een vrijloopdiode is overbodig. Aansluitschema van het relais is te vinden op http://rocky.digikey.com/scripts/ProductInfo.dll?Site=US&V=425&…
Pin 2 aan de plus, pin 3 aan R4; pinnen 6 en 8 vormen de uitgang.
[Bericht gewijzigd door pros op ]
Ik wou graag in plaats van de LED een relais plaatsen. (Thermostaat niet de 220 V maar de ander). De relais moet een andere relais kunnen schakelen, die een breekcontact heeft. Omdat ik heb gebruik bij het verwarmen dus moet hij aanslaan als hij beneden het instelpunt zit. De relais die hij aanmoet schakelen is 81,1W. Dus niet zon hoog vermogen.
Wat moet ik aan deze schakeling aanpassen dat hij de relais aan/uit kan schakelen? Welke onderdelen moeten er weg of komen erbij? De thermostaat wil ik aansluiten op een adapter (6v gelijkspanning). En welke weerstanden heb ik nodig bij deze schakeling ( 0,25 W / 1/4 W)?
Alvast bedankt
diode
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
0,25W en 1/4W is precies hetzelfde.
[Bericht gewijzigd door diode op ]
bedankt, maar ik kan toch ook een solid state relais tussen zetten in plaats van een gewone relais? Die solid state relais was 5 mA. Dus kom je niet boven de 100 uit. Dus kun in het bestaand schema een diode zetten met die solid state relais. http://www.dickbest.nl/producten.php?id=70
Of heb ik dat fout?
pros
Op 18 november 2006 19:13:24 schreef Corné 12:
bedankt, maar ik kan toch ook een solid state relais tussen zetten in plaats van een gewone relais?
Dat kan probleemloos. Zie [edit] van mijn vorige post.
Arjan Swets
cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
Op 18 november 2006 19:10:56 schreef diode:
0,25W en 1/4W is precies hetzelfde.
ja zat al te lezen of iemand dat al gezegd had....
Op 18 november 2006 19:07:41 schreef Corné 12:
De relais moet een andere relais kunnen schakelen, De relais die hij aanmoet schakelen is 81,1W. Dus niet zon hoog vermogen.
Hoeveel ?!?
Een relais met een spoel van 81W is een gruwelijk vermogen ! wat moet dat relais dan wel niet schakelen ?
Oke, maar waar dienen de 7 pootjes dan voor van de solide state relais? Bedankt.
Op 18 november 2006 19:40:54 schreef pros:
[...]
Dat kan probleemloos. Zie [edit] van mijn vorige post.
pros
Op 18 november 2006 19:50:14 schreef Arjan Swets:
ja zat al te lezen of iemand dat al gezegd had....
Simon Stevin bedoel je? Die is er ooit mee begonnen, breuken als decimale getallen neer te schrijven...
pros
Op 18 november 2006 19:59:16 schreef Corné 12:
Oke, maar waar dienen de 7 pootjes dan voor van de solide state relais? Bedankt.
Ik herhaal: Aansluitschema van het relais is te vinden op http://rocky.digikey.com/scripts/ProductInfo.dll?Site=US&...R36…
Pin 2 aan de plus, pin 3 aan R4; pinnen 6 en 8 vormen de uitgang.
Ik heb de weerstand van de 220 V relais gemeten. Het kan zijn dat het niet helemaal klopt, ik kon geen stroomsterkte meten, omdat het wisselspanning is en dat kon de multimeter niet. Maar dan is dat in iedergeval het maximale. Dus kan die solide state relais dat makkelijk schakelen.
Dus aan pin 6 en 8 kan ik 220 v op zetten die hij schakelt? Dus ik hoef alleen maar de LED te vervangen door die Solide State relais
pros
Nou bedankt voor de informatie. Ik ga de onderdelen bestellen. En hoop dat het lukt en dat de schakeldifferentie kleiner is dan 1 graden.
Allemaal bedankt
De hysteresis is afhankelijk van verschillende componenten in die schakeling, geen idee hoe groot hij zo is.
voor een verwarming is dit niet de meest ideale thermostaat bijvoorbeeld, hij houdt geen rekening met overshoot dus je temp verschil gaat waarschijnlijk meer dan 1oC zijn ...
Ik probeer het wel. Ik gebruik weerstanden met een nauwkeurigheid van 1% en een nauwkeurige NTC. Als hij dan niet zo nauwkeurig is gebruik ik hem gewoon ergens anders voor. Ik wil hem graag gebruiken voor in een broedmachine. Hij moet dan 2 gloeilampjes (50 w totaal) aan en uit schakelen. Ik heb nu een thermostaat maar de differentie kan niet kleiner dan 1 graad omdat hij digitaal is, kun je dat niet veranderen. Dus hij moet wel verwarmen, maar in een hele kleine ruimte.
pros
De plaatsing van de opnemer (NTC) is belangrijker dan de nauwkeurigheid van de weerstanden. Plaats je die nabij een gloeilamp, dan zal de gewenste temperatuur snel "gemeten" worden. Plaats je die op een punt dat ver verwijderd is van de gloeilampjes, dan krijg je overshoot, waar Sine al melding van maakt.
Kan ik de NTC (met een draad) ook in de broedmachine zelf hangen zodat de thermostaat zelf daar niet in hoeft te hangen?
Ik ben nu van plan om die 220 V thermostaat te maken van deze site. Mag ik daar gewoon de 1/4 W weerstanden gebruiken? En de IC1 741 is dat het hele type nummer, want bij Conrad kan ik enkel op dat nummer het niet vinden.
En bij gelijkspanning kan de gelijkrichters dan weglaten?
Alvast bedankt
Op 11 januari 2007 14:32:00 schreef Corné 12:
Ik ben nu van plan om die 220 V thermostaat te maken van deze site. Mag ik daar gewoon de 1/4 W weerstanden gebruiken? En de IC1 741 is dat het hele type nummer, want bij Conrad kan ik enkel op dat nummer het niet vinden.
En bij gelijkspanning kan de gelijkrichters dan weglaten?Alvast bedankt
Probeer eens LM741