hallo
Ik heb een schakeling teperatuurindikator
er staan 5 leds op
die naargelang het warmer word een led bij doet branden (hoe warmer hoe meer leds die branden )
nu wil ik dit omgekeerd hebben HOE WARMER HOE MINDER LEDS DIE BRANDEN
is dit mogelijk
bedankt

Vast wel. Post eens een schema. Mijn kristallen bol ik nog niet zo helder om deze tijd.

Ja, is mogelijk!

Alsjeblieft!

Users met een ochtenhumeur worden verzocht niet vroeg te posten. :+

De TS is bezig met uitzoeken, zie ook z'n andere recente post.

Ding heeft meen ik open collector outputs. pull-up eraan, stel bc547's oid erachter en die LEDs laten sturen. Of gewoon een hex-inverter :)

hallo bedankt voor je reactie

kan je mij geen schema maken van zo een hex invertor of van het geheel als ik niet te veel vraag

Groetjes

Noël

Alle diodes omdraaien, en de gezamenlijke aansluiting met de nul verbinden!

Dan werkt hij volgens mij precies andersom...

[Bericht gewijzigd door doorslagspanning op ]

hallo dat werkt niet
heb dat toch maar geprobeerd
kan normaal toch ook niet dacht ik zo

in ieder geval
bedankt
gr
noel

Dat werkt niet omdat, zoals Marco69 al opmerkte, het IC open-collector uitgangen heeft, en bijgevolg geen stroom kan sourcen (maw. stroom leveren die van de uitgang naar GND loopt). Je kan dit oplossen door (zoals dezelfde Marco69 aanstipte) een hex-inverter tussen het IC en de LED's te plaatsen; een 4049 bijvoorbeeld. Je moet dan wel elke ingang hiervan van een pull-up weerstand (een weerstand tussen de + en de pin) voorzien. Aan elke uitgang plaats je dan een LED met zijn bijbehorende weerstand.

Nee, gaat niet werken, open collector ouputs.

Schema.. Eh.. nou, ben net thuis, zit met een bord instant voer, dus als je het niet erg vindt nu ff niet... Als je er niet uit komt: wellicht zondag avond even...

De losse torren versie: hang elke uitgang met 4k7 aan de +. Hang aan elke uitgang van die 489 de basis van een bc547 of zo. De emitter van de 547 aan de -. Tussen de collector van de 547 en de + je LED met voorschakelweerstand. En dat voor elke uitgang.

bedankt voor je reactie
kan je mij een schema maken hoe je dit bedoeld
is voormij een hoby en niet dat ik er echt veel van kan
daarom was een schema zeer welkom indien dit mogelijk is
en mij zeer veel helpen

gr
noel

sorry
maar er is niet zo een haast bij
alles op zijn tijd maar alle schemas zijn welkom als ook goede raad is welkom
gr
noel

[Bericht gewijzigd door Nolleke op ]

Op 23 november 2006 21:13:07 schreef pros:
Dat werkt niet omdat, zoals Marco69 al opmerkte, het IC open-collector uitgangen heeft, en bijgevolg geen stroom kan sourcen (maw. stroom leveren die van de uitgang naar GND loopt). Je kan dit oplossen door (zoals dezelfde Marco69 aanstipte) een hex-inverter tussen het IC en de LED's te plaatsen; een 4049 bijvoorbeeld. Je moet dan wel elke ingang hiervan van een pull-up weerstand (een weerstand tussen de + en de pin) voorzien. Aan elke uitgang plaats je dan een LED met zijn bijbehorende weerstand.

wil het niet met alleen een pull-up?

Waarschijnlijk wel. Maar om nou met 4 LEDs uit 80mA voor niets te laten lopen... (even er vanuit gaande dat je 20mA per led doet).

Misschien heeft er in de tussentijd nog iemand tijd voor een schemaatje?

[Bericht gewijzigd door Marco69 op ]

Op 23 november 2006 21:15:37 schreef Marco69:
Nee, gaat niet werken, open collector ouputs.

Oh ja, Niet zo snel aan gedacht. 'Haastige spoed is ook nu zelden goed...'

Dan met een stel inverters inderdaad.

[Bericht gewijzigd door doorslagspanning op ]

Op 23 november 2006 23:10:22 schreef DERKS NOËL:
alles op zijn tijd maar alle schemas zijn welkom als ook goede raad is welkom

Hier heb je alvast 2 mogelijkheden: links met een transistor per uitgangspin, rechts met een inverter.
http://www.uploadarchief.net/files/download/TL489-inverter.png

hallo

hij bedankt voor je schema
ga vanavond proberen
met vriedelijke groeten
noel

HALLO

dit werkt prima heb het gedaan met transistor zit er verschil in werking met een HEX inverting
kan deze schakeling ook een relais sturen

bedankt
noel

Een transistor kan belastingen schakelen die door een hogere voedingsspanning gevoed worden of die vrij veel stroom nodig hebben; dat lukt niet met een hex-inverter, zeker niet met een IC uit de CMOS-serie. Wil je een relais schakelen, hou er dan rekening mee, dat een BC457 niet geschikt is voor stromen van 100mA of meer. Voor stromen tot 0.5A kan je beter de BC635 oid. nemen. Vergeet in geen geval een diode anti-parallel te schakelen aan het relais! Een gewone schakeldiode (1N4148), met de kathode aan de plus en de anode aan de collector v/d transistor, is voldoende.

hallo

ik had hier nog een schema binnen gekregen maar kan dit niet uploaden is te groot is 930 kb kan ik dit niet per mail naar je sturen ?
zodat jij dit eens kon bekijken

Dat heb je met zo'n kamerbreed schema... :-)
Ik heb een stukje overgetekend, om mijn uitleg wat te verduidelijken:
http://www.uploadarchief.net/files/download/RelSturing-fout.png
Zoals het getekend staat, zal het zeker niet werken. Ik vermoed dat R19 als pull-up weerstand bedoeld is? Maar dan moet die wel met de plus verbonden worden - niet met GND.
Echter, ook dan zal de schakeling niet reageren op de TL489-uitgang, omdat R9 groter is dan R19. Ik zou R19 10 maal zo groot nemen als R9.
Dan is er nog de elko. Is het zijn taak er voor te zorgen dat het relais vertraagd opkomt en afslaat? Dan is het toevoegen van een buffer-IC een goede keuze, maar bedenk wel dat je nu 2 inverters in serie plaatst, zodat er uiteindelijk niet geïnverteerd wordt. Er bestaat in de CMOS-serie wel een niet-inverterende buffer (de 4050), maar die heeft geen schmitt-trigger ingangen. Dat valt echter eenvoudig op te lossen door met een hoogohmige weerstand (220k of zo) de ingang v/d buffer met zijn uitgang te verbinden.
Oh, ja, die LED in serie met het relais kan enkel als de relaisstroom de toegelaten LED-stroom niet overschrijdt. Anders zal je de LED --met gepaste serieweerstand-- parallel aan het relais moeten plaatsen.
Plaats ook nog een basisweerstand tussen buffer en transistor, anders gaat die laatste niet lang leven.

Als je wil, teken ik het wel even uit...

hallo
dit is een hele boterham
ik heb het eerst gedaan wat jij me voorstelde met een transistor en werkt perfect
wat is het verschil met dat grote schema werkt dit dan veel degelijker als dit in orde is
is er een rede voor
waarom moelijk maken als eenvoudig ook werkt
gr
nolleke

hallo

ja je mag het zeker uittekenen zodat ik een goed werkende schakeling kan maken
in ieder geval bedankt
noel

Met enkel een transistor om een relais of een LED aan te sturen is er inderdaad geen probleem; 't is de eenvoud zelve. Als je er beslist een buffer wil tussenplaatsen, kan je het zo doen:
http://www.uploadarchief.net/files/download/RelSturing-goed.png
Dat kost je wat extra weerstanden per relais, maar er valt weinig aan te vereenvoudigen, vrees ik.
Misschien een woordje uitleg over die 2 voedingsspanningen: ik weet niet welke relais je in gedachten hebt, maar het zijn relais die 230V moeten kunnen schakelen. Die durven wel eens meer dan 100mA vragen. Daar komt bij dat het om 5 stuks gaat. Als de gezamelijke relaisstroom wat te groot dreigt te worden voor de spanningsregelaar, kan je ze uit de ongestabiliseerde spanning voeden. Nemen de relais genoegen met weinig stroom, dan kan je ze gewoon met 12V voeden.